Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lov med efektpotte på lettsykkel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen kommer til å buste deg for å ha en for sprek lett MC sålenge den ikke bråker for mye eller du blir tatt i å kjøre laaangt over grensen. Har hørt at det er ingen traller i Norge som er godkjent for å teste den. Du har heller ingen seperat fartsgrense som lett MC fører (mopeder har 45), så du vil ikke kunne bli bustet for å kjøre i 80 og 100 dersom det er fartsgrensen. Du har bare en maksimal hp/vekt ratio (husker ikke tallet) og maksimalt 15 hestekrefter eller noe sånnt. Ingen merker om du kryper over den sikkert... Er de stakkars mopedfolka purken holder øye med.

Lenke til kommentar
Enhver modifikasjon som vil øke mopeden/LMC'ens ytelse og toppfart er ulovlig.

 

Hvorvidt dette hindrer deg i å gjøre det alikevel er jo din sak. Hvem er det som ikke har blodtrippa moped/LMC i sin tid? (mimre tilbake på Corvette med komet-sett og stillbar dyse)  :)

6573115[/snapback]

 

 

nope.. max 11kw motoreffekt :) ikke overstig det og du kan trimme :p

Lenke til kommentar
Har hørt at det er ingen traller i Norge som er godkjent for å teste den.

6573675[/snapback]

 

 

Wrong.

Det finns 15traller i Norge som tar 125cc. Hva specsa til disse trallene iforhold til 50cc traller lurer jeg veldig på.

 

Om det er dekkstrl ? Egenskapene til og takle høyere fart ?

6575482[/snapback]

Hmm, det visste jeg ikke :S. Nylig? Var en gammal post jeg leste for litt sia på mopedportalen som sa at det ikke fantes 125 ccm traller men han kan jo ta feil.

 

Sjansen for å bli tatt er MYE mindre med 125 ccm uansett da... folk legger merke til en moped som ikke kjører tregt og høres gromm ut lissom (kan jo høre at plomber er fjerna lang vei...), men 125 ccm kan jo følge fartsgrensene og mange høres originalt gromme ut. Skal nok ha ekstremt med uflaks for å bli busta.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Enhver modifikasjon som vil øke mopeden/LMC'ens ytelse og toppfart er ulovlig.

 

Hvorvidt dette hindrer deg i å gjøre det alikevel er jo din sak. Hvem er det som ikke har blodtrippa moped/LMC i sin tid? (mimre tilbake på Corvette med komet-sett og stillbar dyse)  :)

6573115[/snapback]

 

 

nope.. max 11kw motoreffekt :) ikke overstig det og du kan trimme :p

6575168[/snapback]

Feil. Du har ikke lov å øke effekten over det som står registrert i vognkortet. Men om noen bryr seg om at du har 15HK i stedet for f.eks. 11HK er en annen ting da. :ermm:

Lenke til kommentar
Ingen kommer til å buste deg for å ha en for sprek lett MC sålenge den ikke bråker for mye eller du blir tatt i å kjøre laaangt over grensen. Har hørt at det er ingen traller i Norge som er godkjent for å teste den. Du har heller ingen seperat fartsgrense som lett MC fører (mopeder har 45), så du vil ikke kunne bli bustet for å kjøre i 80 og 100 dersom det er fartsgrensen. Du har bare en maksimal hp/vekt ratio (husker ikke tallet) og maksimalt 15 hestekrefter eller noe sånnt. Ingen merker om du kryper over den sikkert... Er de stakkars mopedfolka purken holder øye med.

6573675[/snapback]

 

 

Feil. Det er ikke lov å kjøre fortere en 80km/t med en lett-mc..

Det fikk iallfall jeg vite på en prøve på www.zensor.no !!

Lenke til kommentar
Enhver modifikasjon som vil øke mopeden/LMC'ens ytelse og toppfart er ulovlig.

 

Hvorvidt dette hindrer deg i å gjøre det alikevel er jo din sak. Hvem er det som ikke har blodtrippa moped/LMC i sin tid? (mimre tilbake på Corvette med komet-sett og stillbar dyse)  :)

6573115[/snapback]

 

 

nope.. max 11kw motoreffekt :) ikke overstig det og du kan trimme :p

6575168[/snapback]

Feil. Du har ikke lov å øke effekten over det som står registrert i vognkortet. Men om noen bryr seg om at du har 15HK i stedet for f.eks. 11HK er en annen ting da. :ermm:

6575606[/snapback]

 

 

sendte mail til biltilsynet ang å regge en moped som lett mc.. og da fikk jeg beskjed om at lovenv ar som følger : max 11 kw på en lett mc. det er mulig og registrere en moped som lett mc, men at man da har max 11 kw (11000w) motoreffekt. dette gjelder alle lette motorsykler.

 

Mvh Knut

Statens Vegvesen.

