erlber Skrevet 18. oktober 2002 Skrevet 18. oktober 2002 Er det noen grense for hvor lange linjer en kan skrive i en txt-fil? Jeg bruker txt-filer som en slags database i php, og en linje tilsvarer en post i databasen
EC Skrevet 18. oktober 2002 Skrevet 18. oktober 2002 Var jeg deg, ville jeg heller ha brukt en enkel Access-database. Litt vanskeligere, men mye mer effektivt. En .txt-fil som er litt stor drar fort ganske mye ressurser.
Guybrush Skrevet 18. oktober 2002 Skrevet 18. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-18 09:56, skrev yummy:Var jeg deg, ville jeg heller ha brukt en enkel Access-database. Litt vanskeligere, men mye mer effektivt. En .txt-fil som er litt stor drar fort ganske mye ressurser. Er det ikke veldig tungvindt å bruke access mot php? Ellers til spørsmålet. Tror ikke det er noen grense, du kan jo eventuelt bare sjekke mot noe annet enn linjeskift. Du kan jo sette inn tegn som f.eks. | eller ||, og sjekke på dette.
Xqtor Skrevet 18. oktober 2002 Skrevet 18. oktober 2002 Hvis det er behov for å bruke DB ville jeg heller prøvd med MySQL, tror jeg...
erlber Skrevet 18. oktober 2002 Forfatter Skrevet 18. oktober 2002 Selvfølgelig skulle jeg helst brukt mysql... men det koster pæng. Txt-filer er gratis å bruke på en server... poenget mitt er at programmet skal være gratis å bruke...
356speedster Skrevet 2. november 2002 Skrevet 2. november 2002 Ingen grense på linjelengden i txt filer, men du kan få problemer med å bruke txt-filer som database når de overstiger 6-7000 tegn. Har likevel opplevd å ha logg filer på over 25MB (400'000 linjer !!!), uten at det skapte problemer for logg scriptet som skrev info til filene, men det ble umulig å kjøre noen search eller å lese innholdet fra web (timout). De måtte lastes ned med FTP for å åpnes lokalt. Det som kan være et større problem med lange setninger er hvis du sender lange info-strenger med method="get" fra web-forms (f.eks. en hel artikkeltekst) Det er ikke å anbefale. Txt filer er greie som enkle flate databaser. Jeg brukte disse i flere år, men etter at jeg gikk over til MySql så sover jeg bedre om natten :smile: _________________ ------------ Less is More 01010100 01101111 01110010 01100101 [ Denne Melding var redigert av: 356speedster på 2002-11-02 01:54 ]
CreAtiv3 Skrevet 2. november 2002 Skrevet 2. november 2002 Når begynnte mysql og koste penger, har nå aldri betalt ei krone for det. Er ikke det freeweare da? Eller er det bare jeg som er på gjorde?
erlber Skrevet 2. november 2002 Forfatter Skrevet 2. november 2002 Hvor kan du legge ut gratis MYSQL-database da? Jeg har nemlig ikke egen server i baklommen....
Yallis Skrevet 2. november 2002 Skrevet 2. november 2002 er en rekke freehosts som tilbyr mysql, ikke alle som er like raske, men vel-vel. bruker selv amok.dk er fornøyd med det. bivoks. ellers kan du jo bare gå på internet.com/søk/
MailMan13 Skrevet 2. november 2002 Skrevet 2. november 2002 Hva filen heter har ingenting å si for hvor stor den kan være, txt er bare en filendelse som forteller windows at filen inneholder mennesklig lesbar tekst. Inneholder ikke filen tekst som gir mening for vanlige dødlige bør du kalle den noe annet. Et linjeskift i en tekstfil er ikke annet enn en <newline> karrakter som forteller en teksteditor at den skal hoppe ned en linje og rendre neste karrakter på en ny linje, det er fullt mulig å lage filer på 100'vis av MB (eller så store som filsystemet støtter) uten en eneste newline karrakter, hvorvidt din teksteditor er i stand til å vise filen uten tekstbryting, eller om php kan håndtere så store datatyper er ikke relevant for hvor stor filen kan bli. Hvis du ser hvordan databasetabellene i en hvilke som helst DBMS ligger på disken så ligger den som tekststrenger for hver rad med litt kontrollinfo i begge ender, om du ikke legger index'er på radene blir de ikke mer effektiv enn å lete i flate tekstfiler. Du bør bruke en DBMS fordi den har fediglaget håndtering av skrive og lese funksjoner slik at du slipper å programmere de selv, i tillegg til at du har mulighet til å lage indekserte filer som igjen blir raskere å søke i (Nødvendig om tabellene blir store). [ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-11-02 14:34 ]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå