Gå til innhold

Stort terrorangrep avverget i Storbritannia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må si jeg er enig med guardianpegasus. Muslimer kan være ekstremt fundamentale og jeg synes det er skremmende å se hvor langt dem er villige til å gå både her i Norge og ellers rundt om i verden. Jeg legger merke til også at disse muslimene er de første som tyr til vold, isteden for å løse problemet på en anne måte. Jeg feier ikke alle muslimer under en kam, det finnes moderate muslimer som tar avstand fra terror og vold, men samtidig mener jeg at noe må gjøres med disse muslimene som skaper terror og svekker ytringsfriheten.

Lenke til kommentar

Det er alltid muslimske terrorister som er syke nok til å utføre noe slikt. De snille muslimene har ett stort ansvar i å hindre grobunn for slik terrorisme, her viser de tydlig at de ikke klarer det. Da syntes jeg det er på tide å innføre streng kontroll og overvåkning av muslimene. Denne terrorismen må stoppes uansett pris.

Lenke til kommentar
Det er flere som har tatt opp gode poeng, og jeg forstår flere av dem. Men det er jo her kjerneproblematikken med islam ligger. Hvorvidt man har et valg eller ikke.

Det er bra, du begynner å innse verden i flere farger enn svart-hvitt.

 

Jeg står fast på det at enhver person som frivillig er medlem av en organisasjon må stå for det organisasjonen gjør... eller melde seg ut. Jeg sier ikke at du ikke kan være muslim og lese og tro på koranen. Men jeg krever at de frasier seg den fascistiske islamismen som brer seg over verden. Og det er ikke noe urimelig krav.

Hva slags organisasjon? Islam er ingen organisasjon, bare så du vet det.

 

Islam har knapt forandret seg på 1500 år. Nesten alle muslimer er stolte av det faktum.

Tullprat, mange, mange, MANGE muslimer vil (eller har) fornye(t) troen sin og baserer det på demokratiet om at den troende skal følge reglene, den ikke-troende ikke skal det.

 

De annser seg selv som en selvvalgt og homogen gruppe.

Nok igjen bare tullprat.

 

Hvorfor er det urimelig at man skal holde gruppen til ansvar for hva gruppen gjør? Disse terroraksjonene er ikke begått av noe enkeltindivid eller er en enkelt handling. Det danner seg et mønster.

Nordmenn i utlandet er kjent for å ikke integrere seg (Spania f. eks.). Og de er jo dine landsmenn, din egen folkegruppe. Hvilken rett gir det meg å kalle absolutt alle nordmenn for å være selvmotsigende når de klandrer alle innvandrere for å ikke integrere seg, når de selv omtrent er verre? Har jeg derfor rett til å si at nordmenn har dobbeltmoral og er dårlig folk på grunn av at noen nordmenn i Spania ikke vil integrere seg?

 

At religiøse grupper ønske samme beskyttelse som folkegrupper og folk med seksuell legning og andre medfødte kvaliteter de ikke kan noe for er jo lett å forstå. Det gir immunitet mot enhver kritikk.

 

Men faktum er at islam er den største fascistiske organisasjonen verden noen gang har sett. Ikke bare pga. hva som står i koranen, men fordi de aller fleste muslimer er fundamentalister. De leser koranen allegorisk, altså bokstavelig, og tar den for god fisk.

Islam, fascistisk organisasjon?

 

Jeg skjønner også at mange blir indoktrinert og hjernevasket av religion. Men det fratar dem ikke noe ansvar. De har et valg. De velger å bekjenne seg med terrorister og fascister. Disse har til og med bred støtte blandt muslimer.

Bredt støtte blant muslimer? Du vet at det finnes en verden utenfor Dagen.no og VG.no?

 

Det må være lov å kalle en spade for en spade og kreve at en bevisst selvvalgt organisasjon tar ansvar for hva deres medlemmer driver med.

Hvilken organisasjon?

 

Det er jo tross alt derfor kristendommen har splintret inn i hundrevis av retninger og blitt mindre fundamentalistisk. Evnen og viljen til forandring og realisasjonen at bibelens dogmer ikke nødvendigvis er relevante i dag.

