Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så var katten til minstesøss tilbake igjen. På besøk vel og merke, men i løpet av den korte halvtimen har hun allerede angrepet sofaer og sjeselonger, og kleskurvene, samt vaskebøtta, moppen og støvsugeren.

 

Av alle dager å komme, måtte hun komme mens jeg har storrengjøring. :p

 

Hun trives ikke i byen, så mamma håper at katten kommer til å bo her på "landet" (selv om der minstesøss har leilighet er minst like mye på landet som her), hva kan minstesøss gjøre for at katten skal trives i en leilighet lik den hun vokste opp i, før hun kom på en noen måneder lang ferie i huset vårt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ganske lyst på en katt som ikke er så enormt stor (litt mindre enn vanlig), krever ikke massse pelsstell (kan klare et par ganger i uka), men viktigst av alt: Er veldig kosete og er allergivennlig! Jeg har ikke lyst på en katt fra en katterase som er kjent for å være utrolig usosial og bare ønsker å være ute, ute, ute, og ikke ønsker å bli tatt på en gang. Om katten ønsker klapp 24/7 så er det bare koselig :)

 

Håper noen finner noe! Og som sagt, det viktigste er at den er kosete og allergivennlig. Alt annet er bare en bonus :3

Lenke til kommentar

Jeg har ganske lyst på en katt som ikke er så enormt stor (litt mindre enn vanlig), krever ikke massse pelsstell (kan klare et par ganger i uka), men viktigst av alt: Er veldig kosete og er allergivennlig! Jeg har ikke lyst på en katt fra en katterase som er kjent for å være utrolig usosial og bare ønsker å være ute, ute, ute, og ikke ønsker å bli tatt på en gang. Om katten ønsker klapp 24/7 så er det bare koselig :)

 

Håper noen finner noe! Og som sagt, det viktigste er at den er kosete og allergivennlig. Alt annet er bare en bonus :3

 

 

Det er vanskelig å si hvordan en katt vil bli (hvis du vil ha kattunge, noe jeg antar du vil ha). De blir vandt til deg jo mer du håndterer dem. Alle mine katter kan jeg sjekke tenner på, holde igjen mot deres vilje uten å bli klort ihjel, klippe klør, vaske øyne, ører, etc. Du må gjøre den vandt med dette fra og med når den er en kattunge.

 

Om katten vil bli ekstra kjælen, allergivennlig, lite pelsstell osv er ikke mulig å si noe om før den blir eldre, så det er en sjanse du må ta, dessverre.

Lenke til kommentar

 

 

Det er vanskelig å si hvordan en katt vil bli (hvis du vil ha kattunge, noe jeg antar du vil ha). De blir vandt til deg jo mer du håndterer dem. Alle mine katter kan jeg sjekke tenner på, holde igjen mot deres vilje uten å bli klort ihjel, klippe klør, vaske øyne, ører, etc. Du må gjøre den vandt med dette fra og med når den er en kattunge.

 

Om katten vil bli ekstra kjælen, allergivennlig, lite pelsstell osv er ikke mulig å si noe om før den blir eldre, så det er en sjanse du må ta, dessverre.

Det finnes da enkelte katteraser som er generelt mer allergivennlige enn andre?

Lenke til kommentar

Det finnes da enkelte katteraser som er generelt mer allergivennlige enn andre?

 

Det stemmer ikke helt, fordi det er ikke pelsen det står på men ett ensym i spyttet deres, og katter pleier å vaske seg selv mye, så selv om du velger en hårløs katt så vil allergener være ett problem.

 

Derimot så finnes det en ting som heter Petosan som kan nøytralisere disse ensymene, mener å tro at man burde ''vaske'' katten med dette minst en gang i uken for at det skal ha noen effekt.

Lenke til kommentar

Ingen katter er allergivennlige på den måten at de ikke produserer allergenet (proteinet Fel d 1) i spytt- og talgkjertler, men noen produserer mindre enn andre og vil ikke plage de som kun er lett rammet av allergi.

 

Man kan og vaske både katt, hjem og seg selv ofte for å minske reaksjonene, men noen opplever en forverring av allergien på sikt om de velger å konstant utsette seg for allergenet.

Lenke til kommentar

Det er da det jeg mener..

 

Jeg skrev da aldri "Allergifrie"? Jeg ser etter katteraser som er mer allergivennlige enn andre. I tillegg blir de fleste som utsettes for katter i flere timer hver dag stort sett friske og ikke lengre allergiske (sett ifra tidligere erfaringer og erfaringer hos venner og familie).

Man kan ikke bli fri fra en overfølsomhet mot Fel d 1 ved å utsette seg for store mengder (slik som man gjør når man bor med katt) De som tror de tidligere har reagert på katt, men ikke lenger reagerer når de selv får katt har rett og slett ikke hatt allergi mot katt.

Derimot er det en mulighet for at hyposensibilisering (vaksinering) kan gjøre allergien bedre.

Lenke til kommentar

I dag ble jeg fortalt at hvis man tar på en katt en spesiell type sele, vil den roe seg ned med én gang hvis den er stresset.

Jeg har faktisk sett en slik reaksjon i min katt når jeg har tatt på henne sele (helt vanlig kattesele); hun legger seg ned og begynner å male så snart jeg knipser den på. Jeg har alltid trodd at det var fordi hun ble redd, men kan det være noe i dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...