Gå til innhold

Filmer som kritiserer kristendommen.


Venerable

Anbefalte innlegg

Kristendommen har alltid vært noe som virkelig kommer under huden min og får følelsene mine til å løpe løpsk. Så filmer hvor kristendommen blir vist som noe negativt klarer som regel å få meg skikkelig engasjert.

 

Derfor lurte jeg på om dere kommer på noen jeg kan ha gått glipp av. Om de har kristne bad guys så funker det også.

 

-Carrie

-Silent Hill

-The Name of the Rose

-The Wicker Man (Kommer kanskje an på hvem du er, men jeg syns den hyller de gamle religionene våres og er derfor autmatisk kritisk til kristendommen).

 

Det fins minst en til film jeg vet om, men siden den er en mord/krim/detektiv film hvor man ikke får vite hvem morderen er før på slutten, vil jeg ikke nevne navnet på den, da spenningen i filmen vil forsvinne etter som morderen tydeligvis er ganske kristen. Håper dere vil tenke dere litt om slik at det ikke blir spoilers her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: Scarface, filmen du prater om på slutten, er det...

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Seven?

Nei det er ikke Seven. Når man først ser morderen i Seven så vet man at det er han. Jeg snakker om mer type Agatha Christie historie hvor 5-6 stk er mistenkte og en av dem er morderen. Hvis man allerede vet at det er han kristne som er morderen så er litt av morroa ødelagt. Seven er ikke særlig anti-kristen heller.

Lenke til kommentar

Constantine: Synes jeg er kritisk til kristendommen bare fordi den viser hvor syk og facistisk katolismen er på sitt værste og fordi Peter Stormare spiller en sykt bra versjon av djevelen der!

 

Jurrasic Park: Fordi den trosser skapelsens teorien ved å tråkke på adam og eva! :tease: (litt tull der da) går også for alt som viser den vitenskapelige versjonen av "begynnelsen"

Lenke til kommentar
Constantine: Synes jeg er kritisk til kristendommen bare fordi den viser hvor syk og facistisk katolismen er på sitt værste og fordi Peter Stormare spiller en sykt bra versjon av djevelen der!

6850279[/snapback]

 

Djevelen ble jo oppfunnet av Jødedommen (altså da også Kristendommen) og alle andre religioner.

 

EDIT:

Jurrasic Park: Fordi den trosser skapelsens teorien ved å tråkke på adam og eva!  :tease: (litt tull der da)

6850279[/snapback]

 

Skjønner at du tuller, men likevel... Hvis filmen hadde noe med religion å gjøre, så er den vel mer en hyllest enn en klage? De sier jo i såfall "ikke tro på Kristendommen, så får dere svi!".

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg kanskje tok feil men når jeg mente at Constantine var kritisk til kristendommen så tenkte jeg først og fremst på dette med selvmord og helvete.

Og foreksempel når herr constantine blir stilt spørsmålet om ikke gud har noe kontroll og han svarer at gud er bare en drittunge med en maurfarm, han har ingen kontroll. Jeg syns det var utrolig bra sagt..

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

Dogma: den er ikke kristendom kritisk på måten du er på jakt etter.. men faktisk ganske pro kristendom .. MEN!

de har noen SYKT gode poeng der..

bla at folk tar religion som en straff og tideneskonge quote

Nun: You don't believe in God because of Alice in Wonderland?

Loki: No, "Through the Looking Glass". That poem, "The Walrus and the Carpenter" that's an indictment of organized religion. The walrus, with his girth and his good nature, he obviously represents either Buddha, or... or with his tusk, the Hindu elephant god, Lord Ganesha. That takes care of your Eastern religions. Now the carpenter, which is an obvious reference to Jesus Christ, who was raised a carpenter's son, he represents the Western religions. Now in the poem, what do they do... what do they do? They... They dupe all these oysters into following them and then proceed to shuck and devour the helpless creatures en masse. I don't know what that says to you, but to me it says that following these faiths based on mythological figures ensure the destruction of one's inner-being. Organized religion destroys who we are by inhibiting our actions... by inhibiting our decisions, out of... out of fear of some... some intangible parent figure who... who shakes a finger at us from thousands of years ago and says... and says, "Do it - Do it and I'll fuckin' spank you. "

Lenke til kommentar
The Da Vinci Code glemte jeg og.

6850606[/snapback]

 

Kristne raste jo mot filmen. Husker ikke hvorfor.. :hmm:

6850654[/snapback]

 

Tja, kanskje fordi den "endret" noe av den så hyggelige historien i Bibelen, og gjorde det hele litt mer "realistisk". Kristne folk takler ikke at folk kødder med boka deres. ^^

 

EDIT:

Skjønner at du tuller, men likevel... Hvis filmen hadde noe med religion å gjøre, så er den vel mer en hyllest enn en klage? De sier jo i såfall "ikke tro på Kristendommen, så får dere svi!".

 

 

er vel heller hvis du fucker med naturen fucker naturen med deg.

6850424[/snapback]

 

Med tomater lager man ketchup, og ketchup blir laget av tomater. ;)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det måtte komme, Morten. The Exorcist er det første jeg tenker på. The Omen er det andre. Leap of Faith med Steve Martin er jo en slags kommentar til visse kristne bedrifter, selv om den er vinklet humoristisk. The Devil's Advocate er også en pro-Lucifer film.

Lenke til kommentar
Jeg tror tv-serien Carnivàle vil være midt i blinken for deg.

Skal sjekke den ja, takker.

 

Har ikke lest gjennom tråden, men man har jo Life of Brian. :wee:

Den glemte jeg helt! Ser den hver julaften sammen med Home Alone 1 og 2, Santa Clause og Christmas Vacation :) (Vel nesten hver jul)

 

Det måtte komme, Morten. The Exorcist er det første jeg tenker på. The Omen er det andre. Leap of Faith med Steve Martin er jo en slags kommentar til visse kristne bedrifter, selv om den er vinklet humoristisk. The Devil's Advocate er også en pro-Lucifer film.

Hehe du ventet på det ja :p Men The Exorcist og The Omen? The Devil's Advocate er grei siden Al Pacino kommer med et par godord av og til. Men de andre to handler i mine øyne mest om å styrke kristendommen. Leap of Faith har jeg alltid trodd var noe lignende 7th Heaven bare med Steve Martin i hovedrollen, så den må jeg få med meg ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...