Gå til innhold

Venstre ønsker at Oslo skal bli Fair-trade-by.


Anbefalte innlegg

Dagsavisen: Vil at Oslo skal handle rettferdig

I et privat forslag ber Venstre bystyret sørge for at Oslo knytter seg til det internasjonale «FairTrade»-nettverket, slik 150 britiske byer allerede har gjort.

 

Om Oslo knytter seg til Fair trade-nettverket må kommunen også jobbe for at andre innkjøpere i byen inspireres til rettferdig handel. Det private forslaget fra Venstre er en del av en landsomfattende kampanje som partiets ungdomsorganisasjon driver. Unge Venstres kampanjeleder i Oslo, Gry Sagvolden, sender utfordringen videre:

 

– Det hadde vært utrolig kult om for eksempel Vålerenga ble verdens første «FairTrade»-fotballag, sier Sagvolden.

 

«FairTrade» ble i fjor kåret til årets merkevare i Storbritannia, etter at 150 byer hadde knyttet seg til nettverket. Og du trenger ikke lenger bare slurpe rettferdig kaffe. Nå eksisterer over 2.000 rettferdige produkter. Langt de fleste er matvarer, men du får også tak i rettferdige klær og fotballer.

 

Noen av de andre partiene i Oslo Bystyre er for dette:

SVs gruppeleder Knut Even Lindsjørn er entusiastisk over forslaget.

 

– Dette støtter vi fullt ut. SV foreslo i sin tid retningslinjer for at miljø- og etiske hensyn skal tas når vi foretar innkjøp og fikk flertall for det i kommunens innkjøpsreglement. Om dette kan utvikles videre, er det bare positivt.

 

Nestleder i finanskomiteen Tom Pape (Ap) er også positiv.

 

– Om Oslo kan bidra på enkelt vis uten for mye byråkrati, er dette interessant. Det er et prisverdig initiativ, sier Pape, men understreker at partiet ikke har bestemt seg.

 

Om RV også sier ja har forslaget flertall i bystyret.

 

Noen er dog skeptiske til dette forslaget:

Leder i finanskomiteen, Bård Folke Fredriksen (H), er skeptisk hvis forslaget innebærer flere og mer tvetydige kriterier for innkjøp.

 

– Pris og kvalitet må avgjøre kommunens innkjøp. Når flere og andre hensyn enn kommunens beste skal avgjøre hvilke innkjøp og kontrakter kommunen skal inngå, øker sjansene for å gjøre dårlige valg, sier Fredriksen.

 

Er dette en god ide å innføre at Oslo blir en Fair Trade by, eller bør man benytte kommunens penger på andre ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er FairTrade? :)

6861604[/snapback]

 

Hvis jeg husker rett så er det et nettverk/organisisasjon som jobber for økt handel med u-land på 'fair' måte. Såkalte Fair-Trade byer kjøper varer og tjenester fra u-land etter markedspriser eller noe slik. De samme byene velger også bort varer og tjenester fra 'rike' land.

Lenke til kommentar
Hva er FairTrade? :)

6861604[/snapback]

 

Hvis jeg husker rett så er det et nettverk/organisisasjon som jobber for økt handel med u-land på 'fair' måte. Såkalte Fair-Trade byer kjøper varer og tjenester fra u-land etter markedspriser eller noe slik. De samme byene velger også bort varer og tjenester fra 'rike' land.

6861818[/snapback]

Hørtes halv-fair ut spør du meg. :)

 

Jeg er helt for økt handel med fattige land, og nedbygging av tollmurer. Kan ikke se hvordan byer kan bygge ned tollmurer, dog.

 

Å velge bort varer og tjenester fra i-land ødelegger idéen sett fra min side.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Hva er FairTrade? :)

6861604[/snapback]

 

Hvis jeg husker rett så er det et nettverk/organisisasjon som jobber for økt handel med u-land på 'fair' måte. Såkalte Fair-Trade byer kjøper varer og tjenester fra u-land etter markedspriser eller noe slik. De samme byene velger også bort varer og tjenester fra 'rike' land.

6861818[/snapback]

Hørtes halv-fair ut spør du meg. :)

 

Jeg er helt for økt handel med fattige land, og nedbygging av tollmurer. Kan ikke se hvordan byer kan bygge ned tollmurer, dog.

 

Å velge bort varer og tjenester fra i-land ødelegger idéen sett fra min side.

6861851[/snapback]

 

Vel, jeg tror den siste delen handler om de varene og tjeneste som u-land produserer på lik linje med i-land. Dette blir for det meste kaffe, frukt og grønt o.l.

 

Disse varene blir merket som "Fair-Trade"-varer, noe som forteller oss at hvis vi kjøper disse varene så vil u-land få en "deal".

