Gå til innhold

Det er virkelig et tøft arbeidsmarked


Anbefalte innlegg

Har hørt om folk som skriver åpne søknader til stillinger som ikke er lyst ut. Think outside the box.

Selv om du ikke får jobben har de cv'en og søknaden din og du gir ett intrykk av å være engasjert og initiativrik som aktivt oppsøker bedriften. Du er ikke lenger arbeidsledig, men arbeidssøkende. Og sannsynligheten er stor for at en av bedriftene legger merke til deg og tilbyr deg en ringevikar jobb eller en midlertidig stilling.

Dermed får du erfaring OG en fot innenfor organisasjonen og bransjen.. Bygge nettverk osv osv.

 

Søker du derimot bare på utlyste stillinger så øker konkurransen med en gang..

 

Men skjønner ikke helt hvordan en slik søknad som ikke tar utgangspunkt i en utlysningstekst skal se ut. Noen som vet eller har eksempler?

Endret av magicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trist å ikke få jobb etter endt utdannelse men ...

 

Sende søknader er en lite effektiv måte. Mange bedrifter ansetter folk basert på bekjentskaper / kontaktnett (kjenner noen som kjenner noen som osv...)

 

En annen måte er å benytte et vikarbyrå e.l. Firmaer som leier ut arbeidskraft for kortere perioder. Har man litt flaks kommer man da i kontakt med bedrifter som kanskje har tenkt å ansette noen litt senere, men som velger å benytte innleid arbeidskraft i en periode. Klarer man å gjøre seg bemerket i positiv retning som innleid vikar ligger man veldig godt an hvis de skal ansette noen senere.

Lenke til kommentar
Arbeidsmarkedet har det siste halvåret tatt seg kraftig opp og antall utlyste stillinger har øket kraftig. Men til tross for at det meldes om økende nye stillinger ser det ut til at arbeidsmarkedet er alvorlig tøft å komme seg gjennom.

 

Erfaring er gull verd, uten det kommer man seg ikke langt. Jeg gjorde ferdig min utdannelse i fjor sommer og siden den tid har jeg søkt på mellom 200 til 300 stillinger og bare kommet på en håndfull intervjuet. Fremdeles er jeg arbeidsledig, til tross for min ettertraktet kompetanse.

 

Dette begynner å bli ganske frustrerende, å vente på en bedrift som er villig til å satse på mine kunnskaper. Vi drev å spøkte litt under studiene at vi utdannet oss til arbeidsledighet. Jeg hadde aldri ant at det virkelig kunne bli slikt.

 

Jeg har nylig begynt å tenke på en løsning på problemet. Hvis det er mangel på min erfaring som skremmer bort bedriftene, så får jeg skaffe den erfaringen selv ved å starte en egen bedrift.

6593001[/snapback]

 

Arbeidsmarkedet er bedre enn noensinne, men det er ikke alle utdannelser som er like attraktive for arbeidsgiver. Det har gått inflasjon i høyere utdannelse og de beste jobbene krever nå som regel 5-årig høyskole/universitet eller tilsvarende, gjerne fra fag med høye poenggrenser og en skole med godt rykte.

 

Jeg har liten erfaring, men har hatt en deltidsjobb i en bank og relevant engasjement i en studentforening. Dette gav meg jobb et halvt år før fullført utdanning. Jeg søkte fire andre stillinger innenfor en annen og faktisk mye mindre attraktiv sektor, men fikk direkte avslag. Årsaken var nok at min profil mht karakterer, interesser og erfaring ikke passet de aktuelle jobbene.

 

Hvilken utdannelse har du og hvilke jobber søker du? Du sier du har en attraktiv kompetanse, men "pakken" kan pr definisjon ikke være attraktiv dersom du ikke har fått jobb ennå. Det jeg forsøker å si er at noe må være noe som forårsaker avslagene. Dersom du klarer å identifisere dette, er sjansene dine til å komme gjennom nåløyet mye større.

