Gå til innhold

EF-S 17-55 2.8 / Canon30D / blitz


Anbefalte innlegg

Hei,

Eg skal kjøpe Canon 30D, og skal utvide "utstyrs-pakken" litt etter litt med relativt høgt kvalitetsnivå.

 

Viktigst er normal-zoomen. Denne ser ut til å bli EF-S 17-55 2.8 IS.

 

Skal og ha telezoom og ekstern blitz, men begge delar blir for dyrt i første omgang.

 

Eg skulle gjerne kjøpe en 70-200 telezoom med det samme, men synes å ha sett nevnt at normalzoomen skygger for intern-blitzen? Kor stort er dette problemet? Er det håplaust å satse på? I så fall må eg kjøpe ekstern blitz med det samme, og utsette telezoomen. Tilsaman blir det for stort førstegangsutlegg..

 

Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget godt valg av normalzoom!! Denne er milevis bedre enn de rimelige zoomene som mange velger. (bruker alle penger på hus og ingenting igjen til optikk). 17-55 er et toppobjektiv på de fleste måter.

Med solblender som du alltid bør bruke (kjøp som ekstrautstyr) skygger den likevel for pop-up blitsen på kameraet. Den er bare til nødbruk, spør du meg.

Kjøp deg gjerne en telezoom, og skal du fortsette i samme gata mht til kvalitet på optikken, bør du gå for enten 70-200/4L eller 70-200/2.8L(IS) avhengig av hvor mye grunker du har å bruke.

En ekstern blits sper du på med senere. Blits vil man ofte prøve å unngå å bruke likevel, siden naturlig lys alltid er penest (fill-in flash i sollys er ett unntak). Og med lyssterk optikk, kamera som tåler høy iSO, samt IS er du godt utrustet.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Som sagt er 17-55 såpass stor at den uansett vil komme i veien for poppup blitsen. Spesiellt i den vide enden. På 55mm går det antaglig greit. Så om blitzbruk er essesiellt for deg, bør du kjøpe den eksterne blitzen nå og vente med telezoomen.

6906740[/snapback]

 

Ja. Det er ikke nødvendig å kjøpe alt på en gang. Dersom man ikke har ubegrenset med penger, må løsningen bli å anskaffe det viktigste først, og så mer etterhvert som man får råd. Det er mye bedre enn å kjøpe en masse billigere ting som man likevel ikke blir fornøyd med. Setter du av en bestemt sum hver måned, er det tidsaspektet som avgjør hva du har råd til.

Lenke til kommentar
Som sagt er 17-55 såpass stor at den uansett vil komme i veien for poppup blitsen. Spesiellt i den vide enden. På 55mm går det antaglig greit. Så om blitzbruk er essesiellt for deg, bør du kjøpe den eksterne blitzen nå og vente med telezoomen.

6906740[/snapback]

 

 

Med 30D/EF-S 17-55mm f2,8 kombinasjonen får du tydelig vignettering på 17mm når du bruker kameraets interne blitz. Denne vignetteringen er sterkt redusert ved 20mm og helt borte ved ca 24mm.

 

Setter du på motlysblenderen som hører til, vignetterer den innebygde blitzen til nesten midt på bildet på 17mm! Selv på 55mm blir det da tydelig vignettering.

 

Jeg bruker 430EX og da er problemet fraværende.

Lenke til kommentar
Med 30D/EF-S 17-55mm f2,8 kombinasjonen får du tydelig vignettering på 17mm når du bruker kameraets interne blitz. Denne vignetteringen er sterkt redusert ved 20mm og helt borte ved ca 24mm.

Setter du på motlysblenderen som hører til, vignetterer den innebygde blitzen til nesten midt på bildet på 17mm! Selv på 55mm blir det da tydelig vignettering. 

Jeg bruker 430EX og da er problemet fraværende.

6910156[/snapback]

 

Dette var viktig informasjon. Takk for den. Då trur eg eg må kjøpe blitz med det samme. Greit nok med lyssterk linse, IS og høg ISO, men blitz må til av og til.

 

Er det andre ting eg burde tenke på med hensyn til dette oppsettet?

