Mazeking Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 (endret) Har aldri spilt med invert fordi Windows har aldri hatt det som standard. Det er jo helt ulogisk å dra ned musen for å komme opp? 6908355[/snapback] Det er stor forskjell på en todimensjonal og en tredimensjonal verden. De av oss som har vært med i gamet en stund og spilt 3Dsimulatorspill på c64 med joystick, så vi fikk flystickemodusen inn med morsmelka. Denne har fulgt meg siden den gang på både musestyring, piltaster, gamepad og flightsticker. Alle dere andre NOOBS ( ) som vokste opp med quake og wolf3d og aldri har testa en flightsim/spacesim så spiller dere selvfølgelig i lamermodus (U-invertert) modus. Synes forresten det korrekte burde ha vært flightstick modus og ikke invert axis. Forresten så får jeg ikke invertert aksen på Chromehounds demoen Xbox360 som ligger på marketplace. JÆVLA IRRITERENDE Endret 21. september 2006 av Mazeking
Laland Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 Invert! Alltid. Har det på alle konsollene og pc`ne mine som støtter det og. Meen.. ingen andre i vennekretsen har det. Så da blir det alltid inn på settings och fikse.
Gjest Slettet-t9DveYkZ Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 (endret) Quake kom orginalt uten +mlook skrudd på by default, og etter den var skrudd på var det heller ikke invert - dette gjorde man jo ved å sette m_pitch (eller var det m_yaw? It's been a while) til en negativ verdi i console eller en config-fil. Selv spiller jeg med invert, har gjort dette siden jeg begynnte å spille med WASD og mus på Quake i '96, og det er av en enkel grunn - når jeg lener meg bakover, ser jeg opp - og når jeg lener meg forover, ser jeg ned i bakken. Ettersom både sikting og viewpoint peker samme vei i alle FPS-spill, indikerer jo dette at man flytter mer enn bare hodet. Endret 21. september 2006 av Slettet-t9DveYkZ
Bloody Mess Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 (endret) Jeg tenker at man ser med musa.. altså styrer hodet.. derfor er det logiskt å ikke ha invert mouse.. i flyspill så er det must med invert mouse dog... 6886893[/snapback] Samme her. Liksom, hvem er det som i virkeligheten lener hele kroppen bakover eller forover? Man bruker jo stort sett bare huet. Flyspill er noe helt annet enn FPS, der har jeg invert, fordi der er det faktisk logisk og føles dermed mest naturlig. Endret 21. september 2006 av BTK
Nymfo- Olga Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 Synes invert y er rimelig ulogisk/inkonsekvent jeg... Hvis musa "bakover" er lening bakover, så burde musa mot høyre vært lening mot høyre, ikke vridning mot høyre, noe som måtte blitt gjort ved å snu musa flatt med klokka for å være logisk. Tar man utgangspunkt i at man drar bakhodet ned (kontra dra pannen opp) for å se opp (altså at man "befinner" seg bak personen), så burde mus sidelengs mot høyre bety vridning mot venstre. (begge akser invertert.) Invert y bruker to forskjellige akseutgangspunkter/synsvinkler for sideveis vridning, og opp/ned. Man kontrollerer opp/ned ovenfra eller bakfra, og sideveis ut fra fronten på personen... Synes ikke det er hverken logisk eller naturlig jeg...
KayAU Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 For meg er det naturleg med invertert y-akse i følgjande tilfeller: * Når ein flyg. Musa blir då som stikka i eit fly: trekk ho mot deg, og flyet rullar mot deg, sku ho frå deg, og det rullar fra deg. * Når ein har tredje-persons-perspektiv og ser karakteren ein spelar bakfrå. Musa blir då kameraet. Flytt det nedover medan det er retta mot karakteren, og du vil sjå oppover. Flytt det oppover medan det er retta mot karakteren, og du vil sjå nedover. Men i førsteperson er inverterte aksar for meg ekstremt unaturleg. Musa styrar då kor eg ser, altso blikket. Flyttar eg ho oppover, ser eg oppover, flyttar eg ho nedover, ser eg nedover. Kay
Civilix Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 i de gode(?) gamle quake dagene hadde jeg på invert mouse, jeg hadde bevegelse fram/tilbake på musetastene, z og x var strafing og space var skyting. Men som enhver person som har muligheten til å forandre vaner har jeg finni ut at det er bedre alternativer tilgjenglig. btw, la oss holde flyspill ute av diskusjonen, i flyspill skal man ikke bruke musa i det hele tatt.
