Gå til innhold

Den sunne slanketråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det høres ut som mange her har et veldig anstrengt forhold til mat. Mat skal nytes, det skal ikke være noe du må kontrolere på alle mulige måter. Tvinge i deg ting du egentlig ikke liker og spise mindre enn du burde. Om en må sulte seg for å være slank, ser jeg ikke vitsen i å være det. En livsstil med konstant kaloritelling gjør en ikke glad. Tvert imot. Og det er så sinnsykt lett å tippe over til spiseforstyrrelser. Jeg hadde en periode da jeg var helt besatt av kalorier, og om jeg skeiet litt ut puttet jeg fingrene i halsen. Det kommer absolutt ingen ting godt ut av det, jeg skammer meg fælt.

 

Om en spiser med sunn fornuft går en ned i vekt om det trengs. Om en bruker panikk dietter er det stor sjangse for enten å sprekke og gå opp mer enn i utgangspunktet eller å utvikle spiseforstyrelser. Desuten reduserer en forbrenningen kraftig.

 

Å spise med kaloriunderskudd er ok, men da burde en spise så mange kalorier som det trengst for å opprettholde den vekten vedkommende har som mål. Si en person på 75 kg kutter ned kaloriene til det en person med samme forbrenning på 65 kg hade trengt. I begynnelsen vil vekttapet gå fort, men så går det saktere etter hvert. Men når målet er nådd vil vekten være mye lettere å holde. Om en person på 75 kg hadde kuttet ned til det en person på 55 kg hadde trengt, for så å stoppe på 65 kg og trappe opp på maten igjen blir det bare kluss med forbrenningen.

 

Litt forvirrende, håper dere forstår.

Endret av Skilpadde
Lenke til kommentar
Mulig jeg gjør meg vanskelig nå, men jeg tror altså jeg kommer til å bli rimelig kjapt lei av å spise kyllingbryst, kalkunfilet og tunfisk dag ut og dag inn. Men da blir det altså umulig å fylle proteinkvoten?

6536086[/snapback]

Det blir hvertfall meget vanskelig. Du kan jo eventuelt prøve deg på måltidserstattere / proteinshakes en gang i blandt.

6536344[/snapback]

Takker for svar :

 

Hvis jeg har skjønt det jeg har lest noenlunde riktig, er problemet med pulvermat at det i liten grad bidrar til å sette fart på forbrenningen, og dermed faller vel noe av poenget med å spise ofte bort. (Med mindre man er gung ho kroppsbygger, da, og trenger jevnlig tilførsel av nitrogen.)

 

Noen her som har erfaring med zigzag-dietten og vet om det er bryet verdt å kjøre den i en kortere periode (en måned eller to)? Hva skjer eventuelt når man går over til et "normalt" kosthold med 3-4 måltider om dagen?

Lenke til kommentar
Overflødig protein blir vel til glykose?

6534471[/snapback]

Nei. Hvertfall ikke så mye at du behøver å bekymre deg for det. Forøvrig er det slik at proteiner består av aminosyrer som er ganske forskjellige, så å omdanne "proteiner" til et annet stoff krever ganske mye arbeid.

 

Det er et velkjent fenomen (spesielt ved lavt karbohydratinntak) at protein kan bli til glukose, noe bodybuilderene har visst siden Steeve Reeves' gullalder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Det vi vet er jo at brus og lightbrus er fulle av e-stoffer vi ikke vet bivirkningene til ennå og i tillegg etser bort tennene våre.

6534865[/snapback]

Hvilke e-stoffer prater du om her? E-stoffer er jo så mye rart, og flere av dem er uskadelige i normale doser. Noen av dem må tydeligvis være syrer, siden det er lav pH som medfører at tennene kan etses bort.

 

Sorry, jeg formulerte meg klønete. Jeg er veldig klar over at man ikke blir syk av alle e-stoffer (et av de er jo til og med vitamin c) Det jeg mente var at disse inneholder kunstige tilsetningsstoffer og søtningsmidler, og det er ikke alle disse som er helt sunne, i hvertfall ikke i store mengder. Koffein i store mengder er jo ikke helt sunt heller. Det er veldig mye syre i cola ja, ph i cola ligger mellom 2 og 3, som er veldig surt.

 

Og Skilpadde: Det er ikke sånn at man blir spiseforstyrret bare man begynner å telle kalorier. Hvor stress det er å telle kalorier avhenger fra person til person hvor systematisk du er som type, hvor mye verdier etc du husker i hodet og hvor mye tid og krefter du har tenkt å bruke på slankingen din. Med muligheter for å regne om ganske fort hvor mye kalorier du spiser på nett etc er ikke dette så mye arbeid som man skulle tro. (på vektklubben.no er det en veldig enkel kalkulator som man kan legge inn det man spiser hver dag) Det er sant at det er lov å kose seg og at man ikke skal være hysterisk. Men det er veldig veldig lett å tippe andre veien og få mye mindre resultater i slankingen, stagnere eller i verste fall gå opp.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg er enig i at mat skal nytes, for det er trist om mat degenererer til å kun være drivstoff. Og det er en forferdelig trist myte at det er sånn at man må spise kjipere (viser til vinterrikets no pain no gain ;) ) og lide når man skal slanke seg. Som Linn Christin sa i starten her, det er lurt å se på det som en livsstilsendring, så om det å slanke seg er noe du hater, ser på som et ork og syns er teit, vil du trolig slutte med en gang målet ditt er nådd, gå tilbake til gamle vaner og legge alt på deg igjen + litt til.

