Gå til innhold

Diskusjonstråd for kosttilskudd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

wh1te, kan ikke du linke til forskinger som viser dette du påstår. Altså at f. eks folk øker like mye i muskelmasse med f. eks 1,5g proteiner pr kg, enn 3 g?

For det er det du mener, eller?

7292351[/snapback]

 

Kan ikke du linke til forskninger som beviser det motsatte?

 

Til alle dere som tar proteintilskudd for "sikkerhets skyld" (det gjelder vel stort sett de fleste her)

7292876[/snapback]

Jeg vet ikke om noen, og tror neppe det finnes noen heller.

 

Forresten, jeg er enig i det som står i det dokumentet der. Men når vi kommer til typisk trening for å øke muskelmasse, da kan enda mer proteiner være nødvendig.

forøvrig så viser jo et inntak av proteinpulver før, og rett etter trening en bra øking i muskelmasse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eg trur det er nokon personar herfra som er så hekta på proteinfabrikken.no eller kva det heiter, at dei reklamerer for det på alle vis.

 

Når Olympiatoppen seier det, når wh1te seier det, og ikkje minst naturfagboka mi, så er det vel mot-argument nok for å skjønne at det ikkje er nødvendig? Proteintilskot er for deg som ikkje klarer å utføre dagleg arbeid, er mi meining. Prøv Tran!

7293099[/snapback]

Hvorfor skal du ta tran?

Tran er for deg som ikkje klarer å utføre dagleg arbeid, er mi meining. Det sier naturfag boka mi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er litt viktig for meg å understreke at poenget mitt ikke er at all form for proteintilskudd er uvesentlig. Det som jeg prøver å belyse er at de alle fleste bruker proteinpulver uten ettertanke og ikke minst uten behov. Det finnes selvsagt mer seriøse byggere, som for eksempel Hyrlen, som kan ha behov for tilskudd. Med det sagt så mener jeg personlig at det ikke finnes noen som har godt av 4 x 30/40/50 gram proteinpulver daglig. Hvor mange ungdommer finnes det ikke som tar en shake til frokost, en før trening, en etter og en til kvelds? Det som også er merkelig at ingen utenom meg selv har nevnt behovet for animalsk og vegetabilsk protein, eller diskutert rundt fett og karbohydrater, som er en mye større del av kostholdet vårt.

 

Det som har skjedd er egentlig at vi på begge sider av diskusjonen bruker de samme argumentene for hver vår sak.

Lenke til kommentar
Når Olympiatoppen seier det, når wh1te seier det, og ikkje minst naturfagboka mi, så er det vel mot-argument nok for å skjønne at det ikkje er nødvendig? Proteintilskot er for deg som ikkje klarer å utføre dagleg arbeid, er mi meining. Prøv Tran!

7293099[/snapback]

Nå er det White sier ca korrekt, med forbehold om at dette er mest i teorien. Det olympiatoppen sier er noe fakta ballet inn i mye tull som jeg betrakter litt som antipropaganda. Å det som står i naturfagsboken din; 98% sprøyt. Protein lagres som fett?! Vel da er du på en ekstrem deff, med null intakt av fettsyrer (noe som er idiotisk).

 

Btw, tror ikke du trenger opplyse Kengdal om hva som tran og omega-3 er godt for :)

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
kengdal: Flott post. Gratulerer. Tran er det kosttilskotet eg trur folk flest ville hatt bruk for. Litt seinare i dag skal eg nok seie deg kvifor. Men no har eg ikkje tid, skal spele fotballkamp :)

7298047[/snapback]

Jeg veit hva og hvorfor man skal ta omega 3, 6 og 9, så der trenger du ikke opplyse meg særlig.

 

Men hvis du spiser nok fisk trenger du ikke tilskudd. Dette er jo samme som du mener, er det ikke det a? Spiser du nok kjøtt får du nok proteiner? Du sier jo at protein tilskudd er unødvendig, så da må det jo være unødvendig med tran å? Her må du gjerne opplyse meg litt.

 

Når du siterer og støtter deg bak naturfagsboken og Olympiatoppen sier dette meg at du må sette deg ned å lese litt om kosthold og forskning. Les litt av det f.eks Fredrik Paulún har skrevet.

;)

Lenke til kommentar

Så det at protein ikkje blir omgjort og lagra som feitt er altså feil? Då skal eg beklage, trudde det som vart skreve i boka var sant.

 

Sidan du veit så mykje om Tran og omega 3, så er det vel greitt. No skal ikkje eg fortsette å pepre inn argument mot protein, for det blir nok bere usakleg. Men litt har eg uansett lært :)

Lenke til kommentar

Endel ser visst ut til å "glemme" en liten ting. Når man trener så hardt at man trenger mer proteiner, så spiser man følgelig mer og... ja nettopp; får i seg mer proteiner.

 

Hyrlen:

Jeg var selv på overspis/pulverkjøret for et par år tilbake, og det eneste det førte med seg var mer fett og slankere lommebok (hadde fettprosent på 14, kuttet bullshittet og kort tid etterpå var jeg nede på 10.5). Litt pulver hvis man ikke spiser proteinrikt måltid (som man bør) før/etter trening kan kanskje forsvares, men å ukritisk dytte det i seg i tide og utide pga. paranoide vrangforestillinger om at man ikke får fremgang om man ikke følger det diverse sponsede bolehoder skriver på obskure amerikanske internettforum og i blader som lever på å kombinere, resirkulere og superlativisere læresetninger til det downright føkkings motbydelige, tror jeg ikke er veien å gå, kjære landsmenn.

 

Ja, du skal få ta proteinpulveret ditt, Isbilen. Du skal faktisk få lov til å trykke i deg til det tyter ut av ørene dine og du pisser hvite erter for min del. Men det virker som du og en del her inne ikke er åpen for en diskusjon på et mer fundamentalt grunnlag enn "trenger man 5 eller 10 spiseskjeer om dagen", når det trådstarter egentlig ønsker å belyse er behovet i det hele tatt. Så la oss nå forsøke å ha en saklig, ureligiøs debatt der vi kommer til bunns i dette. Å gjøre seg selv bjørnetjenester er ikke noe kult i ettertid - og jeg er redd det er noen som lurer seg selv med dette proteinpulveret og andre eksotiske tilskuddene. Kanskje det tilogmed har motsatt effekt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
kengdal: Flott post. Gratulerer. Tran er det kosttilskotet eg trur folk flest ville hatt bruk for. Litt seinare i dag skal eg nok seie deg kvifor. Men no har eg ikkje tid, skal spele fotballkamp :)

7298047[/snapback]

Jeg veit hva og hvorfor man skal ta omega 3, 6 og 9, så der trenger du ikke opplyse meg særlig.

7298670[/snapback]

 

Forklar meg da. Forklar meg hvorfor man skal ta dette. Forklar meg hva kroppen selv produserer, hva de ideelle forhold er, hva forholdet det moderne mennesket har i forhold til urmennesket, som er det optimale. Fortell hva som skjer hvis forholdene er feil. Jeg vet det, men opplys meg. Jeg tviler ikke på at du kan det, men det er nyttig lesning for de fleste her vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Det som også er merkelig at ingen utenom meg selv har nevnt behovet for animalsk og vegetabilsk protein, eller diskutert rundt fett og karbohydrater, som er en mye større del av kostholdet vårt.

7295804[/snapback]

Har du kanskje lyst til å skrive litt om det da? Det er kun konstruktiv diskusjon vi alle tjener på, og om du har kunnskaper+argumenter lytter jeg gjerne.
Lenke til kommentar
Ja, du skal få ta proteinpulveret ditt, Isbilen.  Du skal faktisk få lov til å trykke i deg til det tyter ut av ørene dine og du pisser hvite erter for min del.  Men det virker som du og en del her inne ikke er åpen for en diskusjon på et mer fundamentalt grunnlag enn "trenger man 5 eller 10 spiseskjeer om dagen", når det trådstarter egentlig ønsker å belyse er behovet i det hele tatt.  Så la oss nå forsøke å ha en saklig, ureligiøs debatt der vi kommer til bunns i dette.  Å gjøre seg selv bjørnetjenester er ikke noe kult i ettertid - og jeg er redd det er noen som lurer seg selv med dette proteinpulveret og andre eksotiske tilskuddene.  Kanskje det tilogmed har motsatt effekt.

