Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva skjer ved manglende "service" på motor?


Anbefalte innlegg

Dette gjelder dama sin Suzuki Baleno 1.6GLX 4WD, 133 000km.

 

Den har ikke fått service siden ifjor vår, da var den kjørt 103 000km. Etter flere bilturer bl.a. bergen-alta-bergen trenger den sårt et oljeskift og nye filtre. (den har fått oljepåfyll ved flere anledninger)

 

Dessverre har jeg ikke god nok peiling til å gjøre det selv(vurderer å lære meg det), og hun sier hun ikke har penger til å gjøre det nå(har vert slik lenge).

 

 

Kan noen gi meg en remse med gode grunner til å skifte filtre og olje, full service på verksted? Jeg klarer ikke overbevise, jeg har ikke nok peiling....

Endret av badmuslim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30.000km på samme olja og filter? det er så absolutt ikke

bra for motoren. Når motorolja blir gammel, skikkelig gammel

så blir den asfaltlignende, seig, sort og smører dårlig. Dette er

skadelig for motoren og over tid og sliter ut selv de mest hardføre

motorene. kort fortalt olje og filter koster bare et 300-400kr når

du gjør det selv så du burde absolutt lære deg det (Ja det er enklet

å bytte olje og filter)

 

Men for all del få byttet olje og filter på et verksted eller lær deg

å gjøre det selv, ellers kan dama di plutselig bli fri for bil, hu får

ikke en ny bil ala det hun har for en 1000 lapp for å si det sån....

Lenke til kommentar

Resultatet blir ganske enkelt at hun ødelegger motoren. Olja mister smøreevne og filteret filtrerer ikke ut småpartikler lenger, sånn at motoren slites mye fortere.

Det sies mye forskjellig om hvor ofte man bør bytte, men minst hver ti tusen km.

 

Sånn nå har du fått det fra flere hold :)

Lenke til kommentar
Hver 15000 km er vel en grei regel ;)

6577830[/snapback]

 

Nei.

Uansett hvor moderne bil du hart er det en god regel og skifte hver 10.000. Det sier jeg, mange mekanikere og ellers folk som har litt forståelse på hvor viktig det kan være for en motor. Skifte av olje og filter samtidig er en selvfølge.

Har man ikke råd til og skifte olje på bilen skjønner jeg egentlig ikke hvofor man har bil.....

Lenke til kommentar
Hver 15000 km er vel en grei regel ;)

6577830[/snapback]

 

Nei.

Uansett hvor moderne bil du hart er det en god regel og skifte hver 10.000. Det sier jeg, mange mekanikere og ellers folk som har litt forståelse på hvor viktig det kan være for en motor. Skifte av olje og filter samtidig er en selvfølge.

Har man ikke råd til og skifte olje på bilen skjønner jeg egentlig ikke hvofor man har bil.....

6578212[/snapback]

Takk

 

På Bilene på jobben bytter vi olje hver 7500 og filter hver 15000 km, og på enkelte av bilene betyr det skifte tre til fire ganger i året. Nå kjøper vi olje i store kvanta da, så vi betaler ikke mer enn drøyt 20kr literen.

 

Men for all del, gå nå ikke og kjøp den dyreste olja de har på bensinstasjonen da. Biltema har billigere olje, og et filter koster under hundrelappen.

Forslag til olje

Filter

Lenke til kommentar
Hver 15000 km er vel en grei regel ;)

6577830[/snapback]

 

Nei.

Uansett hvor moderne bil du hart er det en god regel og skifte hver 10.000. Det sier jeg, mange mekanikere og ellers folk som har litt forståelse på hvor viktig det kan være for en motor. Skifte av olje og filter samtidig er en selvfølge.

Har man ikke råd til og skifte olje på bilen skjønner jeg egentlig ikke hvofor man har bil.....

6578212[/snapback]

Takk

 

På Bilene på jobben bytter vi olje hver 7500 og filter hver 15000 km, og på enkelte av bilene betyr det skifte tre til fire ganger i året. Nå kjøper vi olje i store kvanta da, så vi betaler ikke mer enn drøyt 20kr literen.

 

Men for all del, gå nå ikke og kjøp den dyreste olja de har på bensinstasjonen da. Biltema har billigere olje, og et filter koster under hundrelappen.

Forslag til olje

Filter

6578295[/snapback]

 

Hmm, er uenig med noe her også jeg....

Viktig og presisere at man har gjenn for og kjøpe en bra olje til motoren, hvist du kjøper den billigste oljen og skifter hver 7500km kan du trygt gå over til en dyrere sort og skifte hver 10.000. Billige oljer er som regel, dårlige oljer. Man får hva man betaler for her også som andre steder.