Orjanp Skrevet 21. september 2006 Skrevet 21. september 2006 Neivel. Prøv å still deg med ryggen og bakhodet inntil en vegg. Så kan du se hvor mye du klarer å se oppover. Inverted selvfølgelig. Ørjan... 6901793[/snapback] Skal dette være et innlegg som forsvarer invertaksen? Jeg tror ikke jeg forstår hva du mener, ha litt tålmodighet med meg, jeg begynner tross alt å bli en gammel mann(32). 6907803[/snapback] Poenget var det at, for å se oppover, lener du hodet bakover. Du løfter det ikke opp. PS. 32 jeg og. Ørjan...
Rookie_NO Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Har aldri spilt med invert fordi Windows har aldri hatt det som standard. Det er jo helt ulogisk å dra ned musen for å komme opp? 6908355[/snapback] Det er stor forskjell på en todimensjonal og en tredimensjonal verden. De av oss som har vært med i gamet en stund og spilt 3Dsimulatorspill på c64 med joystick, så vi fikk flystickemodusen inn med morsmelka. Denne har fulgt meg siden den gang på både musestyring, piltaster, gamepad og flightsticker. Alle dere andre NOOBS ( ) som vokste opp med quake og wolf3d og aldri har testa en flightsim/spacesim så spiller dere selvfølgelig i lamermodus (U-invertert) modus. 6908486[/snapback] Men jeg da som begynte å spille på Vic20 jeg kan vel neppe kalles en noob. Har selv spilt mange flysimmer men å bruke inverted i FPS falt meg aldri naturlig. Kunne man invertere i Castle Wolfenstein?(spillet som vel var blandt de første store FPS spillene) Jeg kan ikke huske at man kunne det. Og hva med Doom, kunne man invertere der? (Jeg husker rett og slett ikke) Mener å huske at Quake var det første store spillet hvor man kunne invertere...
MrLee Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 (endret) Det har noe med at man ikke kunne justere synet opp eller ned i Wolfenstein 3d eller doom... bare sideslengs Duke nukem 3d var vel ett av de første, quake 1 rett etter. Endret 22. september 2006 av MrLee
Rookie_NO Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Ja se der ja, der var forklaringen på hvorfor jeg ikke huska noen invertfunksjon der
siDDis Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Når ein spele på 500" skjerm så vil invert mouse føle ganske så naturleg ^^
lando calrissian Skrevet 22. september 2006 Forfatter Skrevet 22. september 2006 (endret) Ok det jeg vil fram til er ikke hva folk mener er best å spille med for det kommer an på personen som spiller, men hvis man vil ha det 100% rett med tanke på hvordan det er i vikligheten så er invert det som er rett, punktum finale! Endret 22. september 2006 av lando calrissian
Seian Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Brukte noe tilsvarende da Golden Eye på N64 kom ut. Der var invert Y-axis satt som default. Har brukt det på ethvert FPS-spill med håndkontroll (dvs ikke PC).
