Gå til innhold

Canon PowerShot S3 IS vs Sony Cyber-shot DSC-H5


Anbefalte innlegg

OK Afseth og Wildbill; dere er tilgitt. ;)

 

Hvis jeg husker riktig så har konverteren til S3 en diameter på ca 80mm. Dette er relativt stort i forhold til kamerastørrelsen, men likevel mer tiltalende for meg enn å bære på et større kamera også de gangene jeg ikke trenger vidvinkel. Jeg skal gjøre som du sier Afseth, gå i butikken og se/løfte på den.

6738313[/snapback]

 

Jeg var nesten på S3 sjøl, inntil jeg løfta og tafsa, så ble det H5. Kan ikke forklare 100% hvorfor, men jeg likte den store skjermen og hvordan menyene funka, hvordan det lå i hånda etc...

Men smaken er forskjellig!

 

btw - jeg skulle ha hatt fatt i en bitteliten tripod, a la 10-12cm høy, som er solid nok til å sette H5 på, noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er stadig veldig usikker. Har siste dagene helt veldig mot Canon S3. Fått litt inntrykk av bedre specs pluss klart mindre hus. Nå heller jeg nesten litt mot Sony H5 igjen. Kan ikke helt forestille meg å drive å zoome frem og tilbake på en 2" skjerm.. Så er vel også minnebrikkene mye dyrere hos Sony H5. Hmm...tøft valg!!

 

btw - jeg skulle ha hatt fatt i en bitteliten tripod, a la 10-12cm høy, som er solid nok til å sette H5 på, noen som har noen gode forslag?

 

De fleste STOOOOOOORE, digre enorme fotobutikkene har jo dette i sitt enorme utvalg :D

 

Jeg er klar over at jeg har vært sterkt medvirkende til å kjøre tråden off-topic, men det var en del påstander og utsagn som provoserte meg sterkt da vedkommende la det frem som om det gjaldt alle, da han selv hadde erfaring fra kun noen få. Ellers må jeg bare få påpeke, som Wildbill, at ingen av oss har nevnt hvor vi jobber, men også jeg skjønner argumentet ditt.

 

Jeg snakker generelt om småbutikker ja. Om om de hadde giddet å lese min nøye forklaring på hva mine innlegg står for hadde du også skjønt at dette er ikke en doktorgradsavhandling. Dette er mitt subjektive syn generelt på småbutikker. Og det må jeg faktisk få lov til å ha og heve mitt syn like mye som du desperat prøver å tre på deg kjole og gå som kjerringa mot strømmen. Du maser hele tiden om at du blir så provosert at du bare må svare. Da begriper du jo ikke at det finnes andre oppfatninger enn din egen. Alle her har jo skjønt hva vi mener hver for oss for lengst, så får de trekke sine egne slutninger og gjøre sine egne erfaringer. Du prøver desperat å hekte deg på at jeg har erfaring fra kun noen få og dermed er mine innlegg null verdt. Latterlig, da kunne jeg påpekt at du er faktisk PART i saken og da har dine innlegg ingenting å si. Men som jeg har forsøkt å oppfordre til mange ganger, vi er uenige og blir ikke enige. La oss og andre holde seg til tema nå.

Lenke til kommentar

Hvis 2" skjerm er for liten er det på tide med briller.

Jeg har sammenlignet en masse bilder tatt med S3IS, H2 og H5.

Skulle jeg valgt et av disse kameraene ville jeg utelukket H5.

Etter min mening har S3IS og H2 bedre bildekvalitet. Jeg tror bildekvaliteten til H5 er noe svakere på grunn av den høyere oppløsningen.Og da ville jeg valgt det jeg likte best av disse 2, men hadde vel utelukket Sony på grunn av minnebrikken.

Om noen år går det vel samme veien med Mermory-stick som da Sony måtte kutte ut Beta-systemet og begynne med vanlig standard.

De har jo allerede kuttet ut sin egen standard og begynt CF-brikke i DSLR.

Lenke til kommentar
Jeg snakker generelt om småbutikker ja. Om om de hadde giddet å lese min nøye forklaring på hva mine innlegg står for hadde du også skjønt at dette er ikke en doktorgradsavhandling. Dette er mitt subjektive syn generelt på småbutikker. Og det må jeg faktisk få lov til å ha og heve mitt syn like mye som du desperat prøver å tre på deg kjole og gå som kjerringa mot strømmen.

Jeg skal si EN ting til, så skal jeg holde kjeft i denne saken.