Lenke til kommentar
Dette var viktig informasjon. Takk for den. Då trur eg eg må kjøpe blitz med det samme. Greit nok med lyssterk linse, IS og høg ISO, men blitz må til av og til.

 

Er det andre ting eg burde tenke på med hensyn til dette oppsettet?

6911628[/snapback]

 

Motlysblender bør du vel skaffe deg like godt først som sist. Til mitt kamera har jeg en 2GB minnebrikke og synes det holder til mitt bruk. Fylte brikken opp med bare høyeste kvalitet jpg-bilder en gang og fikk plass til ca 640 bilder. Skal du lagre til RAW-format trenger du sikkert mer enn dette.

 

Har selv fra tidligere bare brukt digitale kompaktkameraer og et nå 25 år gammelt analogt speilreflekskamera og har vel slik sett ikke noe bredt grunnlag å vurdere kameraet på. Likevel, jeg synes denne kombinasjonen er helt rå.

-Batteriet rekker til 1000 bilder (bruker nesten alltid ekstern blitz)

-Kameraet reagerer når jeg vil. Det er bare jeg som er begrensningen nå.

-IS var ikke en prioritert funksjon da jeg kjøpte og da er det ekstra morsomt at det fungerer godt. Jeg kan ta gode bilder med 1/15 sekund og 55mm, på mitt gamle analoge ble det fort vekk uskarpt på 1/30 og 50mm (og det uten crop selvfølgelig). Man kan holde kamera med en hånd. Man får bedre bilder ut gjennom vinduet på en bil i fart. Skjønner egentlig ikke påstandene jeg leser om at IS er viktigst på tele og at det ikke hjelper dersom motivet beveger seg. Bevegelsesuskarphet fremkommer da vel som en kombinasjon av kamerabevegelse og motivbevegelse? Da må det jo bli bedre om en av delene er minsket/eliminert?

-God lysstyrke var derimot prioritert såpass høyt at jeg valgte vekk Nikon D200 fordi jeg da ikke ville ha råd til en Nikon 17-55 f2,8 . Før jeg bestemte meg, tok jeg fram mitt gamle Canon A1/FD 50mm f1,4 og blendet ned. Da var det ikke vansklig å prioritere dyrere optikk. Søkeren blir jo så mye triveligere å se i når man har lyssterk optikk. Manuell kontroll av fokus blir mye greiere og AF funksjonen i kameraet vil fungere på et høyere nivå med f2,8 og bedre.

-Samboeren min er ikke interessert i å gå i dybden på bruksanvisninger på mange sider, men kan på 30D likevel driste seg til å klemme av noen bilder på full automatikk.

 

Selv tar jeg mest familie/landskaps/portrett-bilder og er ikke veldig opptatt av mye tele. Ser du lukter på 70-200mm. Selv har jeg også tenkt tanken, men er veldig usikker. Vet av erfaring at jeg hadde nok tele med min gamle 70-210mm på fullformat. Dette ville på et 1,6 crop-kamera bli ca 40-135mm. Så når kommer Canon med 28-135 f2,8L IS USM? Uansett er det kansje for meg greit å supplere 17-55mm med en fast 100mm f2,8 macro eller noe slikt. Canon har jo gode alternativer både på 85, 100 og 135mm vet jeg...

 

Uansett 30D/17-55 kan du bare begynne å glede deg til med det samme! Det er et kjempekamera!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Då har eg endelig handla, og har kjøpt følgande:

 

Canon 30D kamera

EF-S 17-55 2.8 IS objektiv

580EX blitz

polariseringsfilter

UV-filter

stor og lita veske

ekstra batteri til kamera

to sett batteri til blitz

 

Stativ og minnebrikke har eg fra før. Telezoom / vidvinkelzoom kjem når feriepengane kjem til sommaren...

 

Gledar meg til å prøve ut dette!

Endret av erlendhagen
Lenke til kommentar

Da er det bare å gå igang! Tjo-bing! :D

 

Et tips til forholdsvis billig tilleggsutstyr til blitzen kan være en softbox eller softbouncer. Disse kan gjøre underverker med blitzbildene dine i de tilfellene du ikke har mulighet for å bruke blitzen indirekte.

