Gå til innhold

Tråden om katter!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal du ha katten ute?

Fordi katter fortjener å få frisk luft, mosjon, sosialisere seg med andre katter, tisse og bæsje ute i naturen fremfor å stå i sitt eget tiss når den skal gjøre fra seg. De fortjener også å få utløp for sine instinkter, som å jakte på fugler og mus.

 

Spørsmålet er heller, hvorfor folk vil være dyreplagere å stenge katten sin inn i et fengsel hele livet og aldri la den få kjenne gress mot labbene. Etter å ha lest postene dine så tviler jeg sterkt på at du har særlig kunnskap om dyr.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke snakke om å sperre katten inne, men heller gå tur med den (sele og kobbel).

 

Katter er også kjent for å ikke nødvendigvis trenge så store gulvflater, men vil heller ha muligheten til å mosjonere i høyden, for eksempel et tau(ganske tykt) ned i midten av trappen, for eksempel.

 

Tror du også skulle hatt sele og kobbel på deg når du er ute å går tur. Folk som går med katter i bånd kan ikke vite så mye om katter. Dyreplageri kalles det på godt norsk.

Lenke til kommentar
Hvis du er så arrogant, og bestemt på at det du sier er det eneste riktige, ha et fint liv.

 

Google it, og snakk med oppdrettere av rasekatter. Det er ikke dyreplageri. Og en fin film du burde se er den om den norske skogskatten i serien Våre Katter. Der vil du finne mye nyttig informasjon

 

Det er da for pokker ikke arrogant å mene at det er dyreplageri å sette dyr og mennesker i fengsel hele livet uten at de har gjort noe galt.

 

Folk som ikke klarer å se at det er dyreplageri å stenge dyrene sine inne hele livet kan ikke være riktig vel bevart, enten de er oppdrettere eller ikke. Årsaken til at oppdrettere ikke lar dyrene sine springe fritt er KUN økonomisk motivert. Å si noe annet er å blank løgn. Du går ikke med barna dine i bånd heller selv om de ikke alltid ser seg for når de skal over veien, ikke stenger du dem inne resten av livet heller. Unger blir mobbet hver dag, det betyr ikke at det er riktig å stenge ungene inne hjemme for å "beskytte" dem. Folk med slike holdninger kan ikke være riktig klok.

 

Alle kattene som noen gang har bodd i mitt hus har sett seg for når de skal over veien. De brukte/bruker å sette seg ned ved veien, vente til det ikke kommer biler - før de piler over veien.

Lenke til kommentar

Katter som vokser opp ved veien lærer faktisk å se seg for før de krysser veien. De som ikke lærer det fort nok blir påkjørt :/ De som har lært det kan finne på å glemme det f.eks om en vill stor hankatt jager de.

 

Selv bor jeg ved en ganske trafikert riksvei, og Frøya får være ute omtrent så mye hun vil, og hun har enda ikke vært ute en hel natt. Huset er så nære veien at om hun vasker seg så stopper hun idet lastebiler kjører forbi. Hun er heldigvis livredd biler, og hun liker seg i kårstu, så hun holder stort sett på rett side av veien.

 

Jeg er forholdsvis nøytral når det gjelder å dømme innekatteiere, jeg mener at katten bør få velge selv om mulig, og at den ihvertfall må få oppleve det å være ute i det fri selv om det ikke er helt dagligdags. Men uansett er det viktigste at tilværelsen for katten ikke blir kjedelig, innekatt eller utekatt.

Lenke til kommentar
Film at katten din ser seg for før den går over veien.

 

Hvorfor i alle dager skulle jeg gjøre det? Jeg har strengt talt andre ting å gjøre enn å overvåke kattene når de er ute på vift. :) Det er ikke som at de kommer og sier fra når de skal over veien, slik at jeg kan komme å rigge opp kamera.

 

Hvorfor svarer du ikke på noen av spørsmålene jeg stilte deg? Er det for at du begynner å innse at ingen av argumentene dine holder vann?

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Jeg kan jo ikke klippe klørne på katten min! Ho må jo kunne forsvare seg, klatre i trær og drepe mus, fugler og andre byttedyr. Sikkert greit å klippe klør på katter som er inne, men utekatter tror jeg ikke man skal klippe klørne på.

Nettopp ;) Så sant ikke klørne vokser seg altfor lange, så trenger man absolutt ikke klippe klørne på utekatter. Det er heller bare vondt værre for pus ;)

 

 

 

Vi slipper ho ikke inn den døra. Vi har faktisk aldri gjort det heller. Problemet er at ho ser oss inne i stua, og derfor bare fortsetter. Noen tipsa meg om å smøre på tabasco, men stakkars lille pusen... Det smaker jo forferdelig!

Selv om dere ikke slipper henne inn den veien, er eneste grunnen til at hun gjør dette fordi hun vet at hun får oppmerksomheten deres ved å klatre der ;)

Smører dere på tabasco så kan det hende dere blir kvitt at hun klatrer der. Og katten overlever en liten slikk tabasco ;) Men spørsmålet er hvordan pus nå skal kunne si fra at hun skal inn? Da må dere være utrolig obs på når hun kommer, slik at dere får sluppet henne inn FØR hun prøver seg på sprossene. Ellers mistenker jeg at slik er vanskelig å bli kvitt uansett ;) Det er jo pus sin måte å vise dere at hun er der og vil inn. ;)

 

 

 

 

 

Det er da for pokker ikke arrogant å mene at det er dyreplageri å sette dyr og mennesker i fengsel hele livet uten at de har gjort noe galt.

