Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skole OG Sosial liv?


Anbefalte innlegg

Mange sier at det er umuligt å faktisk ha et sosialt liv dersom gode karakterer er målet på Videregående Skole, noe som viser seg å stemme blandt de fleste jeg kjenner.

 

Jeg vil her vise et lite eksempel på hvordan min skoledag var, da jeg gikk på VGS:

 

07:00 - Står opp for å gjøre meg klar til skolen. (Bøker etc. er pakket dagen før).

08:40 - Skolestart. Her går det mer eller mindre slag i slag.

15:15 - Skoleslutt.

16:45 - Hjemme, og middagen er ferdig klokka 5! (Jeg måtte ta tog og buss for å komme meg helt hjem).

17:30 - Tid for lekser - Jeg hadde ingen realfag så jeg satt i 2 til 3 timer med leksene, avhengig av hvilken ukedag det var.

19:30/20:30 - Tid for hobby ELLER sosialt liv. Jeg spiller gitar og rekner ca. 2 timer (spilt i 4 år og mener at med 2 timer daglig så får man fremgang i det).

21:30/22:30 - Sitter litt fremfor PC'en før jeg tar kvelden.

 

Dette gir UTROLIG liten tid til det sosiale livet. Og folk som tar realfagene syntest jeg VIRKELIG synd på! (Ikke ALLE er gode i realfag heller). Dersom man ikke gjør en eneste lekse, innlevering eller leser til prøve, så har man hele kvelden på seg til å gjøre hva en vil.

 

Alle som går eller har fullført VGS: Tar jeg helt feil angående dette? Er det bare de jeg kjenner som har dette problemet?

 

Hvorfor ikke legge om skolesystemet så vi kan faktisk ha et lite sosialt liv i tillegg?

 

Hva er ditt forslag til en skoledag som tar for seg både utdanning og sosialt liv?

 

EDIT: Tidspunktet når jeg stod opp er fikset fra 08:00 til 07:00. Beklager for trykkfeil.

Endret av Yois111
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er halveis enig i deg der. Jeg har realfag og det er ingen problem med det sosiale livet, men ja, jeg må ofre litt egentlig, men det tar jeg opp en annen gang.

 

Det er få elever jeg kjenner som jobber så mye som 2-3 timer hver dag med lekser. Det er ekstremt altså. Det er ikke alltid man får lekser heller.

 

Du har noen helt vesentlige poeng. Vil du kun ha 6'ere og noen 5'ere så følger man din plan og det er det sikkert noen som gjør, men bare minoriteten.

 

Vi får jo tross alt midttimer midt i skoledagen til å gjør lekser..;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker 3-4 timer på å trene og komme meg til og fra trening hver eneste dag.

Jeg har tre realfag (2MX, 2FY, 2KJ) og klarer meg bra (5/6).

 

Vi får ikke så mye obligatoriske lekser og hvis man følger skikkelig med i timen så får man med seg det aller meste. Gode studievaner på skolen er alfa omega. Grunnlaget fra barne- og ungdomsskolen og den generelle forståelsen har også en del å si.

 

Jeg har masse tid på ettermiddagen hvis ikke treningen kommer i veien.

 

Hvordan går det an å bruke 30 min til skolen og 90 min hjem igjen? Ville det ikke vært bedre å bytte skole hvis du brukte så mye tid på transport?

Lenke til kommentar
Bruker du to-tre timer på lekser hver eneste dag? Da jeg gikk på videregående, så hadde jeg helt vanvittig bra tid til alt mulig...

6900601[/snapback]

Da blir det helt naturlige spørsmålet:

Hvordan gikk det med karakterer?

Og hva gjør du nå?

6900970[/snapback]

 

Jeg kunne nok ha gjort det bedre, men jeg hadde 4,34 i snitt (og så fikk jeg vel 4,5 ekstrapoeng, så jeg endte opp med 47,9 skolepoeng for opptak til høyere utdanning).

 

Hva bruker trådstarter fritimene sine på skolen til? Og hvordan kan han bruke 40 minutter fra senga til skolen om morgenen, men 90 minutter hjem igjen?

 

Nå skal det nevnes at jeg bodde 500 meter unna min videregående skole så jeg slo ihjel ganske lite tid på å komme meg fra og til skolen. Uansett tror jeg trådstarter overdriver tidsforbruket sitt litt...

Endret av selters
Lenke til kommentar

3 timer lekser hver dag og 4,3 i snitt? Da jobber du meget lite effektivt, vist du ikke har store lærevansker, men da burde du tatt det med i betraktining i første post.

 

Selv gjør jeg lekser ca. en halv time hver dag, og ligger godt over 5 i snitt, og jeg har realfag.

