Gå til innhold

Beste HK for Core 2 Duo


Thmas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ett kort som overklokker bra er også i brorparten av tilfellene veldig stabilt, og stabilitet er noe som foretrekkes av de aller, aller fleste av oss... Ja, kanskje til og med Kimmer?

7197391[/snapback]

 

@ oysfaerg

På grunn av en ussel rørlegger løn (og lav WAF) - vil du ikke se mig stille opp i nogen extrem-OC konkurrencer.

Men hvis der fantes nogen "24/7 OC-stabilitets-konkurrencer" (luft-kjølt) - da stiller jeg gerne opp!

 

Inntil da må jeg 'nøjes' med å se på Seti@home stattestikker. :blush:

Jeg har 7 'rigger' der cruncher 24/7/365. Disse er max OC'et på luft (se profil).

Resultater herav uteblir ikke heller - og kan ses her og her og her!.

Disse stattestikker kan sorteres/leses på forskjellige måter. Den ene 'rig' er en Dual P3 Slot1, der har crunchet 24/7 Seti-classic (og Seti Enh.) siden 1999.

 

Du er jo velkommen til å melde dig på hardware.no sitt SETI-team her.. Vi ku godt bruke nogen heftige "cruncher rigge" og nogen folk av typen "der gidder å stå på over lengere tid". I øjeblikket ligger 'teamet' bare som nummer 3 blant norske teams (i hele BOINC-mijøet).

I stedet for å bruke Prime95 eller Orthos - da han du jo bruke Seti@Home (= 100% load) og samtidigt støtte 'et godt formål' ? :thumbup:

C2D sparker (_*_) når det kommer til FFLOPS (flyttals) operationer.

 

PS. Begyndte med videoredigering på PC (486 og Win3.11) i 1994 - og det er stadig det, der driver mig til å overklokke mine PC'er.

For mig er et 'bra HK' et HK med passende features og samtidigt klokker bra (stabilt).

(Syntetiske benchmarks kan jeg ikke bruke til noget).

 

Edit\ WAF = Wife Acceptance Factor

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Hva slags vifter kjøler folket med her? Jeg har stock kjøler på ca 50 grader ved idle og langt høyere ved load. Dette må være galt da jeg ser at andre har langt bedre kjølinger enn det jeg har. Det kan jo tenkes det har noe med ripene jeg har under CPU kjøleren.

 

Bruker også Artic Silver 5 da jeg har en tube liggende (helt ny).

 

Men denne støyer i tillegg og jeg ønsker å bytte ut denne. Skrur jeg ned viftehastigheten, så kommer jeg på 54 grader idle. Dette er for høyt.

 

Så hva bruker dere andre på P5D deluxe korta?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

ASUS P5N32-SLI Premium har 3stk 16x-slotter. Hva er vitsen med dette, da chipsettet ikke støtter 3 skjermkort? Finnes det i det hele tatt et annet komponent som kan bruke den plassen.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Jeg har nå fått sammen det nye oppsettet mitt. Har i den forbindelse litt erfaring med følgende: Asus P5B Deluxe/wifi-ap bios 0804, Corsair Value S 667 1GB kit, E6600, noctua NH-12, MSI 7900GTO.

 

Jeg har mont CPU uten den rammen som er på 775 socketen. Den ble effektivt røsket bort før CPUen i det hele kom nært kortet! Monterte NH-12en med AS-3 (eneste jeg hadde for hånden). Har 35C idle og ca 42C (ikke stresstestet bare gamet litt) load med en 950RPM aerocool vifte som ikke kan høres.

 

HKet later til å være det beste jeg noen sinne har hatt. Har ennå ikke hatt 1 eneste problem! Ikke noe primært teknisk med HK i alle fall.

 

 

Ved inst av Win XP sp2, måtte jeg fram med diskett, om jeg skulle boote fra Raid. Jeg kjører 2xraptor OS, så her var det bare å fyre opp gamle K8en og lage seg en floppy.

 

Første nedtur kom da win var instalert og drivercden skulle til pers. Benq DW 1650 ville ikke ha den, Ikke Plextor PX-712A2 heller. Fram med skrujern og nappet NEC ND 3550 ut av K8en (hva skulle jeg gjort uten den?). Da gikk det, nesten. Alle drivere ble installert, men util kunne jeg bare glemme!

 

Neste post var Flashing av bios, gikk helt uten problem slik det står i manualen.

 

Og så har jeg prøvd så på litt (housewife)OC. Satte ram til 266Mhz og klinte til med fsb 333 slik at ram og cpu var 1:1. Startet og gikk, ikke noe prob. Har bare fått spilt litt, ikke stresstestet, men virker stabil som en stein!

 

Wifi funsjonen er grei, men ikke veldig kraftig, i min leilighet er den mer enn god nok! Har ikke fått til å endre IP i aksesspunkt modus ennå (sikkert jeg som er dum).

 

Har ikke problemer med lyden, ingen spraking. Kjører siste driver fra hjemmesiden til Asus. Virker som det problemet er fikset.

