Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 099 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      120
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Den jeg har maler kaffen så fint som mulig den, om det så skal være melis. Jeg snakker altså om en elektrisk håndkverner her, ikke en sånn med sveiv.

Hva? Når vi ser bort fra dette med den praktiske gjennomføringen av arbeidet på i en kaffebar, er det interesant å høre om en eletrisk håndkvern. Jeg har surfet utrolig mange nettsider, men dette høres ukjent ut. Skikkelig spennende! Har du navn, bilde og en site til kverna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den jeg har maler kaffen så fint som mulig den, om det så skal være melis. Jeg snakker altså om en elektrisk håndkverner her, ikke en sånn med sveiv.

Hva? Når vi ser bort fra dette med den praktiske gjennomføringen av arbeidet på i en kaffebar, er det interesant å høre om en eletrisk håndkvern. Jeg har surfet utrolig mange nettsider, men dette høres ukjent ut. Skikkelig spennende! Har du navn, bilde og en site til kverna?

 

Ja den ser altså noe ut som den på bildene ovenfor. Men formet som en shaker med knapp på. Jo lenger du holder knappen inne, jo finere blir kaffen malt. På grunn av formen som en shaker er det også vanlig å riste litt mens du kverner kaffen. Da kan du egentlig høre når den er ferdig, og det er når den "sprø" lyden er borte.

 

Det tar ca. 20 sekunder å kverne bønner til to doseringer espresso. Den jeg har er utrolig gammel, og noe foreldrene mine fikk i bryllupsgave i forrige århundre. En gang malte jeg bønnene så lenge at de ble finere enn melis, og kaffen nesten ble fast igjen. Da gikk ikke vannet igjennom bajonetten engang. Så det er ingen begrensninger på kverningen i forhold til de store maskinene.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Min Bodum maler i hvertfall ikke fint nok og min "coach" i kaffebrenneriet har fortalt meg at Braun sin heller ikke maler font nok.
Men den maler fint nok til presskanne/kaffetrakter ? Jeg skal gå til innkjøp av kaffekvern, men er usikker på hvilken jeg skal kjøpe. Vil selvfølgelig ha best mulig kvalitet til minst mulig penger.
Lenke til kommentar
Ja den ser altså noe ut som den på bildene ovenfor. Men formet som en shaker med knapp på. Jo lenger du holder knappen inne, jo finere blir kaffen malt. På grunn av formen som en shaker er det også vanlig å riste litt mens du kverner kaffen. Da kan du egentlig høre når den er ferdig, og det er når den "sprø" lyden er borte.

Det tar ca. 20 sekunder å kverne bønner til to doseringer espresso. Den jeg har er utrolig gammel, og noe foreldrene mine fikk i bryllupsgave i forrige århundre. En gang malte jeg bønnene så lenge at de ble finere enn melis, og kaffen nesten ble fast igjen. Da gikk ikke vannet igjennom bajonetten engang. Så det er ingen begrensninger på kverningen i forhold til de store maskinene.

Det er hyggelig at du er fornøyd med denne maskinen, men med all respekt å melde så kan ikke dette karakteriseres som en kvern. En kvern har to stener som kaffe/korn/krydder/osv blir kvernet/malt mellom. De maskinene det er bilde av over er eletriske hakkere, og det er umulig å kunne repetere eksakt samme malingsgrad 100-vis av ganger samme dag, slik det er nødvendig i en kaffebar, eller om du ønsker mest mulig ut av kaffedrikkingen din. Gode kverner har mange grader av innstillinger, og noen er stegløse, for å kunne juster avstanden mellom kvernstenene. Spesielt om du lager espresso er fininnstilling av kvernen svært viktig, da ferskhet, brenning, luftfuktighet osv. forandrer kravet til kvernng hele tiden. En god barista kan justere kvernen fler ganger hver dag! Slik fininnstilling hadde vært umulig med bruk av "hakke". Dette er grunnen til at du aldri finner "opp-ned gressklippere" blandt profesjonelle kaffefolk.

 

Den norske verdensmesteren i Barista fra 2004 Tim Wendelboe har også litt å si om kaffekverner:

http://timwendelboe.no/resources/coffee-vi...-better-coffee/

 

Kos deg med maskinen din, men jeg kan desverre ikke annbefale andre å kjøpe slike ...

Lenke til kommentar
Men den maler fint nok til presskanne/kaffetrakter ? Jeg skal gå til innkjøp av kaffekvern, men er usikker på hvilken jeg skal kjøpe. Vil selvfølgelig ha best mulig kvalitet til minst mulig penger.

Jeg kan ikke annbefale deg å køpe slike "hakker" til å kutte kaffen din med. Etter min mening er det laveste kravet du må kunne stille til en kaffekvern er at den er en kvern og ikke en hakke (se mitt innlegg ovenfor). Det er tidligere nevnt en Krups-kvern, den representerer for meg inngangenpunktet til å kunne kverne kaffe for trakter/presskanne. Dette støttes også av den norske barista verdensmesteren Tim Wendelboe:

http://timwendelboe.no/resources/coffee-vi...-better-coffee/

Lenke til kommentar
Ja den ser altså noe ut som den på bildene ovenfor. Men formet som en shaker med knapp på. Jo lenger du holder knappen inne, jo finere blir kaffen malt. På grunn av formen som en shaker er det også vanlig å riste litt mens du kverner kaffen. Da kan du egentlig høre når den er ferdig, og det er når den "sprø" lyden er borte.

Det tar ca. 20 sekunder å kverne bønner til to doseringer espresso. Den jeg har er utrolig gammel, og noe foreldrene mine fikk i bryllupsgave i forrige århundre. En gang malte jeg bønnene så lenge at de ble finere enn melis, og kaffen nesten ble fast igjen. Da gikk ikke vannet igjennom bajonetten engang. Så det er ingen begrensninger på kverningen i forhold til de store maskinene.

Det er hyggelig at du er fornøyd med denne maskinen, men med all respekt å melde så kan ikke dette karakteriseres som en kvern. En kvern har to stener som kaffe/korn/krydder/osv blir kvernet/malt mellom. De maskinene det er bilde av over er eletriske hakkere, og det er umulig å kunne repetere eksakt samme malingsgrad 100-vis av ganger samme dag, slik det er nødvendig i en kaffebar, eller om du ønsker mest mulig ut av kaffedrikkingen din. Gode kverner har mange grader av innstillinger, og noen er stegløse, for å kunne juster avstanden mellom kvernstenene. Spesielt om du lager espresso er fininnstilling av kvernen svært viktig, da ferskhet, brenning, luftfuktighet osv. forandrer kravet til kvernng hele tiden. En god barista kan justere kvernen fler ganger hver dag! Slik fininnstilling hadde vært umulig med bruk av "hakke". Dette er grunnen til at du aldri finner "opp-ned gressklippere" blandt profesjonelle kaffefolk.

 

Den norske verdensmesteren i Barista fra 2004 Tim Wendelboe har også litt å si om kaffekverner:

http://timwendelboe.no/resources/coffee-vi...-better-coffee/

 

Kos deg med maskinen din, men jeg kan desverre ikke annbefale andre å kjøpe slike ...

 

Nok en gang med det elitistiske tullsnakket. Det er absolutt en kvern. Det er ingen definisjon som sier at en kvern skal være bygget på en eksakt måte. Den kverner opp kaffebønner til pulver, og mer enn det trenger man ikke. Hvertfall ikke på kjøkkenet hjemme.

 

Jeg kan ikke anbefale noen av kvernene du helst liker, fordi de koster flere titalls tusen kroner. Jeg anbefaler alle som vil lage bedre espressoer hjemme, å kjøpe en elektrisk håndkvern. Det er billig, det er lett å bruke, det tar liten plass, og det gir deg tilnærmet likt resultat som en storkjøkken-kvern.

