Gå til innhold

Astrologi og østens mystikk


Knast

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Næsj. Du kan gjøre din del for at naturvitenskapen og teknologien bringes framover!

 

En ting jeg har tenkt på: Allerede i dag er det en relativt lang utdannelse før man kan begynne å gjøre noe nytt innen de fleste disipliner i naturvitenskap. Ettersom man legger til mer og mer kunnskap (greit nok, mye av dette er spesialisert, men likevel...), vil da terskelen bli høyere og høyere? Om 200 år 20 år fra start på bachelor til doktor?

 

På en annen side så "komprimeres" jo ofte kunnskap bedre med tiden, når man ser de mer generelle mekanismene.

Lenke til kommentar

Er selv interessert i astrologi. Horoskop man leser i VG osv er tull. Det har omtrent nada med astrologi å gjøre. Det er svært generaliserte horoskop, da det baserer seg på kun en ting; hvilket tegn i dyrekretsen (zodiac) solen var i da du ble født. Det er 12 tegn i dyrekretsen og milliarder av folk i verden, så ja, go figure. Dette er ment som underholdning, ingenting annet. Ikke rart fordommene å skepsisen blusser opp hos folk når de leser slikt pølsevev. Dessuten er det veldig begrenset hvor mye informasjon en liten spalte med tekst kan gi deg. Men horoskop er kun én del av astrologi.

 

Anbefaler folk til å finne ut hvilket klokkeslett på døgnet de ble født. Da kan de gå inn på feks astrology.com (har selv gjort dette) å lage et såkalt "personlig horoskop" (fødselskart, eller natal chart), som forteller generelt om deg, å ikke om du skal pusse tennene på bollemandag. Da har man plutselig mye mer å gå etter. En kan se på det som et slags bilde av stjernehimmelen, å planetenes posisjon akkurat da du ble født, å hvordan dette påvirker deg som person. Går du inn på astro.com, så kan du gjøre det samme, men da for å få et mer nøyaktig dag til dag horoskop.

 

Soulgarden.tv er en gøyal og lettfattelig side som jeg selv følger med på hver dag. Dette er også i utgangsunktet horoskop av den enkle sorten, men baserer seg på mye mer relevant fakta hver dag. :)

 

Ellers er det mange bra bøker.. Anbefaler folk å sjekke ut "Sun Signs" av Linda Goodman. Er fra 1968, men er fortsatt like relevant. Går feks innpå det med hvorfor planetene osv påvirker oss.

 

Kan forstå hvorfor skeptikerene er skeptiske, men har selv blitt forbløffet gang på gang, så jeg for min del ser ikke hvorfor jeg ikke skulle tro på det. Tror det gjelder om å oppsøke de rette kildene for informasjon.

 

Edit: trykkleif.

Endret av Istapp
Lenke til kommentar
Er selv interessert i astrologi. Horoskop man leser i VG osv er tull. Det har omtrent nada med astrologi å gjøre. Det er svært generaliserte horoskop, da det baserer seg på kun en ting; hvilket tegn i dyrekretsen (zodiac) solen var i da du ble født. Det er 12 tegn i dyrekretsen og milliarder av folk i verden, så ja, go figure. Dette er ment som underholdning, ingenting annet. Ikke rart fordommene å skepsisen blusser opp hos folk når de leser slikt pølsevev. Dessuten er det veldig begrenset hvor mye informasjon en liten spalte med tekst kan gi deg. Men horoskop er kun én del av astrologi.

 

Anbefaler folk til å finne ut hvilket klokkeslett på døgnet de ble født. Da kan de gå inn på feks astrology.com (har selv gjort dette) å lage et såkalt "personlig horoskop" (fødselskart, eller natal chart), som forteller generelt om deg, å ikke om du skal pusse tennene på bollemandag. Da har man plutselig mye mer å gå etter. En kan se på det som et slags bilde av stjernehimmelen, å planetenes posisjon akkurat da du ble født, å hvordan dette påvirker deg som person. Går du inn på astro.com, så kan du gjøre det samme, men da for å få et mer nøyaktig dag til dag horoskop.