7300287[/snapback]

Jeg har ikke tenkt å ta det til det tyter ut av ørene mine, ikke har jeg sagt at jeg skal heller. Jeg langt ifra sikker på proteinpulverets effekt - men det er som jeg sa forskjell på saklige debattinnlegg og slike hoverende oppgulp som de to siste innleggene dine i denne tråden har vært. Når du skriver på den måten som du gjør, er det ikke til å unngå at adressatene føler seg angrepet, og tråden mister fokus (om den da noensinne har hatt det). Stråmanntaktikk sammen med formuleringer som denne

downright føkkings motbydelige
hører for det meste hjemme i utskjelling, og det er en ganske smal sjanger som sjelden har noe her på forumet å gjøre.

 

Dette skal være en diskusjonstråd om kosttilskudd (av alle slag). En av grunnene til at jeg tror det kunne hatt noe for seg å skille mellom diskusjonen om hvorvidt proteinpulver har noe for seg i det hele tatt og den om i hvilken grad det har noe for seg, er at dette fremdeles ikke er noen eksakt viten. De færreste her inne (eller i det hele tatt) kan sies å inneha så sikker viten om temaet at de virkelig kan uttale seg bastant, så noe av det beste vi har å gå etter er hverandres erfaringer. Du har ingen god erfaring med proteintilskudd, men det trenger slett ikke å bety at andre ikke kan ha det. Av samme grunn vil nok også en virker det/virker det ikke-diskusjon kun utviklet seg til

1) en skyttergravskrig hvor partene pælmer ymse kilder og sitater av usikkert opphav og tvilsom kvalitet i trynene på hverandre, og det viktigste egentlig er å få rett

eller

2) det den er nå, ren og skjær synsing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det som også er merkelig at ingen utenom meg selv har nevnt behovet for animalsk og vegetabilsk protein, eller diskutert rundt fett og karbohydrater, som er en mye større del av kostholdet vårt.

7295804[/snapback]

Har du kanskje lyst til å skrive litt om det da? Det er kun konstruktiv diskusjon vi alle tjener på, og om du har kunnskaper+argumenter lytter jeg gjerne.

7300596[/snapback]

 

Det kan jeg godt. Blir ikke før i morgen eller ila helgen, nå må jeg sove :)

Lenke til kommentar
Ja, du skal få ta proteinpulveret ditt, Isbilen.  Du skal faktisk få lov til å trykke i deg til det tyter ut av ørene dine og du pisser hvite erter for min del.  Men det virker som du og en del her inne ikke er åpen for en diskusjon på et mer fundamentalt grunnlag enn "trenger man 5 eller 10 spiseskjeer om dagen", når det trådstarter egentlig ønsker å belyse er behovet i det hele tatt.  Så la oss nå forsøke å ha en saklig, ureligiøs debatt der vi kommer til bunns i dette.  Å gjøre seg selv bjørnetjenester er ikke noe kult i ettertid - og jeg er redd det er noen som lurer seg selv med dette proteinpulveret og andre eksotiske tilskuddene.  Kanskje det tilogmed har motsatt effekt.

7300287[/snapback]

Jeg har ikke tenkt å ta det til det tyter ut av ørene mine, ikke har jeg sagt at jeg skal heller. Jeg langt ifra sikker på proteinpulverets effekt - men det er som jeg sa forskjell på saklige debattinnlegg og slike hoverende oppgulp som de to siste innleggene dine i denne tråden har vært. Når du skriver på den måten som du gjør, er det ikke til å unngå at adressatene føler seg angrepet, og tråden mister fokus (om den da noensinne har hatt det). Stråmanntaktikk sammen med formuleringer som denne

Vel, nå var det vel heller ikke bare deg personlig jeg adresserte i det opprinnelige mitt. Jeg snakket på generell basis om overdrevne innkjøpslister, og du har kanskje følt deg truffet?

 

downright føkkings motbydelige
hører for det meste hjemme i utskjelling, og det er en ganske smal sjanger som sjelden har noe her på forumet å gjøre.

Du snakker meg om stråmann. Forsøker du å fremstille det som et personangrep på DEG nå?

