Gå til innhold

Den sunne slanketråden!


Anbefalte innlegg

Mener å huske at kroppen maks kan produsere 100g fett om dagen, så dersom du spiser alvorlig mye på lørdag så kan man si at du legger på deg 100g. MEN det gjør også at forbrenningen er høyere gjennom uka, så det skal gå opp i opp.

 

Jeg føler det som en stor motivasjonsfaktor å vite at lørdag er fridag, og at jeg kan spise nøyaktig hva jeg vil. Prøver dog å få i meg storparten av godis og brus på dagen, og heller spise litt mer normalt etter klokka 7-8 (bruker å bli litt kvalm av all godisen uansett :!: ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, om jeg skeier ut går jeg uansett aldri over "grensa", så jeg forbrenner uansett mer enn jeg har i meg, så den problemstillingen har jeg ikke

 

Men jeg mener å ha blitt fortalt at det tar 10.000 kalorier ekstra for å gå opp 1 kg. Om man spiser 1000 kalorier for mye i 10 dager går man opp 1 kg liksom...

 

Skal ikke stå så hardt på om dette er riktig siden jeg ikke har lest det fra noen pålitelig kilde.

6610002[/snapback]

Det tallet "alle andre" opererer med er 3500 kal på ett pund (0,454 kg) = ca. 3800 på en halvkilo.

 

Hvis du selv aldri går over "grensa" betyr dette kanskje at du ikke har særlig tro på teorien om at et ukentlig etegilde er en god slankestrategi?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg tror nok at en spisedag i uken er like viktig for motivasjonen sin del, slik at man ikke gir opp og ikke gidder slanking i det hele tatt fordi man er drittlei. Slik er det i hvertfall for meg, man blir mye mer fokusert på ting hvis man ALDRI kan ha det :) Men jeg tror ikke å hive i seg hva som helst er særlig lurt, for det er jo en del ting i usunn mat man ikke skal ha for mye av, som sukker og dårlig kolesterol, selv om man ikke nødvendigvis legger på seg av dette etegildet.

Lenke til kommentar
Mener å huske at kroppen maks kan produsere 100g fett om dagen, så dersom du spiser alvorlig mye på lørdag så kan man si at du legger på deg 100g. MEN det gjør også at forbrenningen er høyere gjennom uka, så det skal gå opp i opp.

 

Jeg føler det som en stor motivasjonsfaktor å vite at lørdag er fridag, og at jeg kan spise nøyaktig hva jeg vil. Prøver dog å få i meg storparten av godis og brus på dagen, og heller spise litt mer normalt etter klokka 7-8 (bruker å bli litt kvalm av all godisen uansett  :!: ).

6610064[/snapback]

Jeg er redd den teorien om maks 100g vektøkning per dag virker temmelig søkt på meg. Enten er det mye verre enn som så - eller så er jeg et genetisk unikum.

 

Hvis du klarer å gå ned i vekt på den måten du beskriver, er du enten en ungfole med psykopatisk forbrenning eller bare veldig heldig.

Lenke til kommentar

Hei, ny på denne tråden.

 

I mai begynte jeg på Grethe Roede og jeg må si at det funker bedre enn det meste. Har gått fra 132 kg til 110 kg uten å egentlig anstrenge meg. Bare lett trening, god sunn mat og hyggelig folk du går på kurset med. Har lagt livsstilen min helt om. Og jeg merker hvor mye bedre jeg har det med de 20 kiloene mindre. Neste mål nå er hundre ;)

Lenke til kommentar
Jeg er redd den teorien om maks 100g vektøkning per dag virker temmelig søkt på meg.  Enten er det mye verre enn som så - eller så er jeg et genetisk unikum.

 

Hvis du klarer å gå ned i vekt på den måten du beskriver, er du enten en ungfole med psykopatisk forbrenning eller bare veldig heldig.

6610127[/snapback]

 

Hehe, er nok verken...

 

Dersom du putter i deg 2kg mat, så går vekta du opp 2kg, MEN det er ikke synonymt med at du legger på deg 2kg. Kroppen må gjennom en prosess for å gjøre om ekstra energi til fett, og dette tar ca 24t for å "produsere" 100g fett. Kalorier som ikke kommer med i den produksjonen blir lagret et liten periode i tarmene og brukt etterhvert, men mye blir rett og slett utskilt i avfallet.

