Gå til innhold

Canon PowerShot S3 IS vs Sony Cyber-shot DSC-H5


Anbefalte innlegg

Så søtt at en brukermoderator holder seg til temaet når vi endelig hadde blitt saklige her igjen :D

 

Vridd syn på virkeligheten ja? Jeg var faktisk i byen i dag og gikk innom en ganske liten fotobutikk midt i den mest travle handlegaten. De hadde kun den ene av de to kameraene. Faktisk hadde de så få kameraer at jeg måtte spørre om det var alt de hadde... Jeg fikk lov å holde det ja. Personen som hjalp meg var et dumt naut som ikke kunne si en eneste ting om kameraet.

Personen var veldig flau over dette og bladde febrilsk frem og tilbake i kundeavisen sin og fant etterhvert et bilde av kameraet med noen få linjer med data om det.

 

Og så så jeg at kameraet var 1100,- dyrere enn flere nettbutikker.

 

Gikk innom et par andre småbutikker til bare for å få bekreftet mine fordommer. Nei ikke bekreftet, faktisk var det enda mer patetisk enn jeg hadde trodd.

 

Så gikk jeg innom Japan Photo (evt satan selv). Der var det absolutt noe bedre. Prisen var nærme nettbutikkene, slik at inkl porto og skit går det omtrent opp i opp. Der hadde personen i butikken noe mer peiling i hvertfall. Om jeg går for DET kameraet kjøper jeg det nok der. Jeg tror fortsatt de er mer masete ved reklamasjon og kan finne på urpinlige ting som å ikke i det hele tatt ha forstått forbrukerkjøpsloven osv, men da får en kameraet der og da kjapt og greit. Kjøpt en mobil på nettet nå og det ser ut som de kommer til å bruke ei UKES TID på å få det hit fra bestilling. Skulle tro jeg bodde på Fiji..

 

Men jeg foreslår at vi kutter ut dette tullet. Greit nok når ingen var interessert i emnet, men nå var vi på god vei. La oss holde oss til temaet nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare få lov til å kommentere slike ting når du legger egne erfaringer frem som fakta. Lurer litt på hvilken by du bor i og hvilke butikker du var innom, når du har så mange inkompetente faghandlere der. Hvis folk faktisk tror på det du sier, så er et ødeleggende også for de seriøse butikkene. Det er nettopp derfor jeg tar det opp, og det mener jeg er lov når du til å begynne med rakker ned på små butikker og alt annet enn nettbutikker. Jeg vil ikke la slike ting stå uimotsagt.

 

Om den første butikken du var innom, hadde kundeavis, så var det nok en kjede. Frittstående forhandlere har gjerne mer dedikerte ekspeditører. Men fremdeles mener jeg du skjærer alle over en kam på grunnlag av egne erfaringer.

 

Og du TROR at de er vanskeligere ved reklamasjon (på Japan Photo). Håper du i det hele tatt har f.eks tidligere erfaringer med akkurat JP og reklamasjoner til å hevde dette.

 

EDIT: Det er nettopp utsagn som dette jeg reagerer på:

Og få det til 5-dobbel pris? Og en skikkelig kranglefaen når jeg skal reklamere på det, som skal bortforklare med en masse fancy fagord? 

Da går vi heller til Elkjøp eller nettbutikker..

Bare tull hele avsnittet... prøv å vær litt seriøs.
Lenke til kommentar

Jeg testet selv begge kameraene i dag. Uheldigvis hadde ingen begge, så fikk ingen direkte sammenligning. Men her er hva jeg fikk ut av det...

 

Sony H5 sin LCD-skjerm er suveren! Svær og fin. Canon S3 sin bittelille skjerm virket latterlig liten i forhold. Det synes jeg veier veldig tungt. Det at skjermen kan flippes ser jeg egentlig få fordeler av. Blir mye mer dill dall hvis en for hvert bilde skal rote frem skjermen og justere på den. Eneste fordelen slik jeg ser det er om en skal holde kameraet over mye folk, men er det ofte?

 

Så synes jeg Sony H5 virket klart større som helhet. Canon s3 er litt nærmere et kompakt kamera etter mitt syn. Spesielt denne viewfinderen (der man stikker øyet inntil) på Sony gjør en del ut av seg, og da må man ha godt med dybde i kameraveska.

 

Er fortsatt usikker, før helte jeg mot Canon s3, nå heller jeg mot Sony H5...får bare lese enda mer tester og se. Problemstillingen er i hvertfall kjent, virker nesten rart at så mange fotositer sammenligner akkurat disse så tett mot hverandre.

Lenke til kommentar
Jeg står og lurer på de 2 samme kameraene, og jeg er none the wiser, alle tester og reviews og sammenligninger er så close calls at jeg blir bare mer og mer i tvil...

Hvis det er så jevnt som du sier, kan du jo bare kjøpe den du lettest får tak i. Det er tydeligvis ikke noen store forskjeller på dem, og noen kompromisser må du gå inn for uansett. Evt. bør du prøve dem i en butikk, og se hvordan de virker i praksis. Mange, mange har bestemt seg for å kjøpe Canon 350D (speilrefleks), men endret mening straks de har tatt i kameraet. Dette er også kameraer hvor ergonomi ikke er uvesentlig, og det kan være at du finner ut at det ene passer bedre enn det andre.

 

Sannsynligheten for at du blir direkte misfornøyd med noen av dem er veldig liten, så jeg ville bare kjøpt den som du likte best når du tok i den, og hvis de fremdeles var like, kjøpt den som var billigst eller mulig å få tak i fortest...

6699094[/snapback]

Den definitive, avgjørende fikletesten avholdes i morra! :)

6700073[/snapback]

 

Hvordan gikk det med tafse-testen? :) Ser at trådstarter har begynt å helle mot H5 fremfor S3IS. Dere får et bra kamera uansett hvilken av modellene dere velger.

Lenke til kommentar

Blir mer og mer usikker...utrolig tøft valg :)

 

Ville nok gått for Canon S3 pga av formen, 4 stk batterier og god video...hadde det ikke vært for den knertlille LCD-skjermen. Er vant med 2,5" fra mitt bittelille kompaktkamera. Kan man i det hele tatt bruke en 2" skjerm nå? Har en 2" på mobilen min til sammenligning og det ser utrolig knapt ut.

 

Hvor mye dårligere er videofunksjonen hos Sony H5?

Lenke til kommentar
hadde det ikke vært for den knertlille LCD-skjermen. Er vant med 2,5" fra mitt bittelille kompaktkamera. Kan man i det hele tatt bruke en 2" skjerm nå?
Synes 2" er helt greit. Oppløsningen på den er god nok til å vurdere skarphet i bildene. I tillegg bruker den mindre batteri, og den er mindre utsatt for skader. Uansett om man synes den er litt liten, så blir man vant til det.

 

Bare tull hele avsnittet... prøv å vær litt seriøs.

 

Ja, det er synd folk har forskjellige meninger og ikke kan se å indoktrineres litt enklere.

Beklager, men jeg må svare på dette. For dine påstander om meg personlig er feil.

 

Det er ikke snakk om å prøve å indoktrinere personer. Det er overdrivelser som "5-dobbel pris" og å møte på store problemer ved reklamasjon (i følge deg møter man på kranglefaener i alle butikkene) som gjør at jeg reagerer. Kanskje du burde sjekke prisen i butikker litt oftere enn du tydeligvis gjør nå? Prisen er nå omtrent den samme på nett og butikk, og du kan faktisk få en enklere gjennomføring av reklamasjonssaker i butikk, fordi du kan levere kameraet personlig til en person som tar seg av frakt og all annen kommunikasjon med verkstedet for deg. Det er uansett importør som må ta støyten i en genuin reklamasjonssak, og ikke butikken (ihvertfall like lite som en nettbutikk), så påstanden at man møter på flere kranglefaener i butikk enn på nett henger ikke på greip. Men regner med at du har masse erfaringer med slike saker både fra butikk og nett ettersom du uttaler deg så bombastisk om det. Trist at du har hatt flere problemer i butikk enn på nett, men det er nok bare en tilfeldighet. Og at du på Elkjøp får bedre behandling i reklamasjonssaker? Les litt i forumet om webshoper, så ser du at det er en del problemer der også. For som sagt, vi har ingen slike saker der jeg jobber, i kanskje Norges minste fotobutikk, i areal (som ikke er medlem av en kjede).