KayAU Skrevet 22. september 2006 Skrevet 22. september 2006 Ok det jeg vil fram til er ikke hva folk mener er best å spille med for det kommer an på personen som spiller, men hvis man vil ha det 100% rett med tanke på hvordan det er i vikligheten så er invert det som er rett, punktum finale! 6918170[/snapback] Ja, for i verkelegheita flyttar eg jo blikket nedover for å sjå lenger opp, og oppover for å sjå lenger ned. Det kjem an på kva du meiner du styrer. For meg er det mest naturleg at musa flytter blikket mitt, altso det punktet eg ser mot. At å skubbe musa framover er opp går igjen i det meste av musebruk til datamaskiner. Dersom du tenker at du styrer vinkelen til hovudet, er det mest naturleg med invertert y-akse. Då blir det framover for å vippe hovudet framover, og bakover for å vippe det bakover. Kay
Are.......... Skrevet 23. september 2006 Skrevet 23. september 2006 (endret) Hvor mange av dere spiller med invert mouse(y-axis)? jeg gjør det.Det hele startet med quake 1 (1996) der invert var standard og siden har jeg spilt med det av den enkle grunn som at det er logisk. Lener man seg bakover, så ser man opp og lener man seg forover så ser man i bakken. Jeg lurer på om "vi" er i sterkt undertall og en dødende folkegruppe der snart jeg er den siste. For meg virker det som at det er oss eldre gamere som fortsatt spiller invert siden de første fps spillene hadde dette som standard. Det siste spillet med invert mouse som standard jeg kan huske var star wars jedi knight dark forces 2 (1998). Spillutviklerene har vært flinke til å ha en hake for inverte mouse som valgmulighet, men jeg har opplevd at dette har vært utelukket og at jeg måtte slette hele spillet. Det jeg vil fram til er at jeg tror spillutviklere kommer til å kutte ut denne valgmuligheten. De tenker sikkert at de er så lenge siden spill hadde dette som standard at folk har glemt det. Så er det noen som begynte med fps spill etter denne korte perioden fra 1996-1998 som selv har valgt å spille med invert mouse? Hvis så kanskje der er håp likevel Edit: Nytt namn på tråden: invert mouse det mest logiske? 6886878[/snapback] Spilte Jedi Knight Dark Forces 2 veldig mye, og må faktisk innrømme at jeg helt hadde glemt det . Men når du sier det så begynner jeg sakte å huske det. Så jeg tror det er mulig at mindre og mindre spill blir med invert. Endret 23. september 2006 av Are..........
DemoNsouL Skrevet 29. oktober 2006 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg spiller også med Invert Mouse og skjønner ikke hvordan folk kan spille uten invert. Var vel i Quake 1 at jeg også begynte å bruke invert, men det var ikke mitt første fps spill overhodet. Men jeg tror ikke det gikk ann å bruke mouse look i de tidligere spillene Tenker da på Doom og Duke Nukem 3D, vel i Duke Nukem 3D funka det faktisk når jeg tenker meg om, men jeg brukte det aldri, brukte "PGUP og PGDN" når jeg trengte å se opp eller ned.. hele verden vrengte seg når man gjorde det så det var ikke noe man gjorde ofte Håper de ALDRI fjerner det fra spill, fordi.. da legger jeg opp FPS spill.
Mr-CEO Skrevet 29. oktober 2006 Skrevet 29. oktober 2006 invert eller ikke kommer jo helt ann på hvordan man ser på det å bevege øynene, eller andre kroppsdeler. Er musa muskelen på oversiden som trekker seg sammen, eller er musa muskelen på undersiden som strekker seg ut? invert eller ikke kommer ann på hvilke side av sysnpunket du sitter på. Hvis du skal flytte blikket til en som er lam, tar du tak i håret og drar eller tar du tak i haken og dytter opp? invert eller ikke?
oOF Skrevet 29. oktober 2006 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg flipper ut hvisd jeg må spille med invertert mus, har en kompis som vente seg til å spille med invertert mus (i Quake 1 pluss tilleggspakkene), når vi spilte på hverandres maskiner, var det bestandig et ramaskrik fordi ingen av oss klarte å spille med hverandres oppsett. Så, invertert mus er enda et av djevelens verk etter min nokså ukristelige mening.
mESA Skrevet 29. oktober 2006 Skrevet 29. oktober 2006 Ivert mouse for life! kan aldri tenke meg å spille uten det. Det er så natrulig.. Dra musa bakover = bøye hodet bakover/rulle øya opp... mus forrover = bøye seg fremmover... 6895358[/snapback] Invert er langt fra naturlig... du er unormal. *lager kors tegn med fingra og drar frem hvitløken for og skremme MrLee* 6895875[/snapback] Hahahah! Men logisk? Er vandt med musa går der jeg beveger liksom, blir for mye "tenking" om man skal invert'ere den:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå