Gå til innhold

Test: Nokia N73


Anbefalte innlegg

Denne telefonen stiller i en annen klasse enn K800, særlig i brukervennelighet. Series60 telefonene er lite brukervennelige for folk som ikke holder så mye på med data, og de er trege.

6695620[/snapback]

Jeg vil ikke si at Series60 telefoner er noe mindre brukervennelige enn andre telefoner, en bruker kanskje fem minutter lenger tid til å sette seg inn i det, men vanskelig er det absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette med terningkast 6 blir liksom helt feil når K800i, en amatørtelefon med superkamera får karakter 6.  Da må det være enighet om at K800i stiller i en annen klasse enn N73.  Da kan karakterene forsvares.

 

Grinete småbarn, vil jeg ha meg frabedt, men når det hersker suverenitet blant skribenter blir det liksom helt feil.

Selv er jeg 36 og har lederstilling i firma, kvalitets ingeniør, kanskje derfor jeg stiller litt andre krav til mobil, kanskje derfor K800i desverre ikke dekker mine behov, kanskje derfor den er i en annen klasse også.

6695434[/snapback]

Du oppføre deg iallefall ikke som 36 år og leder... :roll:

Uansett så har du bevist i de postene du har postet her at du ikke er særlig objektiv.

 

Denne telefonen stiller i en annen klasse enn K800, særlig i brukervennelighet. Series60 telefonene er like brukervennelige for folk som ikke holder så mye på med data, og de er ikke veldig trege.

6695620[/snapback]

 

i dette tilfellet er det faktisk ikke min jobb å være objektiv.

Men at jeg selv har både K800i som jeg har fra Mai måned og nå N73 som nå er en mnd gammel burde kunne gi grunnlag for en rask sammenlikning når jeg skriver.

Siste året har jeg brukt K750i og W810i pga av kamera, og N70 pga mulighetene den har med pdf reader, sync og quickoffice i jobben min. Nå klarer jeg meg med N73.

 

Det er ikke veldig vanskelig å lese hvem som blir tråkket på tærne her.

 

Angående skribenter av tester, deres oppgave er å være objektive og nøytrale! :yes::innocent:

 

K800i og N73 er begge gode mobiler, men ingen av dem skulle hatt noen 6'er.

De har begge sine gode og dårlig egenskaper.

Lenke til kommentar

Med det medfølgende head-settet er N73 dårlig på mp3/radio, synd ikke nokia leverte med HS-20 som standard :hrm: På det området kan jeg skjønne at K800i har et lite overtak ift brukervennlighet og lydkvalitet. Poenget mitt er vell at jeg anser K800i og N73 etter min mening er jevngode når du tar med den lavere K800i-prisen i betrakningen. Ingen av dem fortjener 6er.

Lenke til kommentar
Raptor,17/08-2006 : 22:19]Denne telefonen stiller i en annen klasse enn K800, særlig i brukervennelighet. Series60 telefonene er lite brukervennelige for folk som ikke holder så mye på med data, og de er trege.

6695620[/snapback]

Jeg vil ikke si at Series60 telefoner er noe mindre brukervennelige enn andre telefoner, en bruker kanskje fem minutter lenger tid til å sette seg inn i det, men vanskelig er det absolutt ikke.

6696304[/snapback]

 

 

Spørs på alder det da. Jeg er FOR symbian, men f.eks mamma, som liker å holde seg oppdatert på mobilfronten vil ikke ha det, det blir for avansert. Hun har prøvd mine..

Det er ikke vanskelig å ha det, men det er vanskelig for folk flest å sette seg inn i det.

Og de er trege, men det betyr ikke all verden. De er ikke SÅ trege når man vil skrive sms, eller ringe.

Lenke til kommentar

Hei folkens.

 

Veldig mange gode tilbakemeldinger. Vi setter stor pris på at folk deltar i debatten, ettersom N73 er en viktig telefon, og testen dermed vil gi utslag fremover i andre tester.