 

Dette skal være en diskusjonstråd om kosttilskudd (av alle slag). En av grunnene til at jeg tror det kunne hatt noe for seg å skille mellom diskusjonen om hvorvidt proteinpulver har noe for seg i det hele tatt og den om i hvilken grad det har noe for seg, er at dette fremdeles ikke er noen eksakt viten. De færreste her inne (eller i det hele tatt) kan sies å inneha så sikker viten om temaet at de virkelig kan uttale seg bastant, så noe av det beste vi har å gå etter er hverandres erfaringer. Du har ingen god erfaring med proteintilskudd, men det trenger slett ikke å bety at andre ikke kan ha det. Av samme grunn vil nok også en virker det/virker det ikke-diskusjon kun utviklet seg til

1) en skyttergravskrig hvor partene pælmer ymse kilder og sitater av usikkert opphav og tvilsom kvalitet i trynene på hverandre, og det viktigste egentlig er å få rett

eller

2) det den er nå, ren og skjær synsing.

7300657[/snapback]

Men det virker jo unektelig som om det er en spøkelsesaktig etablert standard - som ingen kan dokumentere annet enn å henvise til teorier og bransjeskapte myter - som sier at pp og kolossale mengder proteiner er nødvendig.

 

Skeptiker-siden kommer med dokumentasjon, som i neste rekke blir hånet pga. det dreier som om bla. naturfagsbøker og olympiatoppen. Olympiatoppen faktisk... skulle tro det er i deres interesse og at de har brukt endel tid på dette. Men vi vil visst ha det til at OT ikke har noen kredibilitet ? - da er det jo for svingende på sin plass med en definisjon av hva som er kredible kilder med påfølgende henvisning til dokumentasjon som påviser deres syn.

Og hva i guds navn og rike tjener OT på å fare med løgn i denne saken? Det er basert på vitenskapelige forskningresultater. Finn noen slike som styrker deres sak, så kan vi føre en saklig debatt.

 

Og kan vi enes om at det finnes en bransje som har særdeles sterke røtter i hele BB-miljøet, eller skal vi si UTGJØR og ernærer sporten - som vil ha folk til å tro at uten femti hestekapsler med kosttilskudd hver dag så er det knapt liv laga? Bør man ta dette i betraktning og dermed være kritisk (men ikke dermed ignorant) til myter? Så kan vi få litt kredibel informasjon på banen fra troende?

Endret av eternal
Lenke til kommentar
downright føkkings motbydelige
hører for det meste hjemme i utskjelling, og det er en ganske smal sjanger som sjelden har noe her på forumet å gjøre.

Du snakker meg om stråmann. Forsøker du å fremstille det som et personangrep på DEG nå?

7300896[/snapback]

Hvis du leser en gang til, ser du at jeg skrev "stråmanntaktikk OG" det jeg siterte. Grunnen til at jeg beskyldte deg for stråmann-mekking, var at det virket som du prøver å fremstille motparten som lettpåvirkelige idioter.

Her gjør du det igjen:

Vel, nå var det vel heller ikke bare deg personlig jeg adresserte i det opprinnelige mitt.  Jeg snakket på generell basis om overdrevne innkjøpslister, og du har kanskje følt deg truffet?

At du tar forbeholdet "kanskje" gjør ikke saken noe særlig bedre.

Jeg vet at "downright føkking .." ikke var rettet mot meg, men jeg tok det med fordi det er en sterkt verdiladet språkbruk som ikke gagner noen - i hvert fall ikke deg selv. Jeg har til opplysning kun kjøpt en boks pulver i hele mitt liv, på en kilo, så jeg føler meg definitivt ikke truffet.

 

Men det virker jo unektelig som om det er en spøkelsesaktig etablert standard - som ingen kan dokumentere annet enn å henvise til teorier og bransjeskapte myter - som sier at pp og kolossale mengder proteiner er nødvendig.

 

Skeptiker-siden kommer med dokumentasjon, som i neste rekke blir hånet pga. det dreier som om bla. naturfagsbøker og olympiatoppen.  Olympiatoppen faktisk... skulle tro det er i deres interesse og at de har brukt endel tid på dette.  Men vi vil visst ha det til at OT ikke har noen kredibilitet ? - da er det jo for svingende på sin plass med en definisjon av hva som er kredible kilder med påfølgende henvisning til dokumentasjon som påviser deres syn.

Og hva i guds navn og rike tjener OT på å fare med løgn i denne saken?  Det er basert på vitenskapelige forskningresultater.  Finn noen slike som styrker deres sak, så kan vi føre en saklig debatt.

