Gå til innhold

Canon PowerShot S3 IS vs Sony Cyber-shot DSC-H5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony sitt er litt høyere, ikke noe bredere. Skjermen på H5 er vel på 3 tommer, veldig stor og skarp. Canon har utflippbar skjerm, men kun på 2 tommer. Begge har pop-up blitz. Canon har 6 mpx, Sony har 7.2 mpx. Videodelen på S3 IS er litt bedre da du kan zoome mens du filmer og den tar opp stereo lyd. Optikken på begge er omtrent likeverdige. Gå til en fotobutikk, prøv og hold i begge kameraene, og finn den du liker best. Har hatt H1 selv, var veldig fornøyd med den. Jobber i fotobutikk og har prøvd både S3IS og S2IS en del. Det kameraet du bør velge, er det du liker best selv.

 

Går du til en fotoforhandler, kjøp kameraet der også. :)

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

 

Går du til en fotoforhandler, kjøp kameraet der også.  :)

6690506[/snapback]

 

Og få det til 5-dobbel pris? Og en skikkelig kranglefaen når jeg skal reklamere på det, som skal bortforklare med en masse fancy fagord? :thumbup:

Da går vi heller til Elkjøp eller nettbutikker..

 

Skulle gjerne vært i en butikk hvor de hadde begge. Er de veldig mye større enn vanlige kompaktkameraer? Vært bortskjemt med slike en stund. En 3" skjerm høres jo veldig fint ut da. 2" høres litt lite ut i dag.

Lenke til kommentar
Tenker den satt ja..men seriøst, man må jo være direkte dum for å betale en tusing eller to mer når man ikke behøver? Ikke enig?

6692521[/snapback]

 

For S3IS er det vel snakk om å betale ca 400 mer i butikk, altså ca 10% av kjøpesummen for å få muligheten til å foreta en direkte sammenligning av flere kameraer før du kjøper. Jeg syns ikke det kan kalles direkte dumt.

 

En annen ting; Er det noen som har testet vidvinkelkonverteren til noen av disse kameraene? At begge har 36mm som største vidvinkel er den viktigste grunnen til at jeg ikke har kjøpt et av disse :hmm:

Lenke til kommentar

Du vet man kan sammenligne direkte så mye man vil, teste så mye man vil...og så kjøpe et annet sted. Det skulle da bare mangle. Eller si at de selges for en tusing mindre på nettet og kanskje han er villig til å forhandle.

 

Men jeg synes små butikker er mye mer kranglete på reklamasjon. Store kjeder vil ofte bare få det unna og kan være enklere sånn sett. Det at butikkens personale kan mer er da bare en bakdel for de forvirrer en sønder og sammen med fagord og får deg til å virke uforstående.

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar
Du vet man kan sammenligne direkte så mye man vil, teste så mye man vil...og så kjøpe et annet sted. Det skulle da bare mangle. Eller si at de selges for en tusing mindre på nettet og kanskje han er villig til å forhandle.

6693126[/snapback]

 

Pruting er selvfølgelig en mulighet, men hvis du (og de fleste andre) bruker butikken til å teste/sammenligne og så handler på nettet så er det vel ganske så opplagt at butikken ikke kan eksistere særlig lenge. Og da mister du muligheten til å gå i butikken og kjenne på kameraene. Jeg synes ikke det er verdt prisen. Og nei, jeg jobber ikke i fotobutikk eller noen annen butikk. Jeg har forøvrig ikke din dårlige erfaring med små butikker. Heller motsatt, vil jeg si.

 

Men er det ikke noen som vet noe om dette med vidvinkelkonverter da, det er viktig for meg :cry:

Lenke til kommentar

Pris i butikk kontra nettbutikk varierer om det er en liten fotobutikk eller en stor kjede. F.eks. FotoVideo og Japan Photo har vel samme pris i butikk som på nett og er vel ganske rimelige i forhold til andre nettbutikker også.

 

Personlig synes jeg det er greiere å diskutere med noen over disken enn pr e-post. Men det var vel strengt tatt ikke det tråden handlet om.

