Gå til innhold

K-Soft saksøker en web-debatant


Anbefalte innlegg

Denne tråden ble startet med spørsmålet; Hvor går grensen mellom ytringsfrihet og æreskrenkelse, om det finnes en grense.

Ytringsfriheten er nedfelt i Grundlovens § 100.

I tillegg gjelder artikkel 10 i menneskerettskonvensjonen:

post-147109-1197935364_thumb.jpg

Som forteller en ikkejurist alt og ikke noe.

Jeg søkte derfor "ytringsfrihet" på nettet. Jeg har det siste døgnet lest alt fra høyesterettsdommer til sure oppstøt om

Muhammedtegninger. Jeg sitter igjen med følgende inntrykk: Når det gjelder relgion og rassisme, skal vi være veldig forsiktige. Når det gjelder andre ting er det nesten ingen grenser. Har du dokumentasjon på det du sier/skriver, kan du gå så langt du vil, hvis det er sakelig. Jeg fant tilogmed en høyesterettsdom hvor en redaktør ble frikjent for æreskrenkelse selv om grunnlaget for artikkelen var feil.

 

Når det gjelder mine innlegg om K-soft, så har jeg derfor ingen bekymringer.

Deres markedsføring som er i strid med norske lover, og min erfaring med kundebehandlingen (som fremdeles kan dokumenteres), gjør at jeg velger å bruke min ytringsfrihet.

 

At noen blir forledet til å kjøpe et "amatørprogram" (deriblandt jeg), må vi kanskje ta det på egen kappe.

Men det må være lov å advare andre. Når det er sagt, bør kanskje de som ikke kjenner programmet være forsiktig med å uttale seg. Forøvrig er ikke Fakt2000 et regnskapsprogram, men et makkverk av et program som gjør at det er mulig å skrive ut fakturaer på ferdigtrykkte blanketter.

Noen spør stadig om beviser. Hvordan skal du bevise noe her?

Beviser er noe vi legger frem i retten.

 

Bjørn.

 

PS. Ja, jeg har registrert nick bare for å skrive her. Men jeg har aldri skrevet i andre tråder under andre nick.

Hvis jeg ikke ville bli gjenkjent, hvorfor går jeg da ut med fullt navn? Mulig jeg dukker opp andre steder senere, men det blir med i såfall med tenk_selv.

 

Bjørn Wischmann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til Osse`s siste innlegg.

 

Jeg har brukt Fakt2000, og det er ingen tvil om at fakturanummerering kan manipuleres.

Det kan sikkert andre programmer også, men som du skriver: Alle som bruker Fakt2000 er i trøbbel. (Med forbehold om at dette er rettet i nyere utgaver). (Hvilke utgaver?)

Hvis dette ikke er noe problem for K-soft, Hvorfor har dem da ikke gjordt det?

 

Tullprat.

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Til Osse`s siste innlegg.

 

Jeg har brukt Fakt2000, og det er ingen tvil om at fakturanummerering kan manipuleres.

Det kan sikkert andre programmer også, men som du skriver: Alle som bruker Fakt2000 er i trøbbel. (Med forbehold om at dette er rettet i nyere utgaver). (Hvilke utgaver?)

Hvis dette ikke er noe problem for K-soft, Hvorfor har dem da ikke gjordt det?

 

Tullprat.

 

Bjørn

 

 

Hvofor vet jeg selvsagt ikke. Men såpass har jeg lekt med med databaser at jeg vet det ikke er særlig vanskelig, dog er det noen år siden jeg lekte meg med slikt til at jeg husker dette. Men ja en kan få trøbel med myndighter dersom en med viten og vilje benytter programvare som ikke genererer gyldige bilag. Men sålangt er det ikke kommet godkjenningsordninger for programvare som kan benyttes i denne type virksomhet. Og det påligger en bedriftseier ganske så strenge krav til at han/hun sjekker opp lovlighteten av de verktøy bedriften bruker.

 

Noe som faktisk burde ha vært. Det ville kvalitetsikre bedre et av de mest komplekse områder innenfor vårt juridiske system. For skatte or regnskapslovging er kompleks. Og mydightene er en av de vanskeligste mostandere du kan ha. Det gjelder egne og mye strengere lover for de som "forbryter" seg mot noe der. Også har de himmelvide sanksjonsmulighter, of skatteloven ja der er det nok med indisier.

 

Dersom k-soft i dette tilfellet ikke gir dokumentasjon etter loven. Ja så er det bra det blir stoppet.

