Gå til innhold

Den store Real Madrid tråden


Gonzolaz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva f**n skjer med Real Madrid for tiden? Trodde ikke det gikk an å skuffe så mye som de gjorde idag!

 

Da er det bare å gratulere Barcelona med seriegull. Madrid fortjener ikke å vinne i det hele tatt når de spiller den fotballen de gjør for tiden. Håper dette tar seg opp, og det BØR det. Fremdeles håp om å vinne CL og CdR, men det skjer ikke om vi skjerper ikke oss!

 

Skuffende. Veldig skuffende :(

Endret av Montana298
Lenke til kommentar

Helt forferdelig i dag. Hadde vi spilt bra og tapt kunne jeg godtatt det. Men vi spiller shit. Det var en periode i andre omgang der vi spiller bra, backene står på motstanderens 30 meter, 2 mann på 16-meteren, folk i mellomrommet og på kant. Spørsmålet er hvorfor vi ikke spille sånn fra starten av, hadde vi spilt på den måten(uten presset på å måtte score et mål fort) hadde vi ledet 2-0 etter 30 min og kunne spilt kontringspill i resten av kampen.

 

Verste var jeg viste dette kom til å skje, hva driver Mourinho og spillerne med. Di Maria må bli vraka snart og vi mangler så sinnsykt kreativitet på midtbanen.

Lenke til kommentar

Alonso var syk med influensa, samme som Marcelo. Men han var såpass at han kunne sitte på benken og komme inn hvis det var krise, noe det var. Man så også at han så syk ut på nærbildene, han var bleik som få kan være.

 

Ellers helt enig at det ikke er noe kollektiv vi har. Det og manglende kreativitet er de største problemene våre.

 

edit: 31 jan. 18.00 Mateos går ut på lån til AEK Athen, lite håp om at vi henter enn krativ midtbanespiller. Men blir nok ikke noe tenker jeg.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Skrev denne på et annet forum så kan lite greit slenge den inn her også. Starten angående spillestil debat er myntet på det andre forumet, men har ganske vært diskutert litt her også.

 

Det har jo vært oppe før her også at man har hatt en forferdelig etablert spill. Da ble jo en liten debatt da noen mente at slikt kontringspill man spilte var typen man skulle gå for, mens jeg var mer på at man burde forbrede det etablerte spiller og spille mer ball på motstanders banehalvdel.

 

Personelig har jeg hatt denne innstillingen siden seriestart da jeg raskt var ute å dømte Mourinho nor og ned etter de 10 første dårlige kampene. har vært kritisk siden med at man må skjerpe det etablerte, noe som desverre ikke har kommet.Ikke men ingen at jeg prøver å fremstå som en som har hatt rett hele tiden, for jeg har vært litt vel kritisk også.

 

Men jeg er veldig kritisk til egene lags prestasjoner, og er en sterk motstander av kontringsfotball så har latt det gå utover Real Madrid denne sesongen. Kanske mer enn fortjent. Uansett så er det etablerte spillet for dårlig og etter min mening er det noen grunner til det.

 

Husker ikke helt hva Raul07 skrev i artikkelen sin, så noe av det samme kommer sikkert opp.

 

Vi blir alt for defensive i kamper. I alt for mange kamper denne sesongen, vi legger oss bakpå og satser på kontringer. Dette har funket når motstanderen har angripet oss og vi har kunnet kjørt (de gode) kontringene våre. Det skal sies at vi har lykkes ofte med høyt press og vunnet ballen høyt og dermed satt kontringen høyere og det har også resulteter i mål.

 

Men her er også et av probleme våre etter min mining. For ofte er disse pasningen vært for dårlige og blir stoppet av nærmeste motspiller. Selfølgelig er det større risk på disse pasningene enn på "enkle" 10 meterspasninger, men jeg føler vi har bommet på for mange av disse kontringsballene. Noe ganger ser det ut til at det går litt vel for fort.