Hvist jeg fyller f.eks den dyreste shell eller statoil oljen på bilen min begynner den og tikke, men fyller jeg en bra olje fra Mobil tikker det ikke. Den har bedre egenskaper enn de to andre nevnte oljene og passer godt med motoren min, jeg har japse bil fra slutten av 80 tallet bare så det er sagt :)

Har man en gammel bil som bruker litt olje kan man også gå over til f.eks halvsyntestisk eller vanlig mineral olje som kan i noen tilfeller dempe/fjerne oljeforbruket helt.

Lenke til kommentar

7500 Km på en firmabil? skifter dere hver andre måned? har ikke hørt om noen som skifter hver 7500 på de siste 10 årene.Mener dere at man bare skal skifte olje på bilen selv om bilen som har oljekvalitetsmåler i bunnpanna sier at det er 10000 kilometer igjen.Fabrikanter sier jo 30000 og mere men dere vil alikevel skifte olje kansje 4-5 ganger i året selv om naboen med samme bil skifter en gang.Taxi biler som kjører ca 800000 km skifter gjerne olje hver 30000 km uten at motorhavari er noe tema.

Lenke til kommentar
7500 Km på en firmabil? skifter dere hver andre måned? har ikke hørt om noen som skifter hver 7500 på de siste 10 årene.Mener dere at man bare skal skifte olje på bilen selv om bilen som har oljekvalitetsmåler i bunnpanna sier at det er 10000 kilometer igjen.Fabrikanter sier jo 30000 og mere men dere vil alikevel skifte olje kansje 4-5 ganger i året selv om naboen med samme bil skifter en gang.Taxi biler som kjører ca 800000 km skifter gjerne olje hver 30000 km uten at motorhavari er noe tema.

6585803[/snapback]

 

Oljekvalitetsmåler i bunnpanna?

Nå skal du få belyse meg, hvordan fungerer den uteom det innlysende at den kontrollerer oljekvaliteten Hvilke biler får man den på?

Spør folk på et uavhengig verksted, da mener jeg folk som kan faget. Så spør du slik, "hvor ofte anbefaller DU at jeg skal skifte olje på bilen min". Spennende og høre hva han sier men nesten alle jeg har spurt har anbefalt ca 10.000km. Jeg har den glede at jeg skifter olje selv på bilen min og ja, jeg ser forskjell på olje som har gått 10k og 15k når jeg har en prøve av hver framfor meg. Tør ikke og tenke på hvordan det ser ut etter 30k for og si det slik.

Dessuten har det mye og si hvilket klima man kjører i, er den ofte ute i kulde skal man som regel skifte oftere, og er det ikke en regel at man skal skifte vertfall en gang før vinter og en gang før sommer?

Lenke til kommentar

På nyere biler måles viskositeten ved forskjellige temperaturer.Når man skifter olje blir det tastet inn hvilken type olje som er brukt.Man går ut i fra en viss km intervall, la oss si 25000km.Nå vil bilen hele tiden sjekke oljen samtidig som den sjekker kjøremønsteret.Den måler hele tiden motortemp,oljetemp og utetemp.Den måler hvor mye du gasser/belaster motoren og ved hvilkne temperaturer.den måler antall starter osv,osv.Ved hjelp av dette regner motoren ut når du skal skifte olje.Kansje får du beskjed ved 17000 hvis du har har belastet oljen mye eller 26000 hvis du har vært snill.

Lenke til kommentar

På Audi bruker vi grovt sett to typer service, tid/km-service og Longlifeservice.

 

Ved tid/km byttes olje og filter etter 1 år eller 15'000km, alt etter hva som kommer først

 

Ved Longlifeservice bestemmer bilen selv når den vil ha service. Det sitter en sensor i bunnpanna som føler på hvor forurenset olja er. Om olja ikke blir for mye forurenset vil bilen tillate inntill 2 år eller 30'000km, alt etter hva som inntreffer først. Dette skjer stort sett bare om bilen nesten ikke brukes (2 år) eller om bilen nesten bare har langkjøring som gir lite kaldstart og lite forurensing av olja (30'000km) Uansett, blir olja så forurenset at det er på tide å bytte den, sier instrumentpanelet fra.

 

Slurver du med oljebytte VIL det redusere motorens levetid. Går det lang tid vil olja ha mistet så mye av smøreevnen og kanskje tettet smørekanaler slik at motoren skjærer seg. Da er det stort sett billigst å bytte motor.

