Gå til innhold

Morrowind eller Gothic II?


Anbefalte innlegg

Hvorfor velge? Det beste er nok å spille et av gangen, og som det har blitt nevnt kan du jo kikke på Star Wars: Knight of the old republic 1. Jeg er ingen Star Wars fan, men det spillet kunne jeg virkelig like.

Neverwinter Nights er også et spill jeg kan anbefale.

 

Morrowind er et godt spill med utrolig mye å gjøre, men du bør sjekke forumet her og få anbefalinger på ulike mods som gjør spillet enda bedre. Spillet er stort og det er åpen slutt, du fortsetter å spille etter hovedoppdragene er gjort.

 

Gothic 2 er også et bra spill, med rimelig vanskelige fiender i starten men du blir fort vant med hvem du kan angripe og ikke før du blir sterk nok. Etter min mening er den første halvdelen av spillet best, det blir litt mye slakting på slutten...

To gode spill både Morrowind og Gothic 2, og å si sat det ene er mye bedre enn det andre er etter min mening ikke mulig. Begynn med et av de, og spill det andre etterpå. Glem heller ikke mine to andre anbefalinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som heier på Gothic II har mange gode punkter. Jeg vil likevel anbefale Morrowind. Det har sine feil og irritasjonspunkter. Men det store området og den friheten du får i spillet veier opp for alt dette i min mening.

 

Nå tror jeg du får Morrowind med to tillegspakker for rundt 150 kr og du har et spill som varer året ut. :!:

Lenke til kommentar

Morrowind er nok det rollespillet jeg har brukt mest timer på og det er et bra spill, men nå om dagen foretrekker jeg å spille Gothic 2 framfor Morrowind og Oblivion.

 

Du burde spille gjennom begge to (Gothic 2 og Morrowind), men hvis du skal starte et sted vil jeg anbefale Morrowind. Særlig hvis du kjøper GOTY (Game Of The Year) edition som inneholder begge tilleggspakkene. Du får utrolig mange timer med bra gameplay for noen få kroner. I tillegg er det masse mods tilgjengelig for morrowind.

Lenke til kommentar
De som heier på Gothic II har mange gode punkter. Jeg vil likevel anbefale Morrowind. Det har sine feil og irritasjonspunkter. Men det store området og den friheten du får i spillet veier opp for alt dette i min mening.

 

Nå tror jeg du får Morrowind med to tillegspakker for rundt 150 kr og du har et spill som varer året ut. :!:

6762675[/snapback]

 

Noe annet som er litt "negativt" med Morrowind (spesielt i forhold til Gothic), er at dialogene må leses. Spesielt i NWN er dette et problem. Etter hvert gidder man nesten ikke å lese all den dialogen, fordi det er så mye uviktig informasjon man leser - men man kan ikke bare hoppe over de tekstene heller, fordi av og til dukker det små viktigheter i de store tekstene. I Gothic har vi stemme-dialog, og skuespillet er faktisk veldig, veldig bra.

 

Likevel må det sies at akkurat dette imponerte mer med Gothic enn det skuffet med Morrowind da. :)

Lenke til kommentar
Jeg pønsker på å kjøpe meg et enspiller rollespill. Og etter litt forskning har jeg kommet frem til Morrowind eller Gothic II.

 

Hvilket anbefaler dere for en nybegynner i sjangeren?

6757205[/snapback]

Jeg vil likevel anbefale Oblivion.

 

Du får ikke et rollespill som er mere mynta på nybegynnere enn det.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Tja, i begynnelsen kan det jo bli litt vrient for en fersk rollespiller. Der skal man jo velge alt om hvordan karakteren skal være. Selve spillet er jo ikke så vanskelig da.

 

Uansett, Fable må jo definitivt være det beste valget. Det er som om Fable ble laget kun for å få spillere til å begynne å spille rollespill. Det er langt ifra vanskelig, men inneholder en fin historie og et rollespill-lignende gameplay, så Fable burde definitivt ikke vært noe problem for en nybegynner.

Lenke til kommentar

Det er akkurat slossingen som er problemet for en nybegynner. Man forventer jo slossing på et eller annet tidspunkt, og i Gothic 2 er det ikke mange fiender man klarer å ta som nybegynner i starten. Man møter vanskelige fiender allerede på vei ned til byen.

Det er ingenting som indikerer hvor vanskelig en fiende er å slå før du har gjort dine egne erfaringer. Før man mestrer slossingen og får innsikt i hvilke fiender man kan ta, så vil man dø en del ganger. Et spill der man dør en del ganger er vanskelig.

En erfaren rollepsiller vil ikke lage noe oppstyr av å dø en gang eller to, det er jo bare til å starte igjen med ny innsikt. Men for en nybegynner i sjangeren vil den slags utforsking fortone seg som vanskelig.

Lenke til kommentar

Morrowind er et STORT spill. Jeg gikk til slutt lei av spillet fordi jeg hadde så vanvittige mange quests gående og ikke helt skjønte "what to do next".

 

Gothic er mindre i skala og du går deg ikke så lett bort som i morrowind. Jeg vil anbefale folk å starte med Gothic 2 framfor morrowind.

 

Det som er utrolig artig med begge spillene i motsetning til oblivion er at monsterne er vanvittig tøffe til å begynne med. Det gjør at man faktisk blir litt svett når man går utenfor alfarvei og støter på en ondsinnet skapning.