 

Får ikke svart alle her, så om noen føler seg glemt, så er det bare å skrike ut. :)

 

eller så er det ikke vanskelig å lese av testen at Simen ikke har brukt den veldig mye før han har konkludert og skrevet denne testen, men det trengte han nok heller ikke, som den ivrige SE fan han sannsynligvis er. 

6693257[/snapback]

Vi brukte vel 7 dager på å teste N73, noe som er standard testtid.

 

Det går ikke an å skrive powerpoint presentasjoner på N73, men lese korrektur på dem og vise dem frem over bluetooth går fint.

Hvordan du kan redigere word /excel dokumenter på N73 må du forklare meg, det er heller ikke sant!!

6693257[/snapback]

Det er helt korrekt at du ikke kan redigere dokumenter, og det skal være endret i teksten nå.

 

Kameramenyen skjermer bare for søker i det øyeblikket du trenger å se teksten, den blir borte kun tiendeler etter at du har fokusert, fikk du ikke med deg dette heller ????

Allikevel er søkeren at hav større enn på k800i !! selv med menyen fremme.  Meget bra selvforklarende menyer med valgfri hjelpetekst som popper opp dersom man har slått funksjonen på.

6693257[/snapback]

Det endrer fortsatt ikke det faktum at søkeren faktisk forsvinner et par sekunder. Der mener vi Samsungs nye løsning på Z710 og Sony Ericssons løsning med animerte menyer nederst i skjermbildet fungerer bedre.

 

At nokia har en egen "best pic" variant har du heller ikke fått med deg!! 

I og med at best pic er reistrert Sony varemerke, kaller nokia sin variant SEKVENS:  Gjør nøyaktig det samme som best pic.

6693257[/snapback]

Det er feil. Nokia N73 har muligheten til å ta flere bilder etter hverandre, men den har ingen "BestPic"-funksjon, der telefonen tar ni bilder på mindre enn et sekund. Formålet med funksjonen på N73 er også et helt annet ettersom det der er meningen å få helt forskjellige bilder.

 

Dessuten; vonde taster, dette er bare rent tull, jeg kan være enig med deg at  de første 2 meldingene kan være noe leie, men etter det finner du ut at tastene er akkurat så følsomme at de bare registrer den tasten du faktisk trykker på.

6693257[/snapback]

Taster kan bli veldig subjektivt. Men vi har tidligere fått kritikk for ikke å være krass nok mot trange taster, noe vi nå har tatt til etteretning. Det hele går jo på hvor man skal sette normen for hva som er gode taster. Vi mener uansett at N73 sin tasteløsning ikke er optimal.

 

På alle steder i testen som N73 sammenliknes med K800i trekker N73 det korteste strået. Har K800i EDGE f.eks den sammenlikningen kom ikke frem.  Har K800i lys sensor ?? ikke det heller nei!

Dette ble ikke sammenliknet, var det noen som lurte på hva slags mobil du har brukt sparepengene på ??

6693257[/snapback]

Det er vi uenig i. På kameradelen får N73 ros for bedre bildekvalitet, noe den også har. Skjermen i N73 er også langt bedre enn den i K800i og det er ingen tvil om at N73 er et bedre alternativ hvs du trenger EDGE. Men det blir naturlig å trekke frem et alternativ når vi påpeker noe N73 ikke er best på, mens det kanskje er mindre naturlig å trekke frem et dårligere alternativ på punkter der N73 er overlegen.

 

Størrelsen på skjermene gikk også hen i stillhet, hvorfor ikke si at skjermen på N73 føles som en 19" sammenliknet med K800i sin 15" f.eks  det er også min oppfatning av K800i og N73 ved siden av hverandre.

6693257[/snapback]

Det er vi uenig i. Det blir poengtert under skjermdelen at N73 har en stor skjerm på 2,4 tommer. Men å sammenligne med K800i der mener vi blir unødvendig av samme grunn som vi beskrev i forrige avsnitt. Å trekke inn 19 tommer og 15 tommer mener vi blir upresist.

 

At K800i er tusenlappen billigere er fordi den nå har vært på markedet en stund som naturlig er.  Den var i hvertfall skikkelig overpriset da den var ny.

