Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

OK, takk for svar.

Jeg kjenner godt til normale koffeinkonsentrasjoner i diverse drikker, jeg lurte bare på om det var noen betydlige gjennomsnitts-forskjeller mellom merker eller bønnetyper (uten at det blir mange ganger prisen).

Har du noen tips om en espressotype som er god på smak da? Jeg fikk en veldig god hos en kamerat, hvis søster jobber på kaffebrenneriet, men jeg fikk ikke med meg noe navn på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du noen tips om en espressotype som er god på smak da? Jeg fikk en veldig god hos en kamerat, hvis søster jobber på kaffebrenneriet, men jeg fikk ikke med meg noe navn på den.

Smaken er så forskjellig, og den utvikles hele tiden om du utsetter deg for nye smaker kontinuelig. Mitt beste tips er å kjøpe ferskbrendt kaffe, den smaker mye mer enn alt annet skvip. Du skal se etter brennedato og ikke kjøpe kaffe som er mer enn 2-3 uker, og du må kverne selv. Slik kaffe får du ikke på super'n, men du må i spesialbutikker, og priser rundt 80 kr for en kvarting er ikke uvanlig! Dyrt, nørdete og helt verd det!

Lenke til kommentar

Kaffebrenneriet har espresso til kr 53 per kvart kilo.

 

En av mine favoritter er Malabar Espresso, veldig lav syrlighet.

 

I NM brukte jeg Sidamo Natural Espresso, som fortsatt kan kjøpes hos stockfleths, dette er en veldig spesiell kaffe å bruke som espresso, da det er en singel origin og veldig fruktig kaffe.

Lenke til kommentar
Kaffebrenneriet har espresso til kr 53 per kvart kilo.

 

En av mine favoritter er Malabar Espresso, veldig lav syrlighet.

 

I NM brukte jeg Sidamo Natural Espresso, som fortsatt kan kjøpes hos stockfleths, dette er en veldig spesiell kaffe å bruke som espresso, da det er en singel origin og veldig fruktig kaffe.

 

 

Jeg ser etter bønner med lav syrlighet, tilnærmet ingen, og samtidig så søte som mulig, noe som var grunnen til at jeg ville ha Blue Mountain bønner.

 

Jeg har prøvd to forskjellige Arabica bønner i det siste, uten at de smaker helt som jeg vil. Den ene var fra Columbia, og den andre fra et ukjent land. Begge sier at de er fyldige i smaken, noe jeg vil ha, men på den ene står det at den også har en tydelig syre i smaken.

 

Dette synes jeg er rart, ettersom syre og fyldighet ikke går hånd i hånd smaksmessig. Jeg ser altså etter en fyldig, nøttete, syrefri og aller viktigst: SØT espresso. Har du noen tips?

Lenke til kommentar

Interessant. Deres Barista Espresso hørtes også fristende ut.

 

Jeg var nede på Stockfleths og skulle ha Malaber kaffe, den sa de at de hadde sluttet å selge. Hun anbefalte meg derfor en kaffe fra Etiopia, som jeg kjøpte. Det var den espressotypen hun hadde med minst syrlighet i.

 

Den var veldig god, og enormt forskjellig fra columbisk kaffe. Ikke sur i det hele tatt, men nøttete og fyldig. Samtidig var den desverre ikke søt, og jeg var ute etter en søt kaffetype - med bønner som holder naturlig høyt sukkerinnhold.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Mente at du skulle kjøpe en kvart kilo. Du kan alltids prøve, men for eks. Kaffebrenneriet har bare en espressokvern, så kan være vanskelig å få god malingsgrad på løsvektskverna, da vil ikke kaffen bli like bra. I min butikk hadde jeg sagt nei, fordi jeg ikke har tid rett og slett. Jeg vet at Stockfleths har en "dagens" espresso eller liknende, som de bytter ut. Da har de også to espressokverner.

Lenke til kommentar
Tenkte meg det. At ingen ville giddi å skiftet ut innholdet i en kvern.

Det hadde vært det gode konseptet å hatt en kaffebar som solgte forskjellige espressoer da.

 

Kunne hatt seks kverner ved siden av hverandre. Jeg personlig synes en kaffebar bør kunne lage espresso av bønnene de selger.

