Gå til innhold

Playstation 3 Informasjonstråd!(update 11.02.07)


MagnusW

Anbefalte innlegg

Playstation 3

 

 

Lanserinsdato: 23. mars 2007

 

 

Innledning

 

Ettersom det ikke finnes en egen informasjonstråd om PS3, tenkte jeg å lage den nå.

Jeg kommer i første omgang til å legge ut generel informasjon om konsollen, som spesifikasjoner og bilder. Senere vil det komme mer utfyllende informasjon.

Vi kan også selvfølgelig diskutere konsollen her. :)

 

 

 

ps3stock_1147162839.jpg

 

 

 

Fakta

 

MASKINKRAFTEN: PS3 har en 3,2 GHz Cell-prossessor med en ytelse på 218 GFLOPS

 

 

NETTVERK: Trådløst nettverk (802.11 B og G) er innebygd for oppkobling til Internett og lokalnettverk. Maskinen har i tillegg vanlig ethernet nettverksoppkobling samt Bluetooth 2.0.

 

HÅNDKONTROLLER: Inntil fire håndkontrollere kan kobles til PS3 trådløst via Bluetooth. Håndkontrollerne kan også kobles til maskinen via USB 2.0, og i tillegg kan du bruke PSP som fjernkontroll via WiFi.

 

ALLTID ONLINE: Onlinestøtte blir integrert i maskinen. Det betyr økt satsing på onlinespilling, men også mulighet til å få tilgang til maskinen din uansett hvor du er i verden. Det vil også bli mulig å kjøpe musikk og slikt. Videre er det litt usikkert om man or eksempel kan du ta opp et TV-program med PS3 og få tilgang til programmet med PSP via trådløst Internett.

 

 

LAGRING: PS3 har en avtagbar 2,5" harddisk-inngang, USB 2.0, støtte for Memory Stick, SD minnekort og Compact Flash-minnekort.

 

SPILLMEDIE: Blu-Ray-formatet benyttes - et format som kan lagre inntil 54 GB med data. Det skal visstnok komme to versjoner av PS3 - en som kun kan spille av Blu-Ray-disker, og en som også kan fungere som Blu-Ray-brenner.

 

MULTIMEDIAFUNKSJONER: PS3 kan brukes til å spille musikk og se film. Her har maskinen støtte for både vanlig DVD og Blu-Ray-formatet.

 

HIGH DEFINITION: PS3 har den høyeste oppløsningen på markedet, med støtte for 1080p. Maskinen støtter også 480i, 480p, 720p og 1080i.

 

BAKOVERKOMPATIBILITET: Du kan spille både PlayStation- og PlayStation 2-spill på PS3. Det betyr at maskinen har tilgang til tusenvis av spill fra 10 år med PlayStation.

 

I tillegg til det jeg har skrevet her kan jeg legge ut de offisielle spesifikasjonene, hentet fra Sony.

 

CPU

Cell Processor

PowerPC-base Core @3.2GHz

1 VMX vector unit per core

512KB L2 cache

7 x SPE @3.2GHz

7 x 128b 128 SIMD GPRs

7 x 256KB SRAM for SPE

* 1 of 8 SPEs reserved for redundancy

total floating point performance: 218 GFLOPS

 

GPU

RSX @550MHz

1.8 TFLOPS floating point performance

Full HD (up to 1080p) x 2 channels

Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines

 

Sound

Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell- base processing)

Memory

256MB XDR Main RAM @3.2GHz 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

 

System Bandwidth

Main RAM 25.6GB/s

VRAM 22.4GB/s

RSX 20GB/s (write) + 15GB/s (read)

SB< 2.5GB/s (write) + 2.5GB/s (read)

 

System Floating Point Performance

2 TFLOPS

 

Storage

Detachable 2.5" HDD slot x 1

 

I/O

USB Front x 4, Rear x 2 (USB2.0)

Memory Stick standard/Duo, PRO x 1

SD standard/mini x 1

CompactFlash (Type I, II) x 1

 

Communication

Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x 3 (input x 1 + output x 2)

Wi-Fi IEEE 802.11 b/g

Bluetooth 2.0 (EDR)

 

Controller

Bluetooth (up to 7)

USB 2.0 (wired)

Wi-Fi (PSP)

Network (over IP)

 

AV Output

Screen size: 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p

HDMI: HDMI 1.3 (muligens eneste leverandør av dette til forbruker nå) out x 2

Analog: AV MULTI OUT x 1

Digital audio: DIGITAL OUT (OPTICAL) x 1

 

Disc Media

CD PlayStation CD-ROM, PlayStation 2 CD-ROM, CD-DA, CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW, SACD, SACD Hybrid (CD layer), SACD HD, DualDisc, DualDisc (audio side), DualDisc (DVD side)

DVD: PlayStation 2 DVD-ROM, PlayStation 3 DVD-ROM, DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW

Blu-ray Disc: PlayStation 3 BD-ROM, BD-Video, BD-ROM, BD-R, BD-RE

 

 

 

ps3-clear-black-front.jpg

 

 

 

ps3-20gb-60gb.jpg

Her ser man de to versjonene av PS3 som vil komme. Den med sølv-stripen er 60GB-versjonen og den uten er med 20GB. Det sies at det bare er 60GB som kommer til Norge.

