Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg har blant annet drukket mye spennende kaffe og burde snart skrive en guide jeg og.

Godt å se det er aktivitet i tråden fortsatt. Angående ny kaffe som er smakt, har jeg prøvd meg på tre utrolig gode kaffetyper fra Sør-Amerika, samt klassikeren Mocca-Java. Bestilte fra Kaffebrenneriet og er utrolig fornøyd med servicen de yter. Svar på mail dagen etter og rask levering. De tre kaffetypene som jeg bestilte fra Kaffebrenneriet var; Chibulbut, Chichicastal og Mocca-Java som nevnt. San Sebastian fra Peets.

 

Kaffebrenneriet har gjort sin egen vri på Mocca-Java, blandet med kaffe fra Etiopia. Denne falt så til de grader i smak at mer bestilles uten omtanke. :) San Sebastian og Chibulbut er veldig like på smaken (begge fra Guatemala). Det hersker ingen tvil for hvor den beste kaffen kommer fra imo. :)

Lenke til kommentar
Jeg har blant annet drukket mye spennende kaffe og burde snart skrive en guide jeg og.

Godt å se det er aktivitet i tråden fortsatt. Angående ny kaffe som er smakt, har jeg prøvd meg på tre utrolig gode kaffetyper fra Sør-Amerika, samt klassikeren Mocca-Java. Bestilte fra Kaffebrenneriet og er utrolig fornøyd med servicen de yter. Svar på mail dagen etter og rask levering. De tre kaffetypene som jeg bestilte fra Kaffebrenneriet var; Chibulbut, Chichicastal og Mocca-Java som nevnt. San Sebastian fra Peets.

 

Kaffebrenneriet har gjort sin egen vri på Mocca-Java, blandet med kaffe fra Etiopia. Denne falt så til de grader i smak at mer bestilles uten omtanke. :) San Sebastian og Chibulbut er veldig like på smaken (begge fra Guatemala). Det hersker ingen tvil for hvor den beste kaffen kommer fra imo. :)

Elsker Chibulbut. Ble vel nr 9 i CoE tror jeg.

Lenke til kommentar

Skal gi den et forsøk, så tar den med ved neste bestilling. Hadde Sumatra her rett før jul som jeg kan anbefale. I samme gate som kaffen fra Sør-Amerika. Utrolig fylde i den kaffen, kompleks. Oljen var fantastisk å se på, noe som det også kan sies om Chibulbut. Ahh.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Rett før jul var jeg på cupping med en kar fra Suprime Roastworks, og han introduserte meg for Aricha Yrgachiffe fra Etiopia. Dette er en sikkelig ekstremkaffe med mye frukt, og som både smaker og dufter helt anderledes en alt annet! Jeg er sikkelig bergtatt, og har fått helt dilla!

 

Både Suprime Roastworks og Tim Wendelboe har Aricha, og selv om jeg fikk være sammen med Tim 3,5 time her om dagen synes en amatør som meg at Suprime sin Aicha #17 er den beste ...

 

Tobias

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer det med gavekortene på Kaffebrenneriet. Lurte på å bestille i gave, men jeg ble usikker på om de er for å løses inn i butikk, på nett eller begge deler?

Hmmm, godt spørsmål. Jeg har aldri vært borte i noen andre enn de vi selger i butikk og kan ikke tenke meg at de kan brukes i nettbutikken. De blir skrevet for hånd også trekker kundebehandler ifra beløpet å noterer på kortet.

Lenke til kommentar

Tok tipset noen hadde skrevet her om Zoega Skånerost, og kjøpte en halvkilo på rema forleden dag. Den var kraftig og god den, og prisen var også fin :) Eneste er at det er litt kjedelig å måtte kjøpe 0,5 kilo ferdig malt når jeg er den eneste i huset som drikker kaffe. Finnes det anordninger som er beregnet for at kaffe skal holde seg lenger? Tenker f.eks. en beholder der det er mulig å suge ut lufta eller lignende..