6649725[/snapback]

Jeg er enig med deg av at Islam trenger en oppgjør med seg selv. Men jeg skal være helt ærlig, og si at du er den personen med minst kunnskaper om Islam jeg noen gang har diskutert med. Du liker å henge hele religionen ut og tror at det du fantaserer i hodet er en virkelighet. Har du noen gang snakket med en muslim? Nei, jeg setter mine tvil på det.

 

Det meste du sier her er ren pisspreik, og jeg begynner virkelig å lure på hva som er galt med folk hvis de virkelig tror NOE av det du sier.

 

Har selv levd mange år blant muslimer både i Irak, Iran, Syria, Tyrkia og i Norge, og ALDRI har jeg møtt en eneste muslim som i det hele tatt nærmer seg den beskrivelsen du gir dem.

 

De har levd blant kristne, jøder, asyrere og andre religioner og folkegrupper uten at de har sett på seg som noe bedre eller på noen måter sagt noe imot deres religion.

Lenke til kommentar
Bredt støtte blant muslimer? Du vet at det finnes en verden utenfor Dagen.no og VG.no?

 

Fra www.honestthinking.org :

 

En tredjedel av britiske muslimer ønsker sharia

 

09.08.2006. I en fersk meningsmåling blant muslimer i UK fremkommer følgende:

 

23% av muslimene mener 7/7-bombene var berettiget. Dette betyr at anslagsvis 370.000 av 1,6 millioner muslimer støtter bruk av terror mot landets egen sivilbefolkning.

Nesten 40% forventer nye terrorangrep utført av muslimer født i UK.

Ca 33% sier at de er så negative til friheten i det britiske samfunnet at de ville ha foretrukket sharia-lovgivning.

Ca 33% sier at de drømmer om at UK skal bli en islamsk stat.

Les om meningsmålingen i Daily Mail.

 

HonestThinking kommenterer: Politikere og andre som trøster seg med en tidligere meningsmåling som viste at at kun 14% av norske muslimer ønsker sharia, skjønner ikke den dynamikken som gjør seg gjeldende innen islamismen. Presset mot muslimer som ikke ønsker sharia, kommer sannsynligvis til å bli formidabelt etter hvert.

Endret av Fromage
Lenke til kommentar

Problemet til muslimene (ja, jeg velger å være så generaliserende nå (husk at det alltid finnes unntak for "regelen")) er at de har alt for lette til å høre på sine med-muslimer. Muslimer stemmer på muslimske partier. Hvis f.eks. araberene i midtøsten er så i mot islamismen, hvorfor er det da islamistiske partier som sitter med regjeringsmakt i de arabiske landene? Hvorfor er det så mange muslimer som støtter opp om muslimske organisasjoner som har vist seg å være minst like rabiat som sine venner i midtøsten?

Lenke til kommentar
De annser seg selv som en selvvalgt og homogen gruppe.

6649725[/snapback]

 

Jepp...om man ser bort ifra sunni, shia, wahhabi, ahmadiyya, zikri, ijtihad, ismailis, sufistene, blablablablablabla

 

Noen ganger skulle jeg også ønske jeg kunne se verden i svart/hvitt. Hverdagen blir nok ganske så mye enklere.

6649746[/snapback]

Og går man nøye inn i materien er ekstremismen klart størst blant shia gruppen (igjen med fare for generalisering). Men det er viktig å forstå hvor sammensatt islam er i mange hensender. Og det finnes nesten like ekstreme relgiøse grupper i andre regioner, blant annet kristne i USA som har brukt terror og mord mot abortklinikker.

 

Men det unnskylder ikke, jeg gjentar ikke, noen form for ekstremisme.

 

Problemet til muslimene (ja, jeg velger å være så generaliserende nå (husk at det alltid finnes unntak for "regelen")) er at de har alt for lette til å høre på sine med-muslimer. Muslimer stemmer på muslimske partier. Hvis f.eks. araberene i midtøsten er så i mot islamismen, hvorfor er det da islamistiske partier som sitter med regjeringsmakt i de arabiske landene? Hvorfor er det så mange muslimer som støtter opp om muslimske organisasjoner som har vist seg å være minst like rabiat som sine venner i midtøsten?