 

Fancy fagord får man helt sikkert like mye av om man hadde fått samme service i en nettbutikk... men det gjør man jo ikke uansett. Er det jeg mener med at dette avsnittet er tull... jeg prøver ikke å indoktrinere personer, bare å få deg til å innse at du ikke alltid har fasiten.

 

Jaja, vi får prøve å holde topic. Blir bare så irritert når personer slenger ut av seg enorme overdrivelser og bombastiske påstander når det ikke har noe som helst rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Jeg står og lurer på de 2 samme kameraene, og jeg er none the wiser, alle tester og reviews og sammenligninger er så close calls at jeg blir bare mer og mer i tvil...

Hvis det er så jevnt som du sier, kan du jo bare kjøpe den du lettest får tak i. Det er tydeligvis ikke noen store forskjeller på dem, og noen kompromisser må du gå inn for uansett. Evt. bør du prøve dem i en butikk, og se hvordan de virker i praksis. Mange, mange har bestemt seg for å kjøpe Canon 350D (speilrefleks), men endret mening straks de har tatt i kameraet. Dette er også kameraer hvor ergonomi ikke er uvesentlig, og det kan være at du finner ut at det ene passer bedre enn det andre.

 

Sannsynligheten for at du blir direkte misfornøyd med noen av dem er veldig liten, så jeg ville bare kjøpt den som du likte best når du tok i den, og hvis de fremdeles var like, kjøpt den som var billigst eller mulig å få tak i fortest...

6699094[/snapback]

Den definitive, avgjørende fikletesten avholdes i morra! :)

6700073[/snapback]

 

Hvordan gikk det med tafse-testen? :) Ser at trådstarter har begynt å helle mot H5 fremfor S3IS. Dere får et bra kamera uansett hvilken av modellene dere velger.

6703105[/snapback]

 

Da var tafsetesten unngjort, og ta-daaa på pulten står et H5 :)

I mine hender føltes det mye bedre, og skjermen var _genialt_ mye større enn på S3 (selv om den ikke kan flippes inn og ut, da)

Føles ikke tregt på noe vis, og så langt virker kvaliteten på bildene helt topp!

 

Nå gjelder det bare å lære seg å bruke det skikkelig!

 

Et av tidenes vrieneste valg, og etter å ha plagd livet av han i kassa (som forøvrig ikke klarte å hjelpe meg å velge noe) og pruta litt (må jo prute, og se- jeg fikk en 1gb memstick med på kjøpet :)) er valget omsider tatt!

 

.x

Lenke til kommentar
Jeg står og lurer på de 2 samme kameraene, og jeg er none the wiser, alle tester og reviews og sammenligninger er så close calls at jeg blir bare mer og mer i tvil...

Hvis det er så jevnt som du sier, kan du jo bare kjøpe den du lettest får tak i. Det er tydeligvis ikke noen store forskjeller på dem, og noen kompromisser må du gå inn for uansett. Evt. bør du prøve dem i en butikk, og se hvordan de virker i praksis. Mange, mange har bestemt seg for å kjøpe Canon 350D (speilrefleks), men endret mening straks de har tatt i kameraet. Dette er også kameraer hvor ergonomi ikke er uvesentlig, og det kan være at du finner ut at det ene passer bedre enn det andre.

 

Sannsynligheten for at du blir direkte misfornøyd med noen av dem er veldig liten, så jeg ville bare kjøpt den som du likte best når du tok i den, og hvis de fremdeles var like, kjøpt den som var billigst eller mulig å få tak i fortest...

6699094[/snapback]

Den definitive, avgjørende fikletesten avholdes i morra! :)

6700073[/snapback]

 

Hvordan gikk det med tafse-testen? :) Ser at trådstarter har begynt å helle mot H5 fremfor S3IS. Dere får et bra kamera uansett hvilken av modellene dere velger.

6703105[/snapback]

 

Da var tafsetesten unngjort, og ta-daaa på pulten står et H5 :)

I mine hender føltes det mye bedre, og skjermen var _genialt_ mye større enn på S3 (selv om den ikke kan flippes inn og ut, da)

Føles ikke tregt på noe vis, og så langt virker kvaliteten på bildene helt topp!

 

Nå gjelder det bare å lære seg å bruke det skikkelig!

 

Et av tidenes vrieneste valg, og etter å ha plagd livet av han i kassa (som forøvrig ikke klarte å hjelpe meg å velge noe) og pruta litt (må jo prute, og se- jeg fikk en 1gb memstick med på kjøpet :)) er valget omsider tatt!