Du får ikke 2800,- får den brukt en gang, da alle skal ha N73 i dag.

6693257[/snapback]

Det stemmer ikke. K800i hadde en utsalgspris i begynnelsen på litt over 3500,- mens N73 kom på markedet med en utsalgspris på litt over 4100,-. Uansett så er begynnerprisen på begge telefonene rimelig irrelevant for de fleste, ettersom det er prisen nå som teller når en skal kjøpe seg ny mobil.

 

DU BURDE VÆRE SÅPASS VOKSEN Å KUNNE KONKLUDERE MED AT K800I GIR DEN BESTE MP3/KAMERA FØLELSEN, MENS N73 ER DET BESTE VALGET OM DU ØNSKER EN PROFFTELEFON som tar de beste bildene og har videomuligheter langt utover det som finnes på ALLE andre mobiler som til nå har sett dagens lys.

 

DETTE BURDE GITT EN 6'ER ETTER MIN MENING.

6693257[/snapback]

Der er tydeligvis vi uenig. Vi mener kameraet i K800i såvidt overgår det i N73, hva kamerafølelse angår. Men om du vektlegger bildekvalitet og video, så trekker N73 det lengste strået ja. Samtidig så vil vi påstå at N73 fortsatt er underlegen N93 på kamerafronten. Testen av N93 kommer i neste uke en gang.

 

Jeg må også stille meg veldig undrende til den anmeldelsen. For det første flere feil, som ovennevnte person bermerket. I tillegg kan jeg nevnte at telefonen faktisk har oppgaveliste, noe anmelderen sier den ikke har.

6693349[/snapback]

Det stemmer også, og vi beklager at det har sneket seg inn en feil der.

 

Mp3-spilleren fungerer utmerket med god lyd. Det er det også i de eksterne høytalerne, i alle fall sammenlignet med alle tidligere telefoner jeg har hatt. jeg har også fått overveldende respons fra folk når mobilen min ringer og ringelyden er mp3.

6693349[/snapback]

Sammenlignet med flere andre mobiltelefoner så har høyttaleren god lyd, det stemmer. Men tar du med Motorola E1000, Nokia 6233 eller Siemens S75, så går disse N73 en god gang.

 

Ble veldig overrasket over konklusjonen i alle fall. Slakt på nesten alle punktene og så terningkast fem? Det henger jo virkelig ikke på greip, burde vært 3-4 i følge karakterene tidligere. Ellers er jeg enig med en 5-er, selv om jeg kanskje ville gitt den 6-er i forhold til hva man får innpakket i en såpass liten telefon.

6693349[/snapback]

Bare for å gjøre det klart; N73 er en veldig god telefon som har det meste. Problemet er bare det at den kunne vært hakket bedre på flere punkter, og dermed gjort seg fortjent til en sekser. Samtidig må vi understreke at N73 er en anbefalt telefon, og at hvis Nokia i fremtiden skulle komme med firmware som gjør telefonen og kameraet kjappere og eventuelt fikser lydproblemene, så vil N73 stille langt sterkere enn det den gjør i dag.

 

Bare sånn det er når en SE patriot skal forsøke å være nøytral, desverre.

 

Gå gjennom tidligere tester av nokia som samme person har skrevet, akkurat samme holdning.

 

Det verste er at vi faktisk gidder å lese det.  Synd, for amobil er ellers en rimelig bra side.

 

Ternigkastene er som yatsee, bare at nokiaterningene ikke har noen sekser, håper du leser dette Simen W. 

 

Antageligvis biter det ikke på.

6693849[/snapback]

Vi gjør det vi kan for å være uavhengig og nøytral i slike tester. På et eller annet punkt må vi naturligvis gjøre oss opp en mening om hvordan telefonen stiller, og her vil det alltid være flere måter å bedømme på. Du kan lese mer om hvordan vi tester her:

 

http://www.amobil.no/artikler/amobil_no/sl...i_mobiler/27629

 

Hvorfor ikke en video av mobilen i denne testen? Regner med at langt flere leser denne enn test av Z-ettellerannet..

6694189[/snapback]

Det beklager vi også. Vi har prøvd en rekke videoløsninger, men har ikke helt kommet frem til hva som fungerer. Men det jobbes med løsninger, og folk har sagt de er interesserte i video, så det vil vi fortsette med.

 

forstår ikke hvorfor kamerate får full pott på testen for bildene er jo kornete i alle kanter på objekter :hmm: lurer på om gutta på amobil bare gåt ut i fra størrelsen og ikke opptikken

6695524[/snapback]

Vi har nok ikke det, men det er sant at N73 stiller rimelig svakt sammenlignet med en rekke kompaktkamera. Derfor kommer vi i nær fremtid å kjøre en sammenligningstest med Nokia N73, Sony Ericsson K800i og et kompaktkamera på søstersiden vår, Akam.no, der forskjellen mellom N73 og K800i, samt forskjellen mellom mobilkamera og et vanlig kamera skal beskrives.

Lenke til kommentar

Dere skriver:

 

"Det eneste vi savner av trådløs teknologi er Wi-Fi og støtte for trådløs lydoverføring med stereo. Skulle du ha behov for Wi-Fi, er enkleste utvei å prøve ut i-Mate sin SP5, mens Sony Ericssons K800i er alternativet om du trenger A2DP. "

 

Har dere glemt Nokia N80 ?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke en video av mobilen i denne testen? Regner med at langt flere leser denne enn test av Z-ettellerannet.. Må si meg enig med de andre i at dette er en noe merkelig test ja..

6694189[/snapback]

Simen, jeg skriker ut.

 

edit: For en video hadde vært spesielt nyttig i denne testen. En liten snutt kan gi godt inntrykk av byggekvalitet, i hvert fall design, vise hastighet, vise kritiserte kameramenyer, osv...

Endret av arehei
Lenke til kommentar

Syns testen var grei.

Mitt inntrykk av N73 er at den er noe tregere enn ventet, og at den fryser og "tuller litt".

Bildene syns jeg blir litt overnaturlige, så blir spennende å se den testen dere kommer til å kjøre.

:)

 

Til "lederen"...geirandreo

:thumbup:

Så du fikk tak i K800 i Mai, interresant...

Var ikke det litt tidlig?

 

 

Til etterretning, K800 er sannsynligvis det "smarteste" dumme mobilen som er kommet, mht multi tasking bl.a.

Selvsagt er det større og bedre muligheter for proff brukere i N73, men K800 er faktisk mulig å bruke til annet enn å ta bilder med...

Når det er sagt, jeg har denne selv, og for min del, syns jeg ikke denne fortjener terningkast 6.

 

;)

 

edit av Are: Fjernet litt regelstridig innhold for å unngå at tråden blir til persondebatt.

Endret av arehei
Lenke til kommentar

Jeg har k800 (og har bare gode erfaringer) og har aldri prøvd N73.

 

eller så er det ikke vanskelig å lese av testen at Simen ikke har brukt den veldig mye før han har konkludert og skrevet denne testen, men det trengte han nok heller ikke, som den ivrige SE fan han sannsynligvis er. 

 

Simen, det blir bare terningkast 2 på deg etter denne testen også !!

Dette burde vel gjøre det klart for de fleste at du ikke er helt objektiv når det gjelder å vurdere en test skrevet av Simen.

 

Dessuten; vonde taster, dette er bare rent tull, jeg kan være enig med deg at  de første 2 meldingene kan være noe leie, men etter det finner du ut at tastene er akkurat så følsomme at de bare registrer den tasten du faktisk trykker på.

Dette er din mening.

 

Jeg har både k800i og N73 men klarer å være nøytral i hvertfall.

Det gjør at du har god erfaring med begge telefonene, men gjør deg langt fra nøytral. Det betyr antagelig heller at du har dårlige erfaringer med den ene siden du har anskaffet den andre.