 

Folk som ikke klarer å se at det er dyreplageri å stenge dyrene sine inne hele livet kan ikke være riktig vel bevart, enten de er oppdrettere eller ikke. Årsaken til at oppdrettere ikke lar dyrene sine springe fritt er KUN økonomisk motivert. Å si noe annet er å blank løgn. Du går ikke med barna dine i bånd heller selv om de ikke alltid ser seg for når de skal over veien, ikke stenger du dem inne resten av livet heller. Unger blir mobbet hver dag, det betyr ikke at det er riktig å stenge ungene inne hjemme for å "beskytte" dem. Folk med slike holdninger kan ikke være riktig klok.

 

Alle kattene som noen gang har bodd i mitt hus har sett seg for når de skal over veien. De brukte/bruker å sette seg ned ved veien, vente til det ikke kommer biler - før de piler over veien.

Yapp, mye av grunnen er nok økonomien, samt at det er veldig dumt hvis en avlskatt får gå ute og parre seg med halve nabolaget ;) Blir lite seriøst oppdrett av sånn.

 

Men, jeg for min del har mine katter inne fordi jeg har RV'n som nærmeste nabo, og jeg faktisk har lyst til å beholde kattene mine LITT lenger. desverre har det nå vist seg at det ikke er noen garanti for dødsfall i ulykke selv om pus kun er innendørs... Men man har iallefall større sjans for å forhindre det.

Lenke til kommentar
Nettopp ;) Så sant ikke klørne vokser seg altfor lange, så trenger man absolutt ikke klippe klørne på utekatter. Det er heller bare vondt værre for pus ;)

 

Katta mi (som (enn så lenge) er innekatt - det er en svært engstelig og pysete omplasseringskatt som ikke tør å gå ut enda) harver over teppegolvet som en jordfreser ved jevne mellomrom (daglig), og legger fra seg rester av klør fra tid til annen. Er overhodet ikke i nærheten av å vurdere å klippe klørne på den.

 

Alle kattene jeg har hatt tidligere har hatt full kontroll på sine egne tær og klør, og jeg har heldigvis sluppet å risikere kraftig blodtap, ny ukledelig frisyre, proteser fra albuen og ned og ellers en overveldende ansamling av stripete arr over hele kroppen ved å risikere å klippe klørne deres.

Lenke til kommentar

Takk for svar LuciferLynx! :) Vi får se hva det blir til med den døra...

 

Katten min er utekatt fordi vi bor på en stor gård. Det er 350 meter til nærmeste vei, men kjører ikke så mange biler der heller. Ho er ute hele dagen og om natten ligger ho i gropa på korsryggen min eller ved siden av hodet mitt på puta:) Ho er sterelisert, så ho hjelper ikke til med en ellers enorm og ukontrollert katteproduksjon som foregår i nærmiljøet.

Lenke til kommentar

Jeg er nå også av den formening om at katter er ute-dyr. Har hatt katte i alle år, å dem har gått ut å inn akkurat som dem vil. Er det en fin oktober-kveld med storm å piss-regn sier det seg sjøl at katta foretrekker å værra inne, men å holde ei katte inne midt i juli uten å la den få gå seg noen turer på egenhånd, er misshandling. Katter skal fly rundt på egenhånd å fange mus å fugler å gjøre naturens behov, ikke ha sandkasse innendørs å luftes en gang i uka i bånd bare av prinsippets skyld. Bor man ikke sånn til at ei katte kan greie seg ute aleine, så skal man ikke ha katte.

Lenke til kommentar
Katta mi (som (enn så lenge) er innekatt - det er en svært engstelig og pysete omplasseringskatt som ikke tør å gå ut enda) harver over teppegolvet som en jordfreser ved jevne mellomrom (daglig), og legger fra seg rester av klør fra tid til annen. Er overhodet ikke i nærheten av å vurdere å klippe klørne på den.

Men det er ikke alle som klarer å kontrollere dette selv. Derfor hender det at de må klippes. Jeg klipper klørne på de her for 1. å spare lårene mine når pus vil kose og begynner å tråkke, og 2. for å spare skinn sofaen når kattene kommer i full fres for å leke.

 

 

Alle kattene jeg har hatt tidligere har hatt full kontroll på sine egne tær og klør, og jeg har heldigvis sluppet å risikere kraftig blodtap, ny ukledelig frisyre, proteser fra albuen og ned og ellers en overveldende ansamling av stripete arr over hele kroppen ved å risikere å klippe klørne deres.

Jeg skjønner ikke helt hvordan folk oppdrar kattene sine jeg. Ettersom det er å risikere alt du nevner her ved å klippe klørne dems... Mine sitter helt i ro på fanget mitt når jeg klipper. Hender jeg må holde litt ekstra i Lucifer, men veldig sjelden. Og jeg begynte smått med kloklipp på Nubiskatten også, i begynnelsen bare mens han sov. Så tar man det derfra.

 

Jeg har forøvrig katter som ALDRI bruker hverken klør eller tenner på meg. Og slik liker jeg det. De har ingen grunn til det,d erfor gjør de det aldri. Om jeg så børster dem, bader dem, klipper klør eller tar tannstein på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...