 

Alt i alt et kjempekort så langt.

 

Men: driverCD må fungere, og det bør vedlegges en floppy for Raid slik at en slipper å styre med å få laget det.

 

Edit: Etter at jeg fikk speedfan opp og gå, så finner jeg en temp sensor som heter AUX. Hva er dette? Blir veldig varm i alle fall!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt "morsomt" å lese om "noobs?" på Intel/Core 2 Duo som uten videre tar det som ett faktum at *lokket* (festemekanisme for LGA775-sokkel) vil skape problem med kjøling.

Slikt bekrefter bare (for meg) hvor lett de fleste lar seg påvirke av andre/reklame/propaganda.

Hva med å "forske" litt selv, og ikke bare tro på hva andre "eksperter" (selvbestaltede) påstår... utifra kanskje kun en erfaring?

 

Personlig har jeg etterhvet kommet til den konklusjon at det er noen CPU'er som er produsert med dårlig kvalitetskontroll. Disse har i større eller mindre grad konkav IHS. Her vil plansliping av IHS (farvel garanti) eller en ekstra "dab" av AS i midten avhjelpe problemet. Ser at det er flere enn meg som har kommet til den konklusjonen på xs.org ivhertfall.

Lenke til kommentar

Høres ut som en ektra "dab" er beste løsningen for menigmann. Men hvordan kan jeg uten noe spesielt utstyr sjekke hvor "konkav" den evt. måtte være? Det kan jo være meget vanskelig å se slike skjevheter som kan ødelegge for overklokking.

 

Med en vannblokk kan man kanskje stramme skruene litt ekstra siden de ofte er fjærbelastet og da tilpasser seg skjevheten?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Høres ut som en ektra "dab" er beste løsningen for menigmann. Men hvordan kan jeg uten noe spesielt utstyr sjekke hvor "konkav" den evt. måtte være? Det kan jo være meget vanskelig å se slike skjevheter som kan ødelegge for overklokking.

7233935[/snapback]

Barberblad, se om det kommer lys gjennom. Altså, et helt nytt barberblad som du presser ned mot cpu (ikke hardt, selvfølgelig).

Lenke til kommentar
Litt "morsomt" å lese om "noobs?" på Intel/Core 2 Duo som uten videre tar det som ett faktum at *lokket* (festemekanisme for LGA775-sokkel) vil skape problem med kjøling.

Slikt bekrefter bare (for meg) hvor lett de fleste lar seg påvirke av andre/reklame/propaganda.

Hva med å "forske" litt selv, og ikke bare tro på hva andre "eksperter" (selvbestaltede) påstår... utifra kanskje kun en erfaring?

 

Personlig har jeg etterhvet kommet til den konklusjon at det er noen CPU'er som er produsert med dårlig kvalitetskontroll. Disse har i større eller mindre grad konkav IHS. Her vil plansliping av IHS (farvel garanti) eller en ekstra "dab" av AS i midten avhjelpe problemet.  Ser at det er flere enn meg som har kommet til den konklusjonen på xs.org ivhertfall.

7233887[/snapback]

 

 

Vel har motert ca 10 forskjellige LGA 775 systemer, så jeg vil her påpeke at det er min helt personlige mening at denne rammen er noe jeg ikke trenger. Har hatt problemer med Asus HK og P4 tidligere. Skrekkeksempelet er et tidlig Asus 775 kort med 915 chipsett (husker ikke mod) og Prescott 3,2. 75-80C med "dasslokket" på 55-60C uten!

 

Kan godt tenkes at denne modifikasjonen har liten betydning, men min erfaring, sammenholt med det jeg ser på nettet tilsa at på et entusiastsystem er det ikke noe å tape på dette i alle fall, samtidig som du sikrer deg mot en traspet varmespreder.

Lenke til kommentar
Slikt bekrefter bare (for meg) hvor lett de fleste lar seg påvirke av andre/reklame/propaganda.

Hva med å "forske" litt selv, og ikke bare tro på hva andre "eksperter" (selvbestaltede) påstår... utifra kanskje kun en erfaring?

7233887[/snapback]

 

Må bare sige mig enig her :thumbup:

Syns også det er hyle morsomt og på samme tid også litt grotesk!

 

Vores observationer rundt dette - kan jo ses tydeligt i den stadigt voksende "Hjelp - maskinen funker ikke" kategorien.

 

PS. Har selv dette 'problem' på tett hold i form av samboerens 16-årige søn.

Hans evne til å tenke klart og logisk og bruke sund fornuft (ved kjøp/sammensetning av PC-hardware) - overskygges helt av frykten for mobbing fra kompisserne og ytestengning fra 'gjengen'.

Når han skal spille online BF2 klan-kamper/trening, kommer han ofte og spør om han får låne 'Onkels' utdaterte PC (PC#1 i profil).

Denne PC består stort set bare av hardware, som hans kompisser kalder for "møkkete" og er å finne på deres 'hate-lister'. :hmm:

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...