 

Og kan vi enes om at det finnes en bransje som har særdeles sterke røtter i hele BB-miljøet, eller skal vi si UTGJØR og ernærer sporten - som vil ha folk til å tro at uten femti hestekapsler med kosttilskudd hver dag så er det knapt liv laga?  Bør man ta dette i betraktning og dermed være kritisk (men ikke dermed ignorant) til myter?  Så kan vi få litt kredibel informasjon på banen fra troende?

7300896[/snapback]

Jeg er interessert i å lære meg noe om dette - derfor har jeg de siste dagene lest en god del artikler, både for og imot. Greit nok, produsentene vil selvsagt at man skal kjøpe produktene deres, men husk at selv statlig finansierte kosholdseksperter har store personlige motiver ved å sørge for at folk fortsatt hører på dem - hvis ikke hadde de jo ikke noen jobb. Jeg har funnet mye mer som taler for proteintilskuddene enn imot, og de som argumenterer best for seg vinner (dette funker forresten dårlig hvis man som leser ikke er kritisk nok).

Dessuten er høna-og-egget problematikken høyaktuell også her. Hvorfor er det så sikkert at proteinpulver er noe en kynisk gjeng kvakksalvere har kokt ihop for å lure intetanende entusiaster? Kan det ikke like gjerne være slik at grunnen til at bruken er såpass utbredt er at proteinpulver er bra produkter med god effekt? Man kan kanskje svindle noen med store ord, men du ser aldri samme slankeprodukt i to Nytt&Nyttig-kataloger etter hverandre. Kall meg naiv, men jeg tror ikke markedet hadde vært så stort hvis det bare var juks.

Når det gjelder troverdighet - Olympiatoppens artikkel har ikke en eneste kilde å vise til, noe som i akademisk forstand gjør dem heller lite kredible.

Her er derimot en artikkel som viser til en forsker som, hvis man søker litt rundt, man skulle mene har litt å fare med på området:

http://www.seriousaboutfitness.com/edge/edge_20030401.htm

Nå orker jeg ikke å lese den skikkelig nøye så sent på kvelden, men etter det jeg har oppfattet, ser det ut til at han er ganske så enig med OT, i hvert fall rundt hvor mye protein man skal ha i seg ved forskjellige aktivitetsnivåer.

Når det gjelder nyrene: Alt jeg har lest til nå tyder på at overdrevet proteininntak (innenfor "rimelighetens" grenser) kun kan forverre allerede eksisterende nyreproblemer - friske folk kan nok fortsatt skade dem, men da må inntaket være latterlig høyt, langt over det man får i seg ved å overdrive shakinga litt.

Lenke til kommentar

Fett:

 

Det er meget viktig med fettsyrer. Fettsyrer står bak mange av de viktigste prosessene i kroppen vår!!

Vi deler fett opp i tre hovedgrupper: Mettet, umettet(enumettede) og flerumettede.

 

Mettede fettsyrer:

Disse kan kroppen lage selv. Dette er det fettet som blir sett på som ”usunt” fett. Men det stemmer ikke helt at det bare er usunt. Du har lange og korte kjeder med mettede fettsyrer, de lange er de som er farligst for kroppen. De korte er ikke like farlige. De korte finnes blant annet i smør, og de hjelper vet å holde oppe bakteriefloraen i tarmen, så denne er frisk. Disse fettsyreren har også positiv innvirking på testosteron produksjonen. De mettede fettsyrene som har lange kjeder, er de som sies ”legger” seg i blodårene. De gjør vist blodplatene klebrige, og en annen ting som er vært å nevne er at disse fettsyrene senker stoffskifte i kroppen.

 

Umettet (enumettede) fettsyrer:

Omega 9 er umettet fett. Denne typen klarer kroppen og lage selv fra mettet fett. Stoffskifte i kroppen blir ikke påvirket av denne fettsyren. Den har en kolesterolsenkende effekt og er dermed også med på å senke risikoen for hjerte- og karsykdommer og visse kreftformer. Men også denne har positiv innvirking på testosteron produksjonen.