 

Fritt fra min hukommelse, som er noe dodgy :p

Lenke til kommentar
Som forklart i artikkelen om leptin, som du kan lese på våre websider www.tn.no, vil kroppen etter hvert sette på bremsene når fettprosenten blir lavere, eller når dietten blir for ekstrem og langvarig. Sultfølelsen øker, forbrenningen reduseres, og faren for muskeltap øker – uansett hvor mye vi trener, spiser protein eller optimaliserer alle faktorer som vi har diskutert i denne artikkelen. En optimal diett må altså ta forholdsregler for å unngå både at leptinnivåene synker for mye, og at muskeltapet begrenses. Leptinnivåene kan synke med så mye som 50% etter bare 3-4 dager på diett. Her kommer spisedager og såkalt oppkarbing inn i bildet. Ikke bare vil det gjøre det mer motiverende å vite at du har en dag i uka der du får lov til å spise mer og friere, men det er også fysiologiske mekanismer som gjør denne spisedagen til en nødvendighet.
Lenke til kommentar
Hei, ny på denne tråden.

 

I mai begynte jeg på Grethe Roede og jeg må si at det funker bedre enn det meste. Har gått fra 132 kg til 110 kg uten å egentlig anstrenge meg. Bare lett trening, god sunn mat og hyggelig folk du går på kurset med. Har lagt livsstilen min helt om. Og jeg merker hvor mye bedre jeg har det med de 20 kiloene mindre. Neste mål nå er hundre ;)

6610161[/snapback]

Gratulerer, går ikke på noe kurs selv, men håper det er realistisk å gå ned fra 118 kg til 85-90 kg innen julen 2007 ved hjelp av sunnere kosthold samt en del mer fysisk aktivitet en hva sofasurfing utgjør. Alltid hyggelig når du hører om folk som oppnår positive resultater, uten at det går på bekostning av liv og helse eller innebærer piller og pulver (skummelt :ermm: )

Lenke til kommentar
Hehe, er nok verken...

 

Dersom du putter i deg 2kg mat, så går vekta du opp 2kg, MEN det er ikke synonymt med at du legger på deg 2kg. Kroppen må gjennom en prosess for å gjøre om ekstra energi til fett, og dette tar ca 24t for å "produsere" 100g fett. Kalorier som ikke kommer med i den produksjonen blir lagret et liten periode i tarmene og brukt etterhvert, men mye blir rett og slett utskilt i avfallet.

 

Fritt fra min hukommelse, som er noe dodgy :p

6610188[/snapback]

Vel, dette hadde jo vært gode nyheter dersom det stemmer - men jeg synes det ser stygt ut for teorien dersom man jamfører med filmen "Supersize me": (http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Size_Me)

 

"After five days Spurlock has gained almost 10 pounds (5 kg). It is not long before he finds himself with a feeling of depression, and not much longer until he finds his bouts of depression, lethargy and headaches are relieved by a McDonald's meal. One doctor describes him as "addicted". He has soon gained another 10 pounds, putting his weight at 203 lb (92 kg). By the end of the month he weighs about 210 lb (95.5 kg), an increase of almost 25 lb (11 kg). Text at the conclusion of the movie states that it took Spurlock five months to lose 20 lb (9 kg) and another nine months to return to his original weight."

 

 

Spurlock gikk opp 11k på en måned - ikke 3kg som ville vært maks dersom din teori stemte. For all del - gjør det som funker for deg - men jeg for min del unngår disse ukentlige etegildene og har vel egentlig ikke sett noe generelt grunnlag som gjør at jeg vil anbefale dem for andre.

 

edit: tonet ned argumentasjonsstyrken noe /edit

Endret av klute
Lenke til kommentar
Hei, ny på denne tråden.

 

I mai begynte jeg på Grethe Roede og jeg må si at det funker bedre enn det meste. Har gått fra 132 kg til 110 kg uten å egentlig anstrenge meg. Bare lett trening, god sunn mat og hyggelig folk du går på kurset med. Har lagt livsstilen min helt om. Og jeg merker hvor mye bedre jeg har det med de 20 kiloene mindre. Neste mål nå er hundre ;)

6610161[/snapback]

Gratulerer, går ikke på noe kurs selv, men håper det er realistisk å gå ned fra 118 kg til 85-90 kg innen julen 2007 ved hjelp av sunnere kosthold samt en del mer fysisk aktivitet en hva sofasurfing utgjør. Alltid hyggelig når du hører om folk som oppnår positive resultater, uten at det går på bekostning av liv og helse eller innebærer piller og pulver (skummelt :ermm: )

6610320[/snapback]

 

Begynn på et sånt kurs, setter litt "press" på deg. Det er ikke umulig å gå ned 25 kilo på et år. Du vil tjene utrolig mye på det. Det har jeg gjort ihvertfall. Går igjennomsntt ned 1,5 kilo per uke.

