Gå til innhold

Det er virkelig et tøft arbeidsmarked


Anbefalte innlegg

Arbeidsmarkedet har det siste halvåret tatt seg kraftig opp og antall utlyste stillinger har øket kraftig. Men til tross for at det meldes om økende nye stillinger ser det ut til at arbeidsmarkedet er alvorlig tøft å komme seg gjennom.

 

Erfaring er gull verd, uten det kommer man seg ikke langt. Jeg gjorde ferdig min utdannelse i fjor sommer og siden den tid har jeg søkt på mellom 200 til 300 stillinger og bare kommet på en håndfull intervjuet. Fremdeles er jeg arbeidsledig, til tross for min ettertraktet kompetanse.

 

Dette begynner å bli ganske frustrerende, å vente på en bedrift som er villig til å satse på mine kunnskaper. Vi drev å spøkte litt under studiene at vi utdannet oss til arbeidsledighet. Jeg hadde aldri ant at det virkelig kunne bli slikt.

 

Jeg har nylig begynt å tenke på en løsning på problemet. Hvis det er mangel på min erfaring som skremmer bort bedriftene, så får jeg skaffe den erfaringen selv ved å starte en egen bedrift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet til mange er nok at de er prikk lik 200 andre søkere på samme stilling. Svaret blir da å være litt original, enten på intervju og/eller med spesiell kompetanse.

 

Har man muligheten er flytting til nord (eller distrikt) en fin mulighet.

6593811[/snapback]

 

Tror noe av problemet mitt er at jeg bor i nord. Jeg har sikkert fått jobb lettere hvis jeg hadde bodd sørpå. Det er svært lite jobber i nord som passer til min kompetanse.

Lenke til kommentar

I linjeforeningen Abakus på NTNU merker vi iallefall at hovedparten av bedrifter som oppsøker studentene våre kommer fra Oslo og omegn.

 

Tror det vil være lettere å få seg en jobb om man søker i det området ja, men det innebærer jo flytting for din del. Noe som ofte må til for å få de jobbene man vil ha. ;)

Lenke til kommentar
I linjeforeningen Abakus på NTNU merker vi iallefall at hovedparten av bedrifter som oppsøker studentene våre kommer fra Oslo og omegn.

 

Tror det vil være lettere å få seg en jobb om man søker i det området ja, men det innebærer jo flytting for din del. Noe som ofte må til for å få de jobbene man vil ha.  ;)

6594467[/snapback]

 

Jeg har hele tiden gjort bedrifter oppmerksom på at jeg er stort villig til å flytte med en gang dersom jeg får jobbtilbud.

Lenke til kommentar

Du sier ikke så mye om hvilken utdannelse du har, hva slags jobber du søker og hvor i landet du søker. Det er uansett mye enklere å få seg en jobb i Oslo enn andre steder. Du kan bare se forskjellen mellom Bergen og Oslo. Hadde jeg i dag søkt jobber i oslo, ville jeg antageligvis kunne fått meg jobb på dagen. Her i Bergen ville det antageligvis tatt betydelig lengre tid.

 

Og når det gjelder erfaring, så er det antageligvis enklere/bedre å ta en jobb som kanskje ikke er 100% relevant, men gir deg god erfaring. Å starte opp eget fortak kan slå begge veier.

Lenke til kommentar
Arbeidsmarkedet har det siste halvåret tatt seg kraftig opp og antall utlyste stillinger har øket kraftig. Men til tross for at det meldes om økende nye stillinger ser det ut til at arbeidsmarkedet er alvorlig tøft å komme seg gjennom.

 

Erfaring er gull verd, uten det kommer man seg ikke langt. Jeg gjorde ferdig min utdannelse i fjor sommer og siden den tid har jeg søkt på mellom 200 til 300 stillinger og bare kommet på en håndfull intervjuet. Fremdeles er jeg arbeidsledig, til tross for min ettertraktet kompetanse.

 

Dette begynner å bli ganske frustrerende, å vente på en bedrift som er villig til å satse på mine kunnskaper. Vi drev å spøkte litt under studiene at vi utdannet oss til arbeidsledighet. Jeg hadde aldri ant at det virkelig kunne bli slikt.

 

Jeg har nylig begynt å tenke på en løsning på problemet. Hvis det er mangel på min erfaring som skremmer bort bedriftene, så får jeg skaffe den erfaringen selv ved å starte en egen bedrift.

6593001[/snapback]

 

Har du master? eller bachelor? eller har du fagbrev i IKT? hva snakker vi om?

Lenke til kommentar

Sagt litt kynisk:

IT-jobbene har to kategorier: i Oslo eller i "distriktet"

Dess høgare utdanning dess værre blir det å få jobb i "distriktet".

 

Det eg ville ha anbefalt er å gå igjennom eit vikarbyrå, her kan ein få relevant arbeidserfaring og kanskje fast jobb etterpå.

Lenke til kommentar
Du sier ikke så mye om hvilken utdannelse du har, hva slags jobber du søker og hvor i landet du søker. Det er uansett mye enklere å få seg en jobb i Oslo enn andre steder. Du kan bare se forskjellen mellom Bergen og Oslo. Hadde jeg i dag søkt jobber i oslo, ville jeg antageligvis kunne fått meg jobb på dagen. Her i Bergen ville det antageligvis tatt betydelig lengre tid.

 

Og når det gjelder erfaring, så er det antageligvis enklere/bedre å ta en jobb som kanskje ikke er 100% relevant, men gir deg god erfaring. Å starte opp eget fortak kan slå begge veier.