I Kristiansand har Cuba Life (en kaffebar) en ekstra kvern hvor de kjører en espresso for "spesielt intereserte". Jeg ser på YouTube og lignende at det er barer rundt forbi i verden som har hele rader med kverner. Dette har jeg aldri sett i Norge, men det kan ha forskjellige årsaker

  1. Pris: En kvern som kan brukes i en kaffebar begynner ved 10-15 000. Skal du ha mange av dem bør du ha rimelig stor omsetning.
  2. Vedlikehold: Når du først har kjøpt en rad med kverner skal de ukentlig/daglig rengjøres innvendig, og det er ganske tidkrevende.
  3. Kvalitet: Etter hvert er jeg blitt litt skjeptisk til kaffebarer som selger kaffe i løsvekt. Om utsalgstedet har mange sorter kommer dette til å føre til at kaffen blir utsatt for oksidering over lengere tid, og hvordan kan en forsikre seg om brennedato? Min mening er at kaffe oppbevares best pakket i embalasje med enveisventil - rett etter brenning og avkjøling. Om en kaffebar skal kunne tilby mange sorter må de ha mange åpne forpakninger, og pga. liten omsetning kommer kvaliteten til å bli dårlig på de sortene som det brukes minst av, og svinnet blir for stort. Det ligner litt på vinkart i restaurantene. Det er ikke så mage viner som kan kjøpes i "løsvekt"/glass. Gode viner behandles med respekt, og selges bare som hele flasker. Skikkelig kaffe burde også selges hele pakker ...

Endret av Tobias Abrahamsen
Lenke til kommentar

Ja hvorfor bruker egentlig alle kaffebarer den samme kverna?

Jeg har sett den i alle youtube videoer, og på alle kaffebarer her til lands. Det tårnet med beholder på toppen, og en luke du må slå en spak flere ganger for at kaffen skal komme ut. Konstruksjonen og utseendet på kverna er identisk overalt.

 

Jeg bruker bare en sånn liten håndholdt kvern. Den kverner nok bønner til to bajonetter. De fleste kaffebarer har ikke mer enn det uansett, så hvorfor kunne de ikke bare brukt en sånn som jeg har.

Lenke til kommentar
Ja hvorfor bruker egentlig alle kaffebarer den samme kverna?

Jeg har sett den i alle youtube videoer, og på alle kaffebarer her til lands. Det tårnet med beholder på toppen, og en luke du må slå en spak flere ganger for at kaffen skal komme ut. Konstruksjonen og utseendet på kverna er identisk overalt.

Du burde gå oftere på kaffebar og sen noen flere videoer :tease: . Det er i utgangspungt det gamle systemet med doser (slå spaken), og de nyere som er doserløse. Disse kverner rett ned i bajoetten, enten med start og stopp "knapp" eller med timer. I Kristiansand har vi bare tre "rene" kaffebarer og to av disse har kverner doserløse kverne med timere. Den ene baren har sågar to elektronisk styrte kverner.

 

Ramius, neste gangen jeg komme i en kaffebar, og det er et par-tre andre kunder før meg, håper jeg ikke kaffebaren kjører håndkverner - det kan ta tid ...

Lenke til kommentar
Ramius, neste gangen jeg komme i en kaffebar, og det er et par-tre andre kunder før meg, håper jeg ikke kaffebaren kjører håndkverner - det kan ta tid ...

For ikke å snakke om at bladene ikke maler kaffen fint nok, så du vil i beste fall ende opp med en Espresso Lungo.

Mazzer er vel det ledende merket innefor kverner, så er ikke så rart at de er såpass vanlige.

 

Som sagt flere ganger - jeg ser ikke noe problem ved at Kaffebrenneriet/Stockfleths har store utvalg da det aller, aller meste av kaffen selger utrolig fort. Det tar ikke Kaffebrenneriet mer enn en måned å selge ut et parti Cup of Excellence kaffe.

Lenke til kommentar

Hvis tilfellet er at kaffebaren har to bajonetter, så vil det ikke ta noe lengre tid, da det en håndkverner har plass til to doseringer.

 

Den jeg har maler kaffen så fint som mulig den, om det så skal være melis. Jeg snakker altså om en elektrisk håndkverner her, ikke en sånn med sveiv.

 

Når jeg doserer i bajonetten bare bruker jeg skje. Må ikke være stativ og automatikk i alt for at det skal være riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...