Gå til innhold

Våtdrakt og bensin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
98 bensin funker på 95 motorer (får faktisk mer effekt)

Men du burde ikke kjøre med det hele tiden, enkelttilfelle skader ikke

6532871[/snapback]

 

Okey, godt og vite.. Men hvordan er det med biler? er en del som klarer 95 og 98 som Mustangen til fattern.. vi kjørte først med 95 med den.. men den fusket en del.. så gikk over til 98.. og den ble bedere.. prøvde med 95 igjen og fungerer greit.. Det er en 4,7 liter motor med ca 300 Hk i Mustangen.. Men det er ikke til og merke ytelse forskjell på hvilken av de to bensintypene man bruker?

Lenke til kommentar

Motoren og tenningssystemet (timing ol.) er som oftest bygget for å bruke én av delene.

95 antennes lettere enn 98, og å bruke 95 på en 98-motor kan føre til at bensinen antennes for tidlig i syklusen og forårsaker motorbank.

Men manualen til min Suzuki sier ikke noe spesifikt oktantall (91-98 eller noe sånt), så jeg pleier å bruke 95 (billigst), men har også brukt 98 mange ganger.

 

Oktantallet sier ingen verdens ting om energien i drivstoffet, kun hvor lett det antennes, så jeg forstår ikke helt hvordan en 95-motor kan få høyere effekt av å bruke noe som antenner for tregt.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Okey... Så det er null effekt forskjell ved 95 og 98..? trodde 98 var "kraftigs" pga det hadde høyere oktan enn 95..

Så, det lønner seg egentlig og kjøre med 95 på Mustangen pga pris mens det er samme "effekt"?

 

95 tennes best.. 98 nest best(eller omvendt?) og disel ligger på oktantallet 150 eller no da? =p

Lenke til kommentar
95 tennes best.. 98 nest best(eller omvendt?) og disel ligger på oktantallet 150 eller no da? =p

6534843[/snapback]

98 trenger høyere trykk enn 95 for å selvantenne, men begge deler antennes av en gnist.

Diesel selvantenner uten noen form for gnist. Diesel kan vel ikke antennes ved gnist eller flamme i det hele tatt om jeg ikke tar feil.

Men trykket i dieselmotorer er et helt annet enn i bensinmotorer. Etter kjapp søking fant jeg at diesel trenger ca. 20:1 (eller 25:1), mens bensin har ca. 8:1 (eller 12:1).

Jeg fant også at diesel faktisk har et oktantall på 25, men at det ikke har noen hensikt å sammenlikne siden det ikke kan brukes i bensinmotorer.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Okey... Så det er null effekt forskjell ved 95 og 98..? trodde 98 var "kraftigs" pga det hadde høyere oktan enn 95..

Så, det lønner seg egentlig og kjøre med 95 på Mustangen pga pris mens det er samme "effekt"?

 

95 tennes best.. 98 nest best(eller omvendt?) og disel ligger på oktantallet 150 eller no da? =p

6534843[/snapback]

 

Det tennes like bra ved hjelp av tennplugen det som er forskjellen er hvor mye trykk bensinen tåler før den antens av seg selv.

 

EDIT: litt seint

Endret av rkg1000
Lenke til kommentar

I kjemien lærte jeg at diesel antente seg selv hvis den komprimeres i dieselmotorer. Han forklarte også at det ble lettere med bakkestart av den grunn :)

 

 

Men det å bruke whitesprit tror jeg er en dårlig løsning. Whitesprit inneholder alkoholder, og det skader neoprenen. Den blir sprø og ødelagt. Neopren er et ganske komplisert materiale som består mange nitrogenbobler sammenhengene.

Lenke til kommentar
Okey... Så det er null effekt forskjell ved 95 og 98..? trodde 98 var "kraftigs" pga det hadde høyere oktan enn 95..

Så, det lønner seg egentlig og kjøre med 95 på Mustangen pga pris mens det er samme "effekt"?

 

95 tennes best.. 98 nest best(eller omvendt?) og disel ligger på oktantallet 150 eller no da? =p

6534843[/snapback]

 

Man får ikke mer energi ut av 98 enn 95 per enhet, men siden 98 oktan tåler høyere kompresjon enn 95, er det fullt mulig å få mer ytelse ut av en motor med høyere oktanverdi. SAAB f. eks har turbomotorer som bruker en bankesensor for å justere bensinmengden og ladetrykket etter oktanverdien for å maksimere ytelsen, samtidig som det er mulig å bruke lavere oktan uten å skade motoren.

Lenke til kommentar
Men er ikke 98oktan "renere" enn 95?

6536127[/snapback]

Oktantall

 

Oktantallet sier noe om evnen bensinen har til å motstå selvantenning. Som referansestoff brukes 2,2,4-Trimetylpentan (også kalt iso-oktan) med et oktantall på 100 og n-Heptan, som har et oktantall på 0. En blanding mellom disse stoffene vil være lineær, så en blanding med 95% iso-oktan og 5% n-Heptan vil ha et oktantall på 95.

 

Det finnes to typer oktantall, kalt RON (Research Octane Number) og MON (Motor Octane Number). RON er en betegnelse for oktantallet på tomgangskjøring og lav belastning på motoren, MON karakteriserer bensinen ved tyngre belastning. I Norge selges bensinen ut fra RON, en 95 oktan bensin betyr at bensinen har et oktantall på minst 95 RON.

 

Hvis en bil kjører på bensin med for lavt oktantall, kan bensinen ta fyr for tidlig i motoren, noe som kalles banking. Da hjelper det ofte å gire ned eller la motoren kjøle seg ned.

 

En vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energien i drivstoffet eller at en motor leverer mer kraft jo høyere oktantall bensin man gir den. Oktantallet er helt uavhengig av energien i drivstoffet.

Lenke til kommentar

Diesel selvantenner uten noen form for gnist. Diesel kan vel ikke antennes ved gnist eller flamme i det hele tatt om jeg ikke tar feil.

 

6534889[/snapback]

Det kommer an på temperaturen.

6541432[/snapback]

Jeg hører hele tiden at diesel er så mye mindre brannfarlig enn bensin i båter hvis det skal begynne å lekke og sånt. Er dette fordi diesel ikke fordamper på samme måte som bensin da?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...