 

Dermed, manglende pasningskvalitet/kreativitet. Vi har Alonso og Özil i laget som har en kreativitet og en pasningsfot som vi kan stole på. Hadde man hatt en Cesc Fabregas, en Lampard, en spiller til på den sentrale midtbanen som kunen slått disse ballene tror jeg man hadde fått et stort løft. Khedira er ikke i nærheten av samme nivå som sin rekkekamerat, og Lass har heller ikke vist de samme pasningene som han hadde høsten 09. Dette gjelder selvsagt ikke bare i kontringen, men enda mer i det etablerte.

 

For etablert, det er her vi virkelig sliter. Forskjellen med og uten Alonso i år er skremmende, og vi så det veldig klart mot Mallorca at da Alonso kom inn ble nivået veldig mye bedre. Ballen går plutselig over 1-2 ledd og man får også litt fart i det etablerte spillet. Mange prater om at vi bør gå over til 4-3-3 og ikke 2-3-1 som i dag. Jeg tror ikke at dette er nødvendig. Alonso fikser både det defensive og det offensive i denne posisjon og det finnes andre også. I mine øyne hadde vi virkelig trengt Guti i denne posisjonen og jeg tror Alonso og Guti kunne vært en meget habilt midtbanepar. Spesielt med tanke på at vi skal styre kampene våre trenger ikke disse spilleren å være Cambiasso/Motta eller Makelele/Mikel. Det holder at de har en bra arbeidskapasitet og at de er nogenlunde gode defensive. Men det de virkelig trenger er krativitet og pasningsegenskaper. I kamper der vi møter motstand som er bedre enn oss eller som er en stor trussel defensivt er jeg for en 4-3-3 med et anker. Men slik jeg ser det er dette bare Barcelona i La Liga, eventuelt Atletico, Sevilla, Villarreal, Espanyol. I utslagskamper i CL og CpR er jeg også for at man kan spille med 4-3-3. Men i i vanlige kamper der vi er bedre en motstanderen bør det være nok med 2 sentrale.

 

Men det har ikke bare vært kreativiteten og pasningskvalitene det har stått på. Vi har også vært alt for få i angrep når man har etablert spill. Ofte er det Di Maria eller Ronaldo som har ballen på kant og Higuain/Benz i midten, med Özil like bak. Ramos har ikke vært like delaktig framover som før, og det virker som han ikke er på rett sted når han er oppe heller. Marcelo er positiv på v.back og er ofte med oppover, men likevel, 5 mann i angrep, der man ofte har 2/5 mann ute på kantene gir ikke mye tyngde inne i boksen. Indreløperne med Alonso og Khedira er etter min mening ikke nok med og de står ofte for dypt når vi har ballen på motstanders banehalvdel. Khedira kommer noen ganger med sigende løp (uten ball), men han virker ikke ballsikker nok når han faktisk får ballen og han virker ikke direkte farlig når han enten skal avslutte eller spille ballen videre. Alonso synes jeg er bedre med ofte gode pasninger, men som sagt før står han etter min mening for lavt. Både han og Khedira burde stått høyre og fordelt pasninger.

 

Det skal også sies at de ikke får for mye hjelp i bevegelser eller gode løp av de gutta på topp, spesielt i kamper der vi ikke har dagen så står Ronaldo, Benz, Higuain og Di Maria alt for stille. Özil er unntaket og han beveger seg godt, men som kjent trenger man mer enn en bevegelse for å skape rom.

 

Hadde man flyttet opp Marcelo og Ramos opp mot kantenes posisjoner, Alonso og Khedira 10-15 meter lengre opp, og motsatt kant inn i boksen så tror jeg vi hadde blitt ekstremt mye farligere. Vi hadde selvsagt blitt mer sårbare mot kontringer, men vi har tross alt meget habile midtstoppre( til tider i alle fall) og de bør vinne lange oppspill mot ensomme motstander spisser. Meg et effektiv press etter tapt ball så tror jeg ikke at motstader kunne spilt seg ut heller og vi hadde dermed hatt kontroll allered når de prøver å kontre.

