Gå til innhold

Venstre ønsker at Oslo skal bli Fair-trade-by.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Venstre vil at en størst mulig del av disse innkjøpene skal gjøres etter prinsippene for rettferdig handel, som garanterer mot barnearbeid og for menneskerettigheter og miljø i produksjonen.

Mot barnearbeid ja. Kjipt at barn må jobbe for å overleve, men slik er det altså. For mange er dette eneste utvei. Skal man hindre barnearbeid blir det også mer sult.

 

Å plutselig kutte ut barnearbeid tror jeg bare blir kaos.

Lenke til kommentar
Mot barnearbeid ja. Kjipt at barn må jobbe for å overleve, men slik er det altså. For mange er dette eneste utvei. Skal man hindre barnearbeid blir det også mer sult.

 

Å plutselig kutte ut barnearbeid tror jeg bare blir kaos.

6865839[/snapback]

Det argumentet ble vel brukt mot "The thirteenth amendment" (avskaffelsen av slaveriet i USA) også. Men det er vel i ettertid sett knapt et gyldig argument for å beholde det...?

 

Alle sosiale endringer fører med seg både problemer og fremskritt. Men i motsetning til problemene er fremskrittet i denne sammenheng forhåpentlig varig.

 

Og i dette tilfellet er det jo ikke snakk om å "plutselig" kutte ut noe som helst. Det er snakk om at barnearbeid forsvinner over tid, etter hvert som fair trade griper om seg.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Max Havelaar-varer finner man vel i de fleste butikker. Har sett f.eks. kaffe, juice og sjokolade.

6865746[/snapback]

Det er ikke så fryktelig mange flere varer enn disse varene heller.

De hadde faktisk plassert alle Max Havelaar varene som er til salgs i Norge på bordet under sendingen med FBI på NRK.

I England så selges det over 2000 slike FT-varer.

Lenke til kommentar
Kjøpte "rettferdig" appelsinjuice for et par dager siden, men dessverre kan den ikke måle seg smaksmessig med de typene juice jeg vanligvis kjøper.  :(

6865607[/snapback]

 

Synes den er god, eg :) Men eg trur det er minst to forkjellige typer, så det kan jo hende du smakte ein annan.

 

Men sjokoladen, bananene og honningen er digg. Kaffien og teen har eg ikkje smakt, i og med at eg ikkje drikk dette.

 

Trur eigentleg det er ganske tilfeldig om varen er god eller ikkje, akkurat som med andre varer

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ukens Economist tar et kritisk blikk på etiske matvarer. Syns de har gode poenger (som vanlig).

Fairtrade food is designed to raise poor farmers' incomes. It is sold at a higher price than ordinary food, with a subsidy passed back to the farmer. But prices of agricultural commodities are low because of overproduction. By propping up the price, the Fairtrade system encourages farmers to produce more of these commodities rather than diversifying into other crops and so depresses prices—thus achieving, for most farmers, exactly the opposite of what the initiative is intended to do. And since only a small fraction of the mark-up on Fairtrade foods actually goes to the farmer—most goes to the retailer—the system gives rich consumers an inflated impression of their largesse and makes alleviating poverty seem too easy.

 

Omtalen er ikke utelukkende negativ, men tar opp en del ting folk flest ikke tenker så mye på. Andre ting som tas opp er økologisk mat og lokal mat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...