Gå til innhold

Er din Core 2 varmere enn forventet? Mulig løsning


hifiking

Anbefalte innlegg

Ok kanskje jeg overdriver litt, men etter å ha vært medlem på xtremesystems.org en god stund, og sett gjennomsnittstemperaturene der klarer jeg ikke å tro på temperaturen din. Folk med de beste luftkjølerene som finnes der ute er som regel kjempeglade om de har en ambientdifferanse på 3 ganger din, og du bruker stock kjøler.. Dette er folk som har peiling også. Planslipte cpu'er og de har gjort det som er mulig for å senke temperaturen.

 

Det var faktisk en som kom inn der med temperaturer som dine, da var det en annen som skrev en lang teknisk forklaring på hvorfor det ikke er mulig. Jeg kan ikke finne igjen denne posten så det poenget er mutt.

 

Men om faktumet er at du har en så kald prosessor med stock kjøling så MÅ du ha en prosessor som er forskjellig fra alle andre sin. Noe annet gir ikke mening.

6939931[/snapback]

 

Nå er det faktisk slik at prosessorer kan være forskjellige. Noen klokker bra, noe klokker dårlig, noen er svært kalde, noen er svært varme. De kjernene som er svært kalde går ofte til mobile produkter, men noen dukker også opp i form av høyt klokkede prossessorer, slik som extreme edition serien. Noen dukker også opp i billigere prossessorer og derfor vil man kunne få en vilt klokkende core 2 duo som holder lave temperaturer.

6943543[/snapback]

 

Jeg er fullt klar over dette. Men en så stor diferanse som det er her har jeg ingen tro på. Da må du forandre hele prosessordesignet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok kanskje jeg overdriver litt, men etter å ha vært medlem på xtremesystems.org en god stund, og sett gjennomsnittstemperaturene der klarer jeg ikke å tro på temperaturen din. Folk med de beste luftkjølerene som finnes der ute er som regel kjempeglade om de har en ambientdifferanse på 3 ganger din, og du bruker stock kjøler.. Dette er folk som har peiling også. Planslipte cpu'er og de har gjort det som er mulig for å senke temperaturen.

 

Det var faktisk en som kom inn der med temperaturer som dine, da var det en annen som skrev en lang teknisk forklaring på hvorfor det ikke er mulig. Jeg kan ikke finne igjen denne posten så det poenget er mutt.

 

Men om faktumet er at du har en så kald prosessor med stock kjøling så MÅ du ha en prosessor som er forskjellig fra alle andre sin. Noe annet gir ikke mening.

 

Javel jeg har iallefall vert på laben å fått lånt et annet termometer,samtidig sjekket vi det jeg brukte sist uten å finne feil og det nye termometret viser det samme som det forrige.

Jeg bygger maskiner,jeg klokker og modifiserer,så jeg vil påstå at jeg vet hva jeg holder på med :)

Lenke til kommentar
Javel jeg har iallefall vert på laben å fått lånt et annet termometer,samtidig sjekket vi det jeg brukte sist uten å finne feil og det nye termometret viser det samme som det forrige.

Jeg bygger maskiner,jeg klokker og modifiserer,så jeg vil påstå at jeg vet hva jeg holder på med  :)

6944064[/snapback]

 

Vi er da nogen der vett hva du står for, og vi nyder godt av dine erfaringer. :thumbup:

 

@Reite: Å tilbringe et par måneder på et extrem-OC forum - gør ikke automatisk folk til eksperter.

Selv har jeg bygget PC'er i over 20 år, og syns stadig jeg har mye å lære.

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Prøvd med og uten,ingen forskjell.

Har et Asus P5W DH DELUXE

6920200[/snapback]

 

Med hvilken kjøler?

6920608[/snapback]

 

Standard kjølern som fulgte med.

Har overhode ingen problemer med høy temp selv ved klokking.

6924466[/snapback]

 

Det burde da være ganske åpenbart att når du har så gode temperaturer, er det ingenting galt hos deg, og heller ingen gevinst i å prøve å reparere denne skaden?

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor mange watt Core 2 Duo bruker på tomgang med speed step påslått? Mener å ha sett at det har stått en eller annen plass, men finner det ikke igjen.

6944235[/snapback]

Fant det i Intel's PDF filer. Så for de som er interessert:

post-23535-1159290534_thumb.jpg

 

http://download.intel.com/design/processor...ts/31327802.pdf

6944633[/snapback]

65 watt TDP, vet ikke hvos mye man skal legge i det, men det er veldig bra. Det er det samme som AMD sine 65nm. CPUer kommer til å få, og det samme som low power CPUene deres og. Har nå en del tvil om att en Conroe E6x00 faktisk bruker mindre strøm/lager mindre varme enn AMD sine, Men i forhold til Netburst (og toppmodell grafikkort) er det ganske bra.