Lenke til kommentar

Pruting er selvfølgelig en mulighet, men hvis du (og de fleste andre) bruker butikken til å teste/sammenligne og så handler på nettet så er det vel ganske så opplagt at butikken ikke kan eksistere særlig lenge. Og da mister du muligheten til å gå i butikken og kjenne på kameraene. Jeg synes ikke det er verdt prisen.

 

6693353[/snapback]

 

Med respekt å melde, dette bygger på en stor misforståelse. Så JEG skal kjøpe mitt fotokamera som byttes ut kanskje hvert 2-3 år slik at småbutikker som sådan kan overleve... Her er det noe med skaleringen som ikke henger på greip for fem øre. MINE handlinger påvirker ingen. ALLES handlinger påvirker, men JEG påvirker ikke alle. Faktisk så lite at det må regnes som ingenting. Dermed må JEG bruke hodet litt og gjøre det lureste kjøpet, for hvis ikke ville jeg vært direkte DUM. Og den eneste forskjellen på at småbutikkene overlever er at jeg kan være ørlite sikrere i mitt valg. Alternativet er at jeg kjøper kameraet uten å ha sett det fysisk, dvs ikke bare på bilde. Og den forskjellen er ikke så stor. Det har jeg nemlig gjort flere ganger. Dessuten er det her sterkt overdrevet hvor stort utvalg vanlige fotoforretninger har!

 

Ganske riktig så er dette veldig langt fra tema, men ingen diskuterer temaet uansett så..

Lenke til kommentar
[Med respekt å melde, dette bygger på en stor misforståelse. Så JEG skal kjøpe mitt fotokamera som byttes ut kanskje hvert 2-3 år slik at småbutikker som sådan kan overleve...

6694441[/snapback]

 

Nei, du kan kjøpe kameraet akkurat hvor du vil. Jeg ville bare påpeke at hvis du benytter deg av den servicen det er å sammenligne kameraene i en butikk, så syns jeg du også bør betale litt for det. Fordi det faktisk koster noe. Du er uenig, og det respekterer jeg.

 

Siden pris er viktig for deg, bør du også vurdere Sony Cyber-shot DSC-H2 som ifølge dpreview tar minst like gode bilder som H5, men koster en del mindre.

 

Og vidvinkelkonverter da, ingen som vet noe.... :no:

Lenke til kommentar
Sony sitt er litt høyere, ikke noe bredere. Skjermen på H5 er vel på 3 tommer, veldig stor og skarp. Canon har utflippbar skjerm, men kun på 2 tommer. Begge har pop-up blitz. Canon har 6 mpx, Sony har 7.2 mpx. Videodelen på S3 IS er litt bedre da du kan zoome mens du filmer og den tar opp stereo lyd. Optikken på begge er omtrent likeverdige. Gå til en fotobutikk, prøv og hold i begge kameraene, og finn den du liker best. Har hatt H1 selv, var veldig fornøyd med den. Jobber i fotobutikk og har prøvd både S3IS og S2IS en del. Det kameraet du bør velge, er det du liker best selv.

 

Går du til en fotoforhandler, kjøp kameraet der også.  :)

6690506[/snapback]

 

Jeg står og lurer på de 2 samme kameraene, og jeg er none the wiser, alle tester og reviews og sammenligninger er så close calls at jeg blir bare mer og mer i tvil...

 

Er Sony-kameraet så tregt som enkelte vil ha det til? Og er burst-modusen brukbar?

 

At S3IS har kjapp burst og flippbar skjerm trekker den veien, men at sonykameraet har større skjerm... og visstnok bedre bildekvalitet

 

argh

Lenke til kommentar
Sony sitt er litt høyere, ikke noe bredere. Skjermen på H5 er vel på 3 tommer, veldig stor og skarp. Canon har utflippbar skjerm, men kun på 2 tommer. Begge har pop-up blitz. Canon har 6 mpx, Sony har 7.2 mpx. Videodelen på S3 IS er litt bedre da du kan zoome mens du filmer og den tar opp stereo lyd. Optikken på begge er omtrent likeverdige. Gå til en fotobutikk, prøv og hold i begge kameraene, og finn den du liker best. Har hatt H1 selv, var veldig fornøyd med den. Jobber i fotobutikk og har prøvd både S3IS og S2IS en del. Det kameraet du bør velge, er det du liker best selv.