 

.x

6712665[/snapback]

 

Gratulerer med et godt kjøp! :thumbup: Nå er det bare ut å leke! Hehe

Lenke til kommentar
Da var tafsetesten unngjort, og ta-daaa på pulten står et H5 smile.gif

I mine hender føltes det mye bedre, og skjermen var _genialt_ mye større enn på S3 (selv om den ikke kan flippes inn og ut, da)

Føles ikke tregt på noe vis, og så langt virker kvaliteten på bildene helt topp!

 

Jeg er ekstremt usikker. Synd jeg ikke fikk teste S3 med strøm på. Men jeg syntes faktisk S3 kjentes bedre i hendene. Skjermen kan nok bli avgjørende for meg, trenger ikke noe flipp-flopp-faenskap. Tester sier at skjermen til H5 er treg og oppdaterer seg dårlig, samt har mye støy i bilde. Hva sier du om det?

 

Hva med video har du testet det? Der skal jo S3 være klart bedre.

 

Et av tidenes vrieneste valg, og etter å ha plagd livet av han i kassa (som forøvrig ikke klarte å hjelpe meg å velge noe)

 

Ja, så mye for kvalitetsservicen i butikkene..:)

 

og pruta litt (må jo prute, og se- jeg fikk en 1gb memstick med på kjøpet smile.gif) er valget omsider tatt!

 

Igjen, småbutikkene rundlurer en stakkar. Hva skal neste stakkar gjøre da hvis han sier at det var en som fikk det og det på kjøpet, men likevel ikke får det? Skal han være så dum å kjøpe likevel?? Pruting hører til U-land, latterlig at man må holde på sånn. Går det an å spørre om hvor mye du betalte?

 

Synes 2" er helt greit. Oppløsningen på den er god nok til å vurdere skarphet i bildene. I tillegg bruker den mindre batteri, og den er mindre utsatt for skader. Uansett om man synes den er litt liten, så blir man vant til det.

 

Man blir vant til alt her i livet, ikke alt som er bra for det. Angående skarphet er testene jeg har lest helt uenig. De mener at H5 sin 3" langt fra er god nok, men at S3 sin blir en vits i forhold på alle punkter.

 

Det er ikke snakk om å prøve å indoktrinere personer. Det er overdrivelser som "5-dobbel pris" og å møte på store problemer ved reklamasjon (i følge deg møter man på kranglefaener i alle butikkene) som gjør at jeg reagerer. Kanskje du burde sjekke prisen i butikker litt oftere enn du tydeligvis gjør nå? Prisen er nå omtrent den samme på nett og butikk, og du kan faktisk få en enklere gjennomføring av reklamasjonssaker i butikk, fordi du kan levere kameraet personlig til en person som tar seg av frakt og all annen kommunikasjon med verkstedet for deg. Det er uansett importør som må ta støyten i en genuin reklamasjonssak, og ikke butikken (ihvertfall like lite som en nettbutikk), så påstanden at man møter på flere kranglefaener i butikk enn på nett henger ikke på greip. Men regner med at du har masse erfaringer med slike saker både fra butikk og nett ettersom du uttaler deg så bombastisk om det. Trist at du har hatt flere problemer i butikk enn på nett, men det er nok bare en tilfeldighet. Og at du på Elkjøp får bedre behandling i reklamasjonssaker? Les litt i forumet om webshoper, så ser du at det er en del problemer der også. For som sagt, vi har ingen slike saker der jeg jobber, i kanskje Norges minste fotobutikk, i areal (som ikke er medlem av en kjede).

 

Nei, jeg har ingen fasiter. Men har du? Jeg har rett på min mening som du har. Jeg tar det for gitt at mine påstander oppfattes som nettopp påstander. Jeg hadde aldri tatt utsagn på et forum skrevet av en som ikke har dokumenterte fagkunnskaper som noe annet enn påstander. Ikke dermed sagt jeg har feil, ei heller rett. Den første kommentaren med 5-dobbel pris var åpenbart satt på spissen for å erte litt han andre fotobutikk-mannen, det hadde du også skjønt om du så mitt neste svar til han. Det at Elkjøp kommer dårligere ut i reklamasjonssaker enn småbutikker har MEST med at folk faktisk handler på Elkjøp og ikke i småbutikker.. uten at jeg vil gå særlig langt i å forsvare Elkjøp på noe som helst nivå. Vel, jeg er helt uenig i dine påstander for å si det mildt, men vi kommer ikke stort lengre. Foreslår at vi lar det ligge og lar tråden handle om emnet sitt.

