Gå til innhold

Våtdrakt og bensin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

95 tennes best.. 98 nest best(eller omvendt?) og disel ligger på oktantallet 150 eller no da? =p

6534843[/snapback]

 

 

Diesel har ikke "oktantall" , men CETANtall

6541445[/snapback]

Joda, det er fult mulig å sette et oktantall på diesel (som forøvrig er 25), men det har absolutt ingen hensikt siden en dieselmotor fungere på en helt annen måte enn en forbrenningsmotor/"bensinmotor". I en forbrenningsmotor blander man drivstoff og luft før det sprøytes inn i forbrenningskammeret og deretter komprimerer blandingen. Til dette krevest det at drivstoffet ikke selvantenner lett. I en dieselmotor, derimot, pumper man først luft inn i forbrenningskammeret og komprimerer det før man tilsetter høykomprimert diesel når stemplet er i sin høyeste posisjon i kammeret. Til dette kreves det drivstoff som selvantenner raskest mulig.

 

Diesel selvantenner uten noen form for gnist. Diesel kan vel ikke antennes ved gnist eller flamme i det hele tatt om jeg ikke tar feil.

 

6534889[/snapback]

Det kommer an på temperaturen.

6541432[/snapback]

Jeg hører hele tiden at diesel er så mye mindre brannfarlig enn bensin i båter hvis det skal begynne å lekke og sånt. Er dette fordi diesel ikke fordamper på samme måte som bensin da?

6541469[/snapback]

Siden diesel er en del tyngre enn bensin vil nok det stemme ja. Tempraturen inni en dieselmotor er gjerne en 700-900 grader. Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Joda, det er fult mulig å sette et oktantall på diesel (som forøvrig er 25), men det har absolutt ingen hensikt siden en dieselmotor fungere på en helt annen måte enn en forbrenningsmotor/"bensinmotor". I en forbrenningsmotor blander man drivstoff og luft før det sprøytes inn i forbrenningskammeret og deretter komprimerer blandingen. Til dette krevest det at drivstoffet ikke selvantenner lett. I en dieselmotor, derimot, pumper man først luft inn i forbrenningskammeret og komprimerer det før man tilsetter høykomprimert diesel når stemplet er i sin høyeste posisjon i kammeret. Til dette kreves det drivstoff som selvantenner raskest mulig.

6541588[/snapback]

Det virker som at du har god peiling og jeg lurer på noe i samme banen. Sprøytes bensinen inn i sylinderen eller i røret før ventilen på motorer med direkte innsprøytning?
Lenke til kommentar

Litt triva til endrebjorsvik ang. disel; pappa demonstrerte for meg hvor vanskelig det er å antenne disel ved å slukke fyrstikker (!) i helt vanlig disel påtenkt bilen.

Om du googler litt finner du nok noen animerte illustrasjoner på diselmotorer ved innsug, kompresjon osv. Har veldig tregt nett jeg nå, så jeg gidder desverre ikke finne for deg :p

Lenke til kommentar
Om du googler litt finner du nok noen animerte illustrasjoner på diselmotorer ved innsug, kompresjon osv. Har veldig tregt nett jeg nå, så jeg gidder desverre ikke finne for deg  :p

6545083[/snapback]

Jeg har forstår det med dieselmotorer og har funnet illustrasjoner og forklaringe på både Wikipedia og HowStuffWorks, men det jeg lurte på var direkte innsprøytning på bensinmotorer (det blir visst mer og mer vanlig istedetfor forgasser). Om bensinen blir sprøytet inn i sylinderen som i dieselmotoren (bare samtidig med luften selvfølgelig) eller om den slippes ut i kanalen før ventilen og blandes med luften før den går inn i sylinderen.

Kanskje dette varierer på forskjellige systemer?

Lenke til kommentar

I motorer med innsprøytning blandes det fortsatt før det sprøytes inn i sylinderen. Er usikker på hvordan det der er, men den er iallfall ikke plassert i sylinderen på samme måte som i en dieselmotor, og kan derfor egentlig ikke kalles direkte innsprøytning.

Lenke til kommentar
I motorer med innsprøytning blandes det fortsatt før det sprøytes inn i sylinderen. Er usikker på hvordan det der er, men den er iallfall ikke plassert i sylinderen på samme måte som i en dieselmotor, og kan derfor egentlig ikke kalles direkte innsprøytning.

6547313[/snapback]

Jeg leitet litt rundt etter tegninger av innsprøytningsmotorer (visste at f.eks Audi FSI er det) og dumpet over denne animasjonen. Her kan det se ut som at det går rett i sylinderen. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
På en skjermsparer jeg har som viser hvordan en motor fungerer blandes bensinen sammen med oksygenet _før_ ventilen åpner og blandinga går inn i sylinderen. :)

6563922[/snapback]

Kommer an på om det er forgasser eller innsprøytning, og hvilket innsprøytningssystem det eventuelt er.

Ta f.eks en titt på FSI.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...