 

Går du til en fotoforhandler, kjøp kameraet der også.  :)

6690506[/snapback]

 

Jeg står og lurer på de 2 samme kameraene, og jeg er none the wiser, alle tester og reviews og sammenligninger er så close calls at jeg blir bare mer og mer i tvil...

 

Er Sony-kameraet så tregt som enkelte vil ha det til? Og er burst-modusen brukbar?

 

At S3IS har kjapp burst og flippbar skjerm trekker den veien, men at sonykameraet har større skjerm... og visstnok bedre bildekvalitet

 

argh

6696611[/snapback]

 

Vil bare si det samme til deg, hvis du har muligheten så går du til en butikk og hører med personalet der. Når du får se og holde i modellene er plutselig valget litt enklere. :) (eller kanskje vanskeligere). Du får et godt kamera uansett hvilken av de du velger.

 

Her er et par bilder tatt med Sony H1, forløperen til H2 og H5. De er så og si identiske bortsett fra bildebrikkene. Optikken er den samme. Bildene er ubehandlet ifra kamera, bortsett fra resize. Bildet med hestene er litt utbrent enkelte steder, men bildet er tatt på full tele. Sto vel 150 m unna.

post-96633-1155857454_thumb.jpg

post-96633-1155859509_thumb.jpg

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Sony sitt er litt høyere, ikke noe bredere. Skjermen på H5 er vel på 3 tommer, veldig stor og skarp. Canon har utflippbar skjerm, men kun på 2 tommer. Begge har pop-up blitz. Canon har 6 mpx, Sony har 7.2 mpx. Videodelen på S3 IS er litt bedre da du kan zoome mens du filmer og den tar opp stereo lyd. Optikken på begge er omtrent likeverdige. Gå til en fotobutikk, prøv og hold i begge kameraene, og finn den du liker best. Har hatt H1 selv, var veldig fornøyd med den. Jobber i fotobutikk og har prøvd både S3IS og S2IS en del. Det kameraet du bør velge, er det du liker best selv.

 

Går du til en fotoforhandler, kjøp kameraet der også.  :)

6690506[/snapback]

 

Jeg står og lurer på de 2 samme kameraene, og jeg er none the wiser, alle tester og reviews og sammenligninger er så close calls at jeg blir bare mer og mer i tvil...

 

Er Sony-kameraet så tregt som enkelte vil ha det til? Og er burst-modusen brukbar?

 

At S3IS har kjapp burst og flippbar skjerm trekker den veien, men at sonykameraet har større skjerm... og visstnok bedre bildekvalitet

 

argh

6696611[/snapback]

 

Vil bare si det samme til deg, hvis du har muligheten så går du til en butikk og hører med personalet der. Når du får se og holde i modellene er plutselig valget litt enklere. :) (eller kanskje vanskeligere). Du får et godt kamera uansett hvilken av de du velger.

 

Her er et par bilder tatt med Sony H1, forløperen til H2 og H5. De er så og si identiske bortsett fra bildebrikkene. Optikken er den samme. Bildene er ubehandlet ifra kamera, bortsett fra resize.

6696918[/snapback]

 

Smukt!

Skal se om jeg finner en butikk med oppegående personale og se om jeg får klå litt, så skal vi se hva valget blir.

Akkurat nå tipper jeg mot Canon, men om en halvtime kan det være Sony igjen :roll:

 

Edit: Forresten, popper blitzen opp av seg sjøl på begge?

Endret av xstian
Lenke til kommentar
Jeg står og lurer på de 2 samme kameraene, og jeg er none the wiser, alle tester og reviews og sammenligninger er så close calls at jeg blir bare mer og mer i tvil...

Hvis det er så jevnt som du sier, kan du jo bare kjøpe den du lettest får tak i. Det er tydeligvis ikke noen store forskjeller på dem, og noen kompromisser må du gå inn for uansett. Evt. bør du prøve dem i en butikk, og se hvordan de virker i praksis. Mange, mange har bestemt seg for å kjøpe Canon 350D (speilrefleks), men endret mening straks de har tatt i kameraet. Dette er også kameraer hvor ergonomi ikke er uvesentlig, og det kan være at du finner ut at det ene passer bedre enn det andre.

