Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

I dag skjønte jeg viktigheten av å ta kre-alkalyn rett før trening i stedet for på morningen, slik jeg har pleid å gjøre. Det står på boksen at anbefalt dosering er en kapsel før og en kapsel etter trening, men siden jeg ikke trener styrketrening hver dag, trodde jeg det var viktigere å ha regelmessig og rimelig lik dosering i stedet for like før trening de dagene man løfter vekter og på morningen de dagene man ikke gjør det. Vel, der tok jeg feil, og ble i dag belønnet med tidenes pump i triceps og en klar styrkeøkning i bryst. Herlig!

Lenke til kommentar

wh1te: Når tar du kreatin nå da? Treningsfri: morgen, treningsdag: før og etter trening ?

 

Magnesium: Virker som anbefalt maks inntak i tillegg til det man får fra mat er 250mg:

 

EUs Vitenskapskomité for matvarer har fastsatt et anbefalt inntak på maksimalt 250 mg magnesium per dag utenom det som inntas fra mat, og viser til at doseringer som er 10 ganger høyere eller mer, kan føre til forgiftningssymptomer.

 

Virker som sunkost sine magnesiumpillere inneholder 400mg pr kapsel, og at det anbefales å ta 2 for dagen.

 

Misforstår jeg eller bommer matoghelse.no og/eller sunkost stort?

 

matoghelse.no skriver forøvrig at det i norge ikke anbefales mer enn 350mg Magnesium pr dag:

 

Anbefalt dagsinntak i Norge for magnesium er 350 mg for menn og 280 mg for kvinner, mens myndighetene USA anbefaler noe mer – henholdsvis 400 og 310 mg per dag.

 

og ifølge tn.no får man i seg 170mg magnesium fra ZMA hvis man følger anbefalt dosering på 4 kapsler hver kveld.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
wh1te: Når tar du kreatin nå da? Treningsfri: morgen, treningsdag: før og etter trening ?

 

Magnesium: Virker som anbefalt maks inntak i tillegg til det man får fra mat er 250mg:

 

EUs Vitenskapskomité for matvarer har fastsatt et anbefalt inntak på maksimalt 250 mg magnesium per dag utenom det som inntas fra mat, og viser til at doseringer som er 10 ganger høyere eller mer, kan føre til forgiftningssymptomer.

 

Virker som sunkost sine magnesiumpillere inneholder 400mg pr kapsel, og at det anbefales å ta 2 for dagen.

 

Misforstår jeg eller bommer matoghelse.no og/eller sunkost stort?

 

matoghelse.no skriver forøvrig at det i norge ikke anbefales mer enn 350mg Magnesium pr dag:

 

Anbefalt dagsinntak i Norge for magnesium er 350 mg for menn og 280 mg for kvinner, mens myndighetene USA anbefaler noe mer – henholdsvis 400 og 310 mg per dag.

 

og ifølge tn.no får man i seg 170mg magnesium fra ZMA hvis man følger anbefalt dosering på 4 kapsler hver kveld.

8878065[/snapback]

 

 

Jeg syns denne artikkelen hos matoghelse får fram endel gode poeng

http://www.matoghelse.no/index.php?id=310216

Dagens anbefalinger er basert på hva som skal til for å unngå mangelsykdommer, ikke best mulig helse

 

Selv om det ofte advares mot å innta store doser vitaminer, mineraler og andre tilskudd, gir kosttilskudd faktisk få og sjelden alvorlige bivirkninger. Dette er godt dokumentert blant annet av Center for Disease Control i USA. Selv om det er mulig å overdosere seg med vitaminene A og D, vil de bivirkningene man kan få, forsvinne om man stanser inntaket. Dessuten skal det mye til før man blir forgiftet: En barneskje tran, som er anbefalt dagsinntak for voksne, inneholder ca. 5 mikrogram vitamin D. Dette vitaminet dannes også i huden når vi får sol på oss. Nyere beregninger viser at man kan danne hele 250 mikrogram vitamin D om man soler seg en hel dag, og at optimalt dagsinntak fra mat kanskje ligger på omkring 100 mikrogram som tilsvarer 20 barneskjeer tran! Giftige doser er langt høyere. For å få i seg for mye, må man sette til livs mengder som tilsvarer en hel flaske tran om dagen!

