Gå til innhold

for høy temp på chipsett?


Anbefalte innlegg

jeg har satt inn vannkjøling på pc min og jeg tenkte å spørre om tempraturene mine er riktige i forhold til andre

hovedkort = asus a8n sli deluxe

amd 3800 x2 = 41 grader idle

chipsett= 47 grader

jeg har følelsen av at chipsettet er altfor varmt i forhold til at jeg har vannkjøling! (er jo mye varmere enn cpu)

har singel radiator og zalman chipsettkjøleblokk på!

det kan virke som den sitter litt slarkete i de elendige klipsfestene men det blir ingen endring i temp selv når jeg presser den på for å forsikre at kontaktflatene er gode! kjøleblokken føles helser ikke spesielt varm ut heller, bare litt lunk.

 

før jeg satte i vannkjøling hadde jeg passive zalman kjøleribba på og det var vel ca samme temp da og hvis jeg husker riktig, men derimot når jeg tok på ribba så var den brennende varm!

eller er det vanlig å ha 47 grader på chipsettet med vannkjøling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har satt inn vannkjøling på pc min og jeg tenkte å spørre om tempraturene mine er riktige i forhold til andre

hovedkort = asus a8n sli deluxe

amd 3800 x2 = 41 grader idle

chipsett= 47 grader

jeg har følelsen av at chipsettet er altfor varmt i forhold til at jeg har vannkjøling! (er jo mye varmere enn cpu)

har singel radiator og zalman chipsettkjøleblokk på!

det kan virke som den sitter litt slarkete i de elendige klipsfestene men det blir ingen endring i temp selv når jeg presser den på for å forsikre at kontaktflatene er gode! kjøleblokken føles helser ikke spesielt varm ut heller, bare litt lunk.

 

før jeg satte i vannkjøling hadde jeg passive zalman kjøleribba på og det var vel ca samme temp da og hvis jeg husker riktig, men derimot når jeg tok på ribba så var den brennende varm!

eller er det vanlig å ha 47 grader på chipsettet med vannkjøling?

6762414[/snapback]

Chipsett tempen er nok ganske normal ja.

Denne tempen er vell ikke akkurat veldig "stabil" ettersom den kan hoppe ifra 30grafer og opp i f.eks 40-50grader kun på noen få sekunder....

Det sakl også sies at chipsettet er laget for svært høye temperaturer.

 

Har det samme chipsettet, og monterte på en stor kjøleblokk, med store vifter med aktive vifter, og kabinettet holder en lav romtemp.

ALlikevell hopper den opp og ned hele tiden.

 

På CPUen så er det en dual-core, og forbruker en del strøm...

Selv om tempen karnskje var litt småhøyt med tanke på at du har vannkjøling. Men så kommer det jo helt ann på hvordan vannkjøling du har.

(gode viftekjølere er bedre en dårlig vannkjølesystemer)

Lenke til kommentar

Har A8N SLI Premium versjonen, og erfarte samme problemet. La ut en video om vannkjøling for et halvt år siden her på forumet hvor jeg dokumenterte høy chipset temperatur pga. vannkjøling og mangel på luftkjøling ved CPU sokkelen siden jeg hadde vannblokk der. Temperaturen hoppet fra 30-55'C såvidt jeg husket, helt steinvillt og like på grensen. Faktisk bestemte Asus seg i framtiden for å supplere en egen vifte dersom man brukte vannkjøling på de hovedkortene. Men det var heatpipe versjonen.

 

Løsningen ble ganske enkel - jeg limte på en 80mm vifte på selve kabinettet som blåste ~1000RPM direkte på chipsettet. Resultat - maks. 35'C.

 

EDIT: Glemte også å nevne at jeg hadde en 120mm som blåste -inn- mot prosessorsokkelen for å holde strømregulatorene kjølige samtidig (igjen, pga. heatpipe-løsning).

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...