Gå til innhold

Den sunne slanketråden!


Anbefalte innlegg

Hvem sa noe om 100 gram? :p

 

Jeg er såpass heldig at jeg er født som mann og kan tillate meg å spise ganske mye siden jeg trener aktivt.

6535702[/snapback]

 

Nei men du ser hva jeg mener ?:) Og fast food har neppe samme næringsinnhold som mine minimåltid heller :)

 

Det er jo folk som slanker seg kun på å spise boks-ananas. Mindre sunnt spør du meg, og ganske ensformig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda, skjønner hva du mener. Jeg hadde alikevel ikke klart å tylle i meg flytende "gurba" i stedet for vanlig mat. Det for holde med to proteinshaker om dagen. :p

6535720[/snapback]

 

Det jeg spiser nå er fullt tyggbart. Det var forsåvidt ikke langt unna at jeg kunne tygge den shaken jeg tylla i meg før heller, men jeg gikk over fra Noka Milkshake til nutrilettbars for noen mnd siden. Ett halvt år med flytende føde er mer enn nok!

Lenke til kommentar
Myth #1 Er det ikke slik at slanking generelt fører til lavere forbrenning?

 

Jeg fortsetter å prøve min intellekt på grunnlag av den svinnende kunnskapskilden "munn til munn" ;) Og satser på at forumet gir meg et raskt og konkret svar som (nesten) alltid :)

 

Er det forbrennings-vennlig på sikt når man dropper frokost og tar 1t joggetur om morgenen? Ser at det er en vei til rask forbrenning, men så er det jo også greit å opprettholde høy forbrenning ved å spise raskt etter søvn og videre litt vær 3t. ?

6535280[/snapback]

Myth #1:

Ja, når man slanker seg vil man naturlig miste litt muskelmasse. Dette vil igjen føre til at du får litt lavere forbrenning. Kroppen venner seg også delvis til mat mengden den får tilsatt. Går man på 500 kcal i underskudd over noen måneder vil kroppen stabilisere seg til dette, og man vil gå ned mindre og mindre i følge av at forbrenningen vil gå noe ned. Da må man f.eks legge inn en litt lenger kardio økt får å holde dette oppe.

Kroppen vil også forbrenne litt mindre hvis den har mindre å ”bære på”. Men det kommer helt an på hvordan man slanker seg, klarer man å slanke seg så man mister mest fett og lite muskler vill ikke forbrenningen gå ned så mye.

Lenke til kommentar
Går man på 500 kcal i underskudd over noen måneder vil kroppen stabilisere seg til dette, og man vil gå ned mindre og mindre i følge av at forbrenningen vil gå noe ned.

6535762[/snapback]

Evt. kombinere med "spisedag" hvor man spiser et kalorioverskudd, så man lurer kroppen til å tro at den trygt kan fortsette å brenne på fettreservene.

Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenke meg å miste noen kilo, men problemet er at jeg ikke akkurat er noen djevel på kjøkkenet. Praktisk talt alt av ferdigmat inneholder for mye fett og for lite protein. Det er vel også begrenset hvor mye kyllingbryst og tunfisk jeg gidder å ete før jeg går lei.

 

Så... noen som har noen tips om enkle og sunne måltider for en stakkar som knapt vet opp-ned på en kjøkkenkniv?

Lenke til kommentar
Jeg kunne godt tenke meg å miste noen kilo, men problemet er at jeg ikke akkurat er noen djevel på kjøkkenet. Praktisk talt alt av ferdigmat inneholder for mye fett og for lite protein. Det er vel også begrenset hvor mye kyllingbryst og tunfisk jeg gidder å ete før jeg går lei.

 

Så... noen som har noen tips om enkle og sunne måltider for en stakkar som knapt vet opp-ned på en kjøkkenkniv?

6535847[/snapback]

Spis mer frukt og salat, skift til grovere/mørkere brød om du spiser hvitt brød, og begynn å spise litt knekkebrød/rugsprø i stedet for brød-maten. Dette er triks som alle klarer. Til middagsmat må det litt mer trening til om du vil spise mer variert kjøtt f.eks., men kanskje det finnes noe som er godt å grille og samtidig er "bra" kjøtt?

Lenke til kommentar
Spis mer frukt og salat, skift til grovere/mørkere brød om du spiser hvitt brød, og begynn å spise litt knekkebrød/rugsprø i stedet for brød-maten. Dette er triks som alle klarer. Til middagsmat må det litt mer trening til om du vil spise mer variert kjøtt f.eks., men kanskje det finnes noe som er godt å grille og samtidig er "bra" kjøtt?