 

Sannsynligheten for at du blir direkte misfornøyd med noen av dem er veldig liten, så jeg ville bare kjøpt den som du likte best når du tok i den, og hvis de fremdeles var like, kjøpt den som var billigst eller mulig å få tak i fortest...

Lenke til kommentar
Jeg står og lurer på de 2 samme kameraene, og jeg er none the wiser, alle tester og reviews og sammenligninger er så close calls at jeg blir bare mer og mer i tvil...

Hvis det er så jevnt som du sier, kan du jo bare kjøpe den du lettest får tak i. Det er tydeligvis ikke noen store forskjeller på dem, og noen kompromisser må du gå inn for uansett. Evt. bør du prøve dem i en butikk, og se hvordan de virker i praksis. Mange, mange har bestemt seg for å kjøpe Canon 350D (speilrefleks), men endret mening straks de har tatt i kameraet. Dette er også kameraer hvor ergonomi ikke er uvesentlig, og det kan være at du finner ut at det ene passer bedre enn det andre.

 

Sannsynligheten for at du blir direkte misfornøyd med noen av dem er veldig liten, så jeg ville bare kjøpt den som du likte best når du tok i den, og hvis de fremdeles var like, kjøpt den som var billigst eller mulig å få tak i fortest...

6699094[/snapback]

Den definitive, avgjørende fikletesten avholdes i morra! :)

Lenke til kommentar
Tenker den satt ja..men seriøst, man må jo være direkte dum for å betale en tusing eller to mer når man ikke behøver? Ikke enig?

6692521[/snapback]

Du har et litt vridd syn på virkeligheten, med mindre du bor på en gudsforlatt plass med bare en fotobutikk.

 

De fleste fotoforhandlere har gode priser, ofte minst like gode som nettbutikkene og El-kjøp. Enkelte har ikke sett ut av stuedøra på noen år, og tror fortsatt at vanlige butikker er mye dyrere enn nettet.

 

Og tro meg, hos en fotoforhandler får du normalt mye bedre hjelp enn hos Elkjøp. Ansatte i fotobutikker har normalt mye mer peiling på foto enn en Elkjøpansatt som skal litt om alt. Og uansett er det bedre å snakke med noen over disk når det er problemer. Reklamasjoner går raskere (slipper postgang to veier og du slipper å krangle om å få refundert portoutgifter) du får forklart problemet og ser at ekspeditøren sjekker ut kameraet slik at du slipper misforståelser som gjør at kameraet må sendes inn flere ganger og du har et ansikt å prate til om du synes det tar for lang tid og ønsker lånekamera eller lignende.

 

I tillegg får du muligheten til å holde og føle på kameraet. Veldig mange som har bestemt seg for 350D eller D50, skifter mening ganske fort når de får holde begge kameraene. Disse er glade for at de tok turen til en fotoforhandler.

 

Sorry, men blir noe irritert når jeg ser folk som fortsatt tror at nettet er billigst, og når de i tillegg mener at nettet er best på det du nevner, så skjønner jeg ikke helt hva de tenker på.

 

Du vet man kan sammenligne direkte så mye man vil, teste så mye man vil...og så kjøpe et annet sted. Det skulle da bare mangle
Men ikke på nettet... i såfall er du en snylter... seriøst.

 