 

1-playstation-3-sony.jpg

Tidligere så vi mye bilder av den nye kontrolleren sony haddde laget til PS3. Heldigvis gikk de tilbake til den gamle Dual Shock kontrolleren , selvom denne er kanskje noe uergonomisk.

 

 

 

Prisantydningen er på hendholdsvis 5000 NOK og 6000NOK for 20 og 60 GB. Selv tror jeg prisen vil bli noe lavere ved lansering.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

OPPDATERING 11.2-07:

Har ikke fått oppdatert så mye på denne posten egentlig, men kommer med en liten en nå.

Her kan du sjekke om PS1 eller PS2 spillet ditt er kompatibelt med PS3.

 

Innkjøps pris for butikkene (ink. mva.) er satt til 6000,-. Noe butikker kommer til å selge den billigere med tap og håpe på å tjene på spill og tilbehør, andre vil nok prisen den høyere.

Vet bl.a. at komplett.no har satt prisen til 5995,- nå og de som forhåndsbestilte den før jul har vel da spart 500 kr. ;)

 

 

Send meg PM om det er kritiske ting som må fikses med posten, har ikke fått lest gjennom den i det siste og sjekket. :p

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at du desverre lever i fortiden. Det vil si E3 2005. Du har ikke fått med deg at det ikke vil være like mulig med å spille noen på to skjermer som først antatt. Det vil si at det ikke blir det til den graden som de først ville. Siden det bare er 1 hdmi port.

 

Å forskjellen vil som sagt ikke være større en på xbox og PS2.

 

Men jeg kommer nok til å få meg en. ikke med launch nødvendigvis. Men den kommer nok.

Lenke til kommentar
Jeg stusser mellom PS3 og Wii. Lurer på om jeg skal kjøpe begge eller bare en. Hvis bare en, hvilken?

6664498[/snapback]

Sjølv skal eg i alle fall ha PS3 først. Den har dei spela eg ser mest fram til (deriblandt spesielt Final Fantasy-spela), maskinvaren er ein god del betre, og den har HDTV-støtte (eg vart litt sjokkert når eg las at Wii manglar dette). Eg har òg planar om å bruke denne som DVD- og Bluray-spelar. Wii vil eg vurdere etter kvart. Dersom der kjem ein del eksklusive spel til Wii som fristar meg, er det godt mogleg at eg vil kjøpe han.

 

Eg trur at PS3 er den konsollen det vil ta lengst tid før han ser utdatert ut. Wii er eg litt bekymra for at står med ein fot solid planta i forrige generasjon, og vil vere litt utdatert allereie ved lansering. Eg håpar at eg tek feil. Uansett trur eg Wii vil bli ein "nummer 2"-konsoll for dei fleste. Noko som forsovidt kan vise seg å vere veldig økonomisk gunstig for Nintendo, i alle fall i denne generasjonen.

 

Eg trur PS3 er den konsollen som vil passe best under denne, som eg kjøpte for nokre dagar sidan: :D

i_146568-564x376.jpg

 

Kay

Lenke til kommentar
Jeg stusser mellom PS3 og Wii. Lurer på om jeg skal kjøpe begge eller bare en. Hvis bare en, hvilken?

6664498[/snapback]

 

PS3 har klart mye lenger levetid enn sine konkurenter, ingenting er spart på.

Til gjengjeld koster den mere enn de andre, og den kan også gjøre mer enn konkurentene sine maskiner.

Dersom du har annledning, kjøp begge, da er det ingen fare for at du går glipp av noen spill.

 

De PS3-titlene jeg tror vil selge best, (Foreløpig utgivelsesdato):

 

* = Til nå bare annonsert på PS3.

- = Tilgjengelig på andre konsoller og/eller PC.