Lenke til kommentar
Foreslår at vi lar det ligge og lar tråden handle om emnet sitt.

6716380[/snapback]

Jeg klarer ikke å la det ligge når du fortsetter å hetse alle små butikker kun fordi du har hatt dårlige erfaringer med noen få. Jeg synes bare det er så synd at du fortsetter å skjære alle over en kam og komme med påstander som "Igjen, småbutikkene rundlurer en stakkar" (hva har det med diskusjonen å gjøre, du fortsetter å gå off-topic selv). Jeg har en påstand jeg vil lufte for deg;

 

På Elkjøp og andre større kjeder som f.eks Japan Photo, får selgerne gjerne provisjon etter hva og hvor mye de selger. Det sier seg selv at selgerne da ønsker å selge de varene med størst fortjeneste, og unngår å selge et billigere produkt som kunden kanskje kunne vært mer tjent med. På små butikker er det stort sett ikke rom for å gi provisjon på grunn av større innkjøpskostnader og utgifter generelt. For å kunne holde samme prisnivå som de større kjedene, må man altså kutte f.eks provisjonen. Selv har jeg ikke mottatt et øre mer enn fast lønn på de fire årene jeg har jobbet i butikk. På grunnlag av disse fakta, fremlegger jeg en påstand om at man får mer riktig kundebehandling på en liten butikk, ettersom tipsene du får, gjerne er mer ærlig enn på større kjeder.

 

Ingen av oss har fasiten, selvsagt. Jeg bare synes det er synd at du skjærer alle over en kam når du selv har hatt dårlige erfaringer med noen få.

 

Det at Elkjøp kommer dårligere ut i reklamasjonssaker enn småbutikker har MEST med at folk faktisk handler på Elkjøp og ikke i småbutikker..
Eh... så folk handler ikke i småbutikker? Hva i all verden var det som fylte opp hele butikken jeg jobber i, til randen, i hele dag da? :blink:
Lenke til kommentar
Jeg er ekstremt usikker. Synd jeg ikke fikk teste S3 med strøm på. Men jeg syntes faktisk S3 kjentes bedre i hendene. Skjermen kan nok bli avgjørende for meg, trenger ikke noe flipp-flopp-faenskap. Tester sier at skjermen til H5 er treg og oppdaterer seg dårlig, samt har mye støy i bilde. Hva sier du om det?

 

Hva med video har du testet det? Der skal jo S3 være klart bedre.

 

Har ikke merket noe til at skjermen oppdaterer tregt, nei... Så ikke no forskjell på sony og canon... Nå er jeg ikke såååå voldsomt til feinschmecker heller da. :p

Video har jeg sannelig ikke testa enda, men det betyr fint lite for meg, egentlig.

 

Et av tidenes vrieneste valg, og etter å ha plagd livet av han i kassa (som forøvrig ikke klarte å hjelpe meg å velge noe)

 

Ja, så mye for kvalitetsservicen i butikkene..:)

 

Neh, han påpekte egentlig forskjellene, som jeg stort sett visste fra før, og at det var noen fler som hadde hatt problemer med formatering av memsticken på sonyen. Han var flink han altså, men valget er i siste ende mitt...

 

og pruta litt (må jo prute, og se- jeg fikk en 1gb memstick med på kjøpet smile.gif) er valget omsider tatt!

 

Igjen, småbutikkene rundlurer en stakkar. Hva skal neste stakkar gjøre da hvis han sier at det var en som fikk det og det på kjøpet, men likevel ikke får det? Skal han være så dum å kjøpe likevel?? Pruting hører til U-land, latterlig at man må holde på sånn. Går det an å spørre om hvor mye du betalte?

 

Man må prute syns jeg, det funker i 8 av 10 tilfeller. (jeg har ikke betalt for et eneste par sokker så lenge jeg kan huske, ei heller boxere, klarer alltid å få med sånt på kjøpet når jeg kjøper andre klær - bare et eksempel)

 

Jeg betalte 4300 blank for kamera, 1gb memorystick og ei ganske ok veske (tror den kosta ca 300 spenn, (lowepro eller noe?)

