Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatgir. Hvor blir det av morroa?


Anbefalte innlegg

Har prøvd en Mercedes A-klasse med automatgir, det var ikke mye morro..

Et godt gammeldags drog av en amerikaner med god gammeldags automatkasse med dreiemomentomformer derimot, er veldig morro, og komfortabelt.

Hvis du står først i et lyskryss med en slik en, på 2 tonn og med knapt 200 utslitte hester, så er du ute av krysset før de andre engang har kommet med halve bilen inn i det, selv om du bare gir halv gass.. Hvorfor? For det første trenger du ikke tråkke inn clutchen, gire, og så slippe clutchen ut igjen, du trenger bare gasse. For det andre fungerer dreiemomentomformeren som et ekstra og variabelt lavgir som gir deg 2-3 ganger mer skyv ved lave hastigheter enn det en clutch ville gjort. I høyere hastigheter låser omformeren seg og gir da ikke mer forbruk enn en manuell kasse. Trafikken vil kunne flyte mye bedre om alle hadde hatt automat. Flere ville kommet seg over på grønt og farten ville vært jevnere. Det er en pine å ligge bak manuelt girte biler i bytrafikk, og så virker det da heller ikke som om folk bruker førstegiret mer enn opp til 1000 omdreininger før de så bruker en evighet på å skifte til andre.. Førstegiret i amerikaneren kan du dra opp til 90 om du vil, for så å kunne ligge i 1400 omdreininger i fjerde i 90..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere som mener at manuell gir mere "frihet" i kjøringa en automat....hvilke friheter da? Har nå kjørt automat i 3 år, og må si at det faktisk er ganske befriende å slippe å røske i den jævla girspaken hele tia....ikke at jeg har noen problemer med å kjøre med manuelt gir, men på småkjøring, så blir det jo girskifte hele tiden, og da blir du ganske lei av å gire.

 

Kjører nå en SLK 200 med tiptronic, og det er helt gull.....da har du muligheten til å gire manuelt når du vil.....

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
For svarte, kjøper du automat nå, så er det jo bare sjeldenere og sjeldenere det ikke er TIPTRONIC oxo. Nytt får du vel ikke uten? (eks Hiace da, men der får du intet mer enn ratt og hjul :p ) -Om 5 år blir det aldri makan til denna diskusjon! TIP fungerer til race :yes:

6778813[/snapback]

 

TIP fungere til race=) Allroaden har det, kommer på vinterføre å tar kickdown der, så sparker det godt trur jeg:) Å det blir enda bedre vis du kan kjøre quattro åsså:) Da er det sjelden at det er noen som kjører fra deg, vis ikke det er noen som har gått på quattro kurs da!:)

Lenke til kommentar

er quattro bedre enn f.eks ford sin "ferugson 4x4", eller subaru sin firehjulstrekk?

 

Allroad må visst være en skikkelig værstingbil det... rart jeg aldri har sett den i f.eks rally eller bakkeløp.. eller i noen form for asfaltracing, så rå som den er mener jeg. Kjører den så fort at ingen rekker å få med seg at den er med i løpene?

Lenke til kommentar
Men ingen slår manuell når det gjelder økonomien :thumbup:

6770841[/snapback]

 

 

På langtur er ikke min Grand Voyager med 2.8 diesel og automat så dyr i drift.

 

Jeg kjørte fra Elnesvågen til Grenland i går (ett par-og-seksti mil), og snittforbruket var i følge kjørecomputeren 0,67 l/mil. Er vel ikke så ille det, når bilen veier drøye 2,1 tonn med meg i...

 

 

En fordel jeg setter pris på, da jeg nesten bor i bilen, er å kunne styre med alt mulig mens man kjører - uten å måtte geare samtidig.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
er quattro bedre enn f.eks ford sin "ferugson 4x4", eller subaru sin firehjulstrekk?

 

Allroad må visst være en skikkelig værstingbil det... rart jeg aldri har sett den i f.eks rally eller bakkeløp.. eller i noen form for asfaltracing, så rå som den er mener jeg. Kjører den så fort at ingen rekker å få med seg at den er med i løpene?

6779190[/snapback]

 

post-106344-1157142143_thumb.jpg

 

Er vel ikke bilen i seg selv som er "værst" (men FY FØY og effektiv den er på snø og is), men QUATTRO som du vel har sett i rally iallefall? Ref Sports-Quattro'n som "toppa heile driden"? :tease: Både på grunn av ekstreme motorer OG EKSTREMT BRA 4WD SYSTEM... :yes: Og systemet er bedre idag, tror femte generasjon er dagens faktisk. Klart justerbare differ o.l får du ikke på gatebiler, men Quattro er nok beste 4wd systemet i serieproduserte biler idag. Med tanke på kjøring på vei. Når det gjelder off-road er det nok MANGE som kommer lenger inn i skauen. Men for å beholde veigrep ved (høye) hastigheter er Quattro noe for seg selv (i gatebiler), men, konkurentene nærmer seg. Og de som er nærmest er vel de som har kopiert Quattro systemet... :whistle: Eneste ulempen med Quattro på mange AUDI'r er at systemet er bygd slik at Motor kommer ugunstig langt frem foran framaksel. Virker som om Audi har tatt konsekvensen av dette nå, og produserer mer gunstige løsninger som lettere motorer og plassering av tyngdepunkt BAK fremre aksel. ;) Har egentlig aldri hatt no sans for Audi før jeg eide (eier) en selv, Men etter forrige vinter har trua både på bilen og Quattro'n virkelig kommet! Det fungerer UTMERKET. Men så var det detta med automat-kassa, Quattro systemet sitter i sammen med gir så jævli dyrt å overhale/bytte når begjæret etter for mye hester kommer.....

post-106344-1157141506_thumb.jpg

Endret av herris12
Lenke til kommentar

KREMT SIER:

 

Men ingen slår manuell når det gjelder økonomien :thumbup:

6770841[/snapback]

 

 

 

6770955[/snapback]

Men de koster jo litt mer enn en manuell kasse for det da :)

6771248[/snapback]

 

 

 

Varebil også, litt billigere da tenker jeg enn som stv :D

6787361[/snapback]

 

 

...jammen opptatt AV penga du... :D Må ikke bekymre seg for dem, DU KAN IKKE FÅ ALT, BARE NESTEN... Opp til deg det!

Endret av herris12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...