 

Vil tro et motorbytte på en Baleno vil komme på 25'000kr +-.

Lenke til kommentar

Nå må vi ikke ta av skikkelig og begynne med å si at motoren kan skjære seg og da må byttes, ikke skrem han såppas :p ,

 

Selv når jeg kjøpte bil, for lenge sia, kosta 50 000,- kr da, og fant ut at den blir mye kjørt, mest små kjøring, og ca, 100km på hverdagene...

(Toyota Carina E, Diesel fra 1992)

 

Kjørte den helt opp til 359 000, uten noe spesiell service, bare bytte olje og filter og sånt 1 eller 2 ganger, og den gikk jo bra, men kanskje det har å si at det var en Toyota :D

Husker ikke helt hva km standen var når jeg kjøpte den...

 

 

Så klart, holder du service intervallene lever motoren mye lenger, slites mindre, og går bedre.....

Lenke til kommentar

Takker. Hva trenger jeg for å hive meg over dette da?

 

Tror jeg får åpne panseret og kikke litt, jeg har kanskje en som kan hjelpe meg. Viss ikke får jeg oppsøke en av medlemmene jeg kjenner i den lokale "osterøy rasarlag"...

 

Får kanskje opplyse at jeg også har en identisk 96modell stw 1.6GLX baleno 4wd(lik hennes 97modell)... hadde vert svært greitt å lært seg dette selv...

 

Jeg trenger(pr bil): Kjøpe meg et nytt oljefilter, et nytt luftfilter og et nytt bensinfilter?

 

Rekvisita: Oljefiltertang?

 

Har lite/ingenting rene bilverktøy, har plenti/alt av "vanlige" verktøy.

Lenke til kommentar
7500 Km på en firmabil? skifter dere hver andre måned? har ikke hørt om noen som skifter hver 7500 på de siste 10 årene.

 

 

På Toyota med 2,4TD motor som ble levert fram til 2001 er intervallene for olje bytte 7500km\6mnd.

6589158[/snapback]

Du har sikkert rett,men de nettbaserte databasene jeg har tilgang på sier 10000Km/1 år.

Lenke til kommentar
Hva med bensinfilter og luftfilter? finner ikke noen som står suzuki baleno på hos biltema.. Kanskje er de vanskeligere å skifte?

 

Jeg bor 30 ifra suzuki forhandleren, og 50min ifra biltema. Regner med jeg sparer inn turen til biltema fordi de er så billige?

6590631[/snapback]

Er ikke alltid Biltema er så forbasket billige, jeg ville hvertfall hørt på pris hos merkeforhandler først, dette er ting som ikke bør koste allverden.

 

Er også sjelden Biltema har deler til litt nyere biler, noe har de, men mangler jammen mye deler for at det skal bli fullverdig utvalg for å foreta en komplett service med :whistle:

Endret av kremt
Lenke til kommentar
Nå må vi ikke ta av skikkelig og begynne med å si at motoren kan skjære seg og da må byttes, ikke skrem han såppas :p

 

Hvist man hopper over la oss si hvert annet oljeskift bidrar det til og sakte men sikkert tette oje kanalene. Er ikke rart at når man flusher en motor så kommer det mye dritt ut.

 

Men tilbake til den oljekvalitetsmålern som jeg synes hørtes intresant ut, egentlig kan jeg ikke den si med 100% sikkerhet om olja er bra eller ikke for alt slik utstyr er basert på ulike variabler som skal føre til en konklusjon, konklusjonen skal være at oljen må skiftes snart/med en gang vil jeg tro.

Kan denne måle forurensingsnivået i oljen på noen måte, eller regner den bare variablene og kommer med en konklusjon?

 

Man skal også huske på det at grunnen til at det er lange service intervaller er presset fra forbruker om at det skal gå lengst mulig tid mellom hvert skift, selskapene tenker profitt og tenker, "ja la oss øke fra 15.000 til 20.000 for og trekke flere kunder, kansje motoren får litt kortere levetid men hva gjør vel det, da selger vi en ny bil". Ja dette var satt på spissen men det er profitten de tenker på og de må vurdere hvorvidt de har råd til og la motoren forfalle fortere og risikere sitt rykte eller satse på at de står stormen ut.

 

Men man kan i bunn og grunn si det at kvaliteten på motoren er forskjellig fra produsent til produsent, hvor ofte ser du en Bmw med over 400.000 på telleren? det er omtrent som og vinne i lotto hvist den går så langt men en toyota derimot... :) just my 2 cents

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...