 

Det er ingen forskjell på konsistensen til kaffen produsert av disse håndkvernene, enn det er i en storkjøkken-kvern. Og det i seg selv burde holde. De åpenbare grunnene til at man trenger større kverner på barer er volum, som lar deg helle en sekk med bønner oppi holderen, og det at du stiller hvor fint kaffen skal males, for at jobben gjøres automatisk etterpå, uten tilsyn.

 

Med en håndkvern som jeg har, må du derimot bruke sansene dine i mye større grad, noe jeg mener har stor estetisk verdi for hjemme-kokken. Du lukter når aromaen forsterkes under kverningen, du hører at bønnene blir kvernt finere og finere og finere, og du må se ofte på hvordan konsistensen er underveis i kverningen - før du etter mye eksprimentering finner det perfekte for deg og din maskin.

Lenke til kommentar
Nok en gang med det elitistiske tullsnakket. Det er absolutt en kvern. Det er ingen definisjon som sier at en kvern skal være bygget på en eksakt måte. Den kverner opp kaffebønner til pulver, og mer enn det trenger man ikke. Hvertfall ikke på kjøkkenet hjemme.

 

Jeg kan ikke anbefale noen av kvernene du helst liker, fordi de koster flere titalls tusen kroner. Jeg anbefaler alle som vil lage bedre espressoer hjemme, å kjøpe en elektrisk håndkvern. Det er billig, det er lett å bruke, det tar liten plass, og det gir deg tilnærmet likt resultat som en storkjøkken-kvern.

 

Det er ingen forskjell på konsistensen til kaffen produsert av disse håndkvernene, enn det er i en storkjøkken-kvern. Og det i seg selv burde holde. De åpenbare grunnene til at man trenger større kverner på barer er volum, som lar deg helle en sekk med bønner oppi holderen, og det at du stiller hvor fint kaffen skal males, for at jobben gjøres automatisk etterpå, uten tilsyn.

 

Med en håndkvern som jeg har, må du derimot bruke sansene dine i mye større grad, noe jeg mener har stor estetisk verdi for hjemme-kokken. Du lukter når aromaen forsterkes under kverningen, du hører at bønnene blir kvernt finere og finere og finere, og du må se ofte på hvordan konsistensen er underveis i kverningen - før du etter mye eksprimentering finner det perfekte for deg og din maskin.

Det er hyggelig at du er fornøyd med maskinen din, men jeg må påpeke noen feil i innlegget ditt:

 

1. Store Norske leksikon finner det tydligvis mulig å definere konstruksjonen av en kvern. Sitat: "Kornet males mellom to hjulformede steiner som ligger med flatsidene mot hverandre." Om maskinen ikke har to stener som ligger mot hverandre er det altså ikke en kvern. Har maskinen to kniver som roterer og kutter, altså ikke knuser/kverner, snakker vi om en hakke, ikke kvern.

http://www.snl.no/kvern

 

2. Om folk trenger mer enn maskinen din på sitt kjøkken er subjektivt, og det synes jeg folk får avgjøre selv.

 

3. Du skriver at de maskinene jeg anbefaler koster flere titals tusen kroner, dette er også feil. Her er noen kverner som jeg anbefaler:

Rancilo Rocky, 2890,- http://teaandcoffee.no/presenter.asp?idKat...dRotKategori=17

Ascaso I-mini, 2590,- http://cortado.no/Nettb/iminid.htm

Compak K3 3003,- http://www.mamut.net/controls/shop/shops/5...196&gid=194

Mazzer Mini elektronisk model A, 9834,- Dette er den dyreste hjemmekvern du kan skaffe! http://www.mamut.net/controls/shop/shops/4...alias=temperato

Jeg anbefaler altså ikke en eneste kvern til flere titusentals kroner til hjemmebruk ...

 

4. Du har rett i at maskinen din er billig, men du motsier deg selv når du først sier at den er enkel i bruk, og så beskriver du hvordan du ofte må se hvordan konsistensen er underveis ... Det kan da ikke være noe som er enklere enn å ha en maskin som er innstilt på, og kverner akuratt den samme konsistensen, hver gang? Min maskin doserer til og med likt hver gang - enklere og mer praktisk går det ikke ann å gjøre det!