Bør jeg føle meg lurt?

 

Edit: kameraet ble kjøpt i en liten butikk i københavn :)

Endret av xstian
Lenke til kommentar
Video har jeg sannelig ikke testa enda, men det betyr fint lite for meg, egentlig.
Etter hva jeg har hørt, så skal også S3IS være blant de aller beste på video. Nå fører vi normalt ikke Sony der jeg jobber, men ut fra tester skal visstnok S3IS være bedre på dette. Det har også noen smarte funksjoner som gjør at man kan filme og ta bilder samtidig. Det eneste som irriterte meg, var at videoen hakker ørlite der hvor man har tatt bildet.

 

Ellers leste jeg nylig en test i svenske Foto, der Sony'en kom bra ut. Det var en del kromatisk abberasjon i optikken, men bildekvaliteten ellers var bra. Mener også å huske at den var noe treg på fokus på tele.

 

Man må prute syns jeg, det funker i 8 av 10 tilfeller. (jeg har ikke betalt for et eneste par sokker så lenge jeg kan huske, ei heller boxere, klarer alltid å få med sånt på kjøpet når jeg kjøper andre klær - bare et eksempel)
Nå har klesbutikker enorme avanser i forhold til butikker som fører elektronikk. Du var heldig som fikk med 1GB memorystick... hadde vi gjort det med noen kamera vi selger der jeg jobber, hadde vi solgt den pakken med tap. Det irriterer meg derfor litt når folk på død og liv skal prute, med det argument at "jammen dere tjener jo så mye på dette kamera". Hadde de visst hvor lite vi har i avanse på enkelte produkter, tror jeg ikke de hadde tenkt på å forsøke en gang :) Men det er bare å smile og forklare problemet. Kjøper man en større pakke, kan man selvsagt slå av noe på ekstrautstyr, for det er det man tjener penger på for tiden... ikke selve kameraene.
Lenke til kommentar
Man må prute syns jeg, det funker i 8 av 10 tilfeller. (jeg har ikke betalt for et eneste par sokker så lenge jeg kan huske, ei heller boxere, klarer alltid å få med sånt på kjøpet når jeg kjøper andre klær - bare et eksempel)
Nå har klesbutikker enorme avanser i forhold til butikker som fører elektronikk. Du var heldig som fikk med 1GB memorystick... hadde vi gjort det med noen kamera vi selger der jeg jobber, hadde vi solgt den pakken med tap. Det irriterer meg derfor litt når folk på død og liv skal prute, med det argument at "jammen dere tjener jo så mye på dette kamera". Hadde de visst hvor lite vi har i avanse på enkelte produkter, tror jeg ikke de hadde tenkt på å forsøke en gang :) Men det er bare å smile og forklare problemet. Kjøper man en større pakke, kan man selvsagt slå av noe på ekstrautstyr, for det er det man tjener penger på for tiden... ikke selve kameraene.

6729542[/snapback]

 

Jeg er helt enig med deg og har samme erfaringene. Der jeg jobber verken kan eller vil jeg gi avslag og rabatter på produktene. Kutter jeg så mye som 10% på et kamera går vi som regel med tap. Vi tjener ofte mer penger på salg av et minnekort eller en bæreveske enn et kamera. Og vi har ikke dårlige priser på det heller.

Lenke til kommentar

Vi er helt enige der ja, Wildbill. Enkelte kamera selges med null fortjeneste... med håp om at kunden også kjøper noe ekstrautstyr så vi faktisk tjener noe på salget. Konkurransen er såpass hard at det bare er slik man må gjøre det. Ikke rart at det bare siden nyttår har forsvunnet to av fire fotobutikker, bare på Karl Johan.

Lenke til kommentar
Vi er helt enige der ja, Wildbill. Enkelte kamera selges med null fortjeneste... med håp om at kunden også kjøper noe ekstrautstyr så vi faktisk tjener noe på salget. Konkurransen er såpass hard at det bare er slik man må gjøre det. Ikke rart at det bare siden nyttår har forsvunnet to av fire fotobutikker, bare på Karl Johan.

6729668[/snapback]

 

Jepp, det er trist. Det er ikke så mange gode fotoforretninger igjen, dessverre.