6535879[/snapback]

Ok, kanskje litt mer bakgrunnsinfo er på sin plass:

Spiser svært lite brød - mest grovt knekkebrød og vollkornbrot. Frukt og litt grønt er også greit...

 

Problemet er at det blir svært lite protein ut av det. Leste nylig en kostholdsbok som anbefalte 30% protein i kosten (resten: 20% fett og 50% karbo), og det er jeg ikke i nærheten av engang. Trener vekter 2-3 ganger i uken, pluss litt kardio og labbing.

 

I boken ble det anbefalt 5-6 måltider per dag, der hvert måltid skulle inneholde 20-30g protein (og da helst ikke i pulverform). Skjønner pokker ikke hvordan jeg skal få til noe sånt uten å bli fanatiker.

Lenke til kommentar

20-30g protein er ikke så veldig mye om man begynner å regne på det. Det aller meste inneholder 7-12g/100g. Brødet jeg spiser inneholder f.eks 15g/10. 200g brød med litt makrell eller tunfisk blir fort 40-50g proteiner. :)

 

Jeg har fått sansen for kalkunfilèt, et magert stykke kjøtt som inneholder MYE proteiner, lite fett og har en lav næringsverdi (120(?)kcal/100g). Prisen er heller ikke å forakte. At det smaker veldig godt er heller ikke akkurat negativt.

Lenke til kommentar
20-30g protein er ikke så veldig mye om man begynner å regne på det. Det aller meste inneholder 7-12g/100g. Brødet jeg spiser inneholder f.eks 15g/10. 200g brød med litt makrell eller tunfisk blir fort 40-50g proteiner. :)

 

Jeg har fått sansen for kalkunfilèt, et magert stykke kjøtt som inneholder MYE proteiner, lite fett og har en lav næringsverdi (120(?)kcal/100g). Prisen er heller ikke å forakte. At det smaker veldig godt er heller ikke akkurat negativt.

6536029[/snapback]

Akk, det brødet jeg spiser inneholder 5g/100g. Og hvis jeg skal spise 200g av det brødet, kommer frokosten til å ta én time. (Vollkornbrot, mørkt som synden selv...)

 

Mulig jeg gjør meg vanskelig nå, men jeg tror altså jeg kommer til å bli rimelig kjapt lei av å spise kyllingbryst, kalkunfilet og tunfisk dag ut og dag inn. Men da blir det altså umulig å fylle proteinkvoten?

Lenke til kommentar

Hva slags brød skal man egentlig spise?

 

Jeg holder meg unna kneipbrød til 3,90,- men kjøper brød som er litt grovere og som det er litt mat i.

 

Vanskelig dette med kcal, hvertfall i begynnelsen. :blush:

 

Edit: Hva burde jeg se etter om jeg skal gå ned i vekt. (Tenker da på mat, jeg skal trene i tillegg.)

 

Kylling og kalkun, det er vel en slager. Skal jeg holde meg unna rødt kjøtt?

Endret av DemonFudge
Lenke til kommentar

Her har du to linker som kan være til hjelp når du skal komponere måltid:

 

iform.no - matvaretabell

iform.no - kostholdsplanlegger

 

Demonfudge: Tommelfingerregelen er at alt rent kjøtt (filèt av rødt og hvitt kjøtt + fisk) er OK, mens alt som er prossessert (pølser, fiskepinner osv) er FYFY.

 

Hva brød angår så anbefaler jeg enten fullkornsbrødet som REMA selger eller Polarbrød Ekstrem. :)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke jeg har forbrenning lenger, jeg. Noen tips til å få opp forbrenningen (bortsett fra å spise)?

6536062[/snapback]

Trene.

 

Evt. spre måltidene mer (nå vet ikke jeg hvordan du spiser, da men); ta to små fremfor ett stort.

 

 

Mulig jeg gjør meg vanskelig nå, men jeg tror altså jeg kommer til å bli rimelig kjapt lei av å spise kyllingbryst, kalkunfilet og tunfisk dag ut og dag inn. Men da blir det altså umulig å fylle proteinkvoten?

6536086[/snapback]

Det blir hvertfall meget vanskelig. Du kan jo eventuelt prøve deg på måltidserstattere / proteinshakes en gang i blandt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...