Lenke til kommentar

Ikke all sunn/ikke-feitende mat er kjedelig, det er flere gode, sunne matretter. Tunfisk kan fåes for 5 kr per boks, og blir det for kjedelig, er det mye man kan gjøre med tunfisken (f.eks. bruke den i kjedelig salat, for å forhindre at salaten smaker som ugress).

 

Anbefaler følgende linker:

 

http://www.leehaney.com/fat_loss.htm

http://www.leehaney.com/body_type.htm

 

Slanking er individuelt, og er f.eks. mye vanskeligere for en med endomorfisk kroppsbygning, enn for en med ectomorfisk kroppsbygning.

 

Husk at det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker sunn mat pga smaken. Eneste problemet er at det utrolig dyrt for en fattig student å kjøpe seg biffer, filèr og lignende. Fet, usunn mat derimot, det er knallbillig. Regjeringen burde faktisk gripe inn og fjerne avgiftene på såkalt sunn mat/helsekost.

Lenke til kommentar
Nå er dette en slanketråd, da, så man får prøve å finne andre aktiviteter enn de tre du nevner der (som er utrolig artig alt sammen). Svømming, fjellvandring eller sex forbrenner vel bra, og er artig for de fleste? Ellers er jo alt individuelt..

6535144[/snapback]

 

Sistnevnte aktivitet skal vel gå ann... Noen som blir med på en treningsøkt? :green:

Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke lang tid på å telle kalorier, jeg simpelthen holder en noenlunde oversikt over innhold slik at jeg ikke går over kvoten

 

I dag skal jeg drikke 8 rusbrus... 1200 kalorier .. eller mer

 

Men det er lov å kose seg av og til, det er sommer og det er sol  :love:

6538056[/snapback]

 

wow, for en kvote. hvorfor ikke bare drikke hjemmebrent og bli kanon på så lite kalorier så mulig.

 

jeg syns dere overdriver sikkelig, isteden for 4-8 skiver til hvert måldtid er det bare og spise 2, og ikke minst. trene mer.

Lenke til kommentar
wow, for en kvote. hvorfor ikke bare drikke hjemmebrent og bli kanon på så lite kalorier så mulig.

6538075[/snapback]

En vanlig misoppfatning. Ren etanol inneholder 7,1kcal per gram, dvs at 3 desiliter etanol inneholder ~2000kcal.

6538095[/snapback]

 

min feil, men poenget er forsatt der :)

Lenke til kommentar
wow, for en kvote. hvorfor ikke bare drikke hjemmebrent og bli kanon på så lite kalorier så mulig.

6538075[/snapback]

En vanlig misoppfatning. Ren etanol inneholder 7,1kcal per gram, dvs at 3 desiliter etanol inneholder ~2000kcal.

6538095[/snapback]

 

min feil, men poenget er forsatt der :)

6538102[/snapback]

 

Poenget falt helt bort, når utsagnet ditt ikke stemmer for en femmer. Dessuten smaker hjemmebrent hest og helvete, jeg regner med at Linn C drikker rusbrus fordi det er godt, ikke for å bli så full som mulig, så fort som mulig. Da hadde hun heller drukket vodkashots e.l :)

Endret av christer-R
Lenke til kommentar
Poenget falt helt bort, når utsagnet ditt ikke stemmer for en femmer. Dessuten smaker hjemmebrent hest og helvete, jeg regner med at Linn C drikker rusbrus fordi det er godt, ikke for å bli så full som mulig, så fort som mulig. :)

6538116[/snapback]

 

leste du i det hele tatt posten min.

 

jeg syns dere overdriver sikkelig, isteden for 4-8 skiver til hvert måldtid er det bare og spise 2, og ikke minst. trene mer.

 

det var det som var poenget mitt, ikke om hun drikker sprit som smaker spylerveske eller rusbrus.

Lenke til kommentar

Går ikke ann å nyte mat lengre syns jeg. Er alltid noen som skal påpeke hvor mye kalorier det er i maten eller drikken eller komme med teite utsagn som "du vet hvor det legger seg". Har opplevd at fremmede har kommentert hva jeg har kjøpt i butikken. Og jeg er absolutt ikke tjukk. Sjukt at folk skal legge seg opp i at jeg kjøper meg en cola.

 

Og om jeg prøver å spise sunnere så er det folk som legger seg opp i det også. Nevnte en gang noe om at det var mye kalorier i øl fordi jeg hadde hørt noen si det. Fikk "er du helt spiseforstyrret i hodet ditt eller??" blikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...