 

Har du klart å identifisere dine svake sider? Det er alltid lurt å få minst 3 personer til å lese gjennom søknaden din. Du bør også forsøke rollespill ifht intervjusituasjonen. Har du blitt kalt inn til intervju en håndfull ganger så har de faktisk sett på deg som formelt kvalifisert til stillingen, men noe kan ha gått "galt" under intervjuet.

 

Du bør ikke gå arbeidsledig så lenge. Det gir et dårlig inntrykk overfor arbeidsgiver. Alternativene er vel mer utdannelse eller en midlertidig jobb, men det er klart at dette er enklere sagt enn gjort...

 

Har du lest Jobbsøkerhåndboken, oppsøkt karriereveiledning hos din utdannelsesinstitusjon?

Lenke til kommentar

Jag har gått 6 år på høgskole og har fått en Master i Informasjonssikkerhet som bygger opp på en Bachelor i Datateknikk.

 

På bachelorstudiet har jeg kompetanse på programmering, systemutivkling, operativsystemer og databaser. Jeg er spesielt god i Javaprogrammering og har gode karakterer fra datafagene (realfagene er litt varierende karakterer).

 

På masterstudiet har jeg kompetanse innenfor flere områder av informasjonssikkerhet(autentisering, perimetersikring, nettverkssikkerhet, kryptologi, .m.m. ).

 

Jeg har skrevet gode søknader og en god CV. Mange jeg har vært på intervju hos har gitt meg ros for veldig god skrevet søknad og god CV. Antall intervjuet jeg har gått gjennom det siste halvåret ligger vel opp mot 20-25(de første gikk ikke så bra, men jeg fikk god fotfeste ettervært og kunne svare godt for meg). Svakheter kan vel være at mine karakterer fra masterstudiet er mesteparten gjennomsnittlig, en annen er vel at jeg har null arbeidserfaring(angrer litt på at jeg ikke tok en liten deltidsjobb ved siden av studiene som mange andre i klassen min gjorde).

Lenke til kommentar

"Feilen" kan verken ligge i karakterer eller arbeidserfaring i de tilfellene du har blitt tatt inn til intervju. Det er slik at du blir ansett som formelt kvalifisert dersom de har tatt seg bryet med å intervjue deg.

 

I en intervjusituasjon er det god kjemi mellom deg og intervjuer som teller mest. En rekrutteringsansvarlig i en stor bedrift som hadde jobbsøkerkurs for meg og noen andre, kunne fortelle at mennesker bruker 20 minutter på å bekrefte førstegangsinntrykket som dannes de tre første minuttene du møter en ukjent.

 

I tillegg vil det vektlegges hvor godt strukturert du klarer å fortelle om livet ditt og de valgene du har gjort. Når du blir spurt om hvilke fag du liker, hva som motiverer deg, hvilke valg du har tatt osv, må du også huske å fortelle hvorfor du gjorde det.

 

Det er en del andre ting som også er viktige, øyekontakt osv, men dette vet du sikkert fra før. Les Jobbsøkerhåndboken http://www.kaleidoskopet.no/

Lenke til kommentar
Det er en del andre ting som også er viktige, øyekontakt osv, men dette vet du sikkert fra før. Les Jobbsøkerhåndboken http://www.kaleidoskopet.no/

7074502[/snapback]

 

Jeg sjekket ut den nettsiden og leste litt av det som stod der. Mesteparten var jeg stort sett allerede klar over og masse var ganske opplagt. Men det kan jo være at selv om man er bevist på noe så kan man begå noen av feilene ubevist.

Lenke til kommentar

Angående åpenbare feil så gjorde jeg den tabben å klikke med pennen et par ganger i begynnelsen av intervjuet. Intervjueren så strengt ned på pennen. Heldigvis oppdaget jeg blikket hans og la pennen bort øyeblikkelig. På den positive siden fikk jeg vist at jeg tok et hint.

