Gå til innhold

X1900XT vs Gainward GeForce 7900GT 512MB


lovealot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drar opp  tråden igjen, har samme dilemma selv. Er x1900xt klart bedre? Eller er det liten margin?

Står mellom disse to korta og x1900xt kommer ikke før i oktober! :|

6816240[/snapback]

 

Har ikke testet dette, men forskjellen er visst merkbar ja. Men kan man visstnok "klokke bort" en del av forskjellen (7900gt klokker bedre enn x1900xt mener jeg å ha lest.)

 

Minner om at 7950gt kommer om ikke mange dagene, og det kortet vil ha bedre ytelse enn 7900gt, og koste et par hundrelapper mer (ca. 2500 har det blitt spådd)

Lenke til kommentar

Hadde personlig ikke lagt altfor mye vekt i om x1900xt yter et par prosent bedre i tester osv. Hva med at 7900gt bruker mye mindre strøm enn 1900xt?

 

Begge yter veldig bra, og når dx10 kortene kommer så driter folk i om de har 7900gt eller x1900xt, da er de begge "avlegs"...

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Nå har det vært store problemer med 7900GT serien hvor man for artifacts i 2D mode pga volt regulatoren til minnet.

 

~ Medion

6818072[/snapback]

 

Nei. Det har vært problemer, men vi snakker om et så latterlig mindretall at det spørs om det er verdt å nevne overhodet. Det kan være noe galt med alle kort av alle merker, og i såfall returnerer man. Denne saken er definitivt oppblåst, da det alltid er noen som kommer trekkende med den i omtale av dette kortet, uten å ha opplevd det selv, og uten at det har vært noen stor skandale, recalls, søksmål eller liknende.

Lenke til kommentar
Nå har det vært store problemer med 7900GT serien hvor man for artifacts i 2D mode pga volt regulatoren til minnet.

 

~ Medion

6818072[/snapback]

 

Nei. Det har vært problemer, men vi snakker om et så latterlig mindretall at det spørs om det er verdt å nevne overhodet. Det kan være noe galt med alle kort av alle merker, og i såfall returnerer man. Denne saken er definitivt oppblåst, da det alltid er noen som kommer trekkende med den i omtale av dette kortet, uten å ha opplevd det selv, og uten at det har vært noen stor skandale, recalls, søksmål eller liknende.

6818130[/snapback]

 

Jeg har lest om mange som har hatt det problemet, også mange her på forumet. Hadde et XFX GF 7900GT, jeg fikk samme feil etter en uke. Kjenner også folk som har Gainward, ASUS, PoV som har hatt samme problemet. Det er ikke et latterlig mindretall som du sier.

 

~ Medion

Lenke til kommentar

Dette er jo noe vi diskuterer hver gang det kommer et nytt kort på markedet. Det hadde vært utrolig behagelig med en slags formel som gir et utvetydig svar på hva som er best. Eks:

 

PowerColor Radeon X1900XT 256MB GDDR3

Pris: 2395

GPU:625

RAM: 400

 

((gpu/pris)+(RAM/pris)) = 0,261+ 0,167 = 0,428

 

 

Asus GeForce 7900GT 256MB GDDR3

Pris: 2449

GPU:450

RAM: 400

 

((gpu/pris)+(RAM/pris)) = 0,184 + 0,163 = 0,347

 

Resultatet blir jo et rent forholdstall, men kanskje det sier noe om MHz per krone?

 

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar
Nå har det vært store problemer med 7900GT serien hvor man for artifacts i 2D mode pga volt regulatoren til minnet.

 

~ Medion

6818072[/snapback]

 

Nei. Det har vært problemer, men vi snakker om et så latterlig mindretall at det spørs om det er verdt å nevne overhodet. Det kan være noe galt med alle kort av alle merker, og i såfall returnerer man. Denne saken er definitivt oppblåst, da det alltid er noen som kommer trekkende med den i omtale av dette kortet, uten å ha opplevd det selv, og uten at det har vært noen stor skandale, recalls, søksmål eller liknende.

6818130[/snapback]

 

Jeg har lest om mange som har hatt det problemet, også mange her på forumet. Hadde et XFX GF 7900GT, jeg fikk samme feil etter en uke. Kjenner også folk som har Gainward, ASUS, PoV som har hatt samme problemet. Det er ikke et latterlig mindretall som du sier.

 

~ Medion

6818185[/snapback]

 

Sitter med et eksemplar av 7900gt med det samme problemet. Husk at selv om det er en del (mange, men langt, langt fra majoriteten) av disse kortene som har dårlig spenningsregulator så er det en feilvare, som man bare sender inn igjen. I mine øyne blir det feil å vrake en hel serie grafikkort bare fordi noen av dem har feil. Man har da tross alt garantien på sin side.

 

Problemet her er vel at x1900gt/xt ikke er å oppdrive noe sted på en goood stund (ubekreftede datoer i november :cry: har jeg sett), så det kan kanskje lønne seg å gå for et 7900gt, evt 7950, etter at 7950 har blitt sluppet. Mener det sto et sted at datoen er 14 sept, altså en uke til.

Lenke til kommentar
Dette er jo noe vi diskuterer hver gang det kommer et nytt kort på markedet. Det hadde vært utrolig behagelig med en slags formel som gir et utvetydig svar på hva som er best. Eks:

 

PowerColor Radeon X1900XT 256MB GDDR3

Pris: 2395

GPU:625

RAM: 400

 

((gpu/pris)+(RAM/pris)) = 0,261+ 0,167 = 0,428

 

 

Asus GeForce 7900GT 256MB GDDR3

Pris: 2449

GPU:450

RAM: 400

 

((gpu/pris)+(RAM/pris)) = 0,184 + 0,163 = 0,347

 

Resultatet blir jo et rent forholdstall, men kanskje det sier noe om MHz per krone?

 

 

*Tronaldo*

6818374[/snapback]

 

Du kan jo ikke bare gå utifra GPU og RAMfor å sammenligne, hva med pipelines osv?

Blir helt feil det der... :nei:

Endret av Thmas
Lenke til kommentar
Drar opp  tråden igjen, har samme dilemma selv. Er x1900xt klart bedre? Eller er det liten margin?

Står mellom disse to korta og x1900xt kommer ikke før i oktober! :|

6816240[/snapback]

Kan heller ikke velge men kommer ikke X1900XT før oktober ? :confused: Det er jo lenge til. Kortet har jo vært på lager før ?

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Drar opp  tråden igjen, har samme dilemma selv. Er x1900xt klart bedre? Eller er det liten margin?

Står mellom disse to korta og x1900xt kommer ikke før i oktober! :|

6816240[/snapback]

 

Har ikke testet dette, men forskjellen er visst merkbar ja. Men kan man visstnok "klokke bort" en del av forskjellen (7900gt klokker bedre enn x1900xt mener jeg å ha lest.)

 

Minner om at 7950gt kommer om ikke mange dagene, og det kortet vil ha bedre ytelse enn 7900gt, og koste et par hundrelapper mer (ca. 2500 har det blitt spådd)

6818015[/snapback]

 

Ser folk generelt ser ut til å mene at X1900XT er et bedre kort enn 7900GT, men er det noen som har en idé om hvordan 7950GT kommer til å plassere seg i forhold? Prisen på X1900XT og 7950GT er jo så og si identisk, i hvertfall pr idag.

Lenke til kommentar

<SNIP>

Du kan jo ikke bare gå utifra GPU og RAMfor å sammenligne, hva med pipelines osv?

Blir helt feil det der... :nei:

6821176[/snapback]

 

Jada - seff skjønner jeg at denne er litt for enkel. Men det var på en måte et eksempel for å illustrere hva jeg tenker. Spørsmålet på slutten av posten indikerer vel også det.

 

Poenget var å inspirere noen kloke hoder til å finne ut om det er mulig å lage en enkel formel som kan gi en pekepinn på ytelse. Hverken mer eller mindre ;)

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

100kr pr fps på spillene man spiller, så kan du regne ut om 4 fps er verdt prisen for et topp kort. Noe det ikke blir, men deg bryr jeg meg lit om :)

 

edit

Da må man ta utgangspunkt i slik kortene er orginalt. Gjør man det er det ganske mye du betaler for de siste fpsene når du kjøper topp kort.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...