 

 

EDIT: la til litt mer av mailen jeg fikk

 

EDIT 2: 11kw = tilnærmet 15 hk

Endret av Sweet
Lenke til kommentar
Ingen kommer til å buste deg for å ha en for sprek lett MC sålenge den ikke bråker for mye eller du blir tatt i å kjøre laaangt over grensen. Har hørt at det er ingen traller i Norge som er godkjent for å teste den. Du har heller ingen seperat fartsgrense som lett MC fører (mopeder har 45), så du vil ikke kunne bli bustet for å kjøre i 80 og 100 dersom det er fartsgrensen. Du har bare en maksimal hp/vekt ratio (husker ikke tallet) og maksimalt 15 hestekrefter eller noe sånnt. Ingen merker om du kryper over den sikkert... Er de stakkars mopedfolka purken holder øye med.

6573675[/snapback]

 

 

Feil. Det er ikke lov å kjøre fortere en 80km/t med en lett-mc..

Det fikk iallfall jeg vite på en prøve på www.zensor.no !!

6577936[/snapback]

Vel, den kan lovlig gå så fort den vil sålenge den ikke overstiger 15 hp.

 

Btw, ang uplombert/trimma mopedregistrering som lett MC, må den nok uten at jeg tør og si med 100% sikkerhet også være typegodkjent som lett MC. Typegodkjenning koster masse penger, ofte så mye at man bare kan kjøpe seg en lett MC i stedet...

 

Edit: Husk at alt annet, som fex bremser, må også være dimensjonert for høyere hastigheter. Uplombert vil den kjøre i den hastigheten den er opprinnelig lagd for da så det skulle ikke være noe problem, men hiver du på trim og drever om og det som er for å få den til å gå fortere vil det kanskje bli det. Hvertfall når den skal godkjennes.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Ingen kommer til å buste deg for å ha en for sprek lett MC sålenge den ikke bråker for mye eller du blir tatt i å kjøre laaangt over grensen. Har hørt at det er ingen traller i Norge som er godkjent for å teste den. Du har heller ingen seperat fartsgrense som lett MC fører (mopeder har 45), så du vil ikke kunne bli bustet for å kjøre i 80 og 100 dersom det er fartsgrensen. Du har bare en maksimal hp/vekt ratio (husker ikke tallet) og maksimalt 15 hestekrefter eller noe sånnt. Ingen merker om du kryper over den sikkert... Er de stakkars mopedfolka purken holder øye med.

6573675[/snapback]

 

 

Feil. Det er ikke lov å kjøre fortere en 80km/t med en lett-mc..

Det fikk iallfall jeg vite på en prøve på www.zensor.no !!

6577936[/snapback]

Vel, den kan lovlig gå så fort den vil sålenge den ikke overstiger 15 hp.

 

Btw, ang uplombert/trimma mopedregistrering som lett MC, må den nok uten at jeg tør og si med 100% sikkerhet også være typegodkjent som lett MC. Typegodkjenning koster masse penger, ofte så mye at man bare kan kjøpe seg en lett MC i stedet...

 

Edit: Husk at alt annet, som fex bremser, må også være dimensjonert for høyere hastigheter. Uplombert vil den kjøre i den hastigheten den er opprinnelig lagd for da så det skulle ikke være noe problem, men hiver du på trim og drever om og det som er for å få den til å gå fortere vil det kanskje bli det. Hvertfall når den skal godkjennes.

6581355[/snapback]

 

kostet ikke så mye skjønner du.... husker ikke hva han sa, men det var fult mulig og rimelig :) kan være trøbbel etter hva slags ped du har. honda camino kan f.eks ikke regges som lett mc ettersom den sikkert ville falt fra hverandre. TZR, RS MH RX, Rieju RS2 osv osv, null problem.

Lenke til kommentar
Feil. Det er ikke lov å kjøre fortere en 80km/t med en lett-mc..

Det fikk iallfall jeg vite på en prøve på www.zensor.no !!

6577936[/snapback]

Svarene på Zensor er helt på trynet. De sier at tung motorsykkel ikke har lov til å kjøre fortere enn 80 eller 90 heller (ihvertfall gjorde de det da jeg tok testen). Oppgavene deres er fulle av slike dårlige forsøk på lurespørsmål som man ikke lærer noen ting av.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Har hørt at det er ingen traller i Norge som er godkjent for å teste den.

6573675[/snapback]

 

 

Wrong.

Det finns 15traller i Norge som tar 125cc. Hva specsa til disse trallene iforhold til 50cc traller lurer jeg veldig på.

 

Om det er dekkstrl ? Egenskapene til og takle høyere fart ?

6575482[/snapback]

 

en moped tralle måler bare hastigheten, siden maksfarten til en moped er 45km/t. men på lett sykkel er det ingen maksfart, derfor må de ha en spesiell tralle som kan målehestekrefter og ikke bare hastigheten

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...