 

Bilspill:

*Vision Gran Turismo (2007)

*Ridge Racer 7 (November)

-Need for Speed Carbon (November)

*Formula One 06 (Ukjent)

*Motorstorm (Ukjent)

*Full Auto 2: Battlelines (November)

 

Hovercraft/Flyspill:

*Fatal Inertia (November)

*Warhawk (Ukjent)

-Angels Blaze (November)

 

Rollespill:

*Final Fantasy XIII (ukjent)

*Final Fantasy versus XIII (ukjent)

 

Action Rollespill:

*Untold Legends: Dark Kingdom (November)

-Marvel: Ultimate Alliance (Ukjent)

 

MMO:

*DC Comics

-Untitled Square Enix MMO (Ukjent)

-X Quest (Andre kvartal, 2007)

 

Plattformer:

-Sonic the Hedgehog (November)

-Spider-Man 3 (2007)

-Rayman Raving Rabbids (Q4, 2006)

*Unnamed Ratchet & Clank (Ukjent)

-Teenage Mutant Ninja Turtles (Ukjent)

*Jak and Daxter: The Lost Frontier (Ukjent)

 

Adventure:

*Heavy Rain (Ukjent)

*Eyedentify (Ukjent)

*Coded Arms: Assault (2006)

*Aquanaut no Kyujitsu: Inner Mind Adventure (Ukjent)

 

Action/Action-Adventure:

-Resident Evil 5 (Ukjent, rykter om at Biohazard 5 (japansk navn på RE) er kanselert til 360 i japan)

*Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2007)

*Assassin's Creed (2007)

-Star Wars 2007 (Ukjent)

-Alone in the Dark (2007)

-Grand Theft Auto IV (Oktober, 2007)

-Indiana Jones 2007 (Q3 2007)

*Mercenaries 2: World in Flames (ukjent)

*Eight Days (Ukjent)

*Genji 2: Days of the Blade (Ukjent i Europa, Launch i USA, 31 Desember Japan)

-Clive Barker's Jericho (Q4,2007)

*Lair (Ukjent)

*Devil May Cry 4 (Ukjent)

 

3D Fighting/Beat'em'up:

*Tekken 6 (Ukjent)

*Virtua Fighter 5 (Q2 2007)

-King of Fighters: Maximum Impact 3

*Heavenly Sword (Ukjent)

-Hellboy (2007)

*Blade Storm: Hundred Years War (Ukjent)

*Ni-Oh (ukjent)

 

Mech:

*Mobile Suit Gundam: Target in Sight (2006)

-Armored Core 4 (November)

-Transformers (Ukjent)

 

Andre:

-Bomberman (Ukjent)

*Singstar (November)

*Eye of Judgement (2006)

 

Tactical Shooters:

-Tom Clancy's Rainbow Six Vegas (Q4, 2006)

*6GUN II (ukjent)

-Scarface: The World Is Yours (ukjent)

 

First person shooters:

*Resistance: Fall of Man (November)

*Killzone (Ukjent)

-F.E.A.R

 

-Unreal, Brothers in arms, Cipher Complex, Bioshock, etc.

 

Sport:

-Tony Hawk (2006)

-Virtua Tennis (Q2,2007)

-Fight Night Round 3 (Ukjent)

-NHL 2K7 (2006)

-Alle Electroic Arts-spillene

*Hot Shots Golf

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Som sagt var dette med at PS3 kan kjøre to skjermer samtidig i 1080p noe fra E3 2005. Dette har Sony i senere tider annonsert at PS3 ikke kan og er derfor feil. Ellers tror jeg ikke PS3 blir så veldig mye kraftigere enn Xbox 360, men ellers informell tråd.

 

Jeg setter den som sticky så lenge så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Flott initiativ MagnusW.

 

Men, et par kommentarer.

 

1. For å holde husefreden, ville jeg unnlatt 360 referansen når det gjelder prosessorkraft. Eller evt. Kjørt en sammenligning ala:

"PS3 har en 3,2 GHz Cell-prossessor, med syv uavhengige kjerner på 3,2 GHz hver. Xbox 360 har tre kjerner på 3,2 GHz hver."

Dette blir litt mer objektivt og man kan jo diskutere opp og ned pynten runt, men ingen kan si at du ikke kommer med fakta :)

Du kan jo gjerne fylle ut med en sammenligning av FLOPS - Floating point operations per second, som er et mål på et systems kapasitet til å gjøre kalkulasjoner med desimaltall per sekund.

 

PS3 har en teoretisk performance på 2.18 Tflops. Til sammenligning har Xbox 360 en teoretisk performance på rundt 1 Tflops.

 

La folk dra konklusjonene selv. :)

 

Som en raritet, kan det nevnes at Norges kraftigste datamaskin står i Trondheim og brukes til å gjøre seismiske beregninger. Den er på 7,2 teraflops.

 

2. Når det gjelder dual skjerm har vel Sony avblåst muligheten for to HDMI skjermer koblet opp iom. at det bare er en HDMI port på PS3. Men de har -Ikke- bekreftet at PS3 ikke vil støtte for flere skjermer, eks. vis 1 skjerm via HDMI og en via 'vanlige' output. Dette er ute i det blå, så jeg ville unlatt å nevne noe om det i det hele tatt, før man får noe håndfast.