 

Jeg vedgår gjerne at jeg er elitisk og meget stor kaffenørd, men det synes jeg du skulle gjøre også! Du skriver: "Du lukter når aromaen forsterkes under kverningen, du hører at bønnene blir kvernt finere og finere og finere, og du må se ofte på hvordan konsistensen er underveis i kverningen - før du etter mye eksprimentering finner det perfekte for deg og din maskin". Jeg synes dette høres deilig, elitisk og nørdete ut! Stå på du, vi er nok skikkelig like på mange måter! :thumbup:

Endret av Tobias Abrahamsen
Lenke til kommentar

Ok, så til dommen: Jeg har jobbet med begge deler og brukt begge deler til mye forskjellig. Disse kaffemøllene "håndkvern" er helt fantastiske til når en skal lage kaffe på perkulator, trakter eller presskanne, men det går bare ikke å male espresso, fordi det blir ikke fint like gjevnt. Jeg lager bedre espresso med en dag gammel malt kaffe enn når jeg har forsøkt med min "håndkvern".

Lenke til kommentar
4. Du har rett i at maskinen din er billig, men du motsier deg selv når du først sier at den er enkel i bruk, og så beskriver du hvordan du ofte må se hvordan konsistensen er underveis ... Det kan da ikke være noe som er enklere enn å ha en maskin som er innstilt på, og kverner akuratt den samme konsistensen, hver gang? Min maskin doserer til og med likt hver gang - enklere og mer praktisk går det ikke ann å gjøre det!

 

Jeg vedgår gjerne at jeg er elitisk og meget stor kaffenørd, men det synes jeg du skulle gjøre også! Du skriver: "Du lukter når aromaen forsterkes under kverningen, du hører at bønnene blir kvernt finere og finere og finere, og du må se ofte på hvordan konsistensen er underveis i kverningen - før du etter mye eksprimentering finner det perfekte for deg og din maskin". Jeg synes dette høres deilig, elitisk og nørdete ut! Stå på du, vi er nok skikkelig like på mange måter!

 

Vel, det å lage mat/drikke krever lidenskap for å gjøres godt. Det er det viktigste, ikke å ha utstyr til flere tusen kroner. Og greit - det var ikke flere titalls, men fortsatt mener jeg at kverner til 3000 kroner er for mye for mye. Hvertfall for en som meg, som bare vil lage seg en god kaffe latte hjemme om morgenen, på den riktige måten - hvor du damper melk og kverner deg ferske bønner selv.

 

Det å gjøre om bønner til pulver kan gjøres på forskjellige måter, hvor resultatet er det samme. Plastpose og kjevle går også. Og selv om jeg valgte å romantisere bruken av en elektrisk håndkvern, må du ikke misforstå det som vanskelig. Det er altså bare å ha bønner i, og trykke på knappen. Men du har rett i at det er enda enklere med en automatisk storkjøkken-kvern. Det ligger i navnet.

 

Men grunnen til at jeg mente håndkvern er gøy, er fordi den gir deg muligheten til å forstå hvorfor bønnene skal kvernes akkurat så mye som de skal, som et resultat av prøving og feiling - noe jeg mener alle gode kokker bør ha opplevd. Du vet sikkert som kaffekjenner at det er en hårtynn linje hvor bønnene er perfekt kvernet, og at små forskjeller på konsistensen har merkbare resultater på espressoen.

 

Når det gjelder doseringer så mener jeg kanskje dette er litt overvurdert. Jeg har drukket på åtte forskjellige kaffebarer de siste fem dagene, og alle doserer ved at de fyller opp bajonetten med kaffe til kanten, slik at det er flatt helt til topps, og trykker det ned med stamperen. Dette er også logisk, da bajonetten i seg selv er designet for å ha riktig mengde med kaffe i seg.

 

Og forresten, du fant leksikonets beskrivelse av en kvern, men husk, det var ikke beskrivelsen av en elektrisk kvern ;) Ordnett er ikke fullt så begrensende i sin beskrivelse.