Men jeg synes små butikker er mye mer kranglete på reklamasjon. Store kjeder vil ofte bare få det unna og kan være enklere sånn sett. Det at butikkens personale kan mer er da bare en bakdel for de forvirrer en sønder og sammen med fagord og får deg til å virke uforstående.
Du skjærer her alle over en kam, og det er en dårlig egenskap. Jeg jobber for en liten butikk (Norges minste fotobutikk?). Vi har til enhver tid 30-40 forskjellige digitalkamera inne, og en drøss med objektiver og ekstrautstyr til de to største merkene. Kunder som har vært på Elkjøp, Japan Photo og mange andre store kjeder, kommer innom oss og blir overlykkelige over at vi har det de skal ha på lager (småting, som ladere, batterier og lignende som ingen andre tydeligvis har). Vi setter også vår stolthet i å veilede kunder på en forståelig måte, og bruker jeg et teknisk ord, så forklarer jeg hva det betyr hvis jeg skjønner at kunden ikke har så god peiling (hvis kunden er en "bedreviter" så er det litt vanskelig å skjønne det, men da er det hans egen feil). Når det gjelder reklamasjoner, så har vi ingen, jeg repeterer ingen klager i forbrukerombudet/rådet eller hva det nå heter. Du har rett og slett vært innom feil butikker, men det betyr ikke at det er sånn hos alle små butikker.
Lenke til kommentar
Tenker den satt ja..men seriøst, man må jo være direkte dum for å betale en tusing eller to mer når man ikke behøver? Ikke enig?

6692521[/snapback]

Du har et litt vridd syn på virkeligheten, med mindre du bor på en gudsforlatt plass med bare en fotobutikk.

 

De fleste fotoforhandlere har gode priser, ofte minst like gode som nettbutikkene og El-kjøp. Enkelte har ikke sett ut av stuedøra på noen år, og tror fortsatt at vanlige butikker er mye dyrere enn nettet.

 

Og tro meg, hos en fotoforhandler får du normalt mye bedre hjelp enn hos Elkjøp. Ansatte i fotobutikker har normalt mye mer peiling på foto enn en Elkjøpansatt som skal litt om alt. Og uansett er det bedre å snakke med noen over disk når det er problemer. Reklamasjoner går raskere (slipper postgang to veier og du slipper å krangle om å få refundert portoutgifter) du får forklart problemet og ser at ekspeditøren sjekker ut kameraet slik at du slipper misforståelser som gjør at kameraet må sendes inn flere ganger og du har et ansikt å prate til om du synes det tar for lang tid og ønsker lånekamera eller lignende.

 

I tillegg får du muligheten til å holde og føle på kameraet. Veldig mange som har bestemt seg for 350D eller D50, skifter mening ganske fort når de får holde begge kameraene. Disse er glade for at de tok turen til en fotoforhandler.

 

Sorry, men blir noe irritert når jeg ser folk som fortsatt tror at nettet er billigst, og når de i tillegg mener at nettet er best på det du nevner, så skjønner jeg ikke helt hva de tenker på.

 

Du vet man kan sammenligne direkte så mye man vil, teste så mye man vil...og så kjøpe et annet sted. Det skulle da bare mangle
Men ikke på nettet... i såfall er du en snylter... seriøst.

 

Men jeg synes små butikker er mye mer kranglete på reklamasjon. Store kjeder vil ofte bare få det unna og kan være enklere sånn sett. Det at butikkens personale kan mer er da bare en bakdel for de forvirrer en sønder og sammen med fagord og får deg til å virke uforstående.
Du skjærer her alle over en kam, og det er en dårlig egenskap. Jeg jobber for en liten butikk (Norges minste fotobutikk?). Vi har til enhver tid 30-40 forskjellige digitalkamera inne, og en drøss med objektiver og ekstrautstyr til de to største merkene. Kunder som har vært på Elkjøp, Japan Photo og mange andre store kjeder, kommer innom oss og blir overlykkelige over at vi har det de skal ha på lager (småting, som ladere, batterier og lignende som ingen andre tydeligvis har). Vi setter også vår stolthet i å veilede kunder på en forståelig måte, og bruker jeg et teknisk ord, så forklarer jeg hva det betyr hvis jeg skjønner at kunden ikke har så god peiling (hvis kunden er en "bedreviter" så er det litt vanskelig å skjønne det, men da er det hans egen feil). Når det gjelder reklamasjoner, så har vi ingen, jeg repeterer ingen klager i forbrukerombudet/rådet eller hva det nå heter. Du har rett og slett vært innom feil butikker, men det betyr ikke at det er sånn hos alle små butikker.

6702331[/snapback]

 

Takk for at du tok deg tid til å forklare dette for trådstarter. Jeg orket rett og slett ikke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...