6651049[/snapback]

Du generaliserer litt i meste laget. Naturlig at man i land der Islam er hovedrelegion støtter opp om partier med muslimsk verdigrunnlag. Husk at begge partiene i USA har ekstremt sterkt kristent verdigrunnlag (særlig republikanerne). Spørsmålet er i hvilken grad vi snakker om et sekulært politisk system, eller et styre bygd nesten utenlukkende på religion.

 

Tyrkias største parti er muslimsk, uten at Tyrkia er en muslimsk stat. Svært mange andre muslimske land har også mye av den samme politiske innretning (at en del i realiteten er enevelder er noe annet). I realiteten er det bare Iran og Sudan som har ren muslimsk statsdannelse.

 

At "ekstreme" partier har betydelig fremgang i områder er like mye en konsekvens av et helt annet fenomen, nemlig evne til (eller motpartens manglende evne til) å tilfredstille behov. Hizbollah sin styrke i Sør-Libanon skyldes mere deres oppbygging av infrastruktur for lokalbefolkningen enn enighet. Husk ellers at det politiske miljø i Libanon består av kristne, sunnier, shiaer og andre muslimske "sekter". Hamas sin valgseier i Palestina skyldes mer dyptgående korrupsjon og inkompetanse i Fatah, enn religiøs støtte.

 

Således er det faktisk en del interessante paralleller til tidligere europeisk ekstremisme.

 

Men jeg er uansett enig med flere her som synes at moderate muslimer i alt for liten grad tar et oppgjør med ekstremismen.

Lenke til kommentar
Hvis f.eks. araberene i midtøsten er så i mot islamismen, hvorfor er det da islamistiske partier som sitter med regjeringsmakt i de arabiske landene? Hvorfor er det så mange muslimer som støtter opp om muslimske organisasjoner som har vist seg å være minst like rabiat som sine venner i midtøsten?

6651049[/snapback]

Kan du være litt mer spesifikk, for jeg kjenner ikke helt til det du beskriver. Jepp, det sitter Hizbollah-medlemmer i Libanons regjering, men det er ikke dominerende. Libanon er nokså sekulært. Andre land som har nokså sekulære styresett i arabiske land er bl.a: Jordan, Syria, Egypt, Tunisia, Marokko og Emiratene. I disse landene har det forgått forfølgelse av regjeringens motstandere. Nå gjelder det først og fremst islamister. De er mest fanatiske og har ikke gitt seg ennå. Det har de andre. Dersom man ikke liker landets regime er det dessverre ikke så mange valg.
Lenke til kommentar
er ikke usa og engeland i "krig" med muslimer? må jo regne med at folk kjemper tilbake, selv om metodene ikke er og forsvare. som man sår, høster man

6652376[/snapback]

 

Unnskyld, men det er det dummeste jeg har hørt på veldig lenge. De er ikke i krig med muslimer! De er i krig mot ekstreme fundamentalistiske grupperinger og terrorgrupper. Ikke alle verdens muslimer. De har også kriget mot kristne grupperinger og folkegrupper for å forsvare muslimer, les; Kosovo.

 

Dessuten er bildet noget mer nyansert enn at "som man sår, høster man". Hvem som startet det hele kan diskuteres, kom egget eller høna først? Poenget er at det finnes ingen unnskyldning for å planlegge og gjennomføre en terrorhandling som koster tusenvis av uskyldige mennesker livet. Det er og blir den verste handlingen som er mulig. Overlagt drap på mange uskyldige liv.

 

Årsaken til at de gjør dette er usikkert, og høyst sannsynlig forskjellig fra hver enkelt terrorist. Men det som går igjen ifra radikale og fundamentalistiske muslimske grupperinger er anklagen om det "skitne liv", om at vestens samfunn må nedkjempes, det er kun Islamske lover som gjelder. De mest ekstreme ønsker at Islam skal ta over hele Europa og innføre sharia-lover. De hater vår levemåte.

 

Uansett hvor desperat et folk kan være, om de er undertrykket gjennom flere år, okkupert, eller hva det skulle være, så unnskylder ikke det drap av tusenvis uskyldige mennesker! :mad: Og disse terroristene var verken undertrykket eller okkuperte, de fleste kom fra Storbritannia! De må være totalt hjernevaskede..

 

Jeg kunne fortsatt i evigheter, men får sette stopp her.