Synes Intel sin jobb med å bruke Core 2 Duo på Socket 775 har vært så dårlig, att en overgang til ny sokkel nok hadde vært bedre. (tenker da på det att de aller aller fleste må ha nytt hovedkort uansett, all forvirringen om hvilke hovedkort som støttes, og dette problemet her)

Lenke til kommentar
Prøvd med og uten,ingen forskjell.

Har et Asus P5W DH DELUXE

6920200[/snapback]

 

Med hvilken kjøler?

6920608[/snapback]

 

Standard kjølern som fulgte med.

Har overhode ingen problemer med høy temp selv ved klokking.

6924466[/snapback]

 

Det burde da være ganske åpenbart att når du har så gode temperaturer, er det ingenting galt hos deg, og heller ingen gevinst i å prøve å reparere denne skaden?

6944767[/snapback]

 

Jeg får muligens lånt en annen cpu,makan til min og da skal jeg hive den inn i min maskin og måle tempraturene på nøyaktig samme måte,så får vi se .

Lenke til kommentar

Kan dere plz stoppe med all denne quotinga ?

Dere kan godt rydde litt opp i all quotinga også :!:

 

Her skal det diskuteres om det hjalp noe med å fjerne rammen og kanskje komme med noen andre løsninger og hvor bra det gikk og spørre om hjelp til å fjerne rammen om man ikke skulle klare det ...

 

Vi skla ikke bruke denne tråden til å bevise/skryte at jeg/du har så kald Core 2 Duo eler noe sånt

 

Syns denne tråden har gått helt ut av kontroll og Snekker'n og Reite dere kan godt gjøre det over PM eller opprette en annen tråd for den diskusjonen bare dere ike glør det her inne PLZ

 

Mvh

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som Snekker'n over her påpeker:

Dette har *ingenting* med hvor god du er til å klokke.

Det handler om noe så "enkelt" som å lese av en kalibrert tempmåler..

Ja.. du har all grunn til å tvile på resultatet, men slik Snekker'n beskriver det er det kun en mulig feilkilde når det gjelder temperatur målt/vist med måler.

Det er om det er for dårlig kontakt mellom føler og IHS, alternativt at iHS ikke overfører varmen fra CPU godt nok der føler er montert.

 

Nå tror jeg høy temp ikke er noe stort problem for Core 2 DUo.. Har sett nok av tråder på nettopp xs.org, bl.a. av Coolaler da han holdt på som verst.

Det var titt og ofte "screenies" med Coretemp på over 70 endog 80 når han klokket/voltet opp diverse CPU-modeller og brukte luftkjøling.

 

Og jeg står fortsatt på at en godt klokket og "voltet" Core 2 Duo CPU blir meget varm og bruker svært mye strøm i forhold til i uklokket.

Det er *stor* forskjell på den E6300 og E6400 jeg har hvor førstnevnte kjører på standard volt "småklokket" og sistnevnte som kjører overvolted og med prosentvis høyere klokk.

Jeg har ikke oppdatert denne posten med tall for E6300'n med eksternt skjermkort, men at E6400'n (klokket/volted) bruker over 60watt mer enn E6300'n er nok ikke helt feil.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt ca 30-40 minutter med en anne cpu enn min,men den er indentisk samme type altså en E6400.

Det som er gjordt er at kjølern er demontert og min cpu er tatt ut,så er denne cpuen satt inn og min kjøler montert tilbake på plas og maskinen startet.

Resultatet så lang viser at denne cpuen ligger ca 8-9 grader høyere enn min vei idle, temp er målt på nøyaktig samme plass på begge to.

Dette skulle vel ytterligere bekrefte det jeg tidligere har sagt og bekrefte hva noen andre har sagt,nemmelig at temp varierer fra cpu til cpu :hmm:

Lenke til kommentar
Nå har jeg kjørt ca 30-40 minutter med en anne cpu enn min,men den er indentisk samme type altså en E6400.

Det som er gjordt er at kjølern er demontert og min cpu er tatt ut,så er denne cpuen satt inn og min kjøler montert tilbake på plas og maskinen startet.

Resultatet så lang viser at denne cpuen ligger ca 8-9 grader høyere enn min vei idle, temp er målt på nøyaktig samme plass på begge to.

Dette skulle vel ytterligere bekrefte det jeg tidligere har sagt og bekrefte hva noen andre har sagt,nemmelig at temp varierer fra cpu til cpu  :hmm:

6946346[/snapback]

Ganske interessant igrunn, en skulle ikke tro at temperaturen varierer så mye fra en cpu til en annen, men dette beviser jo igrunn det. Er det noen forskjeller på stepping på de to prosessorene? Har du testet ting som overklokking og undervolting for å se om den ene er mer villig enn den andre?

Lenke til kommentar
Nå har jeg kjørt ca 30-40 minutter med en anne cpu enn min,men den er indentisk samme type altså en E6400.

Det som er gjordt er at kjølern er demontert og min cpu er tatt ut,så er denne cpuen satt inn og min kjøler montert tilbake på plas og maskinen startet.

