Gå til innhold

Kan man dø av en kule som faller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det stemmer. Leste for litt siden om en ulykke ved Lifjell her i traktene som døde av ei kule som tilsynelatende kom ingensteds fra. Det viste seg at det var et vådeskudd fra en jeger på andre siden av fjellet. Avstanden husker jeg ikke, skal se om jeg finner artikkelen selv om det begynner å bli noen år siden.

Lenke til kommentar
Kula vil jo ha samme hastighet på vei ned som opp, så den borer seg nok godt inn i skallen din ja.

6601345[/snapback]

Nei, farten vil dempes mye på vei ned og vil oppnå en toppfart gitt av formen på kula, tyngden og luftmotstanden.

 

Om denne toppfarten er nok til å være drepende, vet jeg ikke. Men intuisjonen min sier meg at den ikke vil være det.

Lenke til kommentar

Hviskula blir skutt rett opp, så er den ikke direkte dødelig, da den bare vil holde terminalfarten sin, som jeg mener å huske er litt under 200 km/t.

 

En kule som blir skutt på skrå vil beholde sin ballistiske bane, og derfor holde en mye høyere fart på vei ned igjen. Den er da potensielt dødelig. Var visst noen saker i USA der noen hadde dødd pga. skyting i lufta den 4. juli.

 

Alt dette er fritt etter Mythbusters ;)

Lenke til kommentar
Hviskula blir skutt rett opp, så er den ikke direkte dødelig, da den bare vil holde terminalfarten sin, som jeg mener å huske er litt under 200 km/t.

6606731[/snapback]

En fallskjermhopper som ligger vannrett stabiliserer seg på ca 200 km/h. Rekorden for fallskjermhopper i stup er 530 km/h.

 

En kule er ganske aerodynamisk utformet, så jeg antar at den går betraktlig raskere enn 200 km/h hvis den ikke tumbles.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...