 

Med mindre du har prøvd ALLE småbutikker i Norge, så har du absolutt ingen rett til å hevde at alle småbutikker "rundlurer en stakkar", rett og slett fordi du IKKE vet det. Jeg vet du ikke sier det direkte, men det er slik du fremlegger det. Jeg derimot, VET at dette ikke er tilfellet, nettopp fordi jeg er "part" i saken i en butikk der det du sier er fullstendig feil.

 

Du skal få lov til å mislike småbutikker så mye du vil for meg, men ikke fremlegg det som om alle småbutikker er like ille. Det er folk her inne som er troendes til å faktisk tro på deg, og det ødelegger for ærlige butikker som prøver å overleve i en ellers hard bransje.

 

Nå skal jeg holde kjeft, og bidra til å holde tråden on-topic.

Lenke til kommentar
kameraet er kanon, fotografen, derimot, er ute å kjøre  :ermm:
Gjør det noe da, så lenge han kjører en så fin bil :!: Vanskelig å bedømme noe ut fra bilder som er satt ned i oppløsning. Kunne vært interessant med en sammenligning av S3 IS og H5 støymessig og optisk sett. Tror imidlertid at de fleste vil bli storfornøyde, samme hvilket av disse to de velger. De virker som knallkamera begge to. S3 IS ut fra egen erfaring, H5 ut fra omtale.
Lenke til kommentar

Hva slags batterier kan disse gå på? Hvor kraftige?

 

Skal til oslo nå, så får se om jeg får en one-on-one sammenligning et sted der.

 

 

Jeg skal si EN ting til, så skal jeg holde kjeft i denne saken.

 

Med mindre du har prøvd ALLE småbutikker i Norge, så har du absolutt ingen rett til å hevde at alle småbutikker "rundlurer en stakkar", rett og slett fordi du IKKE vet det. Jeg vet du ikke sier det direkte, men det er slik du fremlegger det. Jeg derimot, VET at dette ikke er tilfellet, nettopp fordi jeg er "part" i saken i en butikk der det du sier er fullstendig feil.

 

6740819[/snapback]

 

Så jeg må vente til jeg har prøvd ALLE småbutikker i norge før jeg kan uttale meg om de? Hahahahaha...hehehehe...okei, så det er sånn det fungerer? Da er det få som kan uttale seg om noe som helst her i verden gitt. Og hva er stort og hva er smått? Jeg har aldri sagt at jeg misliker småbutikker så til de grader som du vil ha det til. Har sagt at de har klar minus på enkelte punkter etter min oppfatning. Det kan du dessverre ikke nekte meg. De har sikkert folk med en viss kompetanse noen av de ja, selvfølgelig. Men jeg ville aldri vært så dum at jeg lot meg snakke til å kjøpe et kamera av en simpel selger. Her må det leses masse tester, man må se prøvebilder og bruke mye tid på å se hva det er snakk om. Men jeg håper du skjønner at vi blir ikke enige punktum. Jeg kan godt være en satan som prøver å brenne bort alle småbutikker hvis det er det du liker å tro, men tror ikke så mange andre kjøper det. Og da sier jeg gjerne at dette var mitt siste ord i denne saken også, som du sa. Så får vi begge prøve å holde ord nå.

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar
Hva slags batterier kan disse gå på? Hvor kraftige?

 

Skal til oslo nå, så får se om jeg får en one-on-one sammenligning et sted der.

 

 

Begge bruger AA batterier, Sony 2, Canon 4.

Lader og oppladbare batterier er inkl med sonykameraet, ikkeno inkl med canon, men det er jo bare å kjøpe seg.

Lenke til kommentar
kameraet er kanon, fotografen, derimot, er ute å kjøre  :ermm:
Gjør det noe da, så lenge han kjører en så fin bil :!: Vanskelig å bedømme noe ut fra bilder som er satt ned i oppløsning. Kunne vært interessant med en sammenligning av S3 IS og H5 støymessig og optisk sett. Tror imidlertid at de fleste vil bli storfornøyde, samme hvilket av disse to de velger. De virker som knallkamera begge to. S3 IS ut fra egen erfaring, H5 ut fra omtale.

6747465[/snapback]

 

Er en side-by-side test av kameraene her (kanskje litt overfladisk?): http://www.dcviews.com/reviews/Sony-H5-Can...n-S3-review.htm

Lenke til kommentar
btw - jeg skulle ha hatt fatt i en bitteliten tripod, a la 10-12cm høy, som er solid nok til å sette H5 på, noen som har noen gode forslag?

