Gå til innhold

Samsung Monitor 22" Syncmaster 225BW


Teddynegger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk denne skjermen i dag. Hadde en rød pixelfeil nede på høyre del av skjermen. Googlet meg fram til en video som jeg kjørte i fullskjerm i 15 min. Den skiftet mellom rød, grønn, blå, svart og hvit og etter 15 min var den borte :)

 

Strålende fornøyd med denne skjermen :D

7244351[/snapback]

 

 

Og hvor finner vi den filmen da ?

Lenke til kommentar

Heisan

 

På jobben min skal vi anskaffe nye skjermer og vurderer å anbefale at vi går enten for en 20 tommer (4:3) med 1400*1050 i oppløsning eller en 22 tommer (16:10) med 1680*1050 fra samsung. Vi jobber mye med excel og flere dokumenter samtidig og tror alle ville ha stor glede av litt større skjermer enn de 6-10 år gamle CRT'ene de bruker i dag.

 

Vi jobber alle på et variert sett av bærbare pc'er uten dokingstasjon som er koblet til ekstern tastatur/mus og skjerm. I den forbindelse lurte jeg på om 22 tommern vil fungere med bærbare pc'er?

 

På min Dell D600, med Mobility Radeon 9000, kan jeg ikke stille ekstern monitor til 1680*1050, bare ulike 5:4 og 4:3 formater opp til 2048x1536 (uten at eksten skjerm er koblet til), betyr dette at den ikke støtter oppløsningen, eller er det et driverspørsmål?

 

De øvrige bærbare pc'ene er

 

HP NX5000 (ca 2-3 år gammel)

HP NC6320 (årets modell)

Lenke til kommentar

Hadde det vært kun opp til meg ville det blitt 20 tommer med 1600*1200 i oppløsning, kjører det hjemme og er knall fornøyd. Problemet på jobben er at andre brukere lett reagerer negativt på at ikoner og tekst blir smått på en slik skjerm. Tror derfor at de to øvrige modellene vil passe bedre siden pixel størrelsen kommer på ca 0,28.

 

Fant forresten ut nå at Dell D600 funker på 1680*1050 via Dells nettsider, så nå søker jeg opp samme info på HP maskinene.

Endret av OleNOR
Lenke til kommentar

OleNOR: Vil anbefale deg å velge en 22", siden du da kan kjører hele 2 A4 sider ved siden av hverandre. Veldig stor arbeidsplass med 1680x1050 (du kunne kjøre dette?). En 20" er greit det også, men det er stor forskjell mellom 20" og 22" !

 

deepstar: Det kan lønne seg å kjøre filmen slik at den dekker hele skjermen. Jeg lot den kjøre i et kvarter og pixelfeilen var rettet opp. Mange anbefaler å la den stå over natten også. Men prøv med 15 min først. LINK

Lenke til kommentar
Dinside antyder det vi allerede vet. ALLE 22"ws som selges i dag har det samme 5ms TN panelet fra Chi Mei.

7252632[/snapback]

 

Hvordan kan da Asus si at de har 2ms? :hmm:

7253476[/snapback]

 

De har neppe 2ms i praksis. Kanskje noen ekstra chipper, og litt mere fordelaktige tester. Ingen av disse er ekstreme gamerskjermer, men etterslep er ikke noe problem, så det er kun for å selge.

Lenke til kommentar

jeg fikk min skjerm på fredag, har nå testet den noen dager, og har funnet ut dette:

 

- Skjermen ser bra ut. fine tynne kanter rundt bildet, solid fot, men høydejusteringen har bare to settings, helt nede og helt oppe. Har heller ikke pivot.

 

- meget lys skjerm på default, jeg måtte skru ned lysstyrken fra 100 til 40 for å ikke få vondt i øynene.

 

- synsvinkelen er imo litt dårlig, selv når jeg ser rett på den er det gråere noen steder enn andre.

 

- jeg får ikke stilt inn skarpheten og kontrasten sli at det blir behagelig å se på lyse/hvite sider (spesielt i windows).

 

- siden maks oppløsning på 22" er den samme som på 20", er pixlene ganske store, det merket jeg i spill/film. Hvis man får død pixel vises dette da ganske godt.

 

- spilling på 22" widescreen er digg! (for spill som støtter oppløsningen, som de fleste gjør. WoW,CS:S,COD2,Oblivion,HL2 ble nesten en helt ny opplevelse fra min andre 19" LCD. Jeg merket heller ikke noe etterslep

 

- DivX filmer og DVD var bra å se på med 22" widescreen, men jeg syntes bildet ble litt "kornete". Kanskje pga pixlene?

 

- Backlight bleed. Der ble jeg skuffa. alt for mye backlight bleed. Har sett på andre erfaringer og tester at de hadde litt baklys i kantene på skjermen, men på min er det på alle kantene, men også ganske mye lengre inn på skjermen. kan prøve å få lagt inn et bildet av det.