Lenke til kommentar
Tok tipset noen hadde skrevet her om Zoega Skånerost, og kjøpte en halvkilo på rema forleden dag. Den var kraftig og god den, og prisen var også fin :) Eneste er at det er litt kjedelig å måtte kjøpe 0,5 kilo ferdig malt når jeg er den eneste i huset som drikker kaffe. Finnes det anordninger som er beregnet for at kaffe skal holde seg lenger? Tenker f.eks. en beholder der det er mulig å suge ut lufta eller lignende..

Jeg bruker altid en vakiumboks, men virkningen av den er usikker. kanskje den aller største smakstyven til kaffe er luft. Teorien burde være at om du fjerner luften ved vakium, burde den holde kvalitet bedre. Problemet er at om du bruker kaffe daglig kommer du også antagelig til å rett og slett pumpe ut deler av aromaen også.

 

Denne uken var jeg så heldig at jeg fikk tilbringe 3,5 timer sammen med barista verdensmester Tim Wendelboe (2004), med tanke på videresalg hadde han testet ut et slikt vakium produkt. Han mente at bokser med vakiumpumpe ikke hadde spesielt mye for seg. viktigere for kvalitten er det at bønnene ikke er mer en 3 - maks 4 uker gammle, etter brennedato! Han mente også at den beste måten å oppbevare kaffe på var å la den være i innpakkningsposen med sipplås (enkelte mikro-brennerier har dette). Dette med brennedato har blitt vinterens åpenbaring for min del. Jeg har helt sluttet å drikke gammel kaffe! Når det gjelder vakiumboks - så bruker jeg det fremdeles ...

 

En annen respektert kaffe mann i Norge er Alexander von der Lippe han har skrevet denne artikkelen om oppbevaring av kaffe:

http://temperato.no/content/view/41/3/

 

Er du interesert i å kjøpe en vakiumboks kan det f.eks. gjøres her:

http://www.kaffe-agenterne.dk/index.php?cP...9d85f910dbba8a5

 

Ellers er det meget interesant å høre de gennerelle rådene som Tim Wendelboe gir på denne videoen:

http://timwendelboe.no/resources/coffee-vi...-better-coffee/

Lenke til kommentar

I går fikk jeg min første presskanne i gave sammen med en pose fransk brent. Til nå tror jeg faktisk det er den beste kaffen jeg har smakt. Anbefales virkelig med tanke på hvor enkelt og billig det er. Kaffetrakteren min er offisielt pensjonert!

 

2unvqe9.jpg

 

3 skjeer

4 minutter

2 store eller 4 små kopper.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
(...) Rett før jul var jeg på cupping med en kar fra Suprime Roastworks, og han introduserte meg for Aricha Yrgachiffe fra Etiopia. (...)

Fikk prøvd meg på Yirgacheffe, må si den falt godt i smak. Lett å drikke.

 

Ble nettopp ferdig med en kopp Nombre de Dios - kaffe fra El Salvador. Denne importerer Kaffebrenneriet direkte fra Maria Botto sin farm. Med denne kaffen, bestilte jeg også en pose med El Porvenir og en pose med Les Nubes. Apropos Nombre de Dios; fikk virkelig fart på fordøyelsen av denne! :D Oljen ligger som en tykk hinne på kaffen, kompleks til de grader. En av de mest oljete jeg har sett.

Lenke til kommentar
Oljen ligger som en tykk hinne på kaffen, kompleks til de grader. En av de mest oljete jeg har sett.

Vedrørende olje; jeg regner med at du ikke bruker vanlig kaffetrakter. Om det stemmer det som SwissGold argumenterer med så er det slik at papirfilterene suger til seg det meste av oljene i kaffen. Jeg synes at dette låter fornuftig, og at disse gullfilterene kanskje har noe for seg. Er det noen av dere som har noen formeninger om dette?

 

BTW: Svenskene kjører i dag sitt barista mesterskap og alt sendes live på nettet! Sjekk ut dette eminente nettstedet for kaffenørder for link:

http://www.riktigtkaffe.se/

 

Tobias

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...