Gå til innhold

Dere jakter, fisker eller begge deler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Du mener 16, som er nedre aldersgrense for å jakte selv (krever jegerprøven og tillatelse fra politimester til å inneha våpen)?

Du kan dog være med på opplæringsjakt fra 14-16 års alder.

8148556[/snapback]

Jegerprøveeksamen kan avlegges fra den dag vedkommende har fylt 14 år.

 

"Forskrift om utøvelse av jakt og fangst.":

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiztldles?d...e=jegermap003

Lenke til kommentar
Jegerprøveeksamen kan avlegges fra den dag vedkommende har fylt 14 år.

 

"Forskrift om utøvelse av jakt og fangst.":

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiztldles?d...e=jegermap003

8150685[/snapback]

Jeg har faktisk ikke nevnt et ord om aldersgrensen for å ta jegerprøven, jeg tenkte bare at det neppe er nødvendig med jegerprøven før du fyller 16, siden du uansett kan være med på opplæringsjakt uten den. Skjønt, du lærer vel endel på forhånd av å ta den og det er absolutt ingen dum idé ;)

 

Fra du er 14 til du fyller 16 kan du altså uansett ikke jakte på egenhånd, men kan delta i opplæringsjakt med eller uten jegerprøven (slik forstår jeg det ut ifra § 6 i den linken din). Fra du er 16 til 18 kan du som sagt jakte på egenhånd dersom du har tatt jegerprøven, betalt jegeravgiften og du har tillatelse fra politimesteren til å inneha våpen (siden aldersgrensen for dette er 18 år).

 

Jeg mener forøvrig jeg har lest på lovdata.no at det er tillatt å låne ut våpen til person mellom 16 og 18 år for kortere perioder dersom foresatte gir sitt samtykke. Det er forsåvidt mulig at dette krever tilsyn under bruk, og da er man like langt...

Husker ikke hvor jeg leste dette, trolig under våpenloven.

 

edit: Det stemmer, §11 ledd 1-2. 4 uker.

 

Krever tillatelse fra verge ELLER oppsyn fra innehaver av våpenkort (den som eier våpenet). Men som sagt er du nødt å være fylt 16.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Fra du er 14 til du fyller 16 kan du altså uansett ikke jakte på egenhånd, men kan delta i opplæringsjakt med eller uten jegerprøven (slik forstår jeg det ut ifra § 6 i den linken din). Fra du er 16 til 18 kan du som sagt jakte på egenhånd dersom du har tatt jegerprøven, betalt jegeravgiften og du har tillatelse fra politimesteren til å inneha våpen (siden aldersgrensen for dette er 18 år).

8153694[/snapback]

Jo, man kan jakte småvilt uten jegerprøven under opplæring/tilsyn av en som oppfyller kravene til det. Poenget med å kunne ta jegerprøven før fylte 16 år er om en skal være med på opplæringsjakt innen storviltjakta. Da må man ha jegerprøven og må avlegge skyteprøven for dette.

 

Når det gjelder utlån av skytevåpen til personer under 18 til andre formål enn jakt vet jeg ikke reglene. Leste litt i linken du gav til våpenloven, men syns det er litt vanskelig å lese denne loven når det henvises frem og tilbake til forskjellige paragrafer. Det som er trikset når man er usikker er å ta kontakt med det lokale lensmannskontoret og undersøke med dem.

Lenke til kommentar
Jo, man kan jakte småvilt uten jegerprøven under opplæring/tilsyn av en som oppfyller kravene til det. Poenget med å kunne ta jegerprøven før fylte 16 år er om en skal være med på opplæringsjakt innen storviltjakta. Da må man ha jegerprøven og må avlegge skyteprøven for dette.

8159200[/snapback]

"§ 6. Opplæring i jakt og fangst

 

Den som har fylt 14 år og fram til fylte 16 år kan likevel delta i småviltjakt med våpen og delta i fangst av villmink, mår, rype, kråkefugl og måker i opplæringsøyemed når vedkommende:

a) har samtykke fra foreldre eller foresatte og

b) er under forsvarlig tilsyn av person som har fylt 20 år. Tilsynspersonen må ha utøvd jakt og betalt jegeravgiften i minst tre år. Tilsynspersonen skal også ha tillatelse fra rettighetshaver. Den som har tilsynet skal ha mulighet til å kontrollere og instruere vedkommende."

 

Altså: er man ikke fylt 16 år, må man både ha samtykke fra foresatte OG være under tilsyn for å få lov å delta på jakt. Storvilt mener jeg man må være fylt 16 for å få lov å være med på opplæringsjakt på.

 

edit: jeg ser nå at jeg tydeligvis bare har bekreftet det du sier :) da er vi enige da ;)

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...