 

Soulgarden.tv er en gøyal og lettfattelig side som jeg selv følger med på hver dag. Dette er også i utgangsunktet horoskop av den enkle sorten, men baserer seg på mye mer relevant fakta hver dag. :)

 

Ellers er det mange bra bøker.. Anbefaler folk å sjekke ut "Sun Signs" av Linda Goodman. Er fra 1968, men er fortsatt like relevant. Går feks innpå det med hvorfor planetene osv påvirker oss.

 

Kan forstå hvorfor skeptikerene er skeptiske, men har selv blitt forbløffet gang på gang, så jeg for min del ser ikke hvorfor jeg ikke skulle tro på det. Tror det gjelder om å oppsøke de rette kildene for informasjon.

 

Edit: trykkleif.

7336250[/snapback]

 

Og grunnlaget for at planetenes stilling i forhold til hverandre, og jordens posisjon i banen (som hvilket stjernetegn solen står i er ett utrykk for), har en effekt for dagliglivet til personene som lever på planeten *avhengig av hvilket stjernetegn* er?

 

Grav opp litt bevis, så kan du poste i T&V. Uten bevis (ikke en gang statistiske for at det stemmer bedre enn rein gjettning, evt. psykologisk innsikt dersom ting "personifiseres", eller rett og slett så generelle ting at det er dømt til å stemme), er dette langveis off-topic.

Lenke til kommentar

Det er du som er OT nå.. Så hva er det du mener denne tråden handler om? Å skaffe bevis? Jeg forholder meg kun til tråden, å prøver ikke å bevise noe som helst i innlegget mitt. Trådstarter var ute etter mine tanker om astrologi, å det var min ytring. Astrologi er en personlig ting for meg, å hva andre tror på får være opp til dem. Folk tror på forskjellige ting. Det å komme med en vitenskapelig/matematisk forklaring på hvorfor planetene er med på å påvirker oss får heller noen andre gjøre, for det bryr meg fint lite. Det er ikke det jeg er ute etter.

Lenke til kommentar

Hva testet du på astrology.com? Det er mye man kan gjøre der. Jeg henviser til denne, med birth time. Men det nytter ikke å hoppe totalt uvitende inn i astrologiens verden å tolke alt bokstavelig, bare så det er sagt. Åsså er det viktig å huske på at informasjonen du oppgir angående klokkeslett osv er korrekt. Men uansett, hvis interessen ikke er der fra første stund så kan det vel ikke påstås at det er særlig hensiktsmessig å fortsette.

Lenke til kommentar

Jeg har testet noe lignende. Faren til ex-en min hadde et dataprogram han la inn informasjonen i, og fikk opp stjernekart og resultater. Han visste å tolke det selv, og sa ofte gav bedre resultater enn de "halvstekte" tekstene som ligger inne.

Jeg fikk han til å teste på personer han ikke kjenner og fikk overraskende bra på alle som ble testet.

Jeg tror ikke det er så lett og gå skeptisk inn for å sjekke på en sånn side. Jeg er skeptiker selv, men har fått et nytt syn på saken av den demonstasjonen.

Lenke til kommentar

Alle vitenskapelige tester viser at horoskop er tullball. Det at man kan innbilel seg at ting stemmer når man ser på sitt eget horoskop, det er bare en illusjon gitt av at vi lar oss overraske og imponere når usannsynlige tilfeldigheter oppstår.

 

En subjektiv vurdering er tilnærmet null verdt i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar
Alle vitenskapelige tester viser at horoskop er tullball. Det at man kan innbilel seg at ting stemmer når man ser på sitt eget horoskop, det er bare en illusjon gitt av at vi lar oss overraske og imponere når usannsynlige tilfeldigheter oppstår.

 

En subjektiv vurdering er tilnærmet null verdt i en slik sammenheng.