 

Flerumettede fettsyrer:

Her kommer det inn med essensielle fettsyrer. Dette er de fettsyrene kroppen ikke klarer og produsere selv, men dette er fettsyrer kroppen er avhengige av for å fungere normalt. Vi deler disse inn i 4 grupper, LNA, GLA, EPA, & DHA. Det lettere å forholder seg til omega 3 og 6. Omega 3 og 6 smører ledd i kroppen, reduserer fettavleveringer i blodårene, gir viktige funksjoner i hjernen, opprettholder lever funksjoner, hjelper til med å danne hemoglobin, bidrar til at vi brenner fett, transporterer fettløselige vitaminer, styrker immunforsvaret antidepressiv virkning. Omega 3 har alle de overnevnte egenskapene, ikke omega 6 som bare har noen av disse. Å gi omega 3 tilskudd til unger viste det seg at IQ en steg med gjennomsnittlig 5 poeng hos disse. Det er også funnet ut at det er en hvis sammen heng med forlave nivåer av omega 3 hos barn og ADHD.

 

Forskning viser at minst 20% av kaloriene bør komme fra fett. Den optimale sammensetningen av fettsyrer sies og være omega 3, 6 ,9 i blandingsforholdene 2:1:1.

Lenke til kommentar
Nå oppdaterer jeg førstetråden med fagstoff som NIH lærer bort på kostveileder-kurs (har selv hele pensum).

7302688[/snapback]

Leste førsteposten nå, men en ting.

Proteiner er goså et kosttilskudd med dokumentert virkning.

 

Willoughby DS, Stout JR, Wilborn CD.

 

Exercise and Biochemical Nutrition Laboratory, Baylor University, Waco, Texas, U.S.A..

 

This study examined 10 wks of resistance training and the ingestion of supplemental protein and amino acids on muscle performance and markers of muscle anabolism. Nineteen untrained males were randomly assigned to supplement groups containing either 20 g protein (14 g whey and casein protein, 6 g free amino acids) or 20 g dextrose placebo ingested 1 h before and after exercise for a total of 40 g/d. Participants exercised 4 times/wk using 3 sets of 6-8 repetitions at 85-90% of the one repetition maximum. Data were analyzed with two-way ANOVA (p<0.05). The protein supplement resulted in greater increases in total body mass, fat-free mass, thigh mass, muscle strength, serum IGF-1, IGF-1 mRNA, MHC I and IIa expression, and myofibrillar protein. Ten-wks of resistance training with 20 g protein and amino acids ingested 1 h before and after exercise is more effective than carbohydrate placebo in up-regulating markers of muscle protein synthesis and anabolism along with subsequent improvements in muscle performance.

 

PMID: 16988909 [PubMed - as supplied by publisher]

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Nå oppdaterer jeg førstetråden med fagstoff som NIH lærer bort på kostveileder-kurs (har selv hele pensum).

7302688[/snapback]

Leste førsteposten nå, men en ting.

Proteiner er goså et kosttilskudd med dokumentert virkning.

 

Willoughby DS, Stout JR, Wilborn CD.

 

Exercise and Biochemical Nutrition Laboratory, Baylor University, Waco, Texas, U.S.A..

 

This study examined 10 wks of resistance training and the ingestion of supplemental protein and amino acids on muscle performance and markers of muscle anabolism. Nineteen untrained males were randomly assigned to supplement groups containing either 20 g protein (14 g whey and casein protein, 6 g free amino acids) or 20 g dextrose placebo ingested 1 h before and after exercise for a total of 40 g/d. Participants exercised 4 times/wk using 3 sets of 6-8 repetitions at 85-90% of the one repetition maximum. Data were analyzed with two-way ANOVA (p<0.05). The protein supplement resulted in greater increases in total body mass, fat-free mass, thigh mass, muscle strength, serum IGF-1, IGF-1 mRNA, MHC I and IIa expression, and myofibrillar protein. Ten-wks of resistance training with 20 g protein and amino acids ingested 1 h before and after exercise is more effective than carbohydrate placebo in up-regulating markers of muscle protein synthesis and anabolism along with subsequent improvements in muscle performance.

 

PMID: 16988909 [PubMed - as supplied by publisher]

7302888[/snapback]

Kan du gi en link? Hvem bestilte denne rapporten? Det kan ha vært statlig næringsmiddeltilsyn eller en kostmiddelprodusent. Legg dessuten merke til mengdene her; 20g før og etter trening. Ikke 40g scoops fire ganger daglig 7 dager i uken. Det sies heller ikke noe om det grunnleggende kostholdet til forsøkskaninene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...