Gå til innhold

Bør det skje noe med det norske veinettet?


PC^2020

Anbefalte innlegg

Bør det skje noe med det norske veinettet?

 

Det har vært en del diskusjoner om dette i det siste, men for meg så ser det ut til at politikerene har for lite teknisk kunnskap om biler, veier og slitasje.

 

Jeg har sett på div. programmer om dette på TV i det siste, bl.a. holmgang, det så ikke ut til at andre enn folk fra universitet og Frp (faktiskt) hadde peiling og gode argumenter.

 

Hvorfor må vi ha/ikke ha større og bedre veier i Norge?

 

Hvor stor forskjell er det mellom å kjøre på landevei og firefeltsvei, mtp. forbruk/forurensing/slitasje

 

Diskuter! :w00t:

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så er jeg temmelig sikker på at Norge har mest km vei per innbygger. Vi er få innbyggere men har et stort behov for mye vei.

 

og dette må jo gå ut over kvaliteten, vi kan ikke ha like gode veier som andre mer befolka land. dessuten er de fleste veier gode nok.

6845738[/snapback]

 

Vi trenger flere store veier, at det ikke er 4-feltsvei opp til hytta i skogen er forstålig, men rundt om er det mange dårlige veier med ekstremt mange trafikanter.

Lenke til kommentar

Det er mange veier som både er dårlige og trafikkfarlige. For det første burde alle nye veier ha mer midtdelere og autovern; det redder liv så en viss pris må vi tåle. For det andre bør vi kunne satse på å utbedre flere av veiene, det er mange som er så humpete/svingete/dårlige at det skaper en del farlige situasjoner i seg selv.

Lenke til kommentar

Vi har mye å lære av svenskene på dette området (også). veiene mange steder i landet er et eneste stort "lappeteppe" hvis det i det hele tatt har blitt lappet noe på.Og "sporete" veier er jo selvfølgelig helt vanlig. Veiavgiften er oppskrytt. ;)

Vi får bruke litt av de berømte oljepenga vi har,men de som sitter å ruger på dem sitter vel rimelig godt.

Lenke til kommentar
Siden jeg ikke har vært å sett på alle veiene i hele norge, så kan jeg si at strekninga fra kristiansand til lillesand er helt forferdelig!

 

Men tror de har tenkt å oppgradere den etter to flere dødsfall.

6847827[/snapback]

 

Bare veien fra Oslo til Kristiansand er helt forferdelig... Er det ikke en strekning der det er veldig masse ulykker?? Burde gjøres noe fort.. Norge har fint penger til å bygge ut veien og skape mer sikkerhet.

Lenke til kommentar

Tar man med i betrakting hva vi som har bil betaler årlig til statskassa, så er svaret helt klart ja. Veiene er alt for dårlige. Fikk vel også med meg at omtrent halvparten av det staten fikk inn fra avgiftene, ikke gikk til veier i det hele tatt.

 

Som andre har sagt her, man trenger ikke kjøre lenger enn over grensa til Sverige for å kjøre i en helt annen verden.

Nei, Norge har hatt molbo politikk på veier i flere år. Nå må det snart ta slutt.

Køer, forårsaket av overtraffikerte veier. Ulykker pga dårlig vedlikehold og sikkring. osv. Lista er lang.

 

Med den velferdstaten vi lever i burde det helt klart vært bedre.

Endret av Darkrevan
Lenke til kommentar

Det regjeringa ikke forstår er at nybygging av vei er én ting, mens vedlikehold av eksisterende veinett er noe helt annet. Vedlikeholdsbehovet vil bare fortsette å øke så lenge de lukker øynene og later som om problemet ikke eksisterer, og om det ikke skjer et løft i år vil behovet være enda større til neste år.

 

Dagens vedlikeholdsbehov på norske veier er rundt 40 milliarder, i følge Opplysningsrådet for veitrafikken. Da revidert statsbudsjett ble lagt fram i mai hadde regjeringen bevilget 116 millioner ekstra til asfaltlegging - eller en førtiendedel av det reelle behovet for vedlikehold.

 

I tillegg til den summen på 40 milliarder kommer selvfølgelig kostnaden for nyutbygging, f.eks. av E18 Oslo-Kristiansand, E6 Trondheim-Svinesund og så videre, og så videre...

 

Ergo - jeg håper virkelig at vi snart får en samferdselsminister som skjønner at man må vedlikeholde det man har for at det ikke skal bli enda dyrere. En Tectyl-behandling virker kanskje dyrt når bilen er splitter ny, men når den har rusta i stykker etter ti år og du må kjøpe ny var det kanskje ikke så galt allikevel.

Lenke til kommentar

Og ikke minst så er det jo mye mer milijøvennelig med 4-feltsvei uten kø, stabil høy fart og ikke krappe svinger. Er snakk om 30% mindre drivstofforbruk på 4-feltsvei enn på skrøpelig landevei. Desto 30% mindre forurensing OG mye færre ulykker.

 

Dette er jo absolutt noe den sosialistiske regjeringa burde gjøre noe med.

*færre ulykker

*mindre forurensing

 

Desverre, så skjønner de det bare ikke :cry:

Lenke til kommentar

Slumt å kjøre på dårlige landeveier da, har mange gode minner fra finmark. Særlig en gang når jeg møtte et vogntog som kuttet svingen, jeg var utfor asfalten og kjørte i 30 km/h! Ellers er det normalt å kjøre i alt mellom 80 til 130 km/h på finmarksvidda :o Noen som kjører litt fortere da ;) Kutting av svinger på de fleste veier i finmark er bare noe man må gjøre!

