Gå til innhold

Hva er Janteloven?


Anbefalte innlegg

Janteloven er noe dritt. Er personlig for ett likt og egalitært samfunn.

 

Janteloven derimot er ikke det. "Du skal ikke tro du er like meget som oss"

 

Altså loven sier at du skal ikke tro du er like bra som oss. Det klinger ikke bra i mine ører.

Hvis målet er å skape ett likt samfunn, der vi fordeler ressursene og respekt til alle samfunnsmedlemene så strider punkt 2 i jante loven klart mot dette.

 

Ser vi hvem som er "suksessfull" i den økonomiske betydningen av ordet så er det nettopp de som ikke følger denne janteloven.

Det å skille seg ut og tørre å ha selvtillit nok til å gå imot andre og til å frem din mening det er en sterk egenskap.

Den som f.eks følger punkt 7 i janteloven: " du skal ikke tro du duger til noe" Den som tror på dette vil ikke komme langt her i livet med en slik innstilling. Og det var bare ett eksempel.

Hele janteloven er en skam og ett hinder for samfunnets videre utvikling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg er også enig i at janteloven er noe tull. For meg er janteloven en unskyldning å tråkke andre ned, og den har intet godt for seg.

jeg mener ikke at folk skal kunne utvikle seg til hovne personer, men jeg har troen og håpet på at alle skal få lov å tro at de er verdt noe, er gode og duger til noe. at de kan få våge å håpe at de er noe og betyr noe for verden.

 

den loven forhindrer det, og slik den fungerer for fint i normene rundt oss så er den helseskadelig etter mitt syn.

6620395[/snapback]

 

Alt som er sagt i denne tråden er superdupert mht. motstand mot denne loven, eller heller normen da. Du får ikke øye på den før du selv er ute og går på "skøyter", gjerne i et lite "koselig" lokalsamfunn, men da skal jeg si dere at den loven lever som russekrabber på eggakanten. Man bør hele tiden spørre seg selv om man unner sin "værste" fiende å lykkes. Om man det gjør så er man kurert, og loven kan legges under seks fot jord.

6620483[/snapback]

 

for å si det sånn. eg unner ikke mine mobbere å stå i mine sko, og personen jeg er i dag er takke være dem.

jeg tror jeg kan lykkes bedre som far og forsøger om jeg noen gang blir det pga det jeg gikk igjennom, og jeg kan lykkes bedre som venn fordi jeg har gått gjennom det jeg har gjort.

Kort sagt; jeg tror veien jeg gikk gjorde meg til et bedre menneske, men jeg unner ingen de tornene som fulgte den veien.

6620551[/snapback]

 

Misforstå meg rett ...tilgivelse er den ultimate hevn

6620579[/snapback]

 

tror jeg står der i dag. Jeg lever, de prøvde å drepe meg. Jeg bærer ikke nag og ønsker ingen hevn. Jeg har mitt liv, jeg har mange venner (utrolig mange i forhold hva de prøvde å gi meg). kort sagt; jeg lever et godt liv, med noen senskader

Lenke til kommentar
tror jeg står der i dag. Jeg lever, de prøvde å drepe meg. Jeg bærer ikke nag og ønsker ingen hevn. Jeg har mitt liv, jeg har mange venner (utrolig mange i forhold hva de prøvde å gi meg). kort sagt; jeg lever et godt liv, med noen senskader

6620678[/snapback]

 

Jeg vil si at det er et lite mindretall av tilfeller hvor folk blir styrket av mobbing. I de fleste tilfeller så ender de værste tilfellene enten som narkomane eller på uføretrygd på grunn av psykiske lidelser. Det avhenger litt av hvor lenge de ble mobbet. Det kan ofte styrke en hvis det kun er barneskolen eller ungdomsskolen. Det blir værre om noen blir jobbet sammenhengende gjennom hele barne, ungdomsskolen og videregående, kan det fort bli værre. Jeg kjenner to som har blitt arbeidsuføre på grunn av mobbing, og de opplevde både mobbing gjennom hele barndommen/ungdommen, og foreldre som misshandlet dem.

Lenke til kommentar
tror jeg står der i dag. Jeg lever, de prøvde å drepe meg. Jeg bærer ikke nag og ønsker ingen hevn. Jeg har mitt liv, jeg har mange venner (utrolig mange i forhold hva de prøvde å gi meg). kort sagt; jeg lever et godt liv, med noen senskader

6620678[/snapback]

 

Jeg vil si at det er et lite mindretall av tilfeller hvor folk blir styrket av mobbing. I de fleste tilfeller så ender de værste tilfellene enten som narkomane eller på uføretrygd på grunn av psykiske lidelser. Det avhenger litt av hvor lenge de ble mobbet. Det kan ofte styrke en hvis det kun er barneskolen eller ungdomsskolen. Det blir værre om noen blir jobbet sammenhengende gjennom hele barne, ungdomsskolen og videregående, kan det fort bli værre. Jeg kjenner to som har blitt arbeidsuføre på grunn av mobbing, og de opplevde både mobbing gjennom hele barndommen/ungdommen, og foreldre som misshandlet dem.