 

Edit: Glem det, trodde selters var trådstarter.

Endret av Goz
Lenke til kommentar

La meg ta timeplanen min:

 

06:30 prøve å stå opp

07:00 legge merke til at klokken er forbanna mye - springe i dusjen

07:30 sitter jeg på bussen til skole (10 min gange til bussen)

08:10 skolen begynner

15:30 skolen avslutter

15:30 - 22:00 gjøre hva faen jeg vil, venner kino osv (bare at jeg trener noen dager i uken = rett hjem bruker 2 timer)

22:00-23:00 om det er noe lekse som skal inn dagen etterpå begynner jeg nå.

 

går medier og kommunikasjon andreåret. 5.22 i snitt, 4 og en halv/6 timer til sosiale ting.

 

kommer helt ann på personen.

Lenke til kommentar

Jeg vil korrigere: 07:00 måtte jeg stå opp, ikke 08:00. Beklager for feiltasting. Skal være fikset nå.

 

Vel, jeg har egentlig ikke noe form for lærevansker, men jeg gikk grundigt til verks med leksene mine, fremdeles bare 4,8 i snitt.

 

Alle tar ikke stoff med en gang og derfor må vi jobbe ekstra mye med leksene (bl.a. meg).

Lenke til kommentar

Eg gjekk to år på vidaregåande, kom heim frå skulen i 16-17-tida og einaste gangen eg kan hugse å ha gjort skulearbeid heime var i forbindelse med eksamen. Fekk 5.1 i snitt og er i dag i mitt andre år som elektrikarlærling. Hadde ingen problemar med å gjere alt skulearbeidet på skulen, i friminuttene sat dei fleste i klasserommet og prata drit, så kvifor ikkje få unna litt arbeid?

 

Selvfølgelig er jo dette ein individuell utfordring, også avhengig av kva linje du går på. Eg hadde som sagt resten av dagen fri, men PCen tok knekken på den tida. :p

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Min timeplan

 

jeg går nå allmenpåbyning

 

7.står jeg opp

7.40 blir jeg henta av en i klassen

8 starter skolen

mandag slutter jeg 13.40 Tirsdag 13.40. onsdag 15.30. torsdag 15.30 (11.20 annhver uke) 9.30 vær fredag

 

er hjemme ca 30min etter jeg er ferdig på skolen..

Lekser får vi minimalt med

Aldri hatt noe problem med sosialt liv

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Altså, hvordan klarer du å få 2-3 timer med lekser? Det er rett og slett umulig... Du må planlegge bedre.

 

Bruker vel 30 min maks på lekser, når jeg en gang får lekser, og de leksene jeg får er da til prosjekt/framføring/prøver. Så da er man nødt til å øve. Nå har de også tatt fritimer vi har tidligere fått til leksearbeid vekk, så enda mindre tid til lekser, men np det. De som sier at skippertak er dårlig, funket gjennom hele skolegangen for meg. Bruke et par timer en dag jeg får gå tidlig til lekser, så fri resten av uka fra lekser.

 

Har 3mx, 3eng, 2bedøk, går sisteåret økonomi

Lenke til kommentar
Yois111: finnes det ikke skoler som ligger nærmere? Det er ikke normal å bruke 1,5 time på å komme seg til eller fra skolen.

6910140[/snapback]

 

Om han er like uheldig med busstider og timeplan som meg er det fullt mulig.. Jeg slutter xx:30 hver dag, og bussen går 15 min unna skolen xx:25 hver dag.. Bussturen tar i tillegg 15-20 min avhengig av trafikk...

 

Det er mulig at skolearbeidet av og til kan virke okkuperende i livet ditt, men trust me! Visst du får gode karakterer, når du langt i livet! Det er tross alt en god del gjen av livet ditt!  :)

6911059[/snapback]

 

Agree..

 

Og du har vel tid til overs i helgene? Man får jo heller ikke lekser hver eneste dag, så jeg skjønner ikke at det kan være et så stort problem.. De dagene du ikke har lekser har du jo 3 t. + til sosiale ting..

 

EDIT: Ser nå at det var slik du hadde det på videregående, sikker på du ikke overdriver litt med leksetiden? :!:

Endret av Godseieren
Lenke til kommentar

Jeg hadde alt for mye tid til overs på VGS, men jeg sløste den vekk. Gjorde sjelden mer enn 1 time lekser hjemme totalt i uka, som oftest mye mindre. Enda bruke jeg mange av fritimene på å drive dank. Endte på 58 poeng, når jeg hadde 3MX, 3FY og 3KJ.

 

Skulle ønske vi hadde mer å gjøre, for jeg sliter med arbeidsvanene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...