Lenke til kommentar

Norske politikere vet ikke hva som er bra for næringslivet eller miljøet... les http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okono...ticle273155.ece, interessant lesing. Kan nevne noen utdrag:

 

"- Arbeidet vårt med Viking stadion ble en million kroner dyrere enn nødvendig på grunn av at bilene våre måtte stå i kø, opplyste Bjørn Risa, daglig leder for Risa AS."

 

"Men de som kom til gårdagens møte i Sandnes i håp om en løsning for E 39 mellom Stangeland og Hove gikk skuffet derfra. Det vil koste 180 millioner å bygge ut strekningen til fire felt, og næringslivet hevder å tape 40-50 millioner kroner årlig på å stå i kø her."

 

Ser fint at kostnaden for bygging i dette tilfellet, og sikkert i mange andre tilfeller rundt forbi i Norge, inntjenes i løpet av få år.

Lenke til kommentar

Ser mange drar inn Sverige når det diskuteres veistandard i Norge.

 

I sommer var jeg på biltur fra Trondheim til Stocholm. Mesteparten av strekningen ble kjørt i sverige, men likevel tør jeg ikke påstå at veiene der var spesielt gode. Såklart er det fint med hundrevis av kilometer med to felt hver vei, adskilt med ei stor gressplen i midten. Men duverden så mye hull og sprekker det var i asfalten. Og for ikke å snakke om hvor sporete veibanen var... Og i noen av tettstedene var standarden helt på trynet, grus, småstein, store steiner hull, sprekker, asfaltkanter, you name it, de hadde alt!

 

Jeg vil ikke sammenligne oss med noen, jeg vil bare ha bedre veier, nye veier, mer motorvei, mer gjennomtenkt veiløsning i byene, bedre skilting i byene osv osv.

 

I Trondheim er de jo ekstremt "gode" på det med organisering i byen. På 400 meter må du gjennom tre lyskryss og skifte fil tre ganger for å kjøre rett fram. Hvis du ikke skifter fil så havner du feil og må svinge enten til høyre eller venstre

Lenke til kommentar
Bør det skje noe med det norske veinettet?

 

Det har vært en del diskusjoner om dette i det siste, men for meg så ser det ut til at politikerene har for lite teknisk kunnskap om biler, veier og slitasje.

 

Jeg har sett på div. programmer om dette på TV i det siste, bl.a. holmgang, det så ikke ut til at andre enn folk fra universitet og Frp (faktiskt) hadde peiling og gode argumenter.

 

Hvorfor må vi ha/ikke ha større og bedre veier i Norge?

 

Hvor stor forskjell er det mellom å kjøre på landevei og firefeltsvei, mtp. forbruk/forurensing/slitasje

 

Diskuter! :w00t:

6845681[/snapback]

 

Helt klart at store deler av de litt mindre riksveiene på kryss og tvers her i sørnorge burde bedres.Svingete,smale og elendig forfatning mange plasser.

Når det gjelder europaveier så kjenner jeg bare dem på sør vestlandet,sørlandet og delvis på østlandet. Mange plasser er det flott lange strekk med midtrabatt og alt for lave fartsgrenser (70 km/t) mange plasser er for lite. Men der er det også s,spesielt som nevnt fra Kr.sand til Oslo veldig mange svingete,sporete og smale veier. Vet at de utbedrer dette,men det går alt for sent så lenge folk forsatt dør på mange av disse strekningene. Nei i forhold til de avgiftene vi betaler skulle det tilsi at vi skulle hatt ett tryggere og bedre veinett uten alle disse bomstasjonene.

Lenke til kommentar

Vi burde få mye mye bedre veier!

 

Fra oslo t trondheim, hadde passet perfekt me 110km/h grense og sånn midtrabattgreieting.

 

Veiene i norge suger så sykt, og når de først lager nye veier, så er de syltynne me elendig asfalt kvalitet!

 

Se bare på danmark, ok, vet det er flatt der, ,men de har 130Km/h på motorveiene på det raskeste, og det går perfekt!

 

Norske vanlige veier me fartsgrene på 80 er bare flaut! Tror det er det så skaper ulykker, det går så sakte at folk bare må kjøre forbi andre osv!

 

Ligger alltid 10 - 20 km/h over fartsgrensa, og når jeg er ute å kjører me kamerater syns jeg det er mye bedre å ligge i den farta, for du slipper å irritere deg så voldsomt og kan konsentere deg mer om det kan komme dyr ut på veien, og alt det der!

 

Men så lenge denne regjeringa sitter så vil det ikke skje noe annet enn at alt blir dyrere og de bruker mindre penger på vei!

Endret av Datacalibel
Lenke til kommentar
Tar man med i betrakting hva vi som har bil betaler årlig til statskassa, så er svaret helt klart ja. Veiene er alt for dårlige. Fikk vel også med meg at omtrent halvparten av det staten fikk inn fra avgiftene, ikke gikk til veier i det hele tatt.

 

Som andre har sagt her, man trenger ikke kjøre lenger enn over grensa til Sverige for å kjøre i en helt annen verden.

Nei, Norge har hatt molbo politikk på veier i flere år. Nå må det snart ta slutt.

Køer, forårsaket av overtraffikerte veier. Ulykker pga dårlig vedlikehold og sikkring. osv. Lista er lang.

 

Med den velferdstaten vi lever i burde det helt klart vært bedre.

6848225[/snapback]

 

 

De bruker kanskje 15% på vei! De håver inn så mange mrd at det er ufattelig! Snakker om et STOORT tall, men de bruker dem på alt annet enn vei!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...