Gå til innhold

Svindel fra Afrika


Anbefalte innlegg

Nei, det ringer ingen bjeller hos meg. Falsk leg ja...men hvor kommer pengene inn i bildet? Hvordan få penger ut av kun et kontonr?? Forøvrig har jeg ikke gitt noe navn til de.

 

JA, jeg skjønner selvfølgelig at det er svindel. Vi er langt forbi det stadiet. Men sperre konto? Er ikke det strengt tatt litt overilt? Nå har de bare et kontonr. Jeg bare spør...

 

Skal selvfølgelig ringe banken og spørre 1st thing i morgen. Men nå tror jeg strengt tatt at jeg ikke egentlig kan gjøre noe med det mer enn hva har blitt gjort. Sperring av en konto er ikke som folk tror. Den kontoen trodde jeg ble sperret for 3 år siden under VISA-svindel jeg opplevde på Hawaii. Når jeg fikk nytt kontonr og logget inn i nettbanken viste det seg at jeg hadde to kontoer. Og det har i ettertid kommet inn penger på den gamle "stengte" kontoen som jeg har overført til den nye, så den gamle er jo fortsatt helt operativ. Min samboer har opplevd det samme. Hun lukket og stengte sin konto i sin gamle bank. Så lenge etter fikk vi en retur på noe strøm-penger som var betalt på den gamle kontoen, til den gamle kontoen. Men disse pengene fikk hun ut uten problemer, trengte ikke forklare noenting. Altså fungerer stengte kontoer helt som normalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står info om meg eller dem? Jeg har ikke gitt dem annet enn det nevnte, kontonummer, iban og swift. Men altså uten mitt navn.

 

Fra dem har jeg en epost med navn på avsender men det er jo nesten garantert falskt selvfølgelig. Ellers sendte de første henvendelse som spm på QXL-auksjonen. Og det er jo i seg selv svært oppsiktsvekkende. For da har de QXL-kontoer. Og jeg husker når jeg registrerte meg der, da skulle de manuelt sjekke meg og godkjenne meg, navnet mitt og adr min osv for at jeg skulle kunne få konto.

 

Men alle her sier at nå er jeg fucked, og nå må jeg sperre kontoer og alt mulig. Og det er ikke det at jeg ikke tror på det og at dette er farlige folk osv. For all del! Men jeg vil fortsatt gjerne vite HVA de kan svindle med kun kontonr, iban og swift. Ikke engang et navn med på kjøpet.. Hvordan kan de gjøre det?

 

Eneste fornuftige jeg har hørt til nå er at de i 2. epost sier at de overførte for mye og skal ha det for mye tilbake til en konto. Den er grei. En annen sier noe vagt om å ringe bjeller pga falsk leg..

 

For såvidt jeg kan skjønne til nå ut av dette er jeg helt vantett safe, ingen ting å frykte (satt litt på spissen).

Lenke til kommentar
jajaja, vi har vel alle skjønt at det ikke er lurt å gi ut kontonummer nå. Men _HVORFOR_? Er det noen som kan forklare det? Akkurat hvor langt kommer man med bare et kontonummer? Ble skikkelig nysgjerrig nå

6683438[/snapback]

 

Jeg har ikke peil. Men om jeg hadde vært trådstarter hadde jeg ikke tatt sjangse på at det er ok. En telefon til banken for å avklare alt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg støtter veldig han som sier vi nå glemmer å snakke om hvor dumt det er å la seg lure av sånt tull. Vi snakker om HVA som kan skje med kun et kontonummer på avveie?

 

Hvis noen gidder å lese min forklaring om stenging av kontoer så ser man kanskje at det er nok ikke så mye som blir avklart om jeg ringer banken. Men ja, jeg skal selvfølgelig gjøre det for sikkerhets skyld.

 

Nå har jeg til og med skrevet til Økokrim, da har jeg vel vært en snill borger som gadd å bruke tid på det!

 

Om stenging av kontoer:

 

 

Skal selvfølgelig ringe banken og spørre 1st thing i morgen. Men nå tror jeg strengt tatt at jeg ikke egentlig kan gjøre noe med det mer enn hva har blitt gjort. Sperring av en konto er ikke som folk tror. Den kontoen trodde jeg ble sperret for 3 år siden under VISA-svindel jeg opplevde på Hawaii. Når jeg fikk nytt kontonr og logget inn i nettbanken viste det seg at jeg hadde to kontoer. Og det har i ettertid kommet inn penger på den gamle "stengte" kontoen som jeg har overført til den nye, så den gamle er jo fortsatt helt operativ. Min samboer har opplevd det samme. Hun lukket og stengte sin konto i sin gamle bank. Så lenge etter fikk vi en retur på noe strøm-penger som var betalt på den gamle kontoen, til den gamle kontoen. Men disse pengene fikk hun ut uten problemer, trengte ikke forklare noenting. Altså fungerer stengte kontoer helt som normalt.

Lenke til kommentar

http://www.bestfrauds.com/money-swindle.html

The Victim sends the account number. The Nigerians deposit checks they have

stolen through the United States postal Service into the accounts. These

checks range from a few thousand dollars up to a couple of million. Then the

Nigerians have the victim pull out the Nigerian percentage, which the greedy

victim readily does. The victim is left with a modest 30% or so of the

check. Within days or weeks the greedy victim gets a visit from the

authorities and the Nigerians are long gone with their money. Boy were you

ever smart!