6607205[/snapback]

 

Jeg har en Master i Informasjonssikkerhet og en Bachelor i Datateknikk. Selv om jeg bor oppe i nord i Harstad så søker jeg stort sett i hele landet på stort sett alle data/IT jobber som jeg mener jeg har kompetanse til.

Lenke til kommentar
Du sier ikke så mye om hvilken utdannelse du har, hva slags jobber du søker og hvor i landet du søker. Det er uansett mye enklere å få seg en jobb i Oslo enn andre steder. Du kan bare se forskjellen mellom Bergen og Oslo. Hadde jeg i dag søkt jobber i oslo, ville jeg antageligvis kunne fått meg jobb på dagen. Her i Bergen ville det antageligvis tatt betydelig lengre tid.

 

Og når det gjelder erfaring, så er det antageligvis enklere/bedre å ta en jobb som kanskje ikke er 100% relevant, men gir deg god erfaring. Å starte opp eget fortak kan slå begge veier.

6607205[/snapback]

 

Jeg har en Master i Informasjonssikkerhet og en Bachelor i Datateknikk. Selv om jeg bor oppe i nord i Harstad så søker jeg stort sett i hele landet på stort sett alle data/IT jobber som jeg mener jeg har kompetanse til.

6633436[/snapback]

 

Jeg har to venner som nettop kom hjem fra australia med en master i IT, begge gikk rett i jobb. Han ene leverte en søknad til et selskap - de trengte ham ikke, men de ga søknaden videre til nabo selskapet (intellisearch), der fikk han jobb.

 

Siden den gang har han blitt headhuntet 2 ganger.... slik han har fortalt meg så er det ikke noe stress.

Lenke til kommentar
Jeg har to venner som nettop kom hjem fra australia med en master i IT, begge gikk rett i jobb. Han ene leverte en søknad til et selskap - de trengte ham ikke, men de ga søknaden videre til nabo selskapet (intellisearch), der fikk han jobb.

 

Siden den gang har han blitt headhuntet 2 ganger.... slik han har fortalt meg så er det ikke noe stress.

6634195[/snapback]

 

Studie og jobberfaring fra utlandet er veldig attraktivt og hjelper veldig mye når man skal søke jobb.

Lenke til kommentar

Er litt redd du bør bite i det sure eplet og på kort sikt flytte nedover mot oslo, her er det nok av jobber for oss master/hovudfagsutdanna.

PÅ lengre sikt så har ein fått den arbeidserfaringa ein trenger og dermed blir meir interessant for "heimemarkedet".

 

Og tenker iallefall slik, sjølv om eg har no leiligheit i Oslo så blir eg og dama (snart kone) ikkje buande så lenge i Oslo. Eit par år så ein har mykje arbeidserfaring og så flytte til meir grisgrente strøk

Lenke til kommentar
Er litt redd du bør bite i det sure eplet og på kort sikt flytte nedover mot oslo, her er det nok av jobber for oss master/hovudfagsutdanna.

PÅ lengre sikt så har ein fått den arbeidserfaringa ein trenger og dermed blir meir interessant for "heimemarkedet".

 

Og tenker iallefall slik, sjølv om eg har no leiligheit i Oslo så blir eg og dama (snart kone) ikkje buande så lenge i Oslo. Eit par år så ein har mykje arbeidserfaring og så flytte til meir grisgrente strøk

6635782[/snapback]

 

Jeg hadde flyttet til Oslo på flekken hvis jeg hadde muligheten til det, men uten jobb og penger er det ikke så lett. Er 3ganger så dyrt å bo i Oslo enn i Harstad. Og jeg som arbeidsledig uten arbeidserfaring får ikke arbeidsledighetstrygd og lever bare på sosialpenger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg hadde flyttet til Oslo på flekken hvis jeg hadde muligheten til det, men uten jobb og penger er det ikke så lett. Er 3ganger så dyrt å bo i Oslo enn i Harstad. Og jeg som arbeidsledig uten arbeidserfaring får ikke arbeidsledighetstrygd og lever bare på sosialpenger.

6635870[/snapback]

 

Hva med og skaffe seg enn annen jobb mens man leter?

Om det ikke er i nærheten av det du har utdannelse til så vil det jo uansett se langt bedre ut og jobbe med noe enn og drive dank. Det må da finnes noen jobber der du bor?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eller driv på med Open Source prosjekter så gjer noko nytte for din CV og dei pengane du får *gratis*

 

Kanskje feilen ligger i søknaden din? Min anbefaling er å ta seg ein tur med feks toget til Oslo og ta deg ein runde innom dei forskjellige bedriftane og spør etter jobb. Har du ikkje penger til å reise til oslo 1-2 dager så er det på tide å få seg ein rema 1000 jobb som gir deg penger til det. Husk at det handler om å selgja eit produkt, og ditt første skritt er å selgja deg!

 

Om eit par måneder så skal eg springe rundt til alle i Stavanger og markedsføre meg som ein ivrig systemutvikler.

 

Får eg meg ikkje jobb i Stavanger(som faktisk og blir rekna som eit distrikt i IT Noreg) så drar eg ein John Carmack og jobber som *Pizzabaker* på dagtid og programmerer noko fett på kveldstid.

Å ikkje kunne vise til at du har vore i arbeid etter studietida ser ikkje bra ut i det heile tatt og blir verre jo lenger det går.

Lenke til kommentar

Jeg har nå flyttet nedover til Gjøvik. Det er bare et steinkast unna Oslo og gjør meg lettere tilgjengelig. Jeg skal på 2 intervjuer denne uken så får hvis alt går greit får jeg meg jobb. Hvis ikke har jeg lagd liste over "alle" IT bedrifter jeg kunne finne i østlandsområdet og skal etter intervjuene begynne å ringe til dem alle og stikke innom de som er nærmest.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...