Resultatet så lang viser at denne cpuen ligger ca 8-9 grader høyere enn min vei idle, temp er målt på nøyaktig samme plass på begge to.

Dette skulle vel ytterligere bekrefte det jeg tidligere har sagt og bekrefte hva noen andre har sagt,nemmelig at temp varierer fra cpu til cpu  :hmm:

6946346[/snapback]

 

MEst sannsynlig, ja, det er nok ganske store variasjoner mellom CPUene (kan godt forstå at det er forskjeller, spesielt på de lavere klokkede modellene E6300 og E6400. Om du kune sjekket evt. forskjeller i stepping/ modell hadde det vært veldig bra.

Eneste andre mulighet jeg kan se:

Den nye CPUen får av en eller anen grunn ikke får like god kontakt med kjøleren som du fikk med din egen, f.eks. pga. av at rammen ødelegger. Kan du ikke sjekke fordeling av kjølepasta eller noe når du tar den ut?

Lenke til kommentar
Nå har jeg kjørt ca 30-40 minutter med en anne cpu enn min,men den er indentisk samme type altså en E6400.

Det som er gjordt er at kjølern er demontert og min cpu er tatt ut,så er denne cpuen satt inn og min kjøler montert tilbake på plas og maskinen startet.

Resultatet så lang viser at denne cpuen ligger ca 8-9 grader høyere enn min vei idle, temp er målt på nøyaktig samme plass på begge to.

Dette skulle vel ytterligere bekrefte det jeg tidligere har sagt og bekrefte hva noen andre har sagt,nemmelig at temp varierer fra cpu til cpu  :hmm:

6946346[/snapback]

Ganske interessant igrunn, en skulle ikke tro at temperaturen varierer så mye fra en cpu til en annen, men dette beviser jo igrunn det. Er det noen forskjeller på stepping på de to prosessorene? Har du testet ting som overklokking og undervolting for å se om den ene er mer villig enn den andre?

6946510[/snapback]

 

Har ikke testet annet enn det jeg beskrev ovenfor,men kan legge til at nøyaktig samme fenomen har jeg opplevd tidligere med en rekke AMD A64 prosessore der vi sjekket temp forskjeller.

Husk alle prosessore har jo i dag et deksel over seg,bare det kan gi store utslag om dette slutter helt til den ene og ikke riktig helt på neste, i tillegg er det nok en god del andre faktorer som spiller inn her.

Lenke til kommentar
Nå har jeg kjørt ca 30-40 minutter med en anne cpu enn min,men den er indentisk samme type altså en E6400.

Det som er gjordt er at kjølern er demontert og min cpu er tatt ut,så er denne cpuen satt inn og min kjøler montert tilbake på plas og maskinen startet.

Resultatet så lang viser at denne cpuen ligger ca 8-9 grader høyere enn min vei idle, temp er målt på nøyaktig samme plass på begge to.

Dette skulle vel ytterligere bekrefte det jeg tidligere har sagt og bekrefte hva noen andre har sagt,nemmelig at temp varierer fra cpu til cpu  :hmm:

6946346[/snapback]

 

MEst sannsynlig, ja, det er nok ganske store variasjoner mellom CPUene (kan godt forstå at det er forskjeller, spesielt på de lavere klokkede modellene E6300 og E6400. Om du kune sjekket evt. forskjeller i stepping/ modell hadde det vært veldig bra.

Eneste andre mulighet jeg kan se:

Den nye CPUen får av en eller anen grunn ikke får like god kontakt med kjøleren som du fikk med din egen, f.eks. pga. av at rammen ødelegger. Kan du ikke sjekke fordeling av kjølepasta eller noe når du tar den ut?

6946563[/snapback]

 

 

Får se på det når jeg tar den ut,det jeg kan si nå er at min cpu hadde et tynt jevnt lag med pasta over hele cpuen når jeg tok den ut og at den cpuen til min kompis neppe har samme stepping som min,da min nettop er kjøpt og han kjøpte da de første kom til landet.

Lenke til kommentar
Prøvd med og uten,ingen forskjell.

Har et Asus P5W DH DELUXE

 

Samme her; har identisk HK m/ X6800

 

Idle: 30

Load: 38-40

6947781[/snapback]

 

38-40grader ved load er jo akseptabel kjøling og kjøler+IHS har nok god kontakt allerede. Jeg tror tipset med å fjerne ramma er mer rettet inn med de som har 40+ idle og 48-50 ved load.

Lenke til kommentar
Det skulle kanskje ha kommet bedre frem av overskriften at dette stort sett gjelder for de som har latterlig høye temps i forlhold til andre. Jeg kom opp i 60C på 1.4 vcore før jeg fjernet rammen. Har du 30-40 grader så er jo alt vel. Kan kanskje skrive det i første innlegg, så noen sparer seg litt arbeid.

6948155[/snapback]

 

Jeg synes det er interessant med de andre temperaturene også jeg, forskjellene er jo veldig store, i mine øyne, og det er jo i høyeste grad interessant at folk opplever så forskjellige temperaturer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...