Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva skjer ved manglende "service" på motor?


Anbefalte innlegg

Men man kan i bunn og grunn si det at kvaliteten på motoren er forskjellig fra produsent til produsent, hvor ofte ser du en Bmw med over 400.000 på telleren?

6591400[/snapback]

Når du sier det så har jeg aldri sett/hørt noe om bimmere som har gått så langt :)

6591619[/snapback]

 

Me either......

 

De er fordi de blir rævv kjørt, ganske mange av dem :p

 

Mens Toyota'ene..... sånne som faren min... holder god liv i dem, på lave turtall :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jadda! Da var olje,oljefilter,tennplugger og kjøleveske skiftet. Med motorrens og radiatorrens i forkant.

 

Sleit jævlig med å få opp skruen til å tappe ut oljen, helt til en bekjent tipsa om at det kanskje var girkassa jeg prøvde å åpne? Det var det...

 

Giroljen og oljen i bakre differensial tenkte jeg å la verkstedet fikse..

Endret av badmuslim
Lenke til kommentar

Første gang jeg skifta olje på bilen min satt oljefilteret no reint jævlig. Og atpåtill er det plassert rett under eksosmanifolden. Varmt og trangt. Etter mye om og men dro jeg et stort skrujern gjennom hele filteret og fikk det av.

 

Tror aldri jeg har måttet ty til skrujern for å få på en kondom...

Lenke til kommentar
Men man kan i bunn og grunn si det at kvaliteten på motoren er forskjellig fra produsent til produsent, hvor ofte ser du en Bmw med over 400.000 på telleren?

6591400[/snapback]

Når du sier det så har jeg aldri sett/hørt noe om bimmere som har gått så langt :)

6591619[/snapback]

 

Vet om en e30 86 modell, gådd 600000km, alt er blitt skifta flere ganger i den men ramma har nok trilla hele runden.

Lenke til kommentar
Å skifte olje og oljefilter er lettere enn å sette på kondom. bare så det er sagt. :p

6612301[/snapback]

Da misstenker jeg deg for å gjøre noe galt, enten når du skrur bil eller når du gjør noe annet.

 

Vet du forresten forskjellen på sex og lego?

6614090[/snapback]

 

Nå må dere slutte å diskriminere han, tenk om han må ty til pinsett OG kondom, og ikke som alle andre, med 10 fingre og en kondom? :p

Lenke til kommentar

Hei,

 

Du har en sånn "gjør det selv" garasjen, på Danmarksplass der hvor den gamle Mathissen Ford forhandler var. Koster 120kr time + 30 for olje deponering.

Der er det folk også folk som kan hjelpe deg (vil nok tro gratis) med olje skift + verktøy. Så det er vel bare å kjøpe olje og komme seg til den garasjen. De holder open alle dager (helg også) fra 10 til 22

 

De hjalp meg med girolje skift påe VW Vento 1.9TDK 95 model og betalte 300 for det olje og garasje inkludert. Stedet drives av noe arebere så nicken din passer helt fint der.

 

Ta deg god tid. Du betaler 1 time selv om du blir ferdig på 20 min.

 

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
På Audi bruker vi grovt sett to typer service, tid/km-service og Longlifeservice.

 

Ved tid/km byttes olje og filter etter 1 år eller 15'000km, alt etter hva som kommer først

 

Ved Longlifeservice bestemmer bilen selv når den vil ha service. Det sitter  en sensor i bunnpanna som føler på hvor forurenset olja er. Om olja ikke blir for mye forurenset vil bilen tillate inntill 2 år eller 30'000km, alt etter hva som inntreffer først. Dette skjer stort sett bare om bilen nesten ikke brukes (2 år) eller om bilen nesten bare har langkjøring som gir lite kaldstart og lite forurensing av olja (30'000km) Uansett, blir olja så forurenset at det er på tide å bytte den, sier instrumentpanelet fra.

6586811[/snapback]

 

Har selv en A4 TDi 2003 model og det står ikke et ord om denne sensoren i brukermanualen. Syns det er dårlig av Audi å ikke informere kundene om dette.

