Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nedkjølt seng \ dyne


Anbefalte innlegg

Den AC'en fra Elkjøp har jeg prøvd, kjøpte den for 1 måneds tid siden, men kan ikke skryte så mye av den.. en liten del av rommet ble nedkjølt (fikk ihvertfall luftstrøm, som med vanlig vifte), og resten av rommet ble grisevarmt og klamt. Den "dritten" der hjelper med andre ord ikke

Tror du brukte den feil da. En slik kompakt aircondition enhet har både den kalde og varme siden i samme kasse. Altså kjølemediet tar varmen fra den kalde "radiatoren" gjennom kompressoren til den varme "radiatoren". Det er vifter som blåser luft gjennom begge radiatorene. Det du gjorde var at du lot den varme luften blåse ut i soverommet, og ikke ut vinduet/ lufteventil.

En kompis har en kompakt AC der varmluften blir ført i fleksibel slange ut en lufteventil.

300px-Heatpump.svg.png

http://en.wikipedia.org/wiki/Air-condition...ir_conditioners

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

genial ide, det der med vannkjølt dyne (*mine innlegg*) :D

hva med å la ei flette med vannslangen gå gjennom aircondition-dingsen din eller kjøleskapet (hvis du har det på rommet da) før den når dyna eller madrassen (tipper det er bedre å legge slangene gjennom madrassen). La vannet komme fra springen eller bruk en pumpe så du kan bruke det samme vannet om igjen.

Hmmmmm. kommer ikke på noe som kan brukes til pumpe, men du finner sikkert noe dritt på biltema som kan brukes.

Hadde det ikke vært fordi jeg har en behagelig temperatur på rommet mitt, hadde det værd kult å lage noe slikt :)

Lenke til kommentar

Varmepumpe.... Dyrt, men funker bra :p Kanskje litt over ditt budsjett, men :cool:

 

 

Kjøp et par pakker istbitposer, fyll vann og legg i fryseren. Legg dem oppå en tynn dyne du har på deg, og sov godt... Blir litt vått pga kondens, men det merker du ikke noe til siden du sover uansett (bortsett fra at du omtrent GARANTERT blir forkjølet :tease: )...

 

 

En annen god ide... Om du først skal mekke vannkjølt seng, så må jo en vannseng være ideelt... Med et slags gjennomstrømningssystem som kjøler "vannet"...

 

Stå på :w00t:

 

 

Edit: Hva om du bruker sånne isbitposer til å henge foran vifta... Funker kanskje "litt" ;)

Endret av Espenhh
Lenke til kommentar
Har du prøvd å ts en ISkald dusj før du legger deg?:p

Eller så må du bare kjøpe deg vannseng, og fulle på isvann;)

6601580[/snapback]

 

det beste er faktisk å ta en varm dusj når det er varmt i været. Da blir det straks mye kjøligere etterpå. ;)

 

Har god tro på vannseng ideen, med et sirkulasjonssystem. Pass på så du ikke blir forkjøla da

Lenke til kommentar

1. Sørg for å ha gjennomtrekk i rommet (ha oppe en dør og et vindu for eksempel)

2. Slå av alt som genererer ekstra varme (ja, det inkluderer pcen din hvis du har den på soverommet!)

3. Prøv å få trekk fra vindu mot sengen din ved å ha gardinene nesten helt lukket med bare en liten åpning som fører luften mot senga.

 

 

Noe som går ann å forske på:

 

Bruk en luftmadrass; istedet for å fylle den med luft, fyll den med kaldt/lunka vann. Kan hende det vil fungere greit som en kaldere overmadrass? :)

 

Hvis senga di er langt fra bakkenivå så går det jo ann å prøve ligge på gulvet med en enkel madrass? Jo høyere opp mot taket du ligger, jo varmere blir det (naturlig nok, siden varmen stiger opp).

Lenke til kommentar

Kjøl ned luften i rommet, ikke senga. Du risikerer å bli dausjuk om du gjør det.

Beste måte å kjøle ned lufta på er å skaffe seg en varmepumpe. Da har du varme om vinteren og kald luft om sommeren. Sørg for å installere den slik at du ikke får trekk mot deg. Dette gjelder også dere som bruker vifter. Konstant trekk over lang tid kan gi alvorlige helseproblemer senere i livet.

Lenke til kommentar

jeg har troen på vannkjøling i senga jeg... fest vannslangen på krana og vips, du får vannet på utsiden og sovet om natta...

for ekstra komfort kan du kjøpe flate slanger type DENNE. finner de nok i norge i en sjappe også...

There you go - nettbutikk og greier... 25kr per meter

eller Jernia, 15meter

[...] Konstant trekk over lang tid kan gi alvorlige helseproblemer senere i livet.

6606251[/snapback]

som hva?

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
jeg har troen på vannkjøling i senga jeg... fest vannslangen på krana og vips, du får vannet på utsiden og sovet om natta...

for ekstra komfort kan du kjøpe flate slanger type DENNE. finner de nok i norge i en sjappe også...

There you go - nettbutikk og greier... 25kr per meter

eller Jernia, 15meter

[...] Konstant trekk over lang tid kan gi alvorlige helseproblemer senere i livet.

6606251[/snapback]

som hva?

6612749[/snapback]

 

haha, må nesten le litt ,jeg ... lensepumpe slange av alle ting ...

 

du vet den blir rund når det blir trykk i den?

Lenke til kommentar

Ja, om du har lest første posten (Husker ikke om jeg skrev det der engang :p) så skal jeg ihvertfall "bygge" slangene ned i overmadrassen, skjære til spor, så legger jeg slangen der, slenger laken over, så har jeg da kontakt med madrassen, mens slangene ligger helt i overflaten, men i samma høyde osv med overmadrassen. Hovedproblemet her er at kabelen må være tynn nok til å det kalde vannet trekker igjennom og kjøler ned

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...