 

Men jeg mener fortsatt at en godel av fantasihodene rundt her har hatt godt av og lære seg litt folkeskikk. For det er ikke slike at en kan slenge rundt seg med oppkast av alle mulige slag i det offentlige rom. Heller ikke påstander om alt mellom himmel og jord uten rot i virkeligheten.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Bjørn.

 

PS. Ja, jeg har registrert nick bare for å skrive her. Men jeg har aldri skrevet i andre tråder under andre nick.

Hvis jeg ikke ville bli gjenkjent, hvorfor går jeg da ut med fullt navn? Mulig jeg dukker opp andre steder senere, men det blir med i såfall med tenk_selv.

 

Bjørn Wischmann

 

Kan etter og ha kjent Bjørn privat så lenge jeg kan huske bekrefte at han er den han sier. Han er vel ikke den som diskuterer vilken hovedkort som oc best av asus og gigabite så derfor er det logisk at han ikke har hatt noe bruker her før.

Lenke til kommentar
Til Osse`s siste innlegg.

 

Jeg har brukt Fakt2000, og det er ingen tvil om at fakturanummerering kan manipuleres.

Det kan sikkert andre programmer også, men som du skriver: Alle som bruker Fakt2000 er i trøbbel. (Med forbehold om at dette er rettet i nyere utgaver). (Hvilke utgaver?)

Hvis dette ikke er noe problem for K-soft, Hvorfor har dem da ikke gjordt det?

 

Tullprat.

 

Bjørn

 

 

Hvofor vet jeg selvsagt ikke. Men såpass har jeg lekt med med databaser at jeg vet det ikke er særlig vanskelig, dog er det noen år siden jeg lekte meg med slikt til at jeg husker dette. Men ja en kan få trøbel med myndighter dersom en med viten og vilje benytter programvare som ikke genererer gyldige bilag. Men sålangt er det ikke kommet godkjenningsordninger for programvare som kan benyttes i denne type virksomhet. Og det påligger en bedriftseier ganske så strenge krav til at han/hun sjekker opp lovlighteten av de verktøy bedriften bruker.

 

Noe som faktisk burde ha vært. Det ville kvalitetsikre bedre et av de mest komplekse områder innenfor vårt juridiske system. For skatte or regnskapslovging er kompleks. Og mydightene er en av de vanskeligste mostandere du kan ha. Det gjelder egne og mye strengere lover for de som "forbryter" seg mot noe der. Også har de himmelvide sanksjonsmulighter, of skatteloven ja der er det nok med indisier.

 

Dersom k-soft i dette tilfellet ikke gir dokumentasjon etter loven. Ja så er det bra det blir stoppet.

 

Men jeg mener fortsatt at en godel av fantasihodene rundt her har hatt godt av og lære seg litt folkeskikk. For det er ikke slike at en kan slenge rundt seg med oppkast av alle mulige slag i det offentlige rom. Heller ikke påstander om alt mellom himmel og jord uten rot i virkeligheten.

At alle bør lære seg folkeskikk er jeg helt enig i. Men du kan faktisk spy, gulpe og slenge det meste uten å bryte norsk lov. Forumreglene her er nok strengere enn hva norske lover tilsier, og det kan kanskje være greit? Men allikevel, innleggene du refererer til står her enda. Jeg mener forøvrig at alle som har en mening, i et hvilketsomhelst forum, bør stå for det de sier/skriver ved å identifisere seg selv. ( Det finnes sikkert prisverdige unntak)

 

Bjørn.

Lenke til kommentar
Som sagt jeg har bare sedd over så vidt fakt2000. Det jeg har sedd at det er rimelig enkelt. Og mulighet for fritekst er gode. Dette trengs, særskilt i bransjer som selger tjenester. Malere, snekkere, eletriker og rørleggere er grupper som sjelden kan bruke faste varenummer. Da jobber varier meget fra "hus" til "hus"

 

Jeg fører fortsatt endel regnskap for mindre bedrifter, og nei, mamut er ikke et godt fakturaprogram for disse, ei heller uni micro, datax, eller micro 80.

Dei bransjene du nevnte har jo eit lager, og tar ut deler per jobb. Så det burde ikkje vært noko problemer for nokon av dei å bruke faste varenummer. Ser problemet vist dei ikkje fører lager, men då har dei vel igrunnen eit problem der som dei burde ta fatt på istedenfor.

 

Det er ikke et krav at det skal låses etter utskift, men etter godkjenning. Dersom det du sier nå Dahl er korrekt er både mamutt og uni micro ulovlige program, dog ikke dos versionen av micro80. Men etter at du har godkjent en fakura eller et bilag skal transkasjoner låses.