 

Et annet tips kan være å kontakte de som har intervjuet deg sist. De bør kunne gi et godt svar på hvorfor de ikke valgte deg. Dersom de kun gir et generelt svar som "du passet ikke inn i bedriften", bør du be om en nærmere forklaring, gjerne ved å fortelle hvorfor det er viktig for deg å få vite hva du kunne gjort bedre.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

er også en feil jeg har gjort, har tidligere laget cv for jobben, dette har jeg sluttet med, har nå bare en generell cv, og legger til saker som jobben krever etterhvert som det trengs, f.eks jobben jeg har nå krever sikkerhetsnivå "hemmelig", dermed har jeg med det, jeg kommer også til å ha det på neste jobb, selv om de ikke krever det.

 

og vær ærlig under intervjuet, det teller mye...

og ta kaffe hvis de som intervjuer deg tar det, det viser at du er trives og "tar deg til rette" i en viss grad...

det skal vist være ganske positivt...

 

IKKE TIPS! (les post under)

jeg møter heller ALDRI opp i formelle klær, har en fin bukse, ok skjorte og ett fint belte jeg bruker på intervju, men går ikke i dress...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

aklla:

 

Det med kleskoden er ikke et generelt råd forstår jeg. I den jobben jeg fikk blir det forventet at menn kommer i dress, gjerne med slips. Alle uten dress vil bli avvist, uten unntak, ifølge flere rekutteringsansvarlige. Dette gjelder så vidt meg bekjent i bransjer innenfor juridiske tjenester, økonomi, konsulenter, revisjon o.l.

 

Det er selvfølgelig forskjeller mellom bransjer. Det gjelder å finne normen innenfor bransjen du søker jobb i. Spør gjerne folk du kjenner i bedriften eller bransjen. Gå aldri "dårligere" kledd enn det som er vanlig i bedriften eller bransjen. Dersom du er tilstrekkelig kjent med bedriften du søker jobb i, burde det ikke være problematisk å finne ut hva slags klær du skal ha på.

 

Jeg er veldig enig med du skriver om ærlighet og å forsiktig ta seg til rette. Det viser at du er komfortabel i omgang med ukjente mennesker. Det aller viktigste er at du takker ja til drikke i begynnelsen av interjvuet. Jeg forsynte meg på nytt da glasset var tomt, men tilbød først å skjenke interjvuerens nesten tomme glass. Vær høflig, ikke sjenert, frempå, men samtidig ydmyk.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Ja, konsulent var kanskje et for vidt begrep å innlemme i dresskoden, jeg tenker på management consulting, business intelligence o.l. Man går gjerne med bukse og skjorte eller tilsvarende på jobb, mens det ute hos kunder er dress som gjelder.

 

Ang intervjuet så glemte jeg å nevne at man gjerne kan nevne feil (valg) man har gjort, men også må huske på å vise hva man har lært av feilene.

Lenke til kommentar

Jeg kikket igjennom CV'en og hadde jeg intervjuet deg ville jeg ha lurt på hvorfor du ikke har militærtjeneste. Dette fordi jobben din ofte vil kreve klarering, og den kan en ofte få igjennom militærtjeneste. Er det en god grunn for dette (som jeg ikke har noe med), kan det være en fordel å jorde det spørsmålet.

 

Ellers støtter jeg diverse tips over om at ta opp et opensource-prosjekt, slikt viser initiativ, gir erfaring og gir deg et rennome på nettet. Jeg vet om minst en kjent bedrift som headhnter folk aktivt på bakgrunn av slike prosjekter.

 

Har du sjekket Nasjonal Sikkerhetsmyndighet? De har utlyst en god del stillinger et siste året innen sikkerhet, også politiets sikkerhetstjeneste og etterretningstjenesten har annonsert (sistnevnte ville ikke oppgi arbeidssted...).