 

Så utenom manglende folk i angrep, sviktende pasninger krativitet på midten og manglende bevegelser på topp så er det en mer bevegelig midtbane som vi mangler. Alonso vil nok aldri bli en spiller som tar med seg ballen og drar av et par mann, men han kan gå på løp selv om han ikke alltid har ballen. Selvsagt hadde det vært å foretrekke at man hadde spillere som kunne alt, men det blir vanskelig. Men en blanding hadde vært en mulighet. En veldig pasningsorgintert spiller som kan tre ballen igjen anytime, og en som er litt mer av av typen som dra av en mann eller to. Han må derimot kunne slå stikkere og være krativ slik at man ikke er i en situasjon der motsatander vet hva som vil skje når x spiller har ballen og hva som skjer når y spiller har ballen. Litt som jeg føler det er nå.

 

Så det var det, en liten(?) analyse av jeg mener er hovedproblemet i dagens Madrid lag. Og dette er som sagt ikke noe jeg har tatt ut ifra de siste kampen, men i løpet av hele sesongen. Blir vanskelig for dere å finne noe kommentarer fra meg, da jeg har skrevet dette på et annet forum. Men det er i alle fall saken.

 

Kort oppsumert så trenger vi ikke egentlig ikke gjøre mye for å fikse problemtet vårt. Vi trenger en mer krativ, ballsikker, pasningssikker midtbanespiller, vi trenger en mer offensiv tankegang der flere man blir mer i angrep, vi må ha mer bevegelse blant angrepspillerne. Vi må nok også bli mer sammspilte slik at vi får til småspill og leser hverandres bevegelser, og dette er ikke noe som kommer på 5 kamper, men vi må starte et sted, og jeg tror det er ved nevnte punkter. Samspillet kommer med tiden, mens holdningen til spillet kan vi få med engang.

 

En siste ting som hadde vært gledelig hadde vært litt mer offervilje for drakta, og noen ungutter som fra Madrid som alltid hadde vært med i kamptroppen. Kjøp av spillere som som tar opp backupplass fra egene ungutter er ikke noe jeg liker. Og jeg håper vi kan holde oss unna kjøp som for eksempel Pedro Leon i fremtiden.

 

Sikkert en del skrivefeil, og til utydelige setninger, men det får gå.

Lenke til kommentar

Stort sett enig i det du sier. Jeg synes det er greit å kjøre "kontring" stilen, men KUN så lenge det fungerer. Noe det ikke gjør foreløpig hvertfall.

 

Det fikk vi kjenne mot Barcelona, og Osasuna. Jeg føler som deg også at Alonso er en viktig brikke, men det skal jo midtbanespillere være også. Khedira derimot føler jeg gjør en god jobb, litt den "usynslige" jobben med å b.l.a. legge press på motstanderne osv. Men Alonso er på et høyere nivå, en bedre playmaker.

 

Mourinho er smart, ingen tvil om det. Men som vi har sett så fungerer ikke alltid den defensive fotballen. Real Madrid burde jo egentlig vært et offensivt lag. Var det jo før...

 

og Di Maria burde bli benket. Lei av å se de lefse-innleggene hans som det ikke blir mål av. Totalt ufarlige skudd og dårlige innlegg. Skjønner ikke hva som skjer med han?...

Lenke til kommentar

Sesongens beste kamp, uten tvil. Første omgang mot Atletico i cupen var ikke dårlig den heller, men dette var virkelig bra. Det meste stemte offensivt og fantastisk at man får det til. Og gjett hva, dette var uten Di Maria....

 

Håper vi får se Özil ute på høyresiden og Kaka inne i midten i de neste kampene. Lass viser også hvor enormt mye bedre han er enn Kheidra når han makser, i dag var han enorm. Fortsetter vi sånn skal Lyon få det tøft om ca 2 uker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...