Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nedkjølt seng \ dyne


Anbefalte innlegg

Hei, har et stort problem, sola står på fra 4-22 hver dag ca og koker dermed opp rommet mitt. Har seff vinduet oppe 24/7, men det hjelper helle lite. Problemet blir enda grovere om natta når jeg skal sove, det går ikke, så jeg våkner hver morgen på sofaen ute i stua, heh.. Men til poenget, noen som har noen ideer på hvordan jeg kan kjøle ned senga \ dyna?

 

Har tenkt ut å legge f.eks tynne rør (bøylige) radvis nedover i senga som konstant har en flyt med kaldt vann, bygge en "beholder" til de, så de ikke sklir rundt. Men det vil blir sløsing av vann, ettersom det må renne ut igjen. Kan kanskje lage et vannløp, men da blir det plutselig avansert pga trykk osv.

 

Har en dårlig ide om en 120MM vifte, koblet til en type trakt som går inn i et rør som er tettet i den andre enden, i røret er det flere småhull som går inn i dyna og holder den luftig. Men siden lufta er varm fra før, så funker det heller dårlig :p

 

Noen andre ideer \ hvordan bygge videre på min første ide ?

 

EDIT: Jeg har et pledd som jeg legger under lakenet som går strøm og varmes opp, om noe slikt hadde eksistert, bare kjølt ned, så hadde det vært ypperlig :p

Endret av Snoft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lol, vannkjøling på sengen.

 

du må vel bruke samme prinsipp som vanlig vannkjøling på pc, men funker det ikke å bare sette opp en bordvifte som blåser kald luft på deg når du sover da? Det funker ihvertfall ypperlig på meg. Soverommet mitt blir temmelig varmt det også.

Lenke til kommentar

Zilch: Har 2 x bordvifter faktisk, men 30C+ på rommet er uutholdelig. vil ha instant 17-20C i madrassen \ dyna

 

Marius E: Ja, holder seg i en OK temp i ca 5 min, så er det like jævlig:p

 

og det med rom i kjelleren, helt enig. Har ypperlig plass i kjelleren, men fattern sutrer over at det ikke er lov til å sove der, pga ikke no rømnignsvei (ingen vinduer), kun trapp opp til etasjen over.

Lenke til kommentar

Vel, hvorfor bruke dyne i det hele tatt da?

 

Jeg bruker dyne og ullsokker om natta(pga. 18 grader på rommet nå), men for deg ville det jo vært bra å gjøre som man gjør i syden; dropper dyna og bruker et laken i stedet. Vips, mye bedre.

 

Ang. rømningsveier osv.. her på mitt rom er vinduene veldig mye mindre enn minstekravet, men jeg kommer meg lett ut... :p

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

hoho... jeg sover i kjellern jeg, men er ikke sikker på om det er så lovlig da, er vinduer men di er ikke så store, man kan akkurat åle seg igjennom de hvis man er tynn...

 

 

har du trekk med dyne i eller? ta dyna ut av trekket og bruk kun trekket, pleier jeg og gjørra når det er varmt. sjøl bruker jeg både trekk og dyne, har ca 23-27 grader konstant på sommeren.

Lenke til kommentar

Dyna er bare "tilbehør" i senga, ligger i bunn.. Sover egentlig ikke mye dyne når det er så jævlig, vil ha en løsning hvor jeg kan få de gode 17-20 C instant i senga, med en kjølt \ vannkjølt løsning.. Er bare et problem å få til noe som holder en slik temp osv

Lenke til kommentar

Vedrørende 800,- kroners AC på Elkjøp/Lefdal

ec1000_mx.jpg

 

MATSUI EC1000 is being sold at the leading home fixing/electrical appliances store in the country for about €100. It’s as big and chunky as any proper AC, so you'd expect it to do the job. Open it up, though, and you'll see it's about as useful as rollerblades to somebody who's legs have just been blown off in a suicide bomb attack. There’s just a regular fan standing on a little built-in shelf, with an ice tray in front of it. That’s it. And there’s only one ice tray, so you’ll need to turn it off every time you re-freeze the ice. This is not a joke either, this is something people actually buy for their homes. We know a guy who works there and he tells us it (allegedly) has no effect whatsoever on temperature of the air surrounding it. What a crock of shit.

http://vice.typepad.com/vice_magazine/2006...inavia_mel.html

Lenke til kommentar

Den AC'en fra Elkjøp har jeg prøvd, kjøpte den for 1 måneds tid siden, men kan ikke skryte så mye av den.. en liten del av rommet ble nedkjølt (fikk ihvertfall luftstrøm, som med vanlig vifte), og resten av rommet ble grisevarmt og klamt. Den "dritten" der hjelper med andre ord ikke :p

 

Det med varmeflaske skal jeg prøve, hørtes ikke så altfor dumt ut, tho den ikke dekker hele senga!

Lenke til kommentar
Vel, hvorfor bruke dyne i det hele tatt da?

 

Jeg bruker dyne og ullsokker om natta(pga. 18 grader på rommet nå)

6579213[/snapback]

 

Ullsokkar om sommaren? :no:

Korleis overlev du om vinteren?

 

Trådstartar: Er du heilt sikker på at du _må_ ha dyne? Om det plagar deg slik kan du vel kanskje prøve å sove utan? Iallefall om morningane når det blir skikkeleg helvete.

 

Kan du prøve å flytte senga nærmare vinduet, slik at du får vind inn på deg?

Lenke til kommentar

Som jeg sa, dyna er der, men ligger i bunn av senga, så jeg bruker ikke den. Vinduet er også oppe hele natta. Det jeg vil ha er tips til hvordan jeg kan bygge meg en egen "vannkjøling" i senga, som den første ideen med forskjellige rør som går igjennom, vil de gi ifra seg noe "kulde" i det hele tatt ?

Lenke til kommentar
Den AC'en fra Elkjøp har jeg prøvd, kjøpte den for 1 måneds tid siden, men kan ikke skryte så mye av den.. en liten del av rommet ble nedkjølt (fikk ihvertfall luftstrøm, som med vanlig vifte), og resten av rommet ble grisevarmt og klamt. Den "dritten" der hjelper med andre ord ikke :p

6579433[/snapback]

Du hadde vel vinduet igjen når du prøvde ut AC'en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...