 

Hama har et par gode tripods, som er forholdsvis rimelige. Fra 100 til 150 kr som lett kan støtte H5. Håper du fortsatt er fornøyd med kameraet. :)

6776298[/snapback]

 

Ah, fant et fint Hama et, 99 kroner, akkurat som jeg ville ha! :)

Thanks :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva slags kameraveske kan anbefales utenom den orginale til Canon PowerShot S3 IS ? Den ser fin nok ut den, men har absolutt ingen lommer til ekstra batterier/minnekort. Andre vesker som er små og har litt lommeplass til 4 stk AA-batterier? Vil ha så liten veske som overhodet mulig. Helst en veske der kameraet puttes i loddrett.

 

Jeg gikk selv altså for Canon PowerShot S3 IS. LCD-skjermen synes jeg var en katastrofe. Hvis man ikke ser helt i riktig vinkel på den ser man ingenting fornuftig.

Lenke til kommentar
Hva slags kameraveske kan anbefales utenom den orginale til Canon PowerShot S3 IS ? Den ser fin nok ut den, men har absolutt ingen lommer til ekstra batterier/minnekort. Andre vesker som er små og har litt lommeplass til 4 stk AA-batterier? Vil ha så liten veske som overhodet mulig. Helst en veske der kameraet puttes i loddrett.

 

Jeg gikk selv altså for Canon PowerShot S3 IS. LCD-skjermen synes jeg var en katastrofe. Hvis man ikke ser helt i riktig vinkel på den ser man ingenting fornuftig.

6915075[/snapback]

 

Dra innom en kamerabutikk og finn en veske der... nei... det var vel du som ikke ville sette din fot i en kameraforretning. :nei:

Lenke til kommentar

Den originale S3IS vesken synes jeg ikke er noe spesielt å se på. Den virker også noe slarkete og kan umulig beskytte kameraet spesielt godt. Så mange vil ha noe annet. I et slikt tilfelle vil godt utstyrte fotobutikker ha noe for seg. Vi finner så godt som alltid en veske som passer til kunder som skal ha en veske til et kamera vi enten ikke fører, der det ikke finnes originalveske, eller de ikke vil ha originalveske. Lowepro har et utrolig godt utvalg i alle størrelser, og de er veldig solide og jeg synes også de er pene å se på. Mange av de har veldig gode løsninger med egne lommer også.

 

Akkurat nå kommer jeg ikke på hvilken Lowepro veske som vil passe til S3IS, men vil tro en av de litt større D-Res veskene kan passe. D-Res 20 eller 200 kanskje?

Lenke til kommentar

Eg har nettopp kjøpt meg eit Canon Powershot S3 sjølv, og val av veske var ikkje lett. Eg har berre gode erfaringar med Lowepro, og på nettsida opplyser dei at følgjande modellar passar S3: Rezo 110 AW, Rezo TLZ 10, D-res 30 AW, og Ridge 60.

Men dei butikkane eg var innom her i Stavangerområdet (både Elkjøp, Siba og spesialiserte fotoforretningar) hadde ikkje akkurat desse modellane inne. Dei modellane eg fekk sett på var for store syntes eg ... eg ville helst ha ei veske som var "minst mogeleg" men gjerne med lomme til minnekort.

 

Eg enda no opp med Samsonite Trekking DF 30 frå Elkjøp. Dette er ei kompakt veske, og med ei lita lomme med plass til ekstra batteri og minnekort. Den er kanskje ikkje like forsegjort som Lowepro-modellane, men dersom du skal ha ei veske som ikkje er større enn den må og klarer deg med nokså tynn polstring, då trur eg dette er ei ok veske. Gå på Elkjøp og prøv den.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Var på Elkjøp og prøvde. Kan ikke begripe hvordan du kan bruke den, må jo knuge inn kameraet hver gang. Alt for tight!

 

Har nå kommet til at jeg må bytte kamera. Kjøpte Canon S3, men displayet er så ubrukelig at det er en skam. Hvis man ikke har helt ideell vinkel ser man ingenting! Så bytter til H5. Synd jeg ikke fikk prøvet s3 med strøm, alle fotobutikkene som hadde det hadde ikke strøm på det når jeg prøvde det.

Lenke til kommentar

kanskje litt off topic, men handler i allefall om etav kameraene.

 

Jeg vurderer Canon Powershot S3 IS opp mot Canon 350D. og heller litt mot den første. men har dette kameraet funksjonen som gjør at du kan ta flere bilder etter hverandre uten å vente en evighet på at kameraet skal bli klart? sånn type pappartsi funksjon? (glemt hva det heter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...