6620699[/snapback]

 

jeg fikk gjennomgå i 9 av 10 år i grunnskolen og slet med senskader noen år. Men jeg lever enda og har bedre utgangspunkt som følge av det. men jeg kan ikke gå rundt å tenke på hva jeg ville vært om det ikke hadde skjedd. Kanskje mer sikker på at jeg ser bra ut osv, men jeg lærer. jeg lærer hver dag og jeg bryter den loven fordi den loven var den som sørget for mobbingen

 

jeg skilte meg ut og trodde jeg var noe. Klassen som samfunn i miniatyr slo meg ned. Jeg fortsetter med troen og jeg skal lykkes :)

Lenke til kommentar

magicus: Godt å se en sosialist som ikke er for janteloven. :)

Dette er grov generalisering men ja, mange folk på venstresiden setter desverre janteloven høyt.

 

McFly/Christian86: For å ta dette med mobbing. Har vært mobbeoffer selv. Og det er som ALLE ting en oppliver, en tosidet sak. Omtrent alt har positive og negative sider. Positivt kan en si ved å oppleve mobbingen så opplever en smerte og dermed evne til empati for psykisk smerte i tilfelle bekjente skulle oppleve det. Da kan vi i større grad en andre forstå denne smerten andre skulle oppleve. Negativt varierer fra så lite som at en kun har det vond ti selve mobbetiden til at en får psykiske plager som følger en igjennom resten av livet. Selv har/hadde(usikker der) jeg depresjon, sosial angst, konsentrasjonsproblemer og ødelagt selvbilde. Jeg har greid å (tildels) komme meg fra noe av dette, men en skal ikke se bort i fra at dette er senskader(som du Christian86 kaller det) som jeg ikke noen gang vil bli helt kvitt. (Den slags ting er rett og slett ting en må lære seg å takle, kontra fjerne.)

 

Ang. janteloven så skal det være sagt det at noe så enkelt som at en ikke er like de andre eller ikke følger "A4-standarden" kan være nok at til at folk anser det som "brudd" og skal dytte deg ned i søla deretter.

 

Joda, men folk som er følsomme er gjerne de som ikke kommer noen vei uansett :D

For det første hørtes det da svært sosialdarwinistisk ut til å være deg. Tør jeg lage en paralell:"Folk som ikke har noe særlig med ressurser kommer ingen vei alikevel... gjør ikke noe". :p

 

Men seriøst: det at en er følsom trenger ikke bety at en er svak. Men hvis en får et psykisk angrep så krever det betydelig mer styrke da slike personer ikke er så flinek som andre med å sette opp "skjold" eller "filter" mot slikt. Men det er fult mulig å bygge seg opp igjen etter sånt. Dessuten er følsomhet en fin ting, det kan være en kilde til kreativitet, det fører til empati og forståelse.

 

Ellers, så brukes jo janteloven som en unnskyldning for elendige listepopartister til å avfeie rettmessig kritikk.

Enig. :grin:

 

Misforstå meg rett ...tilgivelse er den ultimate hevn

Bullshit. Tilgivelse er å gi seg. (Eller som Chuck Schuldiner sa det "To forgive is to suffer.")

 

Sier at en ikke skal legge ting bak seg eller at en skal være hevnbitter over ting, men tilgivelse er noe av det mest oppskrytte innholdsløse begrepene som finnes i dag. Og (kan i hvertfall) være et et resultat av mangel på selvrespekt. Like tåpelig som "snu det andre kinn".

 

Ble litt offtopic her nå, men men...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Trodde janteloven var ironi fra ende til annen. Med tanke på at Sandemose kritiserer de "reglene" som han vokste opp med på hjemstedet sitt, så ville det vært rart om han faktisk mente det han skrev.

6622550[/snapback]

Det er rett. Dvs. kritikk er det, ikke akkurat ironi. Ta å les "En flyktning krysser sitt spor", så kan du jo vite det istedenfor å bare tro.
Lenke til kommentar

Vådeskudd, dette, men here goes:

 

Vi trenger janteloven. Det ligger i menneskets natur at å bli anerkjent av andre er et behov, mens det å løfte andre over seg selv er ikke noe vi savner i dets fravær (jfr Maslows D og B-behov). Å ikke praktisere janteloven (altså si "jeg er bedre enn deg", direkte eller indirekte) står i konflikt med den andre partens interesser. Dersom dette så påvirker hele samfunnet, vil samfunnet bli en lite produktivt mindreverdighetssamfunn, der det går inflasjon i det faktum at "alle" tenker og/eller utrykker høye tanker om seg selv. Ros vil derfor bli lite verdt, og individenes motivasjonsnivå vil synke.

 

Sagt på en annen måte: om alle infinner seg med janteloven, vil ros og skryt være noe å strebe etter, heller enn en selvfølge. Dette er en av de viktigste motivatorene for å få individene i et samfunn til å følge normene.

 

 

(Ikke skyt meg nå.)