 

For å gå ned i vekt er det viktig å ha minst 4 måltider per dag. Og ca. 3-4 timer mellom hvert. Drikke mye vann, lettbrus o.l. Og trene kanskje to-tre dager i uken. Holder med å gå i et raskt tempo. Selv pleier jeg å løpe 4 km 4 ganger i uken nå.

 

Og for guds skyld ikke bli fristet av efedrin eller andre "gode" slankeprodukter. Eneste måten er å skifte livsstil. Du kan og spise vannvittig mye go mat og!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

... Grete Roede har et veldig bra kursopplegg nettopp fordi det er lett å gjennomføre praktisk. Enkelte opplegg er enten så dyre eller så upraktiske å gjennomføre fordi de er ensidige eller så og si utelukker all normal mat at det er veldig enkelt å falle av. Men like viktig som maten er det å holde seg i fysisk aktivitet :)

 

Kurs er bra fordi du møter folk i samme situasjon, har mulighet til å snakke om ting, og som tidligere nevnt en ekstra "dytt" for å ikke gi opp. Grete Roede deltagere går i snitt ned ca 1 kg per uke, menn går gjerne ned litt mer. Og det er jo fint med oppfølging underveis i vektnedgangen. Så JacEr, jeg ville anbefalt deg å kikke litt rundt etter kurs i nærområdet ditt, med en såpass stor vektnedgang foran deg kan det kanskje være greit med litt hjelp underveis!

Lenke til kommentar
Hvis du selv aldri går over "grensa" betyr dette kanskje at du ikke har særlig tro på teorien om at et ukentlig etegilde er en god slankestrategi?

6610071[/snapback]

 

Jeg har vel igrunn ikke behov for noe ukentlig etegilde bare. Kalori-inntaket mitt resten av uka er såpass lavt <1500 kcal, at jeg føler det som en "utskeielse" å gå over det, men at jeg fremdeles holder meg under mine 2500 forbrukte kalorier.

 

Ikke vil jeg spise godteri på fredager eller lørdager heller, for da skal jeg ut med venner, og kanskje på fest, og da vil jeg ikke være full av godteri og mat :whistle:

Lenke til kommentar
Jeg har vel igrunn ikke behov for noe ukentlig etegilde bare. Kalori-inntaket mitt resten av uka er såpass lavt <1500 kcal, at jeg føler det som en "utskeielse" å gå over det, men at jeg fremdeles holder meg under mine 2500 forbrukte kalorier.

 

Ikke vil jeg spise godteri på fredager eller lørdager heller, for da skal jeg ut med venner, og kanskje på fest, og da vil jeg ikke være full av godteri og mat :whistle:

6611513[/snapback]

 

Da høres det nesten ut som du holder på å kjøre forbrenningen din i grøfta :hrm:

 

Mulig det faktisk er nok å komme seg opp på normalt inntak en dag i uka da, selv om jeg har lest flere plasser at en skikkelig utskeielse er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Vel, dette hadde jo vært gode nyheter dersom det stemmer - men jeg synes det ser stygt ut for teorien dersom man jamfører med filmen "Supersize me": (http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Size_Me)

 

6610353[/snapback]

 

 

Det skal vel nevnes at en av bieffektene til McDiet'en var forstoppelse og oppblåst mage. Tarmene har en enorm evne til å lagre guffe, så endel av kiloene kan ligge der + at store mengder karbohydrater/salt binder mye vann (store McBrus + chips gjør susen).

 

 

Svaret ligger i noe som kalles næringspartisjonering. Kort sagt styrer du hvor kaloriene går hen ved å først gå på en lavkarbodiett sammen med trening, der glykogenlagrene gradvis tømmes. Førsteprioritet for kroppen i denne oppkarbingsperioden er å fylle opp glykogenlagrene igjen, fettlagring blir nedprioritert. Denne effekten varer i de 24-30 timer som er basis for anbefalingene, og kroppen lar deg i denne perioden få lov til å fortsette å forbrenne fett mens du spiser disse enorme mengdene mat.
Endret av konaz
Lenke til kommentar
Da høres det nesten ut som du holder på å kjøre forbrenningen din i grøfta  :hrm:

 

Mulig det faktisk er nok å komme seg opp på normalt inntak en dag i uka da, selv om jeg har lest flere plasser at en skikkelig utskeielse er å foretrekke.

6611565[/snapback]

 

Jeg mener at en skeie-ut dag i uka bare er en dårlig undskyldning for folk som er for glad i søtt og godt. En ting er bodybuildere som bruker dagen til å spise andre ting enn det de må spise resten av uke, mer "normal" mat. Det er noe helt annet å skulle tylle i seg mye mer enn man forbrenner av godterier og slikt...