 

DU BURDE VÆRE SÅPASS VOKSEN Å KUNNE KONKLUDERE MED AT K800I GIR DEN BESTE MP3/KAMERA FØLELSEN, MENS N73 ER DET BESTE VALGET OM DU ØNSKER EN PROFFTELEFON som tar de beste bildene og har videomuligheter langt utover det som finnes på ALLE andre mobiler som til nå har sett dagens lys.

Vær så snill og la andre få ha sine meninger, også kan du komme med dine.

 

Når det er sagt synes jeg det er kjempebra (og viktig) at du tar dem for faktafeil.

 

Hilsen

Håvard

20 år, informatikkstudent

Lenke til kommentar

Igjen, det er ikke min jobb å være objektiv, forumet er her for at folk kan si hva de mener om testene, og i utgangspunktet var det selve testen og utførelsen av denne som opptok min interesse.

 

At jeg foretrekker N73 er fordi det ikke er veldig bra 3G dekning på hyttekontoret. Der er jeg bruker av Edge. Det er svært synd at K800i ikke har dette, hadde den hatt tilsvarende funksjoner med flere programmer kjørende samtidig og flere muligheter i kalender/kontaktdel hadde jeg kanskje brukt den mest. Som sagt, med N73 og EDGE merker man ikke mye til at 3G er borte til tider.

 

Og det var feil at jeg fikk k800i i mai, det var fredag 2. juni, og det var fra en kamerat som arbeider på SE i Sverige, jeg kjøpte min egen uka etter for 3990,- N73 ga jeg ikke veldig mye mer for.

 

Men testen blir ødelagt når skribenten gang på gang med sin skrive og uttrykksmåte tydelig viser at han egentlig aldri har likt symbian telefoner, eller for den saks skyld heller Nokia.

 

Jeg har selv brukt K750i før den kom i butikkene i Norge for godt over et år siden, og samtidig N70 som tok over for 6680 parallelt med dette da jeg alltid har måtte ha 2 telefoner.

Det er stoor forskjell på kvalitet på disse telefonene.

 

At skjermene er som natt og dag holder jeg fast på.

Lenke til kommentar
Men testen blir ødelagt når skribenten gang på gang med sin skrive og uttrykksmåte tydelig viser at han egentlig aldri har likt symbian telefoner, eller for den saks skyld heller Nokia.

6699378[/snapback]

 

http://www.amobil.no/tester/mobiltelefoner...4579/konklusjon Les f.eks denne, om testpersonen aldri har likt nokia, hvordan kan han da gi en tlf med så dårlig kamera og byggekvalitet full pott?

 

Jeg synes amobil jevnt over er rettferdige, er litt uenig i at K800i fortjente en 6er, og ihvertfall uenig i at 6280 gjorde det, men N73 fortjener verken mer eller mindre enn 5 slik jeg ser det. Om du snakker om noen som foretrekker enkelte mobilmerker så se f.eks på www.mobile-review hvor så å si alt fra SE får full pott, mens siemens får pepper for det meste (hvorav endel er direkte feil, som at SXG75 var rebranding av en motorola).

Lenke til kommentar

En liten skrivefeil... :)

 

Mange stusser sikkert på hvilket kamera som er best av det i N73 og Sony Ericsson Cybershot-telefon K800i. Ettersom søkeren i N73 er tregere og mindre brukervennlig, K800i har bedre blits og N73 sliter med kontrasten i bildene, vil K800i gi en bedre kameraopplevelse. MMen hvis du er mer opptatt av bildekvaliteten, og heller ønsker bedre farger, finere konturer og i mange tilfeller bedre bilder, så vil N73 være et bedre kjøp.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det går faktisk an å synkronisere denne modellen allerede med isync. Det er bare å endre alle instanser av n90 med n73 (eller hvilken som helst telefon som kjører Series 60 3rd edition) i metaclasses.plist filen i isync, og koble deretter telefonen med blåtann mens isync er på. Dette har funket for meg uten noe som helst problem (bortsett fra at du ikke får bilde av din telefonen i isync), og har allerede klart å sykronisere både n73, n80, 3250 og 6131 (men da endrer man "6280" linjene i metaclasses.plist istedet).

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...