1 gammeldags maleinnretning (med bygning) for korn

2 maleredskap for kaffe, mandler, kjøtt o.a.:

 

Du har helt rett i at håndkvernen min har et blad som kutter, men når kutting repeteres med flere tusen omdreininger på et minutt, kalles det å male opp innholdet. Hvis du ser på hvordan en gammeldags kvern fungerer, med to steiner, vil du se at disse to steinene har flere små kanter som møter hverandre, i det de dreies rundt. Innholdet blir knust/kuttet hver gang disse kantene treffes. Akkurat som beskrevet i leksikon. Og når hjulene dreies med flere hundre/tusen omdreininger i minuttet, møtes kantene oftere og oftere.

 

Jeg vil ikke kalle denne prosessen noe veldig mye mer anerledes enn oppmaling. Jeg kan heller ikke skjønne at det skal ha noe å si for smaken eller konsistensen. Fordelen en motor med roterende blad har er jo at innholdet skaper større motstand jo større rotasjonen er, før innholdet etterhvert blir malt opp så fint at det ikke er motstand lenger. Men nok engang, resultatet er nøyaktig det samme. Så påstanden om at en elektrisk håndkvern/kutter/maler/minifoodprocessor ikke lager like fin kaffe er ikke riktig. Jeg kunne godt bevist dette med bilder eller film.

 

Så kort oppsummert, sier jeg egentlig at det holder for folk å kjøpe en elektrisk håndkvern, fordi du får malt opp kaffen akkurat slik du trenger den. Samtidig innrømmer jeg at en storkjøkken-kvern sannsynligvis går kjappere, og er enda lettere å bruke. Men for kaffe i hjemmet, ser jeg da liten grunn til å bruke tusenvis av kroner på en.

Lenke til kommentar
Så kort oppsummert, sier jeg egentlig at det holder for folk å kjøpe en elektrisk håndkvern, fordi du får malt opp kaffen akkurat slik du trenger den. Samtidig innrømmer jeg at en storkjøkken-kvern sannsynligvis går kjappere, og er enda lettere å bruke. Men for kaffe i hjemmet, ser jeg da liten grunn til å bruke tusenvis av kroner på en.

Det er hyggelig at du er fornøyd med maskinen din. Kos deg med den du, men har du funnet noe god kaffe i det siste da?

Lenke til kommentar
Så kort oppsummert, sier jeg egentlig at det holder for folk å kjøpe en elektrisk håndkvern, fordi du får malt opp kaffen akkurat slik du trenger den. Samtidig innrømmer jeg at en storkjøkken-kvern sannsynligvis går kjappere, og er enda lettere å bruke. Men for kaffe i hjemmet, ser jeg da liten grunn til å bruke tusenvis av kroner på en.

Det er hyggelig at du er fornøyd med maskinen din. Kos deg med den du, men har du funnet noe god kaffe i det siste da?

Hehe, ja. Eteopisk kaffe er det beste jeg har smakt så langt. Stadig på utkikk etter nye typer, men foretrekker da arabica bønner. I en bok jeg har står det at robusta er brukt for traktekaffe, men hvem lager robusta-espresso?

Lenke til kommentar
Hehe, ja. Eteopisk kaffe er det beste jeg har smakt så langt. Stadig på utkikk etter nye typer, men foretrekker da arabica bønner. I en bok jeg har står det at robusta er brukt for traktekaffe, men hvem lager robusta-espresso?

Noe av det beste jeg har smakt kommer også fra Etiopia. Robusta er nærmest ikke-eksisterende i Norge, og har bare noen få prosent av den totale omsettningen i verden. Sør-Italienere er antagelig de største forbrukerne av robusta, deretter kan det godt hende at svenskene kommer som nr. 2! Jeg har fulgt med på et kjempegodt svensk forum hvor mange av deltagerne drikker mye robusta. I kaffekretser i Norge er det nesten som å banne om du sier du liker robusta. Hva jeg vet er det bare LIPPE som har litt i en av sine espressoblandinger. De holder til i Oslo og har en nettbutikk. Jeg synes balndingen er god, og en fin kontrast og avveksling til de fruktige Etiopierne.