Lenke til kommentar
Playstation 3

ALLTID ONLINE: Onlinestøtte blir integrert i maskinen. Det betyr økt satsing på onlinespilling, men også mulighet til å få tilgang til maskinen din uansett hvor du er i verden. For eksempel kan du ta opp et TV-program med PS3 og få tilgang til programmet med PSP via trådløst Internett. Det vil også bli mulig å kjøpe musikk og slikt.

Visste ikke at man kan ta opp på PS3. Er dette bekreftet?

 

SPILLMEDIE: Blu-Ray-formatet benyttes - et format som kan lagre inntil 54 GB med data. Det skal visstnok komme to versjoner av PS3 - en som kun kan spille av Blu-Ray-disker, og en som også kan fungere som Blu-Ray-brenner.

6664021[/snapback]

 

Trodde Blu-Ray-brenneren kun var ryktet. Bekreftet?

 

Action/Action-Adventure:

-Resident Evil 5 (Ukjent, rykter om at Biohazard 5 (japansk navn på RE) er kanselert til 360 i japan)

*Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2007)

*Assassin's Creed (2007)

-Star Wars 2007 (Ukjent)

-Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent (2006)

-Alone in the Dark (2007)

-Grand Theft Auto IV (Oktober, 2007)

-Indiana Jones 2007 (Q3 2007)

*Mercenaries 2: World in Flames (ukjent)

*Eight Days (Ukjent)

*Genji 2 (Ukjent)

-Clive Barker's Jericho (Q4,2007)

*Lair (Ukjent)

*Devil May Cry 4 (Ukjent)

 

Double Agent kommer ikke til PS3. Kun til 360 av neste generasjonskonsoller :whistle:

 

 

Til slutt; God idé MagnusW (sava, det rimte ;) )

Lenke til kommentar
Som sagt var dette med at PS3 kan kjøre to skjermer samtidig i 1080p noe fra E3 2005. Dette har Sony i senere tider annonsert at PS3 ikke kan og er derfor feil. Ellers tror jeg ikke PS3 blir så veldig mye kraftigere enn Xbox 360, men ellers informell tråd.

6665558[/snapback]

 

Det skal i teorien gå fint å kjøre begge skjermer i 1080p også, men den skjermen som ikke er koblet på HDMI vil ikke gå over 24 fps i såpass høy oppløsning, ifølge IGN.

Da må du interlace eller gå ned i 780p.

Lenke til kommentar
Du kan jo gjerne fylle ut med en sammenligning av FLOPS - Floating point operations per second, som er et mål på et systems kapasitet til å gjøre kalkulasjoner med desimaltall per sekund.

 

PS3 har en teoretisk performance på 2.18 Tflops. Til sammenligning har Xbox 360 en teoretisk performance på rundt 1 Tflops.

 

La folk dra konklusjonene selv.  :)

I den forbindelse er da også noe å tenke på:

Given that its PPE is identical to one of the PowerPC cores in Xenon, it must derive its floating point performance superiority from its array of SPEs. So what's the issue with 218 GFLOPs number (2 TFLOPs for the whole system)? Well, from what we've heard, game developers are finding that they can't use the SPEs for a lot of tasks. So in the end, it doesn't matter what peak theoretical performance of Cell's SPE array is, if those SPEs aren't being used all the time.

 

Another way to look at this comparison of flops is to look at integer add latencies on the Pentium 4 vs. the Athlon 64. The Pentium 4 has two double pumped ALUs, each capable of performing two add operations per clock, that's a total of 4 add operations per clock; so we could say that a 3.8GHz Pentium 4 can perform 15.2 billion operations per second. The Athlon 64 has three ALUs each capable of executing an add every clock; so a 2.8GHz Athlon 64 can perform 8.4 billion operations per second. By this silly console marketing logic, the Pentium 4 would be almost twice as fast as the Athlon 64, and a multi-core Pentium 4 would be faster than a multi-core Athlon 64. Any AnandTech reader should know that's hardly the case. No code is

composed entirely of add instructions, and even if it were, eventually the Pentium 4 and Athlon 64 will have to go out to main memory for data, and when they do, the Athlon 64 has a much lower latency access to memory than the P4. In the end, despite what these horribly concocted numbers may lead you to believe, they say absolutely nothing about performance. The exact same situation exists with the CPUs of the next-generation consoles; don't fall for it.

Lenke til kommentar
Men Mista Pi,

 

Det står da ingen konklusjoner på hva som er best, raskest, eller hva det måtte være.. Det er opp til leseren å avgjøre :cool:

6666365[/snapback]

Og hvilken konklusjon tror du den uinformerte leseren vil trekke ut av 1TFLOP's vs 2.18TFLOP's? Hvorfor tror du Sony bruker dette for det er verdt? Som Anandtech prøver å få frem er dette ganske meningsløse tall.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...