 

staljin

Lenke til kommentar
Hei,

 

Du har en sånn "gjør det selv" garasjen, på Danmarksplass der hvor den gamle Mathissen Ford forhandler var. Koster 120kr time + 30 for olje deponering.

Der er det folk også folk som kan hjelpe deg (vil nok tro gratis) med olje skift + verktøy. Så det er vel bare å  kjøpe olje og komme seg til den garasjen. De holder open alle dager (helg også) fra 10 til 22

 

De hjalp meg med girolje skift påe VW Vento 1.9TDK 95 model og betalte 300 for det olje og garasje inkludert. Stedet drives av noe arebere så nicken din passer helt fint der.

 

Ta deg god tid. Du betaler 1 time selv om du blir ferdig på 20 min.

 

Hilsen

Staljin

6618332[/snapback]

 

 

Det høres jo ganske greit ut der, sjekker det kanskje ut neste gang. Så slipper jeg å bygge rampe med gamle byggematerialer en gang til..

Lenke til kommentar
På Audi bruker vi grovt sett to typer service, tid/km-service og Longlifeservice.

 

Ved tid/km byttes olje og filter etter 1 år eller 15'000km, alt etter hva som kommer først

 

Ved Longlifeservice bestemmer bilen selv når den vil ha service. Det sitter  en sensor i bunnpanna som føler på hvor forurenset olja er. Om olja ikke blir for mye forurenset vil bilen tillate inntill 2 år eller 30'000km, alt etter hva som inntreffer først. Dette skjer stort sett bare om bilen nesten ikke brukes (2 år) eller om bilen nesten bare har langkjøring som gir lite kaldstart og lite forurensing av olja (30'000km) Uansett, blir olja så forurenset at det er på tide å bytte den, sier instrumentpanelet fra.

6586811[/snapback]

 

Har selv en A4 TDi 2003 model og det står ikke et ord om denne sensoren i brukermanualen. Syns det er dårlig av Audi å ikke informere kundene om dette.

 

staljin

6621651[/snapback]

Du trenger ikke vite noe om dette. Bilen din sier selv fra når den trenger service, uansett om den går på longlifeservice eller tid/km-service. For din del har det ingen betydning hvilken type service den har eller teknisk sett hva som får service-indikatoren til å gi beskjed.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk inn en bil i dag, angivelig for å bytte coil. Kunden hadde beskrevet lyden til en på delelagret og også viking hadde trodd det var en defekt coil. Det var det IKKE.

 

Bilen gikk greit på alle sylindrene de 5 sekundene jeg lot den gå. Null oljetrykk og rasling fra løfterne som støttet opp om at kunden hadde kjørt til verkstedet sånn også. Vi har ikke åpnet motoren enda, men min teori er at mangel på oljeskift har gjort at silen i bunnpanna har gått tett. Olja så i alle fall ikke bra ut, serviceindikatoren blinka og serviceheftet påsto at sist service var for nesten 30'000km og 3 år siden.

 

Nå må i alle fall motoren åpnes og kontrolleres. Han kan ha flaks, men det er ikke usannsynlig at veiv, veivlagrene, rammelagrene og kanskje kammer/kamlagre er defekt. Altså, ved litt uflaks, trolig billigere å bytte motor enn å reparere.

Lenke til kommentar

En god, gammel regel er jo å bytte syntetisk olje ved 10000km og mineralolje ved 5000. Og da naturligvis filter i samme slengen! Kjøp ei 10-literskanne på Biltema til 499,- hvis du tenker økonomi. Denne olja er fullgod, til tross for hva enkelte måtte mene... Felleskjøpet har også billig olje. Om de ikke har filter til bilen din på Biltema, så skaffer de dette på hvilken som helst bensinstasjon. Kjøp deg også ei oljefiltertang, og eventuelt en spesialnøkkel om du ikke har vanlig 6-kanthode på bunnpluggen. Biltema igjen...

Da er det egentlig så enkelt som å kjøre bilen varm slik at olja blir tyntflytende, skru av oljepåfyllingslokket, og skru løs bunnplugg og filter.