 

Og så tilbake til kosttillskudd og trening. Hva med L-Glutamine og GABA? Jeg tok dette over en 4mnd periode og jeg har aldri klart å bygge muskler så fort før. Gikk en god del ned i fettprosent også. L-Glutamine øker HGH nivået hvis man tar det rett etter trening.

GABA øker HGH nivået hvis man tar det rett før man legger seg.

(Dette må ikke forveksles med somatotrophin som er en syntetisk utgave av HGH)

Endret av tonna
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
wh1te: Når tar du kreatin nå da? Treningsfri: morgen, treningsdag: før og etter trening

8878065[/snapback]

 

Når jeg har treningsfri tar jeg en på morningen og en på kvelden.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke anbefale Kre Alkalyn av egne erfaringer i hvertfall. Ingen effekt whatsoever. Monohydrat er safe, kjør det.

8881700[/snapback]

At du ikke får effekt betyr ikke at andre ikke får effekt.

Alle responderer forskjellig.

 

Ikke noe kreatin funker for meg, men NO-Xplode funker supert. Det betyr ikke da at alle ikke responderer på kreatin . . .

Lenke til kommentar
Hva er egentlig pointet ved å gå på kreatin kontinuerlig? Trodde kreatinlagrene var fulle etter 6 uker. Jeg bruker ikke kreatin selv, men vurderer å begynne. Er det Kre-alkylin folket anbefaler?

8881452[/snapback]

Hvis du tar pause fra det, må du igjennom en ny oppladningsfase.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har lest litt om MealTech nå, og ville gjerne høre deres erfaringer om den. Er det verdt pengene, funker det og lignende. Virker utrolig praktisk for meg, målet mitt er å få bort mest mulig kroppsfett og øke i muskelmasse. Har siste året gått ned 25 kg, og skal ned mer (ja, jeg var feit før, og er nå helt passe, men vil få mer markerte muskler og lignende).

 

Og samtidig, med målet mitt, er protein gunstig? Eller er det bare om man skal bygge store muskler? Målet mitt er bare å få en bra kropp med bra fysikk, siden jeg er fotballspiller og det eneste som trekker ned litt er fysikken og hurtigheten, samt kondisjon som jeg trener mye av nå for tiden.

 

(Har veldig lite peiling på kosttilskudd, protein, kreatin, måltidserstatninger og sånne ting generelt, så ikke le om spørsmålene var veldig dumme og dårlig formulert. P.S, jeg hater å søke rundt over hele nettet, vil ha svar på deres erfaringer og lignende.)

 

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Jeg brukte måltidserstatter fra PF, fordi på skolen har vi en kantine som kun serverer lyse horn med ost og skinke (smaker dritt, og er ikke spesiellt sunt) og en Narvesen-ting som selger sjokolade og pølser. Med andre ord er det vanskelig å få i seg noe sunt, så da var det lettvint med Meal RP.

8884911[/snapback]

Lage matpakke selv?

 

Jeg og en kammerat som tar trening seriøst har med tunfisk og kylling hver dag på skolen.

Lenke til kommentar
Jeg brukte måltidserstatter fra PF, fordi på skolen har vi en kantine som kun serverer lyse horn med ost og skinke (smaker dritt, og er ikke spesiellt sunt) og en Narvesen-ting som selger sjokolade og pølser. Med andre ord er det vanskelig å få i seg noe sunt, så da var det lettvint med Meal RP.

8884911[/snapback]

Lage matpakke selv?

 

Jeg og en kammerat som tar trening seriøst har med tunfisk og kylling hver dag på skolen.

8885088[/snapback]

Det er jo selvfølgelig en mulighet, men jeg glemmer alltid slike ting (har nok med å huske busskort og skolesekken, om jeg ikke må huske å lage mat også). Jeg måtte lagre "Spis Frokost!" på mobilen som huskelapp, før jeg fikk det inn i rutinen om morgenen. :p

Lenke til kommentar

Altså? Rekker ikke å smøre matpakke? Greit, så stå opp 5 minutter tidligere. Har man ikke viljestyrke til det en gang, så glem alle drømmene om å bli en fitnessproff i hvertfall. (Ikke at det bør være en drøm i det hele tatt syntes nå jeg, men det er en helt annen diskusjon :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...