 

http://www.fraudwatchers.org/forums/faq.ph..._main#faq_how_3

How should I reply to the scammer when he sends me an email?

We ask you to cease corresponding with the scammer. It is not in your best interests to continue to communicate with these criminals. If you provide the warner who emailed you originally with any email addresses these scammers have contacted you from, we will pass information on to law enforcement and they will deal with the scammer(s) appropriately.

 

You may be in danger if you have given them any real details, such as name, address, telephone, bank account information, scans of identification, used an unsafe email address which shows your IP address and therefore your location or anything that can be used to identify you.

Lenke til kommentar
jajaja, vi har vel alle skjønt at det ikke er lurt å gi ut kontonummer nå. Men _HVORFOR_? Er det noen som kan forklare det? Akkurat hvor langt kommer man med bare et kontonummer? Ble skikkelig nysgjerrig nå

6683438[/snapback]

 

Klokt sagt! Enig i alt det. HVORFOR er det så farlig? Og HVA kan skje?

6683469[/snapback]

 

I morra får du vite det av banken din, om det er farlig :!:

Lenke til kommentar

Tja, om jeg overfører f.eks. 100,- til et kontonummer kan jeg i nettbanken etterpå se navnet på mottager. Dessuten er de 4 første sifrene i kontonummeret identiteten til banken din og de 2 neste kontotype, og når de har navn og bank, vel... Telefonkatalog, nettsnok.no og mange andre muligheter. Gjør som det er sagt over, ring banken!

Lenke til kommentar

Så lenge du aldri utbetaler noe fra kontoen din noe sted, så skal det mye til for at du kan bli svindlet egentlig. "metoden" går ut på at de overfører penger, ber deg betale ut noe igjen pga. de har betalt inn for mye eller noe i den dur, men så blir beløpet som de har betalt inn trukket tilbake igjen. Resultatet er at du blir sittende igjen med tap på det du har betalt ut, og evt. også telefonen som du aldri får noe for om du har vært dum nok til å sende den (men det er nok pengene de er ute etter, ok ikke telefonen i hovedsak).

 

De kan ikke trekke penger fra kontoen din bare ved et kontonummer, SWIF osv. Hele scam'en baserer seg på at de lurer deg til å stole på dem og frivillig utbetale penger etter at du tror du har fått et beløp på din konto.

 

Men, selvfølgelig, dete lukter jo scam lang vei, så det beste du gjør er å bare stoppe å svare på epostene, eller si at du allerede har solgt varen og ikke lengre kan gjøre noen avtale med dem.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Mest sannsynlig så sender de nok en sjekk til banken din og kontonummeret ditt. Du vil se på nettbanken din at det er kommet penger inn, og sender varen/tar ut pengene.

Etter en stund vil banken oppdage at sjekken er falsk, og da har du allerede blitt svindlet og risikerer å bli tiltalt for sjekksvindel selv.

Lenke til kommentar

Som jeg sa tidligere, hvor vidt det er penger der eller ikke spiller

ingen rolle, så lenge du har gitt dem et konto.nr så kan de finne ut

resten. IBAN og SWIF nummeret var bare en ren bonus for dem siden

det gjør det lett for dem å finne ut hvilken bank du bruker. De bruker

denne informasjonen til å utgi seg for å være deg, og med din gode

kredittvurdering så har de ingen problemer med å få svindlet til

seg penger og produkter i ditt navn.

Lenke til kommentar

Jo det nytter å avslutte kontoen, for så lenge den eksisterer så

kan de "bevise" at at de er deg, ved å si "bare sjekk hvem denne

bankontoen er registrert på" hvist denne muligheten forsvinner så

blir "onkel tuca" eller hva denne personen egentlig heter å få store

problemer med å svindle deg, siden all informasjonen knyttet til denne

kontoen da blir ugyldig og at de da mest sansynlig kun sitter igjen med

ditt navn som i seg selv er verdiløst uten noe å "legitimere" med en bankkonto i et vestlig land.

Lenke til kommentar
jajaja, vi har vel alle skjønt at det ikke er lurt å gi ut kontonummer nå. Men _HVORFOR_? Er det noen som kan forklare det? Akkurat hvor langt kommer man med bare et kontonummer? Ble skikkelig nysgjerrig nå

6683438[/snapback]

 

Klokt sagt! Enig i alt det. HVORFOR er det så farlig? Og HVA kan skje?

6683469[/snapback]

Som f. eks.:

De sender en falsk sjekk til banken din for å settes inn på kontoen din. Pengene blir satt inn under forutsetning av dekning på sjekken. Sjekken returneres utenlandsk bank for at din bank skal få pengene. Etter 14 dager til noen måneder kommer sjekken i retur som falsk. Banken belaster din konto for beløpet.

 

NB! Denne fremgangsmåten er en variant av at du får sjekken og går til banken for å heve den. Forfalskning er så godt gjort at det først oppdages når sjekken når den utenlandske banken som sjekken tilsynelatende er trukket på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...