Stusset litt på din kommentar om Mamut her, i alle fall lar bare Mamut Business deg bare se/printe ut "faktura tester" før du låser fakturaen (bilaget). Den testen inneholder ikkje faktura nummer eller dato, så den kan ikkje mistolkes som ein faktura. Med andre ord, du kan ikkje printe ut ein skikkelig faktura før du "låser" den/bilaget.

Lenke til kommentar
Som sagt jeg har bare sedd over så vidt fakt2000. Det jeg har sedd at det er rimelig enkelt. Og mulighet for fritekst er gode. Dette trengs, særskilt i bransjer som selger tjenester. Malere, snekkere, eletriker og rørleggere er grupper som sjelden kan bruke faste varenummer. Da jobber varier meget fra "hus" til "hus"

 

Jeg fører fortsatt endel regnskap for mindre bedrifter, og nei, mamut er ikke et godt fakturaprogram for disse, ei heller uni micro, datax, eller micro 80.

Dei bransjene du nevnte har jo eit lager, og tar ut deler per jobb. Så det burde ikkje vært noko problemer for nokon av dei å bruke faste varenummer. Ser problemet vist dei ikkje fører lager, men då har dei vel igrunnen eit problem der som dei burde ta fatt på istedenfor.

 

Det er ikke et krav at det skal låses etter utskift, men etter godkjenning. Dersom det du sier nå Dahl er korrekt er både mamutt og uni micro ulovlige program, dog ikke dos versionen av micro80. Men etter at du har godkjent en fakura eller et bilag skal transkasjoner låses.

Stusset litt på din kommentar om Mamut her, i alle fall lar bare Mamut Business deg bare se/printe ut "faktura tester" før du låser fakturaen (bilaget). Den testen inneholder ikkje faktura nummer eller dato, så den kan ikkje mistolkes som ein faktura. Med andre ord, du kan ikkje printe ut ein skikkelig faktura før du "låser" den/bilaget.

 

Stand corectet, bruker uni selv, testet mamutt, men hovedsakentlig regnskapsdelen.

 

Hvor enkelt er det egentlig å skrive ut en "falsk" faktura. Jo

 

Back up systemet - skriv ut de fakturaer du ønsker - legg tilbake backup. Minnepinne fungerer perfect.

 

Når det gjelder malere og snekker har gies det ofte fast pris. Så kommer tillegsarbeider som skal beskrives, her trengs det godt med romslighet for fri txt.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Driver selv i "byggebransjen" Her bruker vi et av norges største og mest anerkjente programmer, nemlig Formula. Selv dette systemet har muligheter for forfalskning av bla fakturaer. Faktisk ser fakt2000 ut som en 1990 utgave av Formula i noen bilder.

 

En annen ting jeg lurer på maleren? Hvordan tror du det har seg at DU ble innkalt som vitne, hvordan har det seg at ingen stilte opp fra Coca Cola eller noen av de andre store "kundene" K-Soft har? Ville ikke dette gitt litt bedre kredibiltiet til seriøsiteten deres?

Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurer på maleren? Hvordan tror du det har seg at DU ble innkalt som vitne, hvordan har det seg at ingen stilte opp fra Coca Cola eller noen av de andre store "kundene" K-Soft har? Ville ikke dette gitt litt bedre kredibiltiet til seriøsiteten deres?

Hehe, godt spørsmål ja, jeg tenkte også på det samme da jeg leste "malerens" innlegg. Det måtte jo ha vært kjempefint for K-Soft dersom Cola, Statoil, Tine etc. og resten av de såkalte kundene deres hadde tatt vitneboksen? :lol:

Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurer på maleren? Hvordan tror du det har seg at DU ble innkalt som vitne, hvordan har det seg at ingen stilte opp fra Coca Cola eller noen av de andre store "kundene" K-Soft har? Ville ikke dette gitt litt bedre kredibiltiet til seriøsiteten deres?

Hehe, godt spørsmål ja, jeg tenkte også på det samme da jeg leste "malerens" innlegg. Det måtte jo ha vært kjempefint for K-Soft dersom Cola, Statoil, Tine etc. og resten av de såkalte kundene deres hadde tatt vitneboksen? :lol:

Gode ting kan ikke gjentas for ofte, så jeg tillater meg nok engang å poste følgende:

Selskapet oppgir en rekke større, kjente norske selskaper som referanser. Opprinnelig var referanselisten slik: «Tine, Statoil, NSB, Raufoss våpenfabrikk, Nycomed, Helikopterservice, Rema 1000, Ford, Electrolux, Narvesen, Toyota, ISS, Kiwi, Esso, SAAB Norge, ABB, Henning Olsen is, Radisson SAS, Rica, Rieber & Sønn og ikke minst tusenvis av små og mellomstore bedrifter».