 

Motlysblender til objektivet er heller ikke dumt, men plastbiten koster 450...

 

Så er det bare å ta bilder og kanskje poste noen her.

Endret av zorry
Lenke til kommentar
Med 30D/EF-S 17-55mm f2,8 kombinasjonen får du tydelig vignettering på 17mm når du bruker kameraets interne blitz. Denne vignetteringen er sterkt redusert ved 20mm og helt borte ved ca 24mm.

Setter du på motlysblenderen som hører til, vignetterer den innebygde blitzen til nesten midt på bildet på 17mm! Selv på 55mm blir det da tydelig vignettering. 

Jeg bruker 430EX og da er problemet fraværende.

6910156[/snapback]

 

Dette var viktig informasjon. Takk for den. Då trur eg eg må kjøpe blitz med det samme. Greit nok med lyssterk linse, IS og høg ISO, men blitz må til av og til.

 

Er det andre ting eg burde tenke på med hensyn til dette oppsettet?

6911628[/snapback]

Blitz er en uting når det er for lite lys ellers til å få et bilde i det hele tatt. Altså når du MÅ bruke blitz for å få til bildet, blir bildet kjipt med blitz uansett. Det er når du har masse lys i bakgrunn og forgrunn, eller når du vil ha en spesiell lyssetting, at du bør bruke blitz.

Lenke til kommentar

Gratulerer med flott utstyr! Synes du har gjort gode prioriteringer! Jeg ville også ha vurdert et batterigrep etterhvert, da jeg synes det gir uovertruffen ergonomi, pluss at det gir deg en tilnærmet "udødelig" batterilevetid - spesielt med uoriginale batterier! (Jeg kjøpte 2 batterier på 1800 mAh til 200kr pr stk - Canon's originale er på 1390 mAh og koster 600kr...)

 

Ser bra ut dette Hagen. En ting til du kan spare til er et godt stativ, men ikke forhast deg (les:kjøp noe til tre-fire hundre på elkjøp).

7151201[/snapback]

 

 

Ikke for å hijacke tråden, men jeg er på utkikk etter et stativ/hode - det må være forholdsvis lett, stabilt og kunne bære min 30D med EF 70-200 f2,8 L IS påmontert - har letet mye på nettet, men it's a jungle out there... Noen brukere som har anbefalinger?

Lenke til kommentar

Stativhode anbefaling, Props; Really Right Stuff BH-40 LR!

 

http://www.reallyrightstuff.com/ballheads/index.html

http://www.butzi.net/reviews/rrsbh40.htm

 

Inkludert plate for 70-200 kommer det på i overkant av $400, men du har jo kostbart utstyr ellers, så det burde være en ok pris sånn sett.

 

[redigert litt skrivefeil]

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
...Ikke for å hijacke tråden, men jeg er på utkikk etter et stativ/hode - det må være forholdsvis lett, stabilt og kunne bære min 30D med EF 70-200 f2,8 L IS påmontert - har letet mye på nettet, men it's a jungle out there... Noen brukere som har anbefalinger?

7155189[/snapback]

 

Ser selv etter et hode, og har da gått og siklet på et Markins M10 lenge. Dette tåler det aller meste (40kg!) og er utrolig lett (498 gram). Brukererfaringene jeg har lest er meget gode.

 

http://www.markinsamerica.com/MA5/M10.php

 

Men det er jo ikke helt gratis det heller...

Endret av Per69
Lenke til kommentar
Jepp, grattis med nytt kamera! Jeg syns ikke objektivet skygger så mye for blitzen. Det er ikke et stort problem.

7194591[/snapback]

Eg ser på enkelte bilder tatt med built-in falsh at skyggen er der, men 580-blitzen eg kjøpte er rå. Den klarer å kjøre seriebilder med blitz. (naturligvis ikkje full utladning.) Eg kan ta bilder med veldig fint lys i forhold til det eg er vant med fra kompaktkamera.

 

No manglar eg bare en EF-S 10-22 og en EF 70-200.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...