Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nedkjølt seng \ dyne


Anbefalte innlegg

Nå har jeg testet litt, fant en slange, lignende en jeg har postet tidligere i tråden, satt på en trakt og surret ledningen rundt kroppen.. startet med varmt vann, for å sjekke nedkjølingen..

 

Varmt vann ble selvfølgelig meget varmt, sto der nærmest og svettet, gikk så over til kaldt vann og fikk en behagelig følelse rundt magen. Problemet med kaldt vann fra springen er at det ikke er kaldt nok. Det var kaldt nok til at jeg skal kjøpe meg et par m til med den slangen og prøve, men skulle gjerne hatt det enda kaldere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, vet at slangen "blåser" seg opp når det blir vanntrykk i den, men sånn som jeg tenkte så har man ikke krana helt oppe, bare sånn at det pipler litt vann gjennom, da vil den jo fortsatt være tynnere enn en vanlig hageslange... tykkelsen på slangen kan bli et problem ja, som jeg ikke har sjenket en tanke :p

lykke til

Lenke til kommentar

minialeks: Du har tydelig ikke lest godt nok :p jeg sover uten dyne, uten klær, på gulvet, i taket, i skapet overalt.. Det er kjappe 30 grader her anytime.. Selv nå, 01.02 om natta, vinduet står på fullt og vifte blåser inn luft (har også en som blåser på meg), selv er det kjappe 25C her nå..

 

_Senga_ må kjøles ned, finnes ingen annen løsning, som sagt bor jeg i tredje etasje av huset vårt, og sola står på fra 14 - 22. det er helt for jævlig her, så vannkjøling i senga er et must!

Lenke til kommentar

Skaff deg en dame som kan gi deg en "kald rygg"!?

 

Hrmpf... Nei...Sliter med akkurat det samme. Bor i en teglsteins-bygning i 5. etasje, som gradvis stiger i temperatur når det er flere varme dager. Effekten blir som en skikkelig peis, hvor betongen vames mer og mer opp, og frigjør en haug med varme. Ligger med bare dynetrekket, og det hjelper jo litt, men det blir aldri kjølig, samme hvor mye gjennomtrekk jeg har. Dessuten er det ikke bra for kroppen å ligge over lengre tid i trekk. Det går vel så vidt jeg veit ut over musklene i kroppen :hmm: (Bare såvidt, men jeg har fått noen vonde nakker etter litt vonde stillinger i mye gjennomtrekk..)

 

Men...Du sier at du vil lage et kjølesystem i senga, med rør og kalde vann-gjennomstrømninger... Jeg for min del synes dette høres noe vanskelig ut... Konseptet er forsåvidt greit nok, men:

 

- Skal en ha rør i madrassen bør disse gå ganske dypt nedi så en ikke får mer ubehag av rørene enn varmen gir. Dette medfører at det vil bli et godt stykke opp til overflaten hvor du ligger, dermed trenger du noe virkelig kaldt for å få en god effekt. Hvordan en skal skaffe så kaldt vann, er det opp til McGyver å finne ut...

 

- Om du skal ha rør i dyna, vil jo dyna for det første, etter min mening, bli ganske ubehagelig, om du ikke har mikroskopiske rør. I tillegg vil dyna bli "fastspent", i og med at rørene skal gå til en slags kilde... Jeg personlig liker i alle fall å ha en "fri" dyne.

 

-Tror også at faren din er mer glad for et varmereduserende materiale på yttersiden av rommet ditt, enn et rørsystem som går gjennom halve huset, og krever mye strøm og vann....Tror jeg da..

 

Blei mye skepsis her i et langt innlegg, men om jeg virkelig hadde slitt med dette problemet, ville jeg ha slengt en bunke med glade lakser i bordet for en varmepumpe. ( Spurt om litt sponsing fra mor og far....Du er jo såpass gammel at du kanskje flytter ut om ikke så aaalt for lenge..Da arver jo mor og far denne varmepumpa ;) )

 

Men tiltross for dette innlegget, regner jeg at du flittg vil fortsette ditt arbeid med din egen patent for å løse problemet ditt... Så lykke til videre :thumbup:

Lenke til kommentar

Høres ut som et oppdrag for et japansk "geni"!

Japanerne har jo funnet opp både skjorten med innebygde vifter og nuddelkjøleren (vifte som festes på spisepinnene)!

 

:p

 

Sliter med at det er varmt når jeg skal sove jeg og ... Pleier å ha begge vinduene på vidt gap. Et tips er å slå av pcen en liten stund før du legger deg ... Den funker som en varmeovn på hvertfall 175 watt!

Lenke til kommentar

I militæret har vi brukt varme steiner fra bålet som vi legger mellom beina, på magen og under arma. Disse holder på varmen i alle fall et par timer.

Du kan jo prøve å legge steiner, eller noe annet som holder på kulde/varme lenge, i fryseren og ha de i senga når du sover.

Høres sikkert ikke så digg ut med steiner i senga, men det funker bra i felten hvert fall :)

Når de har blitt varme kan du bytte de ut med noen nye fra fryseren.

Lenke til kommentar
Redneck metoden må jo absolutt være å ta hageslangen, ta 90% av den og stappe inn i trekket på dyna, la tuten gå ut av trekket igjen, og heng den utenfor vinduet.

 

Så setter du på med svakgjennomstrømming.

6620276[/snapback]

 

Ja, men problemet er at hageslangen er altfor tykk, det vil ikke komme noe kulde igjennom slangen.

 

 

I militæret har vi brukt varme steiner fra bålet som vi legger mellom beina, på magen og under arma. Disse holder på varmen i alle fall et par timer.

Du kan jo prøve å legge steiner, eller noe annet som holder på kulde/varme lenge, i fryseren og ha de i senga når du sover.

Høres sikkert ikke så digg ut med steiner i senga, men det funker bra i felten hvert fall :)

Når de har blitt varme kan du bytte de ut med noen nye fra fryseren.

6620387[/snapback]

 

hmm, joa :p steiner funker sikkert bra i army'n, men kjedelig å ha i senga :p

Lenke til kommentar

har samma problemet selv. jeg lurte på om jeg skulle få tak i kobber rør forma som en spiral, men vannførsel igjennom..omtrendt som en spole og ha en vifte så blåser igjennom den.

 

Vi har nemlig vann fra en bekk i tilleg til kommunevannet, så vi har det på 24/7.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg har vært i Taradeau i Frankrike, det var enda varmere enn 30 grader der om natten. Huset var dårlig bygd også, det var ikke noe særlig kaldt der akkurat. Ingen aircondition eller noe. Jeg gikk ut og la meg på en solseng. Det var digg det!

 

Skaff deg en sånn liten vifte som blåser kald luft, det har vi hjemme, husker ikke hva den heter. Men kan blåse både varm og kald luft.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...