 

konklusjon:

 

Man får hva man betaler. Skjermen er bra bygd og ser bra ut, men mangler pivot. Jeg likte ikke bildet i windows og på internett, pga at jeg adri finner en behagelig justering. I spill of film er ikke det et problem, siden det er sjelden så lyse bilder der.

Baklys var et problem for meg, irriterte meg veldig på mørke bilder og spill. Synsvinkelen var heller ikke så bra.

 

 

jeg kommer til å bruke angreretten å sende den tilbake, for å så finne en annen skjerm istedet.

Lenke til kommentar

Skrev nettopp denne anmeldelsen på komplett.no der jeg kjøpte den:

 

3 av 5 stjerner, altså midt på treet:

 

 

 

2 døde piksler, mye baklys og dårlig insynsvinkel

 

 

Jeg hadde fra før en Samsung Syncmaster 930BF (19", 4:3 (eller 5:4 om du vil), og det eneste problemet jeg hadde med den var endel baklyslekkasje oppe og nede, og dette var spesielt plagsomt når jeg så film. Hadde derfor håpet at denne skjermen skulle være bedre å se film med, men jeg er skuffet. Siden skjermen er så bred virker det som baklyset er enda sterkere enn på den gamle skjermen min, oppe og nede er rett og slett helt hvitt. Samt litt på venstre side av skjermen. Dersom jeg ser en film i 16:9 (skjermen er 16:10) vil jeg i mørke scener få følelsen av at de sorte stripene oppe og nede flyter i ett med bildet, hvilket er veldig forstyrrende. Og sortkvaliteten er dårlig fra før (må vel forventes på lcd), og da får man følelsen av at det "skinner" i skjermen når det er mørke scener, hvilket jeg finner VELDIG irriterende.

 

I spill hadde jeg ingen problemer med den gamle 19"'eren, men på denne ser man faktisk at baklyset forandrer fargene oppe og nede til veldig lyse der baklyset syns.. Utenom det funker det vel helt fint å spille, dersom man ikke bryr seg om fargeforskjeller fra midten og oppe/nede på skjermen. Dette har også med dårlig innsynsvinkel.. Det står 160grader innsynsvinkel, men fargene nederst på skjermen blir veldig blasse dersom jeg ikke sitter og ser RETT på skjermen. Og det blir et grønnskjær om jeg ser den fra for lav sittestilling.

 

Jeg irriterer meg endel over disse tingene, og da hjelper det lite at det er to piksler som er "stuck" (de er ikke døde, de lyser blått og grønt konstant), har prøvd å kjøre et program for å fikse dem, men hittils har det ikke virket.

 

Spørs om ikke jeg gjør som han over her og bruker angreretten..

Lenke til kommentar

Ser ut som noen er uheldige og får skjerm med sterkere baklys enn andre.På min klarer jeg ikke å registrere noe baklys i spill.I mørkt rom med mørk bakgrunn på skjermen,er det litt baklys oppe og nede.Spørsmålet er hvor mye man sitter i et mørkt rom med mørk skjerm :hmm:

Jeg har heller ingen døde piksler på min.

Lenke til kommentar
Ser ut som noen er uheldige og får skjerm med sterkere baklys enn andre.På min klarer jeg ikke å registrere noe baklys i spill.I mørkt rom med mørk bakgrunn på skjermen,er det litt baklys oppe og nede.Spørsmålet er hvor mye man sitter i et mørkt rom med mørk skjerm :hmm:

Jeg har heller ingen døde piksler på min.

7289119[/snapback]

 

Jeg sitter alltid i et mørkt rom, og spesielt så når jeg ser film om kvelden/natta.

Lenke til kommentar

Her er et sammenlikningsbilde av fargeforskjellene fra min gamle Syncmaster 930BF (Til venstre, 19" 5:4) og den nye 225BW (høyre 22" 16:10), som man ser er fargene på 225bw mye mindre levende og blasse, men det som ikke kommer fram kanskje er at hvitfargen i 930bf er dårligere enn på 225'en, og at sortkvaliteten på 930 er mye bedre, alt dette kommer sikkert av forskjellige styrker på baklyset..

22112006001.jpg

22112006.jpg

Skjermene kjører her på samme settinger.

 

Her er et værste tilfelles eksempel på hvordan sortkvaliteten og baklyslekkasje kan ødelegge filmopplevelsen:

12112006007.jpg

Effekten blir jo selvfølgelig ytterligere forsterket av kameraet, men det er faktisk nesten så ille noen ganger når man ser film..

 

Greia derimot, er at jeg tviler på at veldig mange av de billige til moderat priset skjermene idag er så mye bedre.. Se på LCD-TV hvor mye bedre specs de har.. Tipper det er fordi oppløsningen er mye lavere på de.. Men lysstyrke og kontrastforhold er som regel MYE bedre på de.. Jeg kommer til å kjøpe en LCD-TV til å se film på, da filmopplevelsen på denne skjermen er sjenerende.. Var faktisk like før jeg benyttet angreretten, men fant ut at jeg like godt kan bruke den til det den gjør best, vanlig pc-arbeid/internettbruk/spill og heller kjøpe en dedikert LCD-TV til film senere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...