Fyll deretter på den mengden olje som er oppgitt i instruksjonsboka, og la motoren gå ei lita stund. Stopp motoren og la bilen stå noen minutter. Sjekk deretter om oljestanden er korrekt.

Da var det gjort:)

Lenke til kommentar

Etter min mening så er det å skifte olje/filter samtidig som man skifter dekk den beste regelen man kan forholde seg til. På den måten har man bil sesong klar + at du kan (selv om ikke mange anbefaler det) bruke tynnere olje om vinteren og tykereom someren og på den måten (forhåpentligvis) ha sesongens mest optimale smøring (i teorien i hvertfall)

 

staljin

Lenke til kommentar
Jeg har den glede at jeg skifter olje selv på bilen min og ja, jeg ser forskjell på olje som har gått 10k og 15k når jeg har en prøve av hver framfor meg. Tør ikke og tenke på hvordan det ser ut etter 30k for og si det slik.

6586443[/snapback]

 

 

Olje etter 30K? Akkurat det vet jeg ikke men etter 40K ser den ut som delvis herdet sirup :innocent:

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Sjekk litt under panseret. Er olejefilteret "lett" tilgjengelig fra oversiden, eller kanskje under? Hvis ikke kan du likegodt ta en liten service på bensinstasjon eller bare olje og filtre

 

Kjøpte en filtertang på biltema engang og den holdt ikke mål selv om den var til filteret. Det blir allikevel ofte søl ved skifte så hvis det er plass, så kan du slå en lengre skikkelig spiss skrutrekker igjennom filteret og vri det av hvis du ikke tilfledigvis greier det med nevene.

 

Når du tapper oljen bør den være god og vam, så dritten blir dratt med ut av bunnpanna. Kryp ikke under en usikret bil, selv om du har det travelt. Kjøp heller dem bukkene på biltema, som du kan kjøre rett opp på. Ligg slik at ikke spruten kommer mot deg på kroppen.Siden oljen er varm, så hold ansiktet langt vekke, og gjerne bare la pluggen falle i karet til spillolja som du selvsagt har gjort klar. Ikke bry deg om du må fiske den ut senere. Bruk gjerne en gummihanske ellere en pose over hånden som du skrur ut pruggen med.

 

Dette var det viktigste jeg rakk å skrive om oljeskift. Husk at det gjerne skal til en kvart liter olje eller mer når filteret også skiftes. Hvis bunnpanna er dunket inn, så skal det ikke så mye til for å komme til max. på peilepinnen. ALDRI overfyll, da kokser motoren, og olja/filteret blir raskere sort og skitten. Sug heller ut med en ketchupflaske med en liten slange på eller noe slikt (eller åpne bunnpluggen så langt så du tør og la det dryppe vekk litt).

 

Har selv en dieselbil som olja blir raskt sort på, og jeg skifter minst for hver 7500km (og 2-4 ganger per år)som det står i instruksjonsboken. Tilsvarende er vel 10 000 km eller inntil 15 000 km for bensinmotoren eller minst en gang i året.

 

Angående filtre så vær så renslig som du kan. Gjerne ta ei fille og gni av litt støv og dritt i nærheten før du demonterer. Siden du er novise, så kan du liksågodt kjøpe originaldeler de første gangene. Gjerne innarbeide deg hos forhandler hvis du spør om du kan få 5-10% hvis du skal ha 2 av alt. Evt. mekonomen.

 

Kjører du mye på støvete veier eller tett innpå biler som drar opp mye sølevann, så har du bra av å skifte filter. Kan også som en nødløsning trykkluftblåse(ute i frisk luft) eller spyle av ett gml.forsiktig i vann. Spyl motstrøms-Husk det skal være rent på innsiden mot forgasser/insprøytning. Putt ei større reinfille e.l.over hull slik at du ikke mister noe inn mot motoren hvis du rengjør luftfilterboksen (hvis du ser at det har/kan drysse av noe skitt som vil havne på "innsiden" allikevel). Luftfiltre er generelt billige og ikke verd å risikere ekstra motorslitasje for.

Forskjellen på å kjøre med et gmlt skittent filter (30 000-50 000 km) kontra nytt, kan være å bruke 10% mere drivstoff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...