Gå til innhold

Lærer meg touch, tips?


Arne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har gaming touch jeg:p

 

Venstre hånden er alltid på A,W,S,D når jeg hviler og høyre hånden random ved siden av. Funker fett =)

Da har vi noe til felles !

 

Hver gang jeg setter meg med tastaturet, går venstrehånda mi på WASD + shift og høyrehånda mi på J.

 

Selvlært :)

Lenke til kommentar

Jeg trengte ikke å anstrenge meg for å lære touch, jeg har bare brukt litt for mange timer forran dataen og dermed endt opp med å kunne det helt fint. Altså bare ved å snakke en del på msn, forums, onlinespill osv så får man en automatisk følelse av hvor de fleste knappene er, så nå føler jeg at jeg bare blir nervøs av å se på tastaturet mens jeg skriver, må se på skjermen.

 

Bruker alle fingrene til å trykke på bokstaver utenom lillefingrene som brukes til ctrl, shift og enter samt venstre tommel brukes til space.

 

Hvileposisjon er med venstrehånda rundt WASD som følge av gaming og høyrehånda rundt IJKL.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale alle å lære touch! Programmet jeg brukte for å lære meg touch er den norske programmet Touchlærer'n fra Aschehoug.

 

Jeg sitter på bærbar pc. Ganske stor pc, 17 tommer widescreen skjerm og sånt. Men hvis jeg skal skrive touch så er fingrene mine for store. Har ikke sånne store feite fingere, men har bare store hender.
Jeg har også ganske store hender (21 cm lange og 9,5 cm lange fingre målt etter samme mål som illustrasjonen nedenfor) og jeg ser ikke dette som noe problem (heller som en fordel). Nå veit ikke jeg hva du legger i store hender da, ettersom stor er et ganske diffust ord.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
d70a_1_b.JPG

 

Jeg vil som Zlatzman også få anbefale Dvorak. For å se hvor mye du kan spare på å skrive Dvorak istedenfor QWERTY kan du sjekke ut denne siden. Med en test av den posten på den siden viser at jeg har måttet bevege fingrene mine 38,50 meter når jeg nå har skrevet dette med et Dvorak oppsett, hadde jeg derimot skrevet dette med et QWERTY oppsett måtte jeg ha beveget fingrene mine 52,92 meter. Man får mer spesifikasjoner på siden.

 

Det står dessuten mye om henholdvis touch, Dvorak og QWERTY på Wikipedia. Sjekk linkene nederst i artiklene for spill og programmer for og lære å skrive touch.

 

REDIGERT: Jeg er sjekket ut tastatur-utformingen Colemak, og det viser seg ved å benytte seg av den utformingen må man bevege fingrene enda mindre enn med Dvorak (i denne teksten: 34,03 meter), men den er skrivingen er mindre fordelt utover begge hendene og mer av skrivingen foregår på nederste rad i forhold til Dvorak.

Endret av bynhffba
Lenke til kommentar
REDIGERT: Jeg er sjekket ut tastatur-utformingen Colemak, og det viser seg ved å benytte seg av den utformingen må man bevege fingrene enda mindre enn med Dvorak (i denne teksten: 34,03 meter), men den er skrivingen er mindre fordelt utover begge hendene og mer av skrivingen foregår på nederste rad i forhold til Dvorak.

Angående alternerende hender:

 

Det er mye mer komfortabelt å skrive "asjk" enn "ajsk" på et QWERTY-tastatur, så alternering er ikke alltid ønsket. Nederste rad er derimot ukomfortabelt.

 

Colemak har dessverre den ulempen at det ikke eksisterer en bra norsk utgave, så man må konfigurere litt selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...