7341640[/snapback]

Joa. Men skjønner ikke hvordan det er bevist at horoskop er tullball.

Vet ikke hva du tenker på, men føler de fleste her har fastslått at ukeshoroskop i ukeblader er underholdning og ikke sannhet hvertfall..

Lenke til kommentar
Alle vitenskapelige tester viser at horoskop er tullball. Det at man kan innbilel seg at ting stemmer når man ser på sitt eget horoskop, det er bare en illusjon gitt av at vi lar oss overraske og imponere når usannsynlige tilfeldigheter oppstår.

 

En subjektiv vurdering er tilnærmet null verdt i en slik sammenheng.

7341640[/snapback]

Joa. Men skjønner ikke hvordan det er bevist at horoskop er tullball.

Vet ikke hva du tenker på, men føler de fleste her har fastslått at ukeshoroskop i ukeblader er underholdning og ikke sannhet hvertfall..

7341687[/snapback]

 

Man har prøvd å bruke horoskop til å predikere ting, om jeg ikke husker feil, og det viser seg gang på gang at det er like bra som tilfeldig gjetning.

 

Det er absolutt ingenting som tyder på at horoskoper fungerer, at folk lar seg fascinere av det er greit nok. Men det er ikke noen vits å påstå at det virker uten å komme med noen data som bygger opp om det, sm Jblack sier, så er subjektie betraktninger så og si verdiløse i så måte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Alle vitenskapelige tester viser at horoskop er tullball. Det at man kan innbilel seg at ting stemmer når man ser på sitt eget horoskop, det er bare en illusjon gitt av at vi lar oss overraske og imponere når usannsynlige tilfeldigheter oppstår.

 

En subjektiv vurdering er tilnærmet null verdt i en slik sammenheng.

7341640[/snapback]

Joa. Men skjønner ikke hvordan det er bevist at horoskop er tullball.

Vet ikke hva du tenker på, men føler de fleste her har fastslått at ukeshoroskop i ukeblader er underholdning og ikke sannhet hvertfall..

7341687[/snapback]

Tenkt måte å gjøre undersøkelse på:

For 100 personer oppgis nok data til å stille horoskopene. Så får hver person to horoskop tilbake, det som ble stillt for den personen, og et tilfeldig horoskop. Så skal hver person velge ut det horoskopet som stemmer best. Hvis ca 50 personer velger riktig, så er det ingen sammenheng mellom horoskopene og virkeligheten.

 

Neppe nøyaktig slik, men slike undersøkelser er gjort. Og slike undersøkelser viser at horoskop ikke er bedre en ren gjetning.

 

Og det sier seg egentlig selv. Det er ingen ting som skulle tilsi at tilfeldige stjerner på himmelen skulle ha noen som helst påvirkning på livene våre. Stjerner som vi ser i konstellasjoner på himmlen sett fra jorden er i virkeligheten ofte langt fra hverandre. Og de danner bare et gitt stjernebilde sett fra en gitt vinkel. Stjernene står heller ikke der vi ser dem. Lyset er ofte tusener, millioner og kanskje milliarder av år gammle. Og konstellasjonene er for lengst helt annerledes enn det de lysene prikkene på himmelen viser. Og hvordan og hvorfor i all verden skulle noen lysende prikker på himmlen, noen få fotoner, ha noen som helst påvirkning på vår personlighet? Det er jo helt absurd.

 

Mystikk er spennende. Tilfeldigheter vekker vår oppmerksomhet. Det gjør at det kan være fristende å tro. Men litt kunnskap og fornuft burde få enhver som har trodd på horoskop til å rødme etter å ha tenkt seg om litt...

Lenke til kommentar

Enig i at det er helt absurd og er veldig skeptisk selv, men har ikke utelukket det bare..

Hver stjerne har gravitasjon (greit det har kjøleskapet hjemme også), men kunne vel kanskje tenkes at kombinasjoner og sammenhenger i disse kreftene kunne lagres i kroppen under fødselen e.l.