Lenke til kommentar
Jeg kikket igjennom CV'en og hadde jeg intervjuet deg ville jeg ha lurt på hvorfor du ikke har militærtjeneste. Dette fordi jobben din ofte vil kreve klarering, og den kan en ofte få igjennom militærtjeneste. Er det en god grunn for dette (som jeg ikke har noe med), kan det være en fordel å jorde det spørsmålet.

 

Ellers støtter jeg diverse tips over om at ta opp et opensource-prosjekt, slikt viser initiativ, gir erfaring og gir deg et rennome på nettet. Jeg vet om minst en kjent bedrift som headhnter folk aktivt på bakgrunn av slike prosjekter.

 

Har du sjekket Nasjonal Sikkerhetsmyndighet? De har utlyst en god del stillinger et siste året innen sikkerhet, også politiets sikkerhetstjeneste og etterretningstjenesten har annonsert (sistnevnte ville ikke oppgi arbeidssted...).

7100765[/snapback]

 

Jeg er fritatt for militærtjeneste. Søkte for en tid tilbake på flere stillinger hos NSM og fikk intervju. Leverte på dette intervjuet skjema for sikkerhetsklarering. Fikk ikke jobb der, men venter fremdeles på om sikkerhetsklareringen gikk igjennom.

 

Har du noen tips om hvilke Open Source prosjekter som passer seg? Jeg er stort sett bare kjent med JBoss som er utviklet i Java. Jeg kan C++, men er best i Java.

 

Edit: Så litt på http://java-source.net/. De har opplistet veldig mange åpen kildekodeprosjekter med Java. Ikke lett å velge....Må nesten se litt på dem alle for å finne ut hvilken jeg kan bidra til.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Jeg er fritatt for militærtjeneste. Søkte for en tid tilbake på flere stillinger hos NSM og fikk intervju. Leverte på dette intervjuet skjema for sikkerhetsklarering. Fikk ikke jobb der, men venter fremdeles på om sikkerhetsklareringen gikk igjennom.

Det kan være greit å ha tenkt ut et svar på forhånd om hvorfor du er fritatt, ikke minst fordi det i sikkerhetsindustrien er mange med militær bakgrunn selv. Forklaringer som kroniske sykdommer er også noe potensielle arbeidsgivere ikke liker mest.
Har du noen tips om hvilke Open Source prosjekter som passer seg? Jeg er stort sett bare kjent med JBoss som er utviklet i Java. Jeg kan C++, men er best i Java.

 

Edit: Så litt på http://java-source.net/. De har opplistet veldig mange åpen kildekodeprosjekter med Java. Ikke lett å velge....Må nesten se litt på dem alle for å finne ut hvilken jeg kan bidra til.

7101278[/snapback]

I utgangspunktet krever de store prosjektene jevn innsats og over lengre tid. Store prosjekter som PHP sliter med sikkerheten, og har etterhvert skaffet seg et svært dårlig rykte, med tilhørende intenst behov for folk som hvet hva de driver med.

 

Alternativ 2 er dokumentasjon.

- En rask kikk viser at Linux Security HOWTO er fra 2004, og kan sikkert trenge hjelp.

- Også Linux Security kan være et sted å bidra, og ikke minst skaffe seg et rennome.

 

Fordelen med dokumentasjon er at det gir en viss trygghet, databransjen er full av folk som lager systemer uten noe dokumentasjon, og senere vedlikehold blir et mareritt. Arbeider du med dokumentasjon, gjerne i tillegg til opensource programmering, viser du potensielle arbeidsgivere at du ikke har dokumentasonsangst.

Lenke til kommentar
Har du noen tips om hvilke Open Source prosjekter som passer seg? Jeg er stort sett bare kjent med JBoss som er utviklet i Java. Jeg kan C++, men er best i Java.

Det er bare å gå på http://www.sourceforge.net og finne et du synes virker interessant. De har 132 401 å velge mellom. Får du ikke være med på et bestemt prosjekt, eller du synes de som styrer det gjør en dårlig jobb, kan du bare ta kildekoden og gi ut din egen versjon.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...