 

Gotihic er mye penere enn morrowind og ga meg en bedre følesle av "sjel" enn Morrowind. Morrowind har et enormt landskap og en helvettes masse byer. Blir fort mye tull med spells og potions i morrowind da du har så vanvittig mye å velge i mellom.

 

I gothic er dette mye enklere da du kun har 3 (eller 4?) klasser å spille.

 

Men for all del. De er jo omtrent gratis nå for tiden. Kjøp begge spill 2 timer på hvert spill og legg en av dem til side.

 

Morrowind blir vistnok skikkelig bra grafikkmessig hvis du legger på en del anbefalte mods som gir bedre textures. Les mer om dette i Elder Scrolls forumet.

 

Jeg har som sagt spilt begge spillene mye og hadde sansen for begge. Gothic 2 var for meg et ørlite hakk bedre da de rett og slett var enklere å spille det enn Morrowind som for meg ble et komplett kaos med quests og items.

Lenke til kommentar

Det er jo ingen i Gothic da. Du kan være hva du vil der. Selvsagt, det lønner seg jo ikke å være en magiker-bueskytter-sverdmann. Da blir man svak i alle de tre "grenene". Jeg liker dette mye bedre, egentlig. Det er liksom ikke slik at man velger en fyr i begynnelsen, og hvis man velger magiker, så får man ikke røre ei øks.

 

EDIT: Ja, Morrowind ble også litt kaos for meg. Når man fikk et oppdrag om å dra til en by i langtvekkistan, så kom man alltid over X antall nye oppdrag på veien dit, og etter hvert blir det veldig mye vandring frem og tilbake.

 

Uansett mener jeg fortsatt at INGEN av disse to burde spilles av nybegynnere.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Tja, i begynnelsen kan det jo bli litt vrient for en fersk rollespiller. Der skal man jo velge alt om hvordan karakteren skal være. Selve spillet er jo ikke så vanskelig da.

 

Uansett, Fable må jo definitivt være det beste valget. Det er som om Fable ble laget kun for å få spillere til å begynne å spille rollespill. Det er langt ifra vanskelig, men inneholder en fin historie og et rollespill-lignende gameplay, så Fable burde definitivt ikke vært noe problem for en nybegynner.

6764855[/snapback]

 

 

Ja, Fable er nok det som er best å begynne med når man er fersk. Helt klart. Noen vil kanskje si at Fable ikke er et rollespill, siden du har litt frihet, og det ligger nok noe sannhet i det. Uansett, morsomt spill, selv om jeg hadde høyere forventninger til det.

 

 

Han kan jo også plukke opp Diablo 2. Bra det og.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Tja, i begynnelsen kan det jo bli litt vrient for en fersk rollespiller. Der skal man jo velge alt om hvordan karakteren skal være. Selve spillet er jo ikke så vanskelig da.

 

Uansett, Fable må jo definitivt være det beste valget. Det er som om Fable ble laget kun for å få spillere til å begynne å spille rollespill. Det er langt ifra vanskelig, men inneholder en fin historie og et rollespill-lignende gameplay, så Fable burde definitivt ikke vært noe problem for en nybegynner.

6764855[/snapback]

 

 

Ja, Fable er nok det som er best å begynne med når man er fersk. Helt klart. Noen vil kanskje si at Fable ikke er et rollespill, siden du har litt frihet, og det ligger nok noe sannhet i det. Uansett, morsomt spill, selv om jeg hadde høyere forventninger til det.

 

 

Han kan jo også plukke opp Diablo 2. Bra det og.

6768322[/snapback]

 

Personlig er jeg av den oppfatning at Fable ikke egentlig kan kalles et rollespill. Ikke et fullverdig rollespill, i allefall.

Likevel vil jeg påstå at det er det beste valget for noen som har lyst til å forsiktig, gradvis vil bevege seg inn i sjangeren uten å vite noe om den på forhånd. Kan man ingen ting om rollespill når man setter seg ned med Fable, og synes det blir for avansert, da har man ikke mye å gjøre med ordentlige rollespill.

Lenke til kommentar

Begge spillene er vanskelig for en nybegynner. Med Gothic II vil det være frustrerende at du i begynnelsen vil få juling hele tiden. Til du lærer deg å sloss og å velge ut de riktige fiendene å slåss med. Det er lettere å sloss i Morrowind, men der har du problemet med at du i begynnelsen går rundt og har ikke peiling på hva du skal gjøre. Begge spill krever en del tålmodighet til å begynne med, og Morrowind trenger mest. Men kommer du over disse hindrene, så er begge gode spill. Men jeg synes jo Morrowind var best da. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har skaffet meg Gothic II nå og det er noe jeg lurer på.

 

- Musen virker ikke når jeg navigerer i menyen og selve spillet. Akuratt som om jeg styrer et førstepersons skytespill som egentlig er i tredje. Er dette normalt?

 

- Hvordan angriper jeg? Prøvde å angripe en sau men mannen min stod bare der og så dumt på den i 30 sekund før han angrep.

Lenke til kommentar

Musen fungerer nok ikke i menyen nei. Der må du bruke tastene. Du angriper i spillet ved å holde inn venstre musetast, og trykke på en av WSAD-tastene. Etter hvert som karakteren din blir mer trent i de forskjellige kamptypene, vil du kunne utføre komboer, ved å holde inn musetasten og trykke f.eks. W-tasten flere ganger etter hverandre (ikke for raskt! Han må på en måte fullføre slaget, og rett før han skal til å trekke tilbake sverdet, trykker du på W-tasten igjen).

 

Les manualen. Der står nok det meste av det du lurer på. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...