Lenke til kommentar

Det er kanskje like greit at du som tross alt er brukermoderator Afseth, starter en ny tråd hvis du har tenkt å fortsette denne diskusjonen om butikk vs nettbutikk? Som ivrig leser av dette forumet, og ikke fullt så ivrig bidragsyter, irriterer det meg at interessante tråder ofte ender opp i helt andre (og usaklige) temaer enn det som var trådstarters intensjon. Men jeg forstår irritasjonen du og Wildbill føler, det var nettopp derfor jeg tok opp dette helt i starten av tråden. Men jeg hadde også et "faglig" spørsmål jeg ennå ikke har fått svar på....

 

Jeg er som nevnt tidligere ikke fornøyd med 36mm vidvinkel. Men skal jeg få noe bedre må jeg over på større kameraer som Fujifilm S9500 eller speilrefleks, noe jeg ikke har lyst til. Sony H5 og S3 er nok maks fysiske størrelse som er aktuelt for meg. Til begge kameraene finnes det vidvinkelkonverter som gir ca 28mm. Spørsmålet mitt er hvordan disse konverterne påvirker bildekvaliteten, f. eks. kromatisk aberrasjon, krumning av bildefeltet, uskarphet i ytterkanter, lysfølsomhet og eventuelle andre ting. Jeg forlanger selvsagt ikke å få et svar, men jeg tror forumet som helhet ville tjent på at dere som sitter på fagkunnskapen om slike ting heller svarer på slike spørsmål istedenfor og bruke forumet til å fremheve egne butikkers fortreffelighet.

Lenke til kommentar
Jeg forlanger selvsagt ikke å få et svar, men jeg tror forumet som helhet ville tjent på at dere som sitter på fagkunnskapen om slike ting heller svarer på slike spørsmål istedenfor og bruke forumet til å fremheve egne butikkers fortreffelighet.

6732012[/snapback]

 

Ingen av oss har fremhevet eller nevnt noen av stedene vi jobber. Men jeg skjønner argumentet ditt. ;)

 

Hvis du skal både ha vidvinkel og tele, så vet jeg ikke noen kameraer under størrelsen til S9500 som gjør jobben uten konverter. Bildekvaliteten blir nok noe forringet med vidvinkelkonverter spå H5 og S3IS, du vil muligens oppleve en liten tønneeffekt blant annet. Men jeg er ingen ekspert på området.

Lenke til kommentar

Først en beklagelse til Kamerakjøper. Jeg er klar over at jeg har vært sterkt medvirkende til å kjøre tråden off-topic, men det var en del påstander og utsagn som provoserte meg sterkt da vedkommende la det frem som om det gjaldt alle, da han selv hadde erfaring fra kun noen få. Ellers må jeg bare få påpeke, som Wildbill, at ingen av oss har nevnt hvor vi jobber, men også jeg skjønner argumentet ditt.

 

Når det gjelder vidvinkelkonvertere så varierer disse i kvalitet. De med mest vidvinkel (0,5x og lignende) vil normalt gi større ulemper i forhold til forringelse av bildekvalitet og buede linjer. Men en 0,7x eller mindre vidvinkel vil antakeligvis være nok. Disse gir sjelden særlig store ulemper, og du trenger de jo faktisk kun når du må ha mer vidvinkel enn kameraet normalt klarer. Bedre med bilder som er bittelitt dårligere enn ingen bilder i det hele tatt. Problemet er at også slike konvertere gjør kameraet en del større, spesielt de med god kvalitet er veldig store.

 

Vil anbefale at du prøver å finne en butikk som har disse, eller noen lignende på lager, slik at du kan få sett størrelsen. Kanskje blir det så stort at det ikke har noen hensikt å kjøpe de, kanskje blir det lite nok til at det vil være aktuelt å ta det med de stedene hvor man kan komme til å trenge mer vidvinkel.

Lenke til kommentar

OK Afseth og Wildbill; dere er tilgitt. ;)

 

Hvis jeg husker riktig så har konverteren til S3 en diameter på ca 80mm. Dette er relativt stort i forhold til kamerastørrelsen, men likevel mer tiltalende for meg enn å bære på et større kamera også de gangene jeg ikke trenger vidvinkel. Jeg skal gjøre som du sier Afseth, gå i butikken og se/løfte på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...