 

 

NB, det var ikke ment som et angrep på deg, leifeinar. ;)

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

Tror disse "terrortrusslene" blir blåst opp til de grader for å skape frykt i folket, som igjen gjør det lettere for myndighetene å få sterkere kontroll og overvåking av borgerne.

 

Vold avler vold.

Usa og sine allierte sin innblanding i andre sine saker vil være årsaken til USA sin undergang. Mark my words.

 

Istedet for å øke terrorberedskapen og overvåkingen eller øke straffene for disse "muslimske frihetskjemperne" så burde myndighetene ta tak i årsaken til at de blir angrepet.

 

Vi vet alle at forebyggende arbeid er mye viktigere enn å straffe folk.

 

Stans den vestlige imperialismen i de muslimske land! Ellers blir det konsekvenser...

Lenke til kommentar

Nok en tråd som sporer av til det kjedsommelige.. Kan vi ikke opprette et eget forum for muslimhetsere? Slik at de kan spy sitt gørr der, ikke her, på et nogen lunde anstendig forum?

 

Når jeg leser det folk skriver her (guardianpegasus, smoothie, Stolrygg), så begynner jeg virkelig å lure på om de har vært utenfor utgangsdøra. For slik uvitenhet ovennevnte utviser skal man lete langt etter! Her generaliseres det over en svært lav sko.

Personhets? Nei, bare tydeliggjøring av uvitenhet.

 

Synes salah svarte veldig bra på guardianpegasus sitt innlegg midt på forrige side, så jeg trenger bare å henvise til det innlegget om noen skulle anklage meg for mangel på relevant kritikk.

 

Tilbake til topic nå folkens!

Fint at angrepet ble avverget og kjipt at noen har så mange griller i hodet sitt.

 

Kan vi ikke bare være venner?

Lenke til kommentar
Stans den vestlige imperialismen i de muslimske land! Ellers blir det konsekvenser...

6652710[/snapback]

Tja, skjønner godt hva du mener, men nå om dagen er det endel imperialisme andre veien, blant annet kjøper arabiske selskaper i Saudi og Emiratene opp selskaper i Amerika. Spør du meg har kapitalismen/imperialismen vunnet for lenge siden der nede. Om et par kriger/tiår, kommer det ikke til og være noe mere tull der nede. Da gjenstår det og se om vi kan få demokratisert litt seriøst, eller om vesten er mere interessert i å beholde stabiliteten og ellers mele sin egen kake, slik de har gjort til nå.

Lenke til kommentar

Rikitg. De har den valgmuligheten i vårt samfunn. Men selvfølgelig i varierende grad, avhengig av hvilken familie og trosretning de tilhører!

 

De har IKKE den muligheten i mange muslimske land. Hvis de hadde muligheten i stor grad hadde det ikke vært noe problem, hadde det vel.

 

Men ærlig talt, jeg skjønner ikke hva dette har med topic å gjøre!?

Lenke til kommentar
Rikitg. De har den valgmuligheten i vårt samfunn. Men selvfølgelig i varierende grad, avhengig av hvilken familie og trosretning de tilhører!

 

De har IKKE den muligheten i mange muslimske land. Hvis de hadde muligheten i stor grad hadde det ikke vært noe problem, hadde det vel.

 

Men ærlig talt, jeg skjønner ikke hva dette har med topic å gjøre!?

6653318[/snapback]

Forståelse for hvorfor en del muslimer tar avstand fra vestlige verdier som valgfrihet. Konsekvensen av valgfrihet er at deres døtre vil ha frihet til å oppføre seg som 'horer'. Et slikt 'moralsk forfall' tror jeg en god del muslimer finner verdig å kjempe mot.

 

Og det anser jeg som ganske relevant i forhold til hovedinnlegget der guardianpegasus bl.a sier "Islam må ta et OPPGJØR med seg selv!"

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

1 "Hurra! Myndighetene avverget et terrorangrep som kunne ført til massakre!"

2 "Myndighetene lager kaos i flytrafikken (derav, også i mange menneskeliv)!"

3 "Myndighetene varsler nye og strengere terrorlover"

 

Hva er neste på listen?

 

4 "Myndighetene (BB) innfører telefonavlytting, Internettovervåking og kameraovervåkning i samtlige hjem. HUSK PKT. 1!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...