 

Markedsføring ved hjelp av ikke-eksisterende referanser er ulovlig jfr. markedsføringsloven § 2. Forholdet er straffbart etter markedsføringsloven §17.

 

Ikke for å trekke malerens kredibilitet eller seriøsitet i tvil, men de store kundene som K-soft henviser til finnes jo ikke. Det blir ikke til REK's fordel om de stiller som vitner..

Nå som saken er over må man jo kunne få bekreftet om maleren faktisk vitnet, virket ikke sånn på meg utfra det lille jeg så Dahn skrev.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Stusset litt på din kommentar om Mamut her, i alle fall lar bare Mamut Business deg bare se/printe ut "faktura tester" før du låser fakturaen (bilaget). Den testen inneholder ikkje faktura nummer eller dato, så den kan ikkje mistolkes som ein faktura. Med andre ord, du kan ikkje printe ut ein skikkelig faktura før du "låser" den/bilaget.

Mamut Faktura fungerer slik at etter at man har trykket på skriv ut, så dukker det opp en boks hvor det spørres om man vil godkjenne fakturaene. Hvis man trykker Nei her, så har man en fin utskrevet faktura, men den er ikke låst i programmet.

Lenke til kommentar

Dei bransjene du nevnte har jo eit lager, og tar ut deler per jobb. Så det burde ikkje vært noko problemer for nokon av dei å bruke faste varenummer. Ser problemet vist dei ikkje fører lager, men då har dei vel igrunnen eit problem der som dei burde ta fatt på istedenfor.

 

Stusset litt på din kommentar om Mamut her, i alle fall lar bare Mamut Business deg bare se/printe ut "faktura tester" før du låser fakturaen (bilaget). Den testen inneholder ikkje faktura nummer eller dato, så den kan ikkje mistolkes som ein faktura. Med andre ord, du kan ikkje printe ut ein skikkelig faktura før du "låser" den/bilaget.

 

Stand corectet, bruker uni selv, testet mamutt, men hovedsakentlig regnskapsdelen.

 

Hvor enkelt er det egentlig å skrive ut en "falsk" faktura. Jo

 

Back up systemet - skriv ut de fakturaer du ønsker - legg tilbake backup. Minnepinne fungerer perfect.

 

Når det gjelder malere og snekker har gies det ofte fast pris. Så kommer tillegsarbeider som skal beskrives, her trengs det godt med romslighet for fri txt.

Vil man jukse er vel alltids muligheten der uansett, men dersom backupmetoden skal ha noen hensikt så må systemet sikkerhetskopieres før man har skrevet ut for mange påfølgende faktura, idet disse også må skrives ut omigjen, å skrive ut feks 100 faktura på nytt er vel ingen ønskejobb. Riktig nok må en ved de fleste seriøse systemer godkjenne utskriften før fakturaen låses, men når det gjelder "Fakt 2000" er det overhodet ingen mulighet for å låse noe somhelst på noe somhelst tidspunkt.

Lenke til kommentar

Ja, når er jo ikke dette en tråd om hvordan omgå skatteregler og jukse. Men å skrive ut 100 falske faktura og sende ut, ja det er å be om bråk. Men å backeup til minne pinne og legge til bake krever en halv kopp varm kaffe og 3 , 4 museklikk, i de fleste økenomisystem. Hva du gjør i mellomtiden i systemet vil bli slettet, når backup legges tilbake.

 

Utover dette akter jeg ikke å belære noen innenfor dette område. Dersom en ikke gjør andre nødvendige endringer en det ¨få en falks faktura ut, vel så er en garantert (heldigvis) å bli oppdaget.

 

Men som sagt dette akter jeg ikke å utdype, da kan sees på som oppfordring til ulovlige handlinger

 

 

 

Men det er svakt at disse fakturanummer ikke låses, skal ikke være vanskelig å få det til.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Kommentar til Osse.

 

Hvis disse fakturanummerne ble låst så ville man få huller i fakturaarkviet sitt, og da ville man aldri funnet "triksing" ved revisjon. Man må altså sørge for at faturaer som blir opprettet og slettet gjenbruker fakturanummeret de har fått midlertidig tildelt.

 

Hva skjer dersom du tar backup, skriver ut 10 faktura, legger tilbake backup du tok før du skrev ut de 10 fakturaen, fortsetter å fakture reelt, har du hull i fakturaummerserie.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...