Gå til innhold

Hva er Janteloven?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Du skal ikke tro du er noe.

2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.

3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.

5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.

6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.

7. Du skal ikke tro du duger til noe.

8. Du skal ikke le av oss.

9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.

10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1. Du skal ikke tro du er noe.

2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.

3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.

5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.

6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.

7. Du skal ikke tro du duger til noe.

8. Du skal ikke le av oss.

9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.

10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

6619291[/snapback]

virker som det er grunnloven i norge :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Janteloven er bare tull fra en ende til en annen. Darwin hadde snudd seg i graven..

6619592[/snapback]

 

Hvorfor er janteloven tull? Janteloven er jo faktisk i tråd med evolusjonen. Det er flere middelmådige enn sterke. Janteloven er de middelmådige og svake sitt redskap for å samle seg sammen mot de sterke, og hindre at de sterke får all makt og tar helt kontroll over evolusjonen.

Lenke til kommentar

McFly: Selv om jeg ikke er helt uenig med mekanismen du beksriver så...

Hva er sterk? Hva er svak?

 

For folk som er veldig følsomme kan janteloven knuse psyken deres i fillebiter. (Uten at de merker det en gang.)

 

Mens folk som er ikke er følsomme, men kalde og kyniske ikke påvirkes av denne.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Så kan man spørre seg om janteloven virkelig er så ille? Selvfølgelig har den negative konsekvenser, men den forhindrer tross alt den serviliteten man har ovenfor den økonomiske eliten i land som USA og Japan.

6619548[/snapback]

 

Så lenge janteloven ikke styrer deg, så er den kanskje bare sunn skepsis, men du skal bestandig forvente/håpe at mennesker rundt deg er bare gode til det motsatte er bevist. Kort sagt så MÅ man tenke positivt! :thumbup:

Lenke til kommentar
McFly: Selv om jeg ikke er helt uenig med mekanismen du beksriver så...

Hva er sterk? Hva er svak?

 

Jeg pleier å si at de som har relativt mest av samfunnets ressurser er de sterke.

 

For folk som er veldig følsomme kan janteloven knuse psyken deres i fillebiter. (Uten at de merker det en gang.)

 

Mens folk som er ikke er følsomme, men kalde og kyniske ikke påvirkes av denne.

6620043[/snapback]

 

Joda, men folk som er følsomme er gjerne de som ikke kommer noen vei uansett :D

 

Ellers, så brukes jo janteloven som en unnskyldning for elendige listepopartister til å avfeie rettmessig kritikk.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg syntes janteloven er tull, er pga jeg syntes man godt skal syntes at man er bedre enn andre osv. Det er de som tror som er sterke i samfunnet, mao overlever andre i samfunnet.

 

Dette er selvfølgelig min subjektive mening og man trenger så absolutt ikke være enig med den :)

Lenke til kommentar

jeg er også enig i at janteloven er noe tull. For meg er janteloven en unskyldning å tråkke andre ned, og den har intet godt for seg.

jeg mener ikke at folk skal kunne utvikle seg til hovne personer, men jeg har troen og håpet på at alle skal få lov å tro at de er verdt noe, er gode og duger til noe. at de kan få våge å håpe at de er noe og betyr noe for verden.

 

den loven forhindrer det, og slik den fungerer for fint i normene rundt oss så er den helseskadelig etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
jeg er også enig i at janteloven er noe tull. For meg er janteloven en unskyldning å tråkke andre ned, og den har intet godt for seg.

jeg mener ikke at folk skal kunne utvikle seg til hovne personer, men jeg har troen og håpet på at alle skal få lov å tro at de er verdt noe, er gode og duger til noe. at de kan få våge å håpe at de er noe og betyr noe for verden.

 

den loven forhindrer det, og slik den fungerer for fint i normene rundt oss så er den helseskadelig etter mitt syn.

6620395[/snapback]

 

Alt som er sagt i denne tråden er superdupert mht. motstand mot denne loven, eller heller normen da. Du får ikke øye på den før du selv er ute og går på "skøyter", gjerne i et lite "koselig" lokalsamfunn, men da skal jeg si dere at den loven lever som russekrabber på eggakanten. Man bør hele tiden spørre seg selv om man unner sin "værste" fiende å lykkes. Om man det gjør så er man kurert, og loven kan legges under seks fot jord.

Lenke til kommentar
jeg er også enig i at janteloven er noe tull. For meg er janteloven en unskyldning å tråkke andre ned, og den har intet godt for seg.

jeg mener ikke at folk skal kunne utvikle seg til hovne personer, men jeg har troen og håpet på at alle skal få lov å tro at de er verdt noe, er gode og duger til noe. at de kan få våge å håpe at de er noe og betyr noe for verden.

 

den loven forhindrer det, og slik den fungerer for fint i normene rundt oss så er den helseskadelig etter mitt syn.

6620395[/snapback]

 

Alt som er sagt i denne tråden er superdupert mht. motstand mot denne loven, eller heller normen da. Du får ikke øye på den før du selv er ute og går på "skøyter", gjerne i et lite "koselig" lokalsamfunn, men da skal jeg si dere at den loven lever som russekrabber på eggakanten. Man bør hele tiden spørre seg selv om man unner sin "værste" fiende å lykkes. Om man det gjør så er man kurert, og loven kan legges under seks fot jord.

6620483[/snapback]

 

for å si det sånn. eg unner ikke mine mobbere å stå i mine sko, og personen jeg er i dag er takke være dem.

jeg tror jeg kan lykkes bedre som far og forsøger om jeg noen gang blir det pga det jeg gikk igjennom, og jeg kan lykkes bedre som venn fordi jeg har gått gjennom det jeg har gjort.

Kort sagt; jeg tror veien jeg gikk gjorde meg til et bedre menneske, men jeg unner ingen de tornene som fulgte den veien.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
jeg er også enig i at janteloven er noe tull. For meg er janteloven en unskyldning å tråkke andre ned, og den har intet godt for seg.

jeg mener ikke at folk skal kunne utvikle seg til hovne personer, men jeg har troen og håpet på at alle skal få lov å tro at de er verdt noe, er gode og duger til noe. at de kan få våge å håpe at de er noe og betyr noe for verden.

 

den loven forhindrer det, og slik den fungerer for fint i normene rundt oss så er den helseskadelig etter mitt syn.

6620395[/snapback]

 

Alt som er sagt i denne tråden er superdupert mht. motstand mot denne loven, eller heller normen da. Du får ikke øye på den før du selv er ute og går på "skøyter", gjerne i et lite "koselig" lokalsamfunn, men da skal jeg si dere at den loven lever som russekrabber på eggakanten. Man bør hele tiden spørre seg selv om man unner sin "værste" fiende å lykkes. Om man det gjør så er man kurert, og loven kan legges under seks fot jord.

6620483[/snapback]

 

for å si det sånn. eg unner ikke mine mobbere å stå i mine sko, og personen jeg er i dag er takke være dem.

jeg tror jeg kan lykkes bedre som far og forsøger om jeg noen gang blir det pga det jeg gikk igjennom, og jeg kan lykkes bedre som venn fordi jeg har gått gjennom det jeg har gjort.

Kort sagt; jeg tror veien jeg gikk gjorde meg til et bedre menneske, men jeg unner ingen de tornene som fulgte den veien.

6620551[/snapback]

 

Misforstå meg rett ...tilgivelse er den ultimate hevn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...