Lenke til kommentar

(Pang! :p) Tror du har misforstått janteloven... (eller så har vi i hvertfall forskjellig oppfatning av den)

 

I janteloven er det en skam hvis man faktisk har oppnådd noe i livet. Hvis man f.eks. har greid å tjene seg rik bør man helst skjule det. Hvis man er flink på noe så bør man ikke vise det. Alt annet enn overdreven beskjeden i så stor grad at en kan kalle det mangel på selvrespekt blir sett ned på.

 

Janteloven sier at en i alle tilfeller skal være dårligere enn alle. Dette er negativt og heller lite konstrulktivt. Alternativet til janteloven er jo ikke det omvendte i form av at en skal opphøye seg selv "forbi" det en er. Men hvis en ER flink til noe, eller HAR greid noe eller oppnådd noe så burde vel det verdesettes og ikke være en skam? Suksess, talent, generelt sett positive egenskaper ved folk burde de kunne være stolte over!

 

Jeg tror vi trenger verken janteloven eller en omvendt versjon av den, vi trenger toleranse, åpenhet, og ikke minst: realisme. Ikke påstå at du er noe annet enn det du faktisk er.

 

Mine 5 øre...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Jeg tror vi trenger verken janteloven eller en omvendt versjon av den, vi trenger toleranse, åpenhet, og ikke minst: realisme. Ikke påstå at du er noe annet enn det du faktisk er.

 

6639113[/snapback]

 

For å vri litt på ordene dine, kanskje vi trenger både Janteloven og Anti-Janteloven. Vi er ikke verdt mer enn andre, men vi er verdt noe. Bare som et eksempel.

 

Begge lovene utgir jo seg som ytterpunkter i selvfølelse. Den ene handler om å undertrykke individet, det andre om å løfte det opp i enorme høyder.

Lenke til kommentar
I janteloven er det en skam hvis man faktisk har oppnådd noe i livet.

6639113[/snapback]

 

Slik jeg tolker det sier janteloven at man ikke skal tro eller innbille seg at man er bedre enn andre, som at man ikke skal gi uttrykk for selvgodhet eller skryte. Man skal heller ikke le av andre. Og på det grunnlaget står jeg fortsatt ved posten min.

 

Edit: hvor mange her kan være ærlige, og med hånden på hjertet si at dere aldri har irritert dere over besserwissere, mennesker som skryter, og mennesker som tydelig tror de er bedre enn dere, berettiget eller uberettiget? Not me.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Edit: hvor mange her kan være ærlige, og med hånden på hjertet si at dere aldri har irritert dere over besserwissere, mennesker som skryter, og mennesker som tydelig tror de er bedre enn dere, berettiget eller uberettiget? Not me.

6642338[/snapback]

 

Jeg har irritert meg over slike, og har kanskje til og med tildels vært slik selv til tider. Nå ler jeg av slike, eller er overbærende fordi de "flagger" bare et behov for oppmerksomhet. Genuint dyktige har intet slikt behov, de innhar en selvsikkerhet som ikke trenges å bevises via andres beundring/misunnelse.

Lenke til kommentar

Hvis janteloven hadde vært formulert slik: "Du skal ikke tro du er bedre enn du egentlig er" så hadde jeg vært veldig fornøyd. Jeg blir til tider lei av holdningen av at alle er like gode, alle er ikke like gode, noen er gode andre er dårlige.

 

Ellers er jeg ganske uenig, man skal tro man er det man er. Men man skal selvsagt være udmyk når man snakker med andre. Hvis man feks er ett mattegeni så starter man ikke å skryte av det når man snakker med noen som er dårlige i matte.

 

Nå vet jeg egentlig ikke helt hva jeg vil frem til, men jeg syntes det er viktig at man kjenner sin plass. Hør på de som er bedre enn deg, kom med innspill hvis du har noe å komme med. Og ikke tro at du er bedre enn du egentlig er.

Lenke til kommentar
Slik jeg tolker det sier janteloven at man ikke skal tro eller innbille seg at man er bedre enn andre, som at man ikke skal gi uttrykk for selvgodhet eller skryte. Man skal heller ikke le av andre. Og på det grunnlaget står jeg fortsatt ved posten min.

6642338[/snapback]

Legg merke til forskjellen i dine ord og lovens ord. Du snakker om "andre", men i loven står det "oss". Det er en forskjell. Det du skriver er ikke annet enn normal respekt for andre mennesker. Det loven tar opp er en kollektivisme som ikke aksepterer noe som er anderledes.
Lenke til kommentar

Når jeg leser janteloven, så får det meg til å tru at jeg er bedre enn deg. Fordi du har skrivd loven.

 

Noen som går rundt å sier "jeg er bedre enn deg" vil fok se ned på. Og i det du er overbevist at du er bedre enn den personen så har du samme holdninga som han.

Get It. Ideen er vel at man skal bli provosert, og tenke seg litt om.

Fok som følger janteloven unngår å bli overlegne.

 

Det er min tolkning av greia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...