 

Mer å lese her

 

Edit:

 

Slik jeg forstår det er en FT-by en by som bevist velger og importere slike varer.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar

Fair Trade angår først og fremst U-land. Når vi kjøper varer ser man som regel på hvor mye penger man må betale og kvalitet. Men når det gjelder varer fra U-land er det ofte med en kostnad som produsentene må ta og som ikke kommer tydelig frem, f.eks. barn som mister skolegang, miljøet blir ødelagt, arbeiderne får dårlig helse pga. arbeidsforhold, etc.

 

I vestlige land er det vanlig å kjøpe varer fra vestlige firma som i tur henter varer fra U-land. Man velger ikke bort firma fra I-land, men velger dem som bruker sin påvirkningskraft til å bedre forholdene i de produserende landene.

Lenke til kommentar

Sauda har jo nå blitt fairtrade-by, og eg har på den måten satt meg mykje inn i det, sidan eg jo bur der og derfor får mye info om det. Etter å lest kor mykje dette har å seie, har eg begynnt å kjøpe rettferdig sjokolade i matfriminutta, og i heimen blir det alltid fairtrade av dei varene som finst i fairtrade. At ein kommune på berre 5000 innbyggjarar kjøper rettferdige varer gjer nok ikkje så stor forskjell, men om fleire byar gjer det same, så vil det etter kvart gjere ganske mykje. Veldig mange av dei som arbeider for firma som leverer desse varene lar dei som faktisk produserer råvarene berre få ein halv prosent og ofte endå mindre enn det óg. Dette betyr at dei må leve godt under fattigdomsgrensa, som er på ein dollar per dag, noko som gjer det vanskeleg å få nok til seg sjølv og familien. Viss dei derimot handlar med rettferdige alternativ som m.a Max Havelaar, får dei nok til å fø familien og leve eit mykje bedre liv. Det er snakk om enorme forskjeller for dei, og minimale for oss som kjøper produktene. Så, alle saman, mas på kommunen og kjøp rettferdige varer! Du har råd til det.

Endret av Gamle-Eirik
Lenke til kommentar
Hva er FairTrade? :)

6861604[/snapback]

Hvis jeg husker rett så er det et nettverk/organisisasjon som jobber for økt handel med u-land på 'fair' måte. Såkalte Fair-Trade byer kjøper varer og tjenester fra u-land etter markedspriser eller noe slik. De samme byene velger også bort varer og tjenester fra 'rike' land.

6861818[/snapback]

Så lenge dette ikkke minsker kvaliteten på det som blir solgt er jeg for :)

Lenke til kommentar
Høres positivt pg bra og fint ut det her, MEN.

 

Har det noen innvirkning på den totale sluttprisen i norge? Vil prisen bli høyere for oss til slutt, fordi det er et fair-trade produkt?

6862871[/snapback]

Som regel er prisen for rettferdige varer litt høyere enn andre varer.

Det er i hvert fall min erfaring

6862933[/snapback]

Gjør ikke meg noe, så lenge jeg vet at fattige folk ikke blir utnyttet og må sulte for at vi skal få litt billigere mat.

Lenke til kommentar

Dette synes jeg er positivt. Dog er selvsagt et slikt system åpent for misbruk (korrupsjon etc), og krever at vi kan stole på godkjenningsinstitusjonene. (Som det finnes mange av.)

 

Hvis systemet får en økende oppslutning er kanskje den viktigste effekten at fair trade blir et viktig nok salgsargument til at de ikke kan ignoreres lenger, altså at bedrifter som idag ikke har helt rent mel i posen rydder opp i sine forhold, ikke fordi de plutselig blir så humanitære og edle, men fordi det er mer penger å tjene på å gjøre det, enn på å la være.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Fair Trade betyr at arbeidere blir garantert en minstelønn og andre minimumstjenester i sitt arbeide.

 

Max Havalaar er ett slikt Merke som produserer / omsetter Kaffe og føres av bla Spar-kjeden.

 

Dette kan også inneholde Økologiske produkter men er ingen betingelse.

 

Grunnideen er at arbeidere skal kunne få en noenlunde rettferdig lønn og ikke bli utnyttet, tror også dette utelukker barnearbeide.

Lenke til kommentar
Hvis systemet får en økende oppslutning er kanskje den viktigste effekten at fair trade blir et viktig nok salgsargument til at de ikke kan ignoreres lenger, altså at bedrifter som idag ikke har helt rent mel i posen rydder opp i sine forhold, ikke fordi de plutselig blir så humanitære og edle, men fordi det er mer penger å tjene på å gjøre det, enn på å la være.

6863271[/snapback]

Ja, nettop.

Så lenge det kan føre til en mer rettferdig verden og ikke grov utnyttelse av folk, så er jeg ikke så oppdatt av hvorfor selskapene velger å gjøre det.

 

Så lenge folket kan påvirke selskaper og at det er folket som styrer kapitalismen og ikke selskaper, så vil det være til fordel for oss mennesker og samfunnet som helhet.

Endret av JonT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...