 

http://www.riktigtkaffe.se/

Lenke til kommentar

Fy søren, jeg smakte nettopp en Cappucino fra Tim Wendelboe sin kaffebar. Det er noe av det beste jeg har smakt. Det er nesten som melken ble skummet så bra at det naturlige sukkeret ble karamellisert. Jeg kjøpte deretter hans egen espressoblanding som jeg skal prøve snart. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan det går an å lage en så god Cappucino.

 

Det så ut som han hadde en egen kaffebrenner der også, var hvertfall en stor rundt maskin der.

 

Den gode smaken kom selvfølgelig av ferske bønner og riktig teknikk osv, men det var bare så umenneskelig godt. Mitt bilde av kaffe er at det smaker noe bittert. Men dette smakte mye nærmere karamell-kakao, bare med et litt mer voksent preg.

Lenke til kommentar
Det så ut som han hadde en egen kaffebrenner der også, var hvertfall en stor rundt maskin der.

Jeg bor i en annen del av landet, så jeg har ikke besøkt Tims kaffebar, men han har sitt eget brenneri så det kan godt hende at han brenner i samme lokalet og med den maskinen som du så. Brenneren som du så kan selvfølgelig også være en "gammel" maskin som han har til utstilling i baren. Er det noen som vet dette 100% sikkert?

Lenke til kommentar

Nå er jeg jævlig glad, fordi jeg endelig har funnet ut hvordan jeg lager mikroskum med maskinen min. Svaret har egentlig ligget foran øynene mine i mange artikler, men grunnen er at det er for dårlig forklart.

 

På engelsk omtales det som "breaking the surface of the milk, to allow air in". Jeg har gjort dette ved å senke damparmen ned i toppen av overflaten på melken, for så å senke den lenger ned - dette er feil.

 

Etter diskusjon med en barista i amerika, forklarte han meg det på en måte som var opplysende. Du skal blåse melken ovenifra først, uten å være nær, slik at melken blåser til siden og du får en luftåpning midt på overflaten som går ned i melken.

 

Dette skaper umiddelbart store bobler i melken, før du senker damparmen ned slik at den berører overflaten i melken. Nå har man fått store luftlommer under melken, slik at man effektivt får skapt rotasjon, eller luftgjennomstrømning i melken. Etter 15-20 sekunders tid, har melken rotert såpass, at alle de store boblene blir sugd inn i malstrømmen, og omdannes til mikroskum.

 

Jeg begynner med å holde damparmen ca én centimeter fra overflaten, skru den på svak styrke, og etter et par sekunder senke den ned for å berøre melken. Da skrur jeg styrken på maks. Dette skaper en enorm mengde damp fra melken, slik at man nesten ikke ser melken i det hele tatt. Når dampen er borte, senker jeg armen lenger ned i melken, og etter at de store boblene er borte, er melkeskummet klart, etter bare ca. 20 sekunder totalt.

 

En annen prosess jeg gjorde feil før, var å begynne med damparmen så langt ned i melken jeg kunne, og skrudde på maks styrke, før jeg senket kannen nedover og damparmen kom opp til overflaten. Dette skapte effektivt og hurtig skum, men ikke riktig skum.

 

Hele hemmeligheten er altså å begynne å dampe, uten å være nær melken, før du hever muggen til du så vidt er nær. Håper dette hjelper noen andre som har slitt like mye som meg.

 

Skummet mitt er enda ikke perfekt, det men det er mikroskum. Fortsatt er det litt for tykt, slik at jeg får ikke helt til å lage rosetta enda, men jeg har NESTEN fått til hjertet nå.

 

Vil også nevne at det ikke er en fasit at det skal være roterende bevegelser i melken. Storkjøkkenmaskiner har en dampdyse som blåser ut gjennom tre ventiler, mens min blåser kun fremover. Når dysa er nedi overflaten, blåses melken til høyre og venstre, nedover i kannen. Slik at ingen malstrøm oppnår, men det forekommer en slags kraft som støter melken fra seg, slik at ny melk kommer fram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...