Astrologi kan vel aldri kalles ferdigutviklet uansett. Alt er dynamisk. Om noen hadde funnet en perfekt sammenheng hadde vi vært langt..

Lenke til kommentar
Enig i at det er helt absurd og er veldig skeptisk selv, men har ikke utelukket det bare..

Hver stjerne har gravitasjon (greit det har kjøleskapet hjemme også), men kunne vel kanskje tenkes at kombinasjoner og sammenhenger i disse kreftene kunne lagres i kroppen under fødselen e.l.

Astrologi kan vel aldri kalles ferdigutviklet uansett. Alt er dynamisk. Om noen hadde funnet en perfekt sammenheng hadde vi vært langt..

7341854[/snapback]

 

Hvorfor skulle de (latterlig små) gravitasjonskreftene som vi opplever fra stjerner påvirke oss, mens de mye sterkere kreften fra masse annet ikke gjør det? Hva slags møbler det er der du er født har vel adskillig mer å si (gravitasjonsmessig) enn stjernene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Enig i at det er helt absurd og er veldig skeptisk selv, men har ikke utelukket det bare..

Hver stjerne har gravitasjon (greit det har kjøleskapet hjemme også), men kunne vel kanskje tenkes at kombinasjoner og sammenhenger i disse kreftene kunne lagres i kroppen under fødselen e.l.

Astrologi kan vel aldri kalles ferdigutviklet uansett. Alt er dynamisk. Om noen hadde funnet en perfekt sammenheng hadde vi vært langt..

7341854[/snapback]

 

Hvorfor skulle de (latterlig små) gravitasjonskreftene som vi opplever fra stjerner påvirke oss, mens de mye sterkere kreften fra masse annet ikke gjør det? Hva slags møbler det er der du er født har vel adskillig mer å si (gravitasjonsmessig) enn stjernene.

 

AtW

7341874[/snapback]

 

Er vel egentlig akkurat det jeg sa, bare uten å utelukke noen ting..

Lenke til kommentar

Er vel egentlig akkurat det jeg sa, bare uten å utelukke noen ting..

7341887[/snapback]

 

Man kan aldri utelukke noe 100%, men det er ganske stor forskjell på å ikke utelukke noe fordi det er en teoretisk mulighet for at det er riktig (i den forstand at man aldri kan vite helt sikkert om noe av informasjonen man har er riktig eller feil) og å la det få noen som helst slags innvirkning på livet ditt. Jeg kan ikke utelukke at antallet makronier min bror spiste året før jeg ble født spiller inn på livet mitt heller, men det er i mine øyne meningsløst å tilegne det noe vekt eller oppmerksomhet av den grunn.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er du som er OT nå.. Så hva er det du mener denne tråden handler om? Å skaffe bevis? Jeg forholder meg kun til tråden, å prøver ikke å bevise noe som helst i innlegget mitt. Trådstarter var ute etter mine tanker om astrologi, å det var min ytring. Astrologi er en personlig ting for meg, å hva andre tror på får være opp til dem. Folk tror på forskjellige ting. Det å komme med en vitenskapelig/matematisk forklaring på hvorfor planetene er med på å påvirker oss får heller noen andre gjøre, for det bryr meg fint lite. Det er ikke det jeg er ute etter.

7341005[/snapback]

 

Posten er OT i underforumet Teknologi og *Vitenskap*. I vitenskap bør du helst ha et argument / bevis for å komme med en påstand.

Lenke til kommentar
Posten er OT i underforumet Teknologi og *Vitenskap*. I vitenskap bør du helst ha et argument / bevis for å komme med en påstand.

7341920[/snapback]

Skjønner ikke hvorfor det skal være feil. Du trenger vel ikke ta forum-navnet så bokstavelig. Dette er et tema som omhandler observerbare himmellegemer, og deres omdiskuterte tilknytning til menneskers liv. Å diskutere hva som er offtopic er offtopic. Inkludert denne posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...