Lenke til kommentar
Jeg har vel igrunn ikke behov for noe ukentlig etegilde bare. Kalori-inntaket mitt resten av uka er såpass lavt <1500 kcal, at jeg føler det som en "utskeielse" å gå over det, men at jeg fremdeles holder meg under mine 2500 forbrukte kalorier.

6611513[/snapback]

 

Utifra dine tidligere innlegg anslår jeg din daglige kaloriinntak til mellom 700 - 900 avhengig om du jobber eller ei (rett meg gjerne). Har lest flere steder at dette er underernæring og direkte farlig. Lurte på om det inntaket er anbefalt av legen din eller noen andre, eller noe du har prøvd deg frem til selv?

 

Lurer på hva som skjer dersom du begynner å spise 2500 kalorier om dagen igjen, for det er vel det som er målet?

 

Dette er på ingen måte kritikk, syns du har vært flinkis som har klart å følge en diett.

Lenke til kommentar
Utifra dine tidligere innlegg anslår jeg din daglige kaloriinntak til mellom 700 - 900 avhengig om du jobber eller ei (rett meg gjerne). Har lest flere steder at dette er underernæring og direkte farlig. Lurte på om det inntaket er anbefalt av legen din eller noen andre, eller noe du har prøvd deg frem til selv?

 

Lurer på hva som skjer dersom du begynner å spise 2500 kalorier om dagen igjen, for det er vel det som er målet?

 

Dette er på ingen måte kritikk, syns du har vært flinkis som har klart å følge en diett.

6611645[/snapback]

 

Jeg har vel sagt at jeg nå om dagen spiser mellom 1000-1500 kalorier for dagen.

 

Målet mitt er å holde vekten. Jeg føler ikke at jeg er på diett nå, langt derifra. Dette krever god disipling og at jeg veier meg jevnlig for å følge med at jeg ikke legger på meg. Så lenge jeg følger med kan jeg justere kaloriinntaket etterhvert.

 

:)

Lenke til kommentar
Det skal vel nevnes at en av bieffektene til McDiet'en var forstoppelse og oppblåst mage. Tarmene har en enorm evne til å lagre guffe, så endel av kiloene kan ligge der + at store mengder karbohydrater/salt binder mye vann (store McBrus + chips gjør susen).

Det sto nå at det tok Spurlock *månedsvis* med sunt kosthold å falle tilbake til gammel vekt. Med mindre du har peker til en seriøs forskningsrapport som konkluderer at kroppen bare kan lagre 100g fett per dag, er jeg redd jeg må sortere teorien under "velment ønsketenkning". Den stemmer liksom så dårlig med mine erfaringer og observasjoner.

 

Svaret ligger i noe som kalles næringspartisjonering. Kort sagt styrer du hvor kaloriene går hen ved å først gå på en lavkarbodiett sammen med trening, der glykogenlagrene gradvis tømmes. Førsteprioritet for kroppen i denne oppkarbingsperioden er å fylle opp glykogenlagrene igjen, fettlagring blir nedprioritert. Denne effekten varer i de 24-30 timer som er basis for anbefalingene, og kroppen lar deg i denne perioden få lov til å fortsette å forbrenne fett mens du spiser disse enorme mengdene mat.

6611566[/snapback]

Vel, nå er det ikke alle som går på lavkarbodiett, da, så det er ikke alle som vil få denne effekten.

Endret av klute
Lenke til kommentar

Sorry for at jeg går litt off-topic, men med hensyn til foretrukne slankekurer, ønsker vi vel alle å finne den letteste veien. Noe som gjør at vi blir litt mer lettlurt enn ellers. Hørte en historie som gikk omentrent slik:

I was in Wal-Mart buying a large bag of Purina for my Labrador Retriever and was in line to check out. A woman behind me asked if I had a dog.

 

On impulse, I told her that no, I was starting The Purina Diet again, although I probably shouldn't because I'd ended up in the hospital last time but that I'd lost 50 pounds before I awakened in an intensive care ward with tubes coming out of most of my orifices and IV's in both arms.

 

I told her that it was essentially a perfect diet and that the way that it works is to load your pants pockets with Purina nuggets and simply eat one or two every time you feel hungry & that the food is nutritionally complete so I was going to try it again.

 

I have to mention here that practically everyone in the line was by now enthralled with my story, particularly a tall guy behind her.

 

Horrified, she asked if I'd been poisoned and was that why I was in the hospital.

 

I told her no; I'd been sitting in the street licking my